Psalmen met bovenstem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Psalmen met bovenstem

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2011 17:48

Wie er van houdt: http://www.youtube.com/watch?v=WehmDfay ... re=related

Er staan er heel veel van op youtube. Het orgel van Genemuiden is overigens een heerlijk instrument. Ik heb er een keer een trouwdienst op mogen begeleiden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor schelpje3 » 08 jul 2011 18:11

Het is misschien niet mooi, in de ogen van critici, maar ik vind het ontroerend. Het wordt uit het hart gezongen !

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor *Annet* » 08 jul 2011 18:32

En ik vind het vreselijk en ook nog ongepast om het in de kerkdienst te doen. Zondag was hier ook weer zo iemand die zichzelf zo nodig moest laten horen. Mijn vader heeft er ook een handje van gehad dat ie dat elke zondag deed. Vind het niet stichtelijk. In de dienst staat het woord van God centraal en worden er toepasselijke psalmen bij gezongen. Lijkt het mij overbodig om mezelf zo op de voorgrond te stellen en zo duidelijk hoorbaar te zingen als "normale" volwassene.
ja, dat is mijn mening dan he.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jul 2011 18:51

's Lands wijs, 's lands eer, Annet.

Ooit gehoord van een organist (uit zijn eigen mond) die zo'n hekel aan de bovenstem had dat hij een geheel alternatieve zetting gebruikte waarbij de bovenstem niet paste en dus vals klonk, om zodoende die ene bovenstemzinger aan te pakken in hun gemeente.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor schelpje3 » 08 jul 2011 19:46

*Annet* schreef:En ik vind het vreselijk en ook nog ongepast om het in de kerkdienst te doen. Zondag was hier ook weer zo iemand die zichzelf zo nodig moest laten horen. Mijn vader heeft er ook een handje van gehad dat ie dat elke zondag deed. Vind het niet stichtelijk. In de dienst staat het woord van God centraal en worden er toepasselijke psalmen bij gezongen. Lijkt het mij overbodig om mezelf zo op de voorgrond te stellen en zo duidelijk hoorbaar te zingen als "normale" volwassene.

Nou ja zeg :shock:
Ooit gehoord dat iemand vanuit zijn hart zong ? Vals of niet vals.
Ik luisterde bij mijn moeder wel eens naar de kerktelefoon, dan hoorde ik de dominee goed zingen. Soms spatzuiver, soms vals, maar zo ontroerend !!
Dan maakt dat echt niet uit.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jul 2011 19:49

O ja, dominees door de kerktelefoon :)

Mijn grootste probleem met zingen met bovenstem is dat het vaak nogal langzaam gaat, waardoor je niet lekker mee kunt zingen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2011 22:31

Eigenlijk vind ik de bovenstem, mits deze mooi wordt uitgevoerd, juist heel mooi. Zij heeft niets te maken met de originele Geneefse melodieën, maar heeft toch een culturele waarde in een deel van ons land. De hartstocht waarmee de bovenstem wordt gezongen, vind ik schitterend.

Toen ik zelf een trouwdienst in Genemuiden begeleidde (van Alwin en Paprikameisje2 van dit forum), zongen enkele mannen bij psalm 134 vers 3 de bovenstem. Ik heb toen in heerlijk plenum op het schitterende orgel van de Grote Kerk gepoogd de heren enigszins te temmen, maar het eindigde met een denderend slot van gemeente, bovenstem en orgel.

Ik zal onze eigen cantorij eens polsen of ze er voor te porren zijn, wel ritmisch.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor meisje20 » 09 jul 2011 19:55

bij mijn broer en schoonzus in de kerk doen ze het ook. ik vind het echt prachtig, krijg er echt kippenvel van.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor zomaariemand » 09 jul 2011 19:57

TheKeimpe schreef:'s Lands wijs, 's lands eer, Annet.

Ooit gehoord van een organist (uit zijn eigen mond) die zo'n hekel aan de bovenstem had dat hij een geheel alternatieve zetting gebruikte waarbij de bovenstem niet paste en dus vals klonk, om zodoende die ene bovenstemzinger aan te pakken in hun gemeente.

Dat lijkt mij ook niet gepast, eerlijk gezegd. Spreek dan die persoon er persoonlijk op aan.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2011 23:58

Ik ken het zingen op hele noten enkel doordat ik 't weleens op begrafenissen (van opa en oma's) heb gehoord, dus heb er niet zoveel mee. Maar zo'n bovenstem voegt echt wel wat toe. Het doet toch wel wat met me, omdat ik de indruk krijg dat het wel erg gemeend is. Aan de andere kant ben ik het na een paar minuten wel weer zat, dus moet er eerlijk gezegd niet aan denken om elke week twee keer naar een dienst te moeten waar zo wordt gezongen...

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Psalmen met bovenstem

Berichtdoor Noir » 11 jul 2011 09:28

Ik vind bovenstem echt mooi klinken!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten