Orgelmuziek in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 16:12

TheKeimpe schreef:
schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:Ik geloof dat er nu een splitsing gemaakt kan worden naar een nieuw topic: hoe moet de prediking zijn: Christocentrisch? Trinitarisch? Antropocentrisch?

Schelpje, ik vraag me af of je visie op de eredienst niet "egoïstisch" is? Sorry voor het nare woord, maar het gaat in de eredienst NIET om het Woord alleen, hoewel dat wel de centrale plaats dient te hebben. Maar gebed, collecte en muziek hebben ook hun functie! Als je alleen voor het Woord komt, kun je net zo goed thuis een preek luisteren, toch? Maar het is juist het SAMEN Gods Naam verheerlijken (zingen), SAMEN elkaar ondersteunen (collecte), SAMEN naderen voor Gods aangezicht (gebed), en het SAMEN luisteren naar wat "de Geest tot de gemeente zegt" (preek).

O en dat moet benadrukt worden met een bakkie pleur :wink:
Die koffie uit die immense ketels vind ik nl niet om te drinken.

Ik heb het niet over koffie, maar heel eenvoudig over de dienst zelf. Maar blijkbaar wil je daar niet op reageren en neem je je toevlucht tot een bakje koffie.

Ik wil wel reageren, maar dit was een reactie op schaapje. Zij benadrukte zo de noodzaak van die koffie, Marnix intussen ook :)
Er wordt weer met allerlei termen gesmeten, zoals gewoonlijk, als je het niet met meute eens bent. Meteen weer helemaal doorgeslagen naar de andere kant, alsof wij als gezin zo egoistisch bezig zijn en ons overal aan onttrekken.
Nou ik heb nieuws voor jullie.
Mijn man is koster, niet altijd, want het is bij ons op vrijwillige basis, onbetaald werk dus.
Er is geen draagvlak voor koffiedrinken, slechts enkele voorstemmers, nog geen 10% dus.
De kinderen hebben allen op de zondagsschool gezeten, die is na de morgendienst.
Nu zitten ze op catechisatie en gaan trouw elke week, evenals de jeugdvereniging.
Ik heb geen talent voor zingen, dus koor is geen optie, noch bespeel ik enig instrument.
Ik bezoek, samen met wat dames, de ouderen van onze kerk. En evt de zieken.
Ik heb ook nog een tijdje meegeholpen met het schoonmaken, maar moet dat nu wegens tijdgebrek tijdelijk staken.
Af en toe doe ik een administratieve klus en 1 van mijn zoons is zondagsschoolmeester.
Een paar maal per jaar zijn er contactochtenden, als ik vrij ben ga ik daar heen. Als er een rouw- of trouwdienst is, ga ik ook vrijwel altijd.
Bid- en dankdagdiensten bezoek ik ook trouw.
Wat hebben we dan nog meer ? O ja, de gemeentevergadering bezoeken mijn man en ik ook altijd.

Ik vergeet bijna wat, mijn man zit ook in het zgn klussenteam ! Reparaties, opknappen, etc.
Tja, klinkt behoorlijk op onszelf gericht :mrgreen:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2011 16:28

Hallo schelpje,

Vind het jammer dat je je gekwetst voelt, dat is de bedoeling natuurlijk niet.
Maar ik moet je nu voor de 3e keer zeggen dat ik mezelf aan het verdedigen was
en dat kwam dat jij stelde dat al die dingen niet thuis horen in de kerk/gemeente.
Ik wilde alleen maar aantonen dat een het ook anders KAN en dat het niet op
een bepaalde manier MOET. Lees de berichten maar eens over dan zie je het zelf
hoe het gesprek gegaan is.
Als jij het prettig vind zoals je nu de dienst beleeft en het is genoeg voor je
dan is dat toch prima.
Fijn om te horen dat jullie zoveel doen in de gemeente.

vriendelijke groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 16:29

@Schelpje3:
Nu ga je weer niet in op mijn posting, die gaat over de INHOUD van de eredienst. Jij wilde daar zoveel mogelijk Woord, zo min mogelijk zang. Daar reageerde ik op, maar op mijn reactie volgt telkens een verhaal rond de diensten, in plaats van de inhoud van de diensten.

En ja, als je mij quote dan denk ik dat je op mij reageert, is dat vreemd?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 16:30

schelpje3 schreef:Ik bezoek, samen met wat dames, de ouderen van onze kerk. En evt de zieken.


Wat goed!
Laatst gewijzigd door Optimatus op 26 jan 2011 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Speedy » 26 jan 2011 16:39

Wij zelf hebben een mooie situatie. We hebben een electronisch orgel waar een sample set in geprogrammeerd is van een Frans orgel. De organisten hebben alle 3 een eigen stijl en eigen keuze van begeleiden. De afwisseling geeft de gemeente ook elke keer weer een dimensie met zingen. De organisten studeren ook en dat merk je weer terug in de begeleiding. Het gebruik maken van uitkomende stemmen, waardoor het zingen met de bovenstem zelfs mogelijk wordt.

Kortom we zijn tevreden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 16:49

schaapje schreef:Hallo schelpje,

Vind het jammer dat je je gekwetst voelt, dat is de bedoeling natuurlijk niet.
Maar ik moet je nu voor de 3e keer zeggen dat ik mezelf aan het verdedigen was
en dat kwam dat jij stelde dat al die dingen niet thuis horen in de kerk/gemeente.
Ik wilde alleen maar aantonen dat een het ook anders KAN en dat het niet op
een bepaalde manier MOET. Lees de berichten maar eens over dan zie je het zelf
hoe het gesprek gegaan is.
Als jij het prettig vind zoals je nu de dienst beleeft en het is genoeg voor je
dan is dat toch prima.
Fijn om te horen dat jullie zoveel doen in de gemeente.

vriendelijke groet

Ik voelde het andersom. Ik moest aan jou uitleggen waarom ik er geen behoefte aan had, en niet alleen aan jou :D
Ik baal er eigenlijk van dat ik dit allemaal moest plaatsen, dat wil ik eigenlijk niet, zo goed ben ik helemaal niet nl.
Maar voelde me eigenlijk wel aangevallen, dat wij maar behoorlijk op onszelf gericht bezig zijn, dus heb ik dit verteld.
Niet om mezelf de hoogte in te steken, maar om duidelijk te maken dat het niet zit in die bbg met gemeenteleden, of het bakkie na de dienst.
Zijn we nu weer op 1 spoor ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 16:54

TheKeimpe schreef:@Schelpje3:
Nu ga je weer niet in op mijn posting, die gaat over de INHOUD van de eredienst. Jij wilde daar zoveel mogelijk Woord, zo min mogelijk zang. Daar reageerde ik op, maar op mijn reactie volgt telkens een verhaal rond de diensten, in plaats van de inhoud van de diensten.

En ja, als je mij quote dan denk ik dat je op mij reageert, is dat vreemd?

Zo nu jij :wink:
Even apart om niet weer over dat bakkie te beginnen. De inhoud ja. Nogmaals genuanceerd.
De ideale situatie is: gem 5 a 6 psalmen (vaak meerdere verzen) de wet of gel bel. Het gebed, de preek. Dat verdeeld over pakweg 5 kwartier/anderhalf uur.
Het zou idd goed zijn als we de Heere konden eren, maar.... van nature zijn wij geen Godlovers ! Wij zijn eerder Godhaters ! De Psalmen kunnen tot troost zijn, maar ook een aanklacht. Als het goed is gaan wij hongerig naar Gods Huis om daar te horen hoe ons hart verklaard wordt.
En als dat dan allemaal vlak komt te liggen, dat mag soms gebeuren, pas DAN kun je zingen. Echt zingen, van binnenuit.
Ik snap jullie uitspraak: Eredienst wel, maar dat kan niet als wij niet bekeerd zijn. DAT is het verschil.
En nu zitten er allerlei mensen in de kerk, de een kan zingen, de andere kan slechts huilen. (lees: wenen)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2011 17:08

Waarom is er dan ooit een eredienst ingesteld met als doel God groot te maken (en onderwezen te worden?) En waarom is dat heel Bijbels? Omdat in de Bijbel de kerk bestaat uit gelovigen. Als de kerk voor 95% procent uit ongelovige Godhaters bestaat kan je inderdaad alle Bijbels richtlijnen voor de kerk wel overboord gooien. Dan is er namelijk geen sprake van een kerk want kerk betekent "wat van de Heere is". En blijkbaar is men helemaal niet van der Heere. En als de Kerk geen gemeenschap der heiligen is maar je meer een "club geïnteresseerden in het christelijke geloof bent kan ik me voorstellen dat je ook niet samen gaat eten en drinken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 17:15

Marnix schreef:Waarom is er dan ooit een eredienst ingesteld met als doel God groot te maken (en onderwezen te worden?) En waarom is dat heel Bijbels? Omdat in de Bijbel de kerk bestaat uit gelovigen. Als de kerk voor 95% procent uit ongelovige Godhaters bestaat kan je inderdaad alle Bijbels richtlijnen voor de kerk wel overboord gooien. Dan is er namelijk geen sprake van een kerk want kerk betekent "wat van de Heere is". En blijkbaar is men helemaal niet van der Heere. En als de Kerk geen gemeenschap der heiligen is maar je meer een "club geïnteresseerden in het christelijke geloof bent kan ik me voorstellen dat je ook niet samen gaat eten en drinken.

Ach Marnix, als je jezelf leert kennen, durf je je niet te scharen bij dat Volk !
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: "Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd ?. Terwijl zij op de oordeelsdag aan de linkerhand staan. Ze komen met al hun goede werken en Hij zal zeggen : ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Allemaal mensen die wekelijks 2 x hun plaatsje bezet hielden. Toch kende de Heere ze niet. Dus wil jij nu zeggen dat de kerken vol zitten met ware gelovigen ? Durf jij dat dan te blijven beweren ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2011 17:20

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Hallo schelpje,

Vind het jammer dat je je gekwetst voelt, dat is de bedoeling natuurlijk niet.
Maar ik moet je nu voor de 3e keer zeggen dat ik mezelf aan het verdedigen was
en dat kwam dat jij stelde dat al die dingen niet thuis horen in de kerk/gemeente.
Ik wilde alleen maar aantonen dat een het ook anders KAN en dat het niet op
een bepaalde manier MOET. Lees de berichten maar eens over dan zie je het zelf
hoe het gesprek gegaan is.
Als jij het prettig vind zoals je nu de dienst beleeft en het is genoeg voor je
dan is dat toch prima.
Fijn om te horen dat jullie zoveel doen in de gemeente.

vriendelijke groet

Ik voelde het andersom. Ik moest aan jou uitleggen waarom ik er geen behoefte aan had, en niet alleen aan jou :D
Ik baal er eigenlijk van dat ik dit allemaal moest plaatsen, dat wil ik eigenlijk niet, zo goed ben ik helemaal niet nl.
Maar voelde me eigenlijk wel aangevallen, dat wij maar behoorlijk op onszelf gericht bezig zijn, dus heb ik dit verteld.
Niet om mezelf de hoogte in te steken, maar om duidelijk te maken dat het niet zit in die bbg met gemeenteleden, of het bakkie na de dienst.
Zijn we nu weer op 1 spoor ?



Ha schelpje,

Het is me opgevallen dat je je wel heel gauw aangevallen voelt, als je beter leest
zie dat dat niet zo is. Het is jou gevoel die dat zegt.
En je flapt er ook maar van alles uit hé, dan kom je ook in de problemen.

En als je jezelf niet zo goed vind zoals je schreef, ik denk dat dat wel mee valt.
Wees maar wat tevreden over jezelf, dan voel je je miscchien ook niet zo gauw
aangevallen.
Hé ik zou wel willen dat wij een bakkie konden doen :lol:

Vrede :!:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 17:24

Nou ik flap er helemaal niks uit, ik kan soms impulsief reageren, dat is wat anders.
En nee ik voel me niet GAUW aangevallen, als dat zo was, vertrok ik hier, simpel.
Als alternatief kun je altijd nog je internet dichtgooien en de boel laten bezinken.
maar... niets van dat alles hoor :D
Maar als ik in een bepaalde hoek gedwongen wordt terwijl ik daar niet thuishoor, voelt dat niet prettig.
Ik wil best in een hoek zitten, als het maar de goede is :wink:
Met een boekje in een hoekje is helemaal zo gek nog niet, zeker als het een stichtelijk boek is.
Maar nogmaals, mijn Bijbel ligt naast mijn toetsenbord en nog wat ander materiaal, de boekenkast staat op anderhalve meter afstand, dus ik probeer echt onderbouwd te reageren. Lukt niet altijd, maar ik doe mijn best. Ik vat dit nl serieus op, dit is nu eenmaal geen handwerkforum, daar kun je beppen en breien. :lol:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 18:10

Schaapje, wel aardig zijn tegen het Schelpje; Schelpje staat onder mijn protectie! :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Spons » 26 jan 2011 18:39

Speedy schreef:Wij zelf hebben een mooie situatie. We hebben een electronisch orgel waar een sample set in geprogrammeerd is van een Frans orgel. De organisten hebben alle 3 een eigen stijl en eigen keuze van begeleiden. De afwisseling geeft de gemeente ook elke keer weer een dimensie met zingen. De organisten studeren ook en dat merk je weer terug in de begeleiding. Het gebruik maken van uitkomende stemmen, waardoor het zingen met de bovenstem zelfs mogelijk wordt.

Kortom we zijn tevreden.


leuk van die bovenstem... :) en ik snap dat je met moderne gebouwen niet anders kan dan met een electronisch orgel (afgezien van de kosten ) maaar oooh het liefste heb ik een lekker ouderwets orgel .. dat klinkt teminste ... maar ja onbetaalbaar he :)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Spons » 26 jan 2011 18:53

Optimatus schreef:Schaapje, wel aardig zijn tegen het Schelpje; Schelpje staat onder mijn protectie! :)


jawel ridder lancelot :mrgreen:

ik weet neit hoe goed ik het kan verwoorden , en misschien moeten anderen het aanvullen of toelichten (beide kanten ) maar ervaar ik bij schelpje (zelf ziet ze het niet zo..) weinig glorie , en voelt het meer als een last die ze draagt dan vreugde, oftewel.. een preek met 90 % hel en verdoemenis en 10 % redding aan het einde.. En ja het een is verbonden met het ander maar mijn ervaring (let op.. mijn ervaring ... ) is dat er meer nadruk op de zonde wordt gelegd. er meer het doemdenken, het werk van de duivel wordt benadrukt dan de genade die we kunnen vinden bij God en de Here Jezus. ..

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel , Waarom zou je geen gezangen ter ere van God mogen gebruiken. Deze bv http://www.youtube.com/watch?v=FGU45sgV ... re=related

Soms denk ik wel eens dat mensen hele mooie gezangen met het orgel missen. hebben jullie dan niet dat een orgel je gevoel kan beinvloeden als je in een kerkdienst bent ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 19:27

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:@Schelpje3:
Nu ga je weer niet in op mijn posting, die gaat over de INHOUD van de eredienst. Jij wilde daar zoveel mogelijk Woord, zo min mogelijk zang. Daar reageerde ik op, maar op mijn reactie volgt telkens een verhaal rond de diensten, in plaats van de inhoud van de diensten.

En ja, als je mij quote dan denk ik dat je op mij reageert, is dat vreemd?

Zo nu jij :wink:
Even apart om niet weer over dat bakkie te beginnen. De inhoud ja. Nogmaals genuanceerd.
De ideale situatie is: gem 5 a 6 psalmen (vaak meerdere verzen) de wet of gel bel. Het gebed, de preek. Dat verdeeld over pakweg 5 kwartier/anderhalf uur.
Het zou idd goed zijn als we de Heere konden eren, maar.... van nature zijn wij geen Godlovers ! Wij zijn eerder Godhaters ! De Psalmen kunnen tot troost zijn, maar ook een aanklacht. Als het goed is gaan wij hongerig naar Gods Huis om daar te horen hoe ons hart verklaard wordt.
En als dat dan allemaal vlak komt te liggen, dat mag soms gebeuren, pas DAN kun je zingen. Echt zingen, van binnenuit.
Ik snap jullie uitspraak: Eredienst wel, maar dat kan niet als wij niet bekeerd zijn. DAT is het verschil.
En nu zitten er allerlei mensen in de kerk, de een kan zingen, de andere kan slechts huilen. (lees: wenen)

Maar dan is het woord eredienst sowieso een aanklacht. Want wij moeten God wel de eer geven.
Ik begrijp trouwens wel dat je er huiverig voor bent om een gemeente als verzameling ware gelovigen te zien, toch zegt dr. Owen dat er iets grondig mis is als we er niet vanuit gaan dat een gemeente uit ware gelovigen bestaat. Veel mensen worstelen in de reformatorische kring met vragen of ze er wel bij mogen horen. En zoals je zegt, het is geen kwestie van jezelf er maar bij rekenen. Toch word ik verdrietig als je schrijft:
"als je jezelf leert kennen, durf je je niet te scharen bij dat Volk !"

Waarom? Omdat, als je Christus leert kennen als je Zaligmaker, je niet anders kunt dan zeggen: "Dank U Heere, dat U er zoéén als ik ben wilt hebben bij Uw kinderen!"

Pas sprak ik een ouderling die iets heel moois zei: "Het is de schuld van Gods kinderen dat er zoveel gepreekt moet worden over wat het wel en wat het niet is. Als hun leven een getuigenis was, zouden ze vanzelf het onderscheid aangeven."

Maar wat kunnen we aan Gods genade twijfelen. Wat kunnen we onze Heere verdachtmaken. Als Hij nu alles is, waarom willen we dan nog iets zijn met onze bevindingen, tranen, versjes, teksten, etc.

Maar terug naar de eredienst. Mijn opmerking dat je "egoïstisch" was wat betreft de eredienst, was omdat je woorden op mij overkwamen dat je alles naast de preek maar franje vond, en dat de preek het hoogtepunt was. Dat is overigens een misvatting, als je van een hoogtepunt wilt spreken, dan is dat de Schriftlezing.
Het Woord hoor je voor jezelf (en het is dus zeker wel een belangrijk onderdeel van de eredienst, een dienst zonder Woord is geen dienst!), maar het zingen doe je met elkaar (en dan doe je het maar met een gebed in je hart: "Maak toch dat ik het in waarheid zingen kan: Mijn hart, o Hemelmajesteit, is tot Uw dienst en lof bereid"), het gebed is ook een gemeenschappelijk gebed (zo drukte wijlen ds. Bac het volgens mij altijd uit, of één van onze ouderlingen), de collecte is ook een wezenlijk deel in het denken aan de behoeftigen. Je kunt ze niet loskoppelen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten