Klassieke muziek uit de Roomse traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Klassieke muziek uit de Roomse traditie

Berichtdoor jaapo » 08 apr 2012 17:06

Ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp. Je hoort een prachtig stuk muziek (kwestie van smaak, natuurlijk), maar dan merk je dat de gezongen tekst over iets gaat, waarmee je het niet eens bent. Gaat dan je geloof wankelen? Slaat de twijfel toe? Ik kan dat niet aanvoelen. Het zal wel een tekortkoming zijn die ernstig is. ik ga toch echt niet alle teksten van aria's van Bach controleren, of ze wel volgens mijn opvatting zijn. Evenmin van de Vrijmetselaar Mozart. En sommige psalmen zijn ook nogal haatdragend en bloederig, met de mooiste melodie. Overslaan dus? (Misschien één van de redenen, waarom in de kerken die zich beperken tot de psalmen er zeker 50 van de 150 nooit gebruikt worden in de eredienst). Ook in het Liedboek of Johannes de Heer of Opwekkingsliederen komen wel teksten voor, waar ik niet achter sta. Maar ik luister er wel graag naar en zing ze soms ook mee. Je doet jezelf m.i. tekort, als je zo kritisch bent op de tekst. Dan moet je veel mooie muziek laten liggen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

maaarten

Re: Klassieke muziek uit de Roomse traditie

Berichtdoor maaarten » 08 apr 2012 18:22

Mijn geloof wankelt niet van luisteren naar een tekst met mariaverering, maar ik irriteer me er gewoon aan, ook als er mooie muziek onder is gezet. Ik kan me dan weer niet voorstellen, hoe iemand die Jezus Christus als enige Middelaar belijdt geen kromme tenen krijgt van een muziekstuk waar Maria aangeroepen wordt om voorbede voor je te doen.

Als ik in een dienst ben waar liederen gezongen worden, waarvan mij de tekst heel duidelijk voorkomt als fout, ga ik echt niet meezingen. Hoe kun je God aanbidden met woorden waar je het zelf niet mee eens bent? Dat is echt een raadsel voor me. Ben je dan alleen maar mooie liedjes aan het zingen in de Kerk? Of aanbidt je je God? Ik doe het laatste, dus ik zing niks mee - of het nou opwekking, liedboek v.d. kerken, johannes de heer, of wat dan ook is - waarvan de tekst mij duidelijk voorkomt als fout. Bijna alle opwekking, liedboek v.d. kerken en johannes de heer zing ik trouwen uit volle borst mee hoor, omdat veel teksten me wel voorkomen als geschikt om mijn God mee te aanbidden. :)

Het zijn trouwens niet alleen de Roomsen en de Oosterse Kerk die mooie muziek kunnen maken hoor! Hier een psalm van een Nederlandse componist uit de reformatie, Jan Pieterszoon Sweelinck:

http://www.youtube.com/watch?v=X3gqajZ3 ... re=related

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Klassieke muziek uit de Roomse traditie

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 22:11

Dies Irae------ hen die dit echt lezen weten dat het een oproep is aan hen die nog leven-----------Bekeert u.
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten