Mag een Christen dit luisteren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Diamantje » 04 feb 2012 21:20

Effe een vraagje over de volgende (dingen met) muziek:`
- Mag een christen Metal draaien? (Ik ken er veel die het wel doen, maar ook wordt er gezegd dat dat niet mag).
-Mag een christen zich bezighouden met backmasking? (oftewel dat platen achterstevoren worden gedraaid, waardoor er een hele andere boodschap te horen is).
-Mag een christen naar Rock (&Roll) luisteren?

Het is misschien een rare vraag, maar ik ben er gewoon heel nieuwsgierig naar.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor meribel » 04 feb 2012 21:35

@diamantje,

Een christen heeft te voldoen aan 2 geboden.
Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf!!!



En verder niet. Verder zijn we vrij!!


Dus laat je leiden door de Geest of je wel of niet metal draait ( luister gewoon naar de tekst ) wel of niet elvis presley en lp's achter ste voren draait.

Er zijn geen aanvullende regeltjes voor christenen behalve als het Ene Grote gebod en het tweede daaraan gelijk. Maar als sommige christenen omwille van hun geweten toch moeite hebben met de drie bovenstaande dingen dan is het natuurlijk goed om het niet te doen ( stel je ouders vinden het afgrijselijk, dan respecteer je dat uit liefde voor elkaar )

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2012 13:17

Er zijn heel veel christenen die zeggen christen te zijn en zijn het niet.
Jij moet zelf tot de overtuiging komen van die twee die dus zeggen dat het wel mag en niet mag.
Het is geen rare vraag maar ik begrijp van jou dat je door die twee soorten christenen in de war wordt gebracht en dat is goed te begrijpen want wie is de ware christen!
Onderzoekt alle dingen maar behoud het goede.
Ik ben het met meribel eens.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor FrankB » 06 feb 2012 08:09

Om een regel uit het nummer (I don't want to) Hang up my rock and roll shoes, geschreven door C. Willis, (te horen op het album Rock of ages van The Band) aan te halen: "some might even say it will evoke the devil in my soul, but that's a bunch of shit I just want to rock and roll!"

Wat dat achterstevoren draaien van platen betreft, misschien hoor je een enkele keer een grap die de artiest erin heeft gestopt maar het is algemeen bekend dat alleen fundamentalistische christenen geloven dat de duivel op die manier probeert om zijn boodschap aan de luisteraar bekend te maken. Waarom hij dat achterstevoren zou doen is volgens mij nog nooit duidelijk gemaakt.

Ik zou zeggen, trek je blauwe suede schoenen aan en geniet van de Rock 'n Roll muziek.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor nita » 09 feb 2012 14:33

mogen mogen, tja weet je ik moet dan altijd denken aan mijn opa, die zei altijd als je twijfelt of iets mag, bedenk dan of je ergens zou willen zijn, of naar zou willen luisteren en dat God dan terugkomt. Zou je het dan kunnen verantwoorden? Als je twijfelt dan niet doen. En bedenk dat ook al zie je God niet, Hij jou wel ziet.

Ja en die platen omdraaien terugdraaien, alleen maar zonde van die cd :wink: ik snap het hele principe niet, het is toch niet net als een casettebandje die je heen en weer kan draaien?

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 19:57

Beetje late reactie, maar ik ben pas sinds vandaag lid...

Amen Meribel! Helemaal mee eens.

Daarnaast, er bestaan heel veel goede christelijke metalbands (ofwel White Metal).

Luister bijvoorbeeld eens naar de band HB (http://www.hbmusic.net). HB staat overigens voor Holy Bible. Ook is Fireflight een hele goede band.

Misschien ken je het Xnoizz Flevo Festival (http://www.xnff.nl)? Hier komen ook heel veel goede christelijke (metal) bands. Dit jaar komt bijvoorbeeld Icon For Hire.

Al met al, keuze zat!

Gods zegen,

Robin
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2012 20:04

Robin84 schreef:Misschien ken je het Xnoizz Flevo Festival (http://www.xnff.nl)? Hier komen ook heel veel goede christelijke (metal) bands. Dit jaar komt bijvoorbeeld Icon For Hire.


Jammer genoeg sluiten 'goede' en 'christelijke' metal bands elkaar nogal vaak uit. Vergeleken met 'echte' metal in ieder geval wel.

En ach, de tekst versta je meestal toch niet bij death metal en als je dat wel doet, dan allemaal niet te serieus nemen. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 20:34

Beste Mortlach,

Death metal is ook niet echt mijn stijl ;-)

Ik luister liever naar de wat rustigere metalstijlen, waar je nog wel kunt verstaan (en ontcijferen) wat er wordt gezongen.

Blessies,

Robin
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2012 21:22

Ik kan aardig wat verdragen, maar ik hoor toch soms ook dingen dat ik denk "nee, daar is echt geen chocola meer van te maken."

Qua rustige(re) metal ben ik groot fan van Opeth. Heel melodisch en de frontman kan zowaar echt zingen. Qua teksten noemt hij het zelf ook 'black metal nonsens', het blijk dat ze het zelf ook allemaal niet te serieus nemen in ieder geval.

Dream Theatre is ook favoriet, al weet ik niet wat het gaat worden nu de drummer en de rest van de band uit elkaar zijn.

Voor het hardere werk mag ik graag naar Nile luisteren, zeer technische brutal death metal met op Egyptische teksten geinspireerde teksten. Goed, het zal niet bepaald door de christelijke beugel kunnen, maar daar stoor ik mij dan weer niet zo aan. Het feit dat de tekst in ieder geval een serieuze achtergrond heeft is best bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Lalage » 02 aug 2012 17:40

Er bestaan inderdaad rock- en metalbands die expliciet christelijke teksten hebben. Mijn favorieten zijn Saviour Machine (gothic metal, 6 september live in Zwolle!) en de solo-albums van Neal Morse, bijvoorbeeld Testimony. Ik heb dit laatste album live zien uitvoeren en was erg onder de indruk van deze getuigenis van zijn bekering.

Ik denk dat een stijl muziek niet fout genoemd kan worden. Alle muziekstijlen kunnen gebruikt worden om God te eren en om het tegenovergestelde te doen. Bedenk dat een paar eeuwen geleden hevige discussies werden gevoerd of in de kerk wel een orgel gebruikt mocht worden, terwijl dat nu bijna nergens meer verwerpelijk wordt gevonden, behalve dan door mensen die het te ouderwets vinden...

@Mortlach De nieuwste cd van Dream Theater, zonder Portnoy, is erg goed geworden. Het lijkt erop dat ze nieuwe inspiratie hebben door hun nieuwe bandlid.

maaarten

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor maaarten » 02 aug 2012 18:13

Lalage schreef:Neal Morse


Die is een keer in een Evangelische kerk bij mij in de stad een gratis optreden komen geven; hij kent iemand uit de gemeente ofzo. Er was volgens mij ook veel wat ongelovig volk op afgekomen - Neal Morse is immers ook in het seculiere progrock wereldje wel bekend -, maar die waren denk ik erg teleurgesteld, want Morse speelde alleen maar aanbiddingsnummers - geen enkele van zijn progrock nummers -, en hield een halve preek en een uitgebreid getuigenis tussendoor. :lol:

Overigens ben ik zelf gestopt met alle seculiere metal en rock te luisteren, die ik vroeger wel beluisterde. En bijna alle christelijke rock/metal bands zijn wat mij betreft niet alleen muzikaal van een bijzonder laag niveau, maar geestelijk wat mij betreft ook vaak nog al twijfelachtig. Neal Morse is daar een erg positieve uitzondering op wat mij betreft, zowel muzikaal als wat betreft zijn geloof.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mens » 28 aug 2012 22:10

Ik lees wat oude discussies door en werd door deze getriggerd, mede vanwege de discussie over de vraag of je naar dubstep mag luisteren in de vragenrubriek. Er bestaan duizenden varianten van de 'mag ik als christen dit doen, of dat doen, of hier naar luisteren, of daar naar luisteren'.

Mijn antwoord daarop is altijd: het mag wel, maar het moet nooit.

Of je je eigen keuzes kunt verantwoorden ligt niet aan de toestemming of het verbod van anderen; dat zul je echt zelf moeten doen.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mens » 28 aug 2012 22:13

Mortlach schreef:Dream Theatre is ook favoriet, al weet ik niet wat het gaat worden nu de drummer en de rest van de band uit elkaar zijn.


Zoals iemand anders ook al zei: het nieuwe album van Dream Theater (van vorig jaar alweer) met de nieuwe drummer Mike Mangini is erg goed. Ik was zelf eerder dit jaar bij een concert van DT en daar speelden ze veel nieuwe nummers. Het was een fantastisch concert, om nooit te vergeten!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2012 07:35

Mens schreef:Zoals iemand anders ook al zei: het nieuwe album van Dream Theater (van vorig jaar alweer) met de nieuwe drummer Mike Mangini is erg goed. Ik was zelf eerder dit jaar bij een concert van DT en daar speelden ze veel nieuwe nummers. Het was een fantastisch concert, om nooit te vergeten!

Alleen jammer dat Labrie meestal erg vals zingt live ;)

Ik ben wel benieuwd hoe de topicstarter er inmiddels over denkt.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Mag een Christen dit luisteren?

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 09:34

Lalage schreef:Alleen jammer dat Labrie meestal erg vals zingt live ;)
Ik ben wel benieuwd hoe de topicstarter er inmiddels over denkt.


Ik weet dat Labrie die reputatie heeft, maar tijdens het bewuste concert was hij zeer goed bij stem.
Ben ook benieuwd of we de topicstarter nog eens mogen 'horen'.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten

cron