Nut van een discussie over kunst en cultuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor mw » 28 mei 2012 22:22

Kijk, er kan een heel verhaal achter het schilderij zitten. Dat verhaal kan wel inhoud hebben, maar dan nog blijft het voor mij lelijk om te zien. 'k Moet er niet aan denken dat ik dagelijks naar een schilderij moet kijken die zo mishandeld wordt door een vogel. Want dat zie ik! Nu heb ik ook zeer weinig (lees:niets) met de Griekse mythologie. Maar ook met de bijbelse taferelen die Rembrandt heeft geschilderd heb ik niets, gewoon omdat ik het schilderij (heel vaak)niet mooi vind. Het is voor mij meer een kwestie van smaak, dan van de achtergrondkennis. Aan het laatste ontbreekt het mij helemaal, over het eerste valt nog te twisten :mrgreen:
Achtergrondkennis verander mijn smaak niet. Ik vind iets mooi of niet.

[quoteWat die Mondriaans betreft, daar zit toch echt meer achter dan je zou vermoeden. Als je met de pc een schilderij zou 'aanpassen' door bepaalde blokken te verplaatsen, dan merk je al gauw dat het schilderij niet meer 'klopt'.[/quote]
Dit wil ik gelijk van je aannemen! Mijn leraar tekenen heeft dat zó vaak proberen uit te leggen, maar tjah: ik zie het niet. Het zal mij meer opvallen als ineens de kleur groen in een 'Mondriaan' zit, dan dat er een bepaald blok is verplaatst. En daarmee houd mijn kennis ook op....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2012 23:50

mw schreef:Kijk, er kan een heel verhaal achter het schilderij zitten. Dat verhaal kan wel inhoud hebben, maar dan nog blijft het voor mij lelijk om te zien. 'k Moet er niet aan denken dat ik dagelijks naar een schilderij moet kijken die zo mishandeld wordt door een vogel. Want dat zie ik! Nu heb ik ook zeer weinig (lees:niets) met de Griekse mythologie. Maar ook met de bijbelse taferelen die Rembrandt heeft geschilderd heb ik niets, gewoon omdat ik het schilderij (heel vaak)niet mooi vind. Het is voor mij meer een kwestie van smaak, dan van de achtergrondkennis. Aan het laatste ontbreekt het mij helemaal, over het eerste valt nog te twisten :mrgreen:
Achtergrondkennis verander mijn smaak niet. Ik vind iets mooi of niet.


Dat begrijp ik, maar kunst is niet alleen wat je mooi vindt, maar wat iets met je doet. Dat probeerde ik te zeggen. Kunst is niet altijd prettig, mooi, aantrekkelijk, vrolijk, etc, maar dat hoeft ook niet. Daar is decoratie voor. Kunst gaat dieper.

Neem nou 'Guernica' van Pablo Picasso. Dat vind ik esthetisch oerlelijk, maar het spreekt wel iets uit en iets aan. Als kunstuiting kan ik het meer waarderen dan de hierboven getoonde Rembrandt.

Daarbij kan inzicht in de techniek en de historie zeker ook helpen bij het waarderen van dingen die je misschien niet direct 'mooi' vindt.

Dit wil ik gelijk van je aannemen! Mijn leraar tekenen heeft dat zó vaak proberen uit te leggen, maar tjah: ik zie het niet. Het zal mij meer opvallen als ineens de kleur groen in een 'Mondriaan' zit, dan dat er een bepaald blok is verplaatst. En daarmee houd mijn kennis ook op....


Het is ook niet aan iedereen besteedt, dat geeft verder niets. Er is kunst en cultuur voor elk niveau (geen waardeoordeel)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor tulp » 29 mei 2012 09:00

Ik denk dat het begint met de aanname dat je kunst mooi vindt of niet. Dat kun je zo niet stellen. Je zegt ook niet dat je kleding mooi vindt. Je kunt van sommige kledingstijlen houden. Zo kun je ook van sommige stromingen in de kust houden. Het lijkt me stug dat er mensen zijn die álle kunst mooi vinden. Er is kunst die je aanspreekt en er is kunst waar je niks aan vindt. Net als met kleding.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Cathy » 29 mei 2012 09:13

Mortlach schreef:Daarbij kan inzicht in de techniek en de historie zeker ook helpen bij het waarderen van dingen die je misschien niet direct 'mooi' vindt.

Dat is denk ik, heel belangrijk. Ik vind ook heel veel dingen niet mooi, zoals dat schilderij over Ganymedes. (Het rechterarmpje met handje irriteert me.) Maar ik kan, wanneer ik iets begrijp wel veel waarderen
Hier begrijp ik dingen niet, wat nou verkrachting, wat betekent die Adelaar (Zeus?), waarom die Ganymedes in babyvorm? Wil Rembrandt hier iets mee zeggen of wilde hij op zijn manier 'slechts' een plaatje bij het verhal maken?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Sjaak84 » 29 mei 2012 21:54

mw schreef:Wie vraagt... krijgt een Rembrandt:
Afbeelding
Wat zien jullie erin? Ik zie er niets in, vind het al helemaal niet mooi en zou al helemaal de betekenis niet weten :-k

Even voor de duidelijkheid: ik beloof niet dat ik mee blijf praten. Ik wilde alleen even de kant belichten van het niet geïnterreseerd zijn in kunst.


http://en.wikipedia.org/wiki/Ganymede_% ... nd_Baroque

Volgens wikipedia is het de verkrachting van Ganymede. Wie dat is weet ik ook niet. Uiteraard een persoon uit de Griekse mythologie.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Kureon.Art
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:03

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Kureon.Art » 01 jun 2012 10:25

De wikipedia omschrijving van kunst is mager. Natuurlijk heeft kunst met vaardigheden, verbeelding en prikkeling van zintuigen en de geest te maken, maar hoe dat op muziek wordt toegepast, slaat nergens op. Het is niet zo, dat een emotioneel meeslepend muziekstuk, per definitie kunst is, en iets dat op de achtergrond gehoord wordt geen kunst is.
Maar goed, in bredere zin zie ik kunst en cultuur niet slechts als iets wat nut heeft of wat je 'mooi' vindt. (dit is mooi, dus kunst, dit is niet mooi, dus geen kunst). Nee, door kunst probeert de kunstenaar iets uit te drukken waarvoor geen woorden zijn, iets diep-menselijks of iets dat tekenend is voor de tijd en cultuur waar we in leven. Het is een afspiegeling van de volksaard en de tijdsperiode, zowel positief als negatief.

Dit is een veel genuanceerder visie en doet meer recht aan alle vormen van kunst.

Kureon.Art
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:03

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Kureon.Art » 01 jun 2012 10:31

Even onze cultuurbarbaren uitdagen...
Wat kan de waarde/betekenis van dit schilderij zijn in deze tijd, terwijl het duidelijk gebaseerd is op een kunstwerk van Edvard Munch?
[img]http://www.atelierduifhuizen.nl/405-09%20schreeuw.htm[/img]

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Cathy » 01 jun 2012 13:36

Een schreeuw om aandacht.
In deze tijd met al die social media schreeuwt iedereen en niemand luistert (echt). :(
Die 'on' kleuren benadrukken dat nog eens.
Maar...dit is slechts mijn interpretatie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Cathy » 01 jun 2012 14:40

Kureon.Art schreef:Wat kan de waarde/betekenis van dit schilderij zijn in deze tijd, terwijl het duidelijk gebaseerd is op een kunstwerk van Edvard Munch?

Ik zit me nu eigenlijk af te vragen of die onmiskenbare schreeuw er toch was uitgekomen wanneer je Munch niet had genoemd. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Kureon.Art
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:03

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Kureon.Art » 04 jun 2012 16:19

Grappig dat je er heel duidelijk een hedendaagse boodschap in ziet, Cathy! Uiteindelijk heeft de kunstenaar een oud beeld uit de kunstgs. genomen en gebruikt op een eigen manier. Waardoor je anders naar het beeld kijkt. Wat vind je van het gebruik van oude beelden in hedendaagse kunst?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Cathy » 05 jun 2012 10:21

Kureon.Art schreef:Wat vind je van het gebruik van oude beelden in hedendaagse kunst?

Heb ik geen probleem mee. Dan blijft de geschiedenis misschien ook nog enigzins leven.
Nu ik erover nadenk: zou er voor de netheid misschien aan bronvermelding gedaan moeten worden?
Of een bijvoegen van 'geinspireerd op'...of 'door'.
*mijmer-de-mijmer* :-k
Waarom doen kunstenaars dat eigenlijk niet?
Mmmm, misschien is het eigenlijk wel leuker om er naar te zoeken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Kureon.Art
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:03

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor Kureon.Art » 06 jun 2012 18:42

Haha, vraag het de kunstenaar zelf Cathy! Via de website kan je volgens mij contact zoeken.

De overeenkomst in het werk 'de schreeuw' van Martijn Duifhuizen met die van Edvard Munch is heel duidelijk, maar geen copy. MD heeft heel duidelijk zijn eigen interpretatie gegeven. Dat gebeurde trouwens in de kunstgeschiedenis ook al! Bekende kunstenaars als Van Gogh gebruikte eerdere werken en maakten er hun eigen interpretatie van...

Zijn er nog meer mensen die een mening hebben over het werk van MD?

Gebruikersavatar
mcduifhuizen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2012 09:57

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor mcduifhuizen » 07 jun 2012 10:23

Zo, bij mij doet de url het wel..
http://www.atelierduifhuizen.nl/405-09%20schreeuw.htm
De ondergrond is met meerdere lagen antraciet acrylverf met een sponskwast beschilderd, de contour met meerdere lagen zwarte acrylverf en tot slot gevernisd met een matvernis. Het is een precieze uitsnede van het geljknamige schilderij De schreeuw van Edvard Munch.

Gebruikersavatar
mcduifhuizen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2012 09:57

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor mcduifhuizen » 07 jun 2012 10:26

En hier een filmpje waarin het nog beter zichtbaar wordt...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Zy0tUMnb6lQ

Gebruikersavatar
mcduifhuizen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2012 09:57

Re: Nut van een discussie over kunst en cultuur

Berichtdoor mcduifhuizen » 07 jun 2012 10:34

Stelling:
De enige manier waardoor je kunst leert begrijpen is door jezelf erin onder te laten dompelen.

Hoe meer je met kunst in aanraking komt des te minder is uitleg nodig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten

cron