Mag een Christen dit luisteren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor marcel081276 » 03 mar 2013 17:45

Diamantje schreef:Effe een vraagje over de volgende (dingen met) muziek:`
- Mag een christen Metal draaien? (Ik ken er veel die het wel doen, maar ook wordt er gezegd dat dat niet mag).

of je metal mag draaien moet je denk ik zelf weten, ik was ver van God afgedwaald en luisterde naar de meest satanische metal om zo God in het gezicht te spuwen als ik het zo mag zeggen, dus toen God mij pasgeleden weer gegrepen heeft met een kracht als nooit tevoren heb ik alles wat metal was letterlijk vernietigd!! ik ken geen christelijke metal maar heb ook TOTAAL geen behoefte om ooit nog naar dit soort te luisteren.

Diamantje schreef:-Mag een christen zich bezighouden met backmasking? (oftewel dat platen achterstevoren worden gedraaid, waardoor er een hele andere boodschap te horen is).

waarom zou dat niet mogen? er komen soms verrassende dingen naar voren..

Diamantje schreef:-Mag een christen naar Rock (&Roll) luisteren?

een christen mag overal naar luisteren, maar als je kijkt waar rock & roll vandaan komt zou je er niets mee te maken willen hebben!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2013 18:51

Jij daar! start weer met info avonden over popmuziek. Misschien iets voor jou Diamantje om een keer naar toe te gaan?

Ik geloof absoluut niet dat een Christen naar alles kan luisteren, alles wat je hoort en ziet laat een indruk achter, en dat geldt ook voor anti christelijke muziek.

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor marcel081276 » 03 mar 2013 19:09

ik stel tegenwoordig altiid deze vraag, maakt het Hem groot?
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
Progton
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:03
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Progton » 06 mar 2013 15:05

Ik denk dat het ook wel wat persoonlijk is.
Zelf luister ik bijna alleen maar metal, voor 70 procent christelijke bands.
Er zijn weet ik niet hoeveel bands die hun teksten niet serieus nemen. Toch ook wel aantal wel, vooral in de Scandinavische landen zijn een aantal bands die hun teksten uiterst serieus nemen/namen.

Het is denk ik belangrijk dat je zoekt waar de teksten over gaan. Dat heb ik ook bij veel bands gedaan.
Vroeger ten ik naar optredens gingen, was er een black metal band die optrad, en ik werd er misselijk van. Dat was voor mij wel een teken dat je moet oppassen naar wat je luistert.

Er is iig ook genoeg keuze aan christelijke metal. Voor ieder wat wils.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor maran » 06 mar 2013 15:13

Boaz schreef:Jij daar! start weer met info avonden over popmuziek. Misschien iets voor jou Diamantje om een keer naar toe te gaan?

Ik geloof absoluut niet dat een Christen naar alles kan luisteren, alles wat je hoort en ziet laat een indruk achter, en dat geldt ook voor anti christelijke muziek.



hahaha...met Koos de Jong als profeet.... :lol:
volgens hem spreekt de duivel door Jan Smit, Lady Gaga en Eminem etc.... :-oo
in wat een bekrompen en een benepen, kortzichtige wereld leven deze mensen..... :-({|=

http://www.plaats.nl/terschuur/videos/L ... -jan-smit/

hier nog wat uit de koker van Jij Daar:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_524527

wat een treurnis..... :(
De Jong: „Ik mag niet heersen over jouw geweten; beproef de geesten of ze uit God zijn.” Hoe word je van popmuziek verlost? „Niet door vanavond al je cd’s in de prullenbak te gooien, maar bid, schreeuw het uit: „Heere, bekeer me.””

-----------------------------
als je de jongeren wilt vergiftigen is dit soort visies er een duidelijk voorbeeld van

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Boaz » 06 mar 2013 20:55

hahaha...met Koos de Jong als profeet....
volgens hem spreekt de duivel door Jan Smit, Lady Gaga en Eminem etc....
in wat een bekrompen en een benepen, kortzichtige wereld leven deze mensen.....

http://www.plaats.nl/terschuur/videos/L ... -jan-smit/

hier nog wat uit de koker van Jij Daar:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_524527

wat een treurnis.....
De Jong: „Ik mag niet heersen over jouw geweten; beproef de geesten of ze uit God zijn.” Hoe word je van popmuziek verlost? „Niet door vanavond al je cd’s in de prullenbak te gooien, maar bid, schreeuw het uit: „Heere, bekeer me.””

-----------------------------
als je de jongeren wilt vergiftigen is dit soort visies er een duidelijk voorbeeld van


Niks mis mee, zou ik zo zeggen.. Sterker nog: ik kan me er helemaal in vinden.
Maar dat het voor velen een ergernis is, geloof ik best..

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor marcel081276 » 06 mar 2013 21:35

ik kan mij ook totaal vinden in de oproep van koos de jong!

toen God mij pasgeleden weer greep en redde uit de duisternis waar ik zelf naar afgedwaald was, kwam ik door muziek zoals lady gaga en beyonce en al die anderen tot besef dat de duivel het gebruikt om miljoenen van God af te keren, Onze Machtige Vader smeet als het ware de bewijzen in mijn gezicht.

ik kan gelukkig zeggen dat ik het niet zelf in ben gaan zien want dan zou het ter ere van mij zijn, maar Gods Geest heeft het mij geopenbaard, Hij heeft mij gered, Hem komt alle eer en glorie toe!!

dus door koos de jong enz worden deze jongeren totaal niet vergiftigd, ze worden gewaarschuwd voor het duivelse vergif en dat is een geweldige zaak!

als God ons een vaste gemeente gegeven heeft zijn we van plan om met stiching ''naar house'' te gaan evengeliseren bij houseparty's en concerten. nu God mij zo heeft gewezen op het kwaad wil ik er alles aan doen om jongeren te waarschuwen en te helpen om van satan af te keren, en met Gods hulp weet ik zeker dat het kan.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
JLIN
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2013 12:30

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor JLIN » 04 nov 2013 14:53

Denk dat dat aan de desbetreffende christen is. Zelf heb een brede muziek smaak van klassiek tot symfonische metal en van wereldmuziek tot Jazz.

Denk dat men naar muziek kan luisteren als men zich er goed bij voelt, zou christen niet adviseren naar Deathmetal te luisteren omdat die meestal satanisch is. Met andere woorden als muziek geen satanische teksten of anti-godsdienst is of eerder hindoeïstisch (bepaalde oosterse muziek) is heeft kan een christen er wat mij betreft naar luisteren.
Carpe Diem

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2013 19:52

JLIN schreef:Denk dat men naar muziek kan luisteren als men zich er goed bij voelt, zou christen niet adviseren naar Deathmetal te luisteren omdat die meestal satanisch is.


Dat is black metal - niet hetzelfde als death metal.

Met andere woorden als muziek geen satanische teksten of anti-godsdienst is of eerder hindoeïstisch (bepaalde oosterse muziek) is heeft kan een christen er wat mij betreft naar luisteren.


Wat een vreemd onderscheid. Of je nou de ene valse godsdienst aanhangt of de andere, wat maakt dat uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Progton777
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:13
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Progton777 » 05 nov 2013 09:30

JLIN schreef:Denk dat dat aan de desbetreffende christen is. Zelf heb een brede muziek smaak van klassiek tot symfonische metal en van wereldmuziek tot Jazz.

Denk dat men naar muziek kan luisteren als men zich er goed bij voelt, zou christen niet adviseren naar Deathmetal te luisteren omdat die meestal satanisch is. Met andere woorden als muziek geen satanische teksten of anti-godsdienst is of eerder hindoeïstisch (bepaalde oosterse muziek) is heeft kan een christen er wat mij betreft naar luisteren.


Ik ben het grotendeels met je visie eens. Toch ben ik een uitzondering op de regel, luister ook naar black en death metal. Niet schrikken, want er zijn genoeg christelijke bands in dat genre...
Slechtvalk, Antestor, Grave Declaration, Sacrificium, Vardoger, Crimson Moonlight, Horde, Pantokrator, Sypmpathy en zo kan ik er nog wel minstens 30 neerkalken...
zijn black en death metal bands doorelkaar

Vanaf mijn 12e luister ik al naar rock/metal. In eerste instantie had ik nog geen flauw benul van dat er christelijke metal was. Maar ik tikte het eens in op google en vond toen al legio bands. Dat aantal bands is nu al weer verdubbelt.
Ik ben erg blij dat het bestaat. Metal is nou eenmaal mijn favoriete muziek al jaren, en het geloof is mij uiterst dierbaar. Dus metalbands die het geloof uitdragen die waardeer ik ten zeerste.

Ja en ik weet dat er op dit fora velen zijn die het of veroordelen of niet snappen, ik haal geen voldoening uit opwekkingsmuziek, instrumentaal uiterst oninteressant. Wel wat meer uit psalmen en gezangen in de kerk trouwens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2013 10:11

marcel081276 schreef:ik kan mij ook totaal vinden in de oproep van koos de jong!

toen God mij pasgeleden weer greep en redde uit de duisternis waar ik zelf naar afgedwaald was, kwam ik door muziek zoals lady gaga en beyonce en al die anderen tot besef dat de duivel het gebruikt om miljoenen van God af te keren, Onze Machtige Vader smeet als het ware de bewijzen in mijn gezicht.

ik kan gelukkig zeggen dat ik het niet zelf in ben gaan zien want dan zou het ter ere van mij zijn, maar Gods Geest heeft het mij geopenbaard, Hij heeft mij gered, Hem komt alle eer en glorie toe!!

dus door koos de jong enz worden deze jongeren totaal niet vergiftigd, ze worden gewaarschuwd voor het duivelse vergif en dat is een geweldige zaak!

als God ons een vaste gemeente gegeven heeft zijn we van plan om met stiching ''naar house'' te gaan evengeliseren bij houseparty's en concerten. nu God mij zo heeft gewezen op het kwaad wil ik er alles aan doen om jongeren te waarschuwen en te helpen om van satan af te keren, en met Gods hulp weet ik zeker dat het kan.


Op zich is dat goed, maar je moet niet het kind met het badwater weggooien. Dat er een hoop slechte muziek is en daar tegen gewaarschuwd wordt is goed. Maar omdat er slechte metal, slechte rock, slechte popmuziek enz. is wordt er vaak ook gewaarschuwd tegen het hele genre en ook de goede muziek. Het is al snel het genre wat fout is in plaats van dat men inhoudelijk kijkt.

Het is zoals een alcoholverslaafde die van zijn verslaving afkomt. Het is goed dat die persoon niet meer drinkt, het gevaar voor terugkeer van de verslaving is groot. Maar als die persoon overal gaat vertellen dat je geen alcohol mag drinken gaat daar iets mis. Want wat voor hem geldt geldt niet voor iedereen.

Iemand die helemaal in de ban is geweest van verkeerde muziek onthoudt zich vervolgens mogelijk helemaal van dat genre. Terwijl anderen die er voorzichtig mee omgaan en bijvoorbeeld alleen christelijke rock of metal luisteren dat niet doen. Het is net als alcohol: Het is niet verkeerd, maar je kan er wel verkeerd mee omgaan en als dat het geval is moet er weer goed mee omgaan, werkt dat niet, dan kan je er beter helemaal mee stoppen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Boerin » 23 jan 2014 21:14

http://www.youtube.com/watch?v=dldyd5tYbAs
To hell with the devil, prachtig! Vooral op het eind: God bless you, we love you!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 10:32

nee mag niet
Laatst gewijzigd door Boerin op 27 jan 2014 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 10:55

Marnix schreef:Op zich is dat goed, maar je moet niet het kind met het badwater weggooien. Dat er een hoop slechte muziek is en daar tegen gewaarschuwd wordt is goed. Maar omdat er slechte metal, slechte rock, slechte popmuziek enz. is wordt er vaak ook gewaarschuwd tegen het hele genre en ook de goede muziek. Het is al snel het genre wat fout is in plaats van dat men inhoudelijk kijkt.

Het is zoals een alcoholverslaafde die van zijn verslaving afkomt. Het is goed dat die persoon niet meer drinkt, het gevaar voor terugkeer van de verslaving is groot. Maar als die persoon overal gaat vertellen dat je geen alcohol mag drinken gaat daar iets mis. Want wat voor hem geldt geldt niet voor iedereen.

Iemand die helemaal in de ban is geweest van verkeerde muziek onthoudt zich vervolgens mogelijk helemaal van dat genre. Terwijl anderen die er voorzichtig mee omgaan en bijvoorbeeld alleen christelijke rock of metal luisteren dat niet doen. Het is net als alcohol: Het is niet verkeerd, maar je kan er wel verkeerd mee omgaan en als dat het geval is moet er weer goed mee omgaan, werkt dat niet, dan kan je er beter helemaal mee stoppen.

Zouden er muziekstijlen zijn waar géén slechte en wellicht zelfs satanische exponenten van zijn?
Ik ken ze niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Progton777
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:13
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Progton777 » 11 jun 2014 11:05

Het is toch heel simpel. Wat voor muziek het ook is, als de schrijvers van de muziek christen zijn. En het ook zo performen dan is het toch goed?
Of het nou het urker mannenkoor is of Slechtvalk...

Je zou maar van metal houden en het niet mogen luisteren... moet er niet aan denken


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten