Orgelmuziek in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:02

Optimatus schreef:Schaapje, wel aardig zijn tegen het Schelpje; Schelpje staat onder mijn protectie! :)

Wauwww zon10 Het is tenslotte jouw schuld dat ik hier ben.... jij hebt aangedrongen :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:07

Spons schreef:
Optimatus schreef:Schaapje, wel aardig zijn tegen het Schelpje; Schelpje staat onder mijn protectie! :)


jawel ridder lancelot :mrgreen:

ik weet neit hoe goed ik het kan verwoorden , en misschien moeten anderen het aanvullen of toelichten (beide kanten ) maar ervaar ik bij schelpje (zelf ziet ze het niet zo..) weinig glorie , en voelt het meer als een last die ze draagt dan vreugde, oftewel.. een preek met 90 % hel en verdoemenis en 10 % redding aan het einde.. En ja het een is verbonden met het ander maar mijn ervaring (let op.. mijn ervaring ... ) is dat er meer nadruk op de zonde wordt gelegd. er meer het doemdenken, het werk van de duivel wordt benadrukt dan de genade die we kunnen vinden bij God en de Here Jezus. ..

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel , Waarom zou je geen gezangen ter ere van God mogen gebruiken. Deze bv http://www.youtube.com/watch?v=FGU45sgV ... re=related

Soms denk ik wel eens dat mensen hele mooie gezangen met het orgel missen. hebben jullie dan niet dat een orgel je gevoel kan beinvloeden als je in een kerkdienst bent ?

Nee, het is geen last ! Geenszins. Maar ik ben vuurbang me iets toe te eigenen, wat niet door de Heere Zelf er is ingelegd. Heel soms, heel soms, mag ik iets ervaren dat Hij ook naar mij omziet en dan is het een Wonder met een hoofdletter.
Ik ben opgevoed bij de oudvaders o.a. en als je die leest, kun je niet anders zeggen dan dat ik doe. nl. Maar het is een voortdurend toetsen aan Gods Woord, dat we onszelf niet iets voorhouden. Ik denk dat satan zo machtig is, dat wij hier een gerust leven kunnen leiden en toch voor eeuwig verloren gaan.
Weet je wat mij opvalt ? Dat er hier atheisten zijn, die zo scherp kunnen lezen en toetsen, dat het schaamrood mij naar de kaken stijgt !
Soms wil ik het ook dat ik het kan, GEWOON geloven, maar ik kan het niet. De bestrijders zijn dagelijks bezig. Aan de andere kant: wat goed is moet worden bestreden ! Er blijft een rust over voor het Volk Gods, dus hier op aarde zullen wij nooit die rust bereiken.

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 22:26

@ schelpje,

Beetje off-topic, maar even over je opmerking dat we hier op aarde nooit die rust zullen bereiken. Enerzijds heb je gelijk, het leven hier op aarde blijft ook na vergeving van zonden een voortdurende strijd en worsteling. Anderzijds wil ik je nog wel wijzen op de zekerheid van het geloof waar vooral het NT zo helder over schrijft en ons toe oproept. Zo jubelt Paulus het uit: Want ik ben overtuigd dat noch dood noch leven...... ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus onze Heere en roept Petrus ons op zowel tot onze roeping en verkiezing vast te maken, als ook om rekenschap af te leggen van de hoop die in ons is.
Natuurlijk is twijfel een onderdeeld van het geloofsleven en natuurlijk kan men zich bedriegen en zitten er onbekeerden in de kerk, maar laten we nu niet gaan doen of het een goede zaak is dat je twijfelt en je onbekeerd voelt. Want dat is geen vasthouden aan Gods beloften, dat is geen rusten in Christus borgwerk, dat is wroeten in jezelf, terwijl er in je zelf geen enkele grond tot zaligheid is.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2011 22:28

Ik heb een keer een mooi verhaal gehoord, en heel typerend.
Er was iemand die zei dat hij in zich 2 honden had 1 witte en 1 zwarte hond,
ze waren voortdurend met elkaar aan het vechten, die man had weinig rust.
Hij vertelde dit tegen een vriend die gaf hem de raad de zwarte hond geen
voedsel meer te geven hem uit te hongeren tot de hond dood was.
Dit heeft de man zo gedaan en toen kon hij genieten van de rust en vrede in hem.

satan heeft geen enkele macht over ons ....tenzij wij hem voeden.
Jezus was en IS overwinnaar en heeft hem verslagen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 26 jan 2011 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:36

hazelaar schreef:@ schelpje,

Beetje off-topic, maar even over je opmerking dat we hier op aarde nooit die rust zullen bereiken. Enerzijds heb je gelijk, het leven hier op aarde blijft ook na vergeving van zonden een voortdurende strijd en worsteling. Anderzijds wil ik je nog wel wijzen op de zekerheid van het geloof waar vooral het NT zo helder over schrijft en ons toe oproept. Zo jubelt Paulus het uit: Want ik ben overtuigd dat noch dood noch leven...... ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus onze Heere en roept Petrus ons op zowel tot onze roeping en verkiezing vast te maken, als ook om rekenschap af te leggen van de hoop die in ons is.
Natuurlijk is twijfel een onderdeeld van het geloofsleven en natuurlijk kan men zich bedriegen en zitten er onbekeerden in de kerk, maar laten we nu niet gaan doen of het een goede zaak is dat je twijfelt en je onbekeerd voelt. Want dat is geen vasthouden aan Gods beloften, dat is geen rusten in Christus borgwerk, dat is wroeten in jezelf, terwijl er in je zelf geen enkele grond tot zaligheid is.

Ik zeg ook niet dat het goed is ! Maar als iemand geen enkele twijfel heeft, altijd rust heeft, snap ik niet waar hij dat op baseert. De Bijbel leert ons nl dat wij een strijd hebben te voeren. Ken je het boek van ds van Kooten, over de geestelijke wapenrusting ?
We moeten ons gorden met het borstwapen, de helm, want de vijand waart rond om ons te doden.

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 22:43

Nog een keer @ schelpje,

Een keer wat verder terug geef je aan te gaan voor een sobere kerkdienst en an sich kan ik me daar wel in vinden. Natuurlijk maken zang, gebed, collecte een wezenlijk onderdeel uit van de eredienst (ik persoonlijk vind het bakje koffie naar de tijd ook erg goed), maar het gaat toch ook echt wel om de lezing en de verkondiging van het Woord. Laat bij het zingen het gezang als gemeente centraal staan en niet de begeleiding (of dat nu een orgel of een drumstel en gitaren zijn, met beide kun je de zang overheersen) Op zich vindt ik het orgel heel prettig als begeleiding, maar zoals onlangs op vakantie een eenvoudige begeleiding met piano, gitaar en zanger was ook heel prettig. Op het moment dat er rondom de zang een gigantische show wordt opgebouwd haak ik af. Dat doe je maar tijdens een concert denk ik. Ik was een keer met een vriend naar een evangelische kerk. Hield de voorganger een (op mij verrassende) indringende preek over Amos, dus ik zou dan na de tijd opteren voor bv ingetogen psalm 51 te zingen, als schuld, berouw, smeking om vergeving, maar wat gebeurt er: De Hallelujah opwekkingsliederen knallen er net zo lustig op los, als dat er een preek wordt gehouden over de verlossing in Jezus Christus, drum en basgitaar op maximaal, zangers staan te springen en te dansen op het podium. Dan denk ik, kom op, ook al zijn je zonden vergeven, dan is die dienst van zonet evengoed op jou gericht hoor!
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:47

hazelaar schreef:Nog een keer @ schelpje,

Een keer wat verder terug geef je aan te gaan voor een sobere kerkdienst en an sich kan ik me daar wel in vinden. Natuurlijk maken zang, gebed, collecte een wezenlijk onderdeel uit van de eredienst (ik persoonlijk vind het bakje koffie naar de tijd ook erg goed), maar het gaat toch ook echt wel om de lezing en de verkondiging van het Woord. Laat bij het zingen het gezang als gemeente centraal staan en niet de begeleiding (of dat nu een orgel of een drumstel en gitaren zijn, met beide kun je de zang overheersen) Op zich vindt ik het orgel heel prettig als begeleiding, maar zoals onlangs op vakantie een eenvoudige begeleiding met piano, gitaar en zanger was ook heel prettig. Op het moment dat er rondom de zang een gigantische show wordt opgebouwd haak ik af. Dat doe je maar tijdens een concert denk ik. Ik was een keer met een vriend naar een evangelische kerk. Hield de voorganger een (op mij verrassende) indringende preek over Amos, dus ik zou dan na de tijd opteren voor bv ingetogen psalm 51 te zingen, als schuld, berouw, smeking om vergeving, maar wat gebeurt er: De Hallelujah opwekkingsliederen knallen er net zo lustig op los, als dat er een preek wordt gehouden over de verlossing in Jezus Christus, drum en basgitaar op maximaal, zangers staan te springen en te dansen op het podium. Dan denk ik, kom op, ook al zijn je zonden vergeven, dan is die dienst van zonet evengoed op jou gericht hoor!

Dan heb je mijn postings niet goed gelezen :( Het spijt me Hazelaar, ik kan hier niet in meegaan.
Knallen... =;

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 22:49

@ schelpje

nog een keer off-topic
Boek van Van Kooten ken ik niet. Strijd en aanvechting horen er idd wel bij, maar het is wel heel gevaarlijk om al gerust te zijn als die strijd en aanvechting er is. Want daarmee wordt je namelijk niet zalig. Zalig wordt je alleen in het bloed van Jezus Christus en die zekerheid wil God ook geven. Dat belooft Hij. Ik wordt minstens zo ongerust van mensen die vinden dat ze al een heel eind op weg zijn, doordat ze twijfel, strijd en aanvechting hebben, dan van mensen die klaarblijkelijk zonder veel strijd mogen rusten in de Heere. Met het eerste impliceer je namelijk dat er een soort van derde weg is en die is er niet! Je bent of vriend van Christus en behouden of vijand van Christus en verloren. Een eind-op-weg-nog-gebroken-in-schuld-Jezus-al-wel-nodig-maar-nog-niet-verkregen hemel bestaat er niet
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:52

hazelaar schreef:@ schelpje

nog een keer off-topic
Boek van Van Kooten ken ik niet. Strijd en aanvechting horen er idd wel bij, maar het is wel heel gevaarlijk om al gerust te zijn als die strijd en aanvechting er is. Want daarmee wordt je namelijk niet zalig. Zalig wordt je alleen in het bloed van Jezus Christus en die zekerheid wil God ook geven. Dat belooft Hij. Ik wordt minstens zo ongerust van mensen die vinden dat ze al een heel eind op weg zijn, doordat ze twijfel, strijd en aanvechting hebben, dan van mensen die klaarblijkelijk zonder veel strijd mogen rusten in de Heere. Met het eerste impliceer je namelijk dat er een soort van derde weg is en die is er niet! Je bent of vriend van Christus en behouden of vijand van Christus en verloren. Een eind-op-weg-nog-gebroken-in-schuld-Jezus-al-wel-nodig-maar-nog-niet-verkregen hemel bestaat er niet

Spreek ik over rust ? Ja, voor het volk van God, dat blijft er nl over ! Hier op aarde zal nooit de rust zijn.
Er is geen 3e weg. Daar heb je gelijk in.
Het is OF de brede weg, tot eeuwig verderf, OF de smalle weg, tot eeuwige zaligheid.

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 23:04

Dan heb je mijn postings niet goed gelezen Het spijt me Hazelaar, ik kan hier niet in meegaan.
Knallen...


Dat stukje over die evangelische dienst was niet zozeer naar jou toe gericht, maar meer in zijn algemeenheid, dat ik daar niet echt gelukkig van werd. Het was voor mij 1 van de redenen, (maar niet de hoofdreden!) om heerlijk te blijven kerken in een traditionele kerk op gereformeerde grondslag, waar rustgevend de psalmen met onschatbaar veel inhoud worden begeleid met het orgel.

Spreek ik over rust ? Ja, voor het volk van God, dat blijft er nl over ! Hier op aarde zal nooit de rust zijn.
Er is geen 3e weg. Daar heb je gelijk in.
Het is OF de brede weg, tot eeuwig verderf, OF de smalle weg, tot eeuwige zaligheid.


Ik moest even denken hoe ik je moest interpreteren, omdat je enerzijds schrijft over de rust voor het volk van God en anderzijds dat er op de aarde nooit de rust zal zijn. Maar als ik goed lees bedoel je dat het volk van God uiteindelijk overblijft en dan pas de rust zal hebben. Tja dan kom ik toch nog weer een keer met enerzijds/ anderzijds. Enerzijds juist, hier op aarde is het alles ten dele/ altijd in de strijd/ het goede dat ik wil, doe ik niet en het kwade dat ik niet wil dat doe ik, maar anderzijds mag er ook hier op aarde al een rust zijn in de Heere, een zich in Hem geborgen weten, weten dat deze zondige wereld voorbijgaat en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal zijn, waar alles volmaakt zal zijn.

Ik word nu misschien een beetje persoonlijk, ook omdat ik je helemaal niet ken, maar loop je al op die smalle weg? Hij is het waard om gediend, aanbeden, geprezen te worden.

moderators, sorry voor het off-topic zijn, maar ja een dialoog gaat nu eenmaal bepaalde kanten op.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 23:22

schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Schaapje, wel aardig zijn tegen het Schelpje; Schelpje staat onder mijn protectie! :)

Wauwww zon10 Het is tenslotte jouw schuld dat ik hier ben.... jij hebt aangedrongen :wink:


Ach... het is toch gezellig :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2011 00:06

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:Waarom is er dan ooit een eredienst ingesteld met als doel God groot te maken (en onderwezen te worden?) En waarom is dat heel Bijbels? Omdat in de Bijbel de kerk bestaat uit gelovigen. Als de kerk voor 95% procent uit ongelovige Godhaters bestaat kan je inderdaad alle Bijbels richtlijnen voor de kerk wel overboord gooien. Dan is er namelijk geen sprake van een kerk want kerk betekent "wat van de Heere is". En blijkbaar is men helemaal niet van der Heere. En als de Kerk geen gemeenschap der heiligen is maar je meer een "club geïnteresseerden in het christelijke geloof bent kan ik me voorstellen dat je ook niet samen gaat eten en drinken.

Ach Marnix, als je jezelf leert kennen, durf je je niet te scharen bij dat Volk !
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: "Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd ?. Terwijl zij op de oordeelsdag aan de linkerhand staan. Ze komen met al hun goede werken en Hij zal zeggen : ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Allemaal mensen die wekelijks 2 x hun plaatsje bezet hielden. Toch kende de Heere ze niet. Dus wil jij nu zeggen dat de kerken vol zitten met ware gelovigen ? Durf jij dat dan te blijven beweren ?


Zo was het in de eerste gemeenten wel. Durf jij dan te beweren dat het niet meer kan? Het geloof is soms wel heel exclusief gemaakt, mensen wordt angst aangepraat waardoor ze zich laten regeren... en zitten wachten tot er iets gebeurt, vaak tot hun graf. En ze zeggen: Ik zou wel willen dat ik kon geloven maar...... Het is niet het Bijbels evangelie. Ik zie in het NT niks terug van wat je beschrijft. Wel van aanvechtingen, strijd tussen oude en nieuwe mens. Maar niet dat men dan vervolgens zich niet meer gelovig weet en slechts kan afwachten of er iets gebeurt. Ik lees nergens dat Paulus aan een gemeente schrijft: Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Of: Als jezelf echt leert kennen durf je je niet meer bij Gods volk te scharen. Jezus zegt dat tegen mensen die Hem niet als Verlosser kennen. Nu roepen mensen het tegen kerkleden.... en zo zaaien ze angst. En angst is een slechte raadgever. Inderdaad. Als je jezelf leert kennen durf je je niet bij Gods Volk te scharen. Maar als je Hem leert kennen ondek je de wonderlijke genade dat je daar toch bij mag horen, ook al verdien je het niet. Dat is genade. Krijgen wat je niet verdient. En dat zijn velen vergeten...... Het geloof geeft zekerheid, geen onzekerheid. Niet omdat wij goed zijn maar om Christus' wil. Dat kan je overal in de Bijbel terugvinden.


schelpje3 schreef:Soms wil ik het ook dat ik het kan, GEWOON geloven, maar ik kan het niet. De bestrijders zijn dagelijks bezig. Aan de andere kant: wat goed is moet worden bestreden ! Er blijft een rust over voor het Volk Gods, dus hier op aarde zullen wij nooit die rust bereiken.


Wie zijn die bestrijders dan? Wie leren je dat je niet GEWOON kan geloven? Dat er altijd meer nodig is, er bijzonderder dingen moeten gebeuren, je jezelf vast bedriegt? Hierboven heb je hetzelfde zelf nog verteld, nu zeg je dat het de bestrijders zijn die in je werken. Inderdaad. Die strijd is hier op aarde nooit afgelopen. Maar afhankelijk waar je staat kan je wel weten hoe die strijd uiteindelijk zal aflopen. Wie geloof je? En wie spreek je na? De Overwinnaar of bestrijders?

Het geloof is de zekerheid van wat we hopen en het bewijs van wat we niet zien. In die hoop zijn we gered. En dan hebben we geen geest van slavernij die tot angst leidt gekregen maar de Geest die ons leert roepen: Abba Vader.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor RogierV » 13 mei 2011 14:33

Ik kom er niet vaak.

Maar wordt Toccata/fugue van Bach nog wel es gespeeld?
Ik kan nooit genoeg krijgen van dat stuk.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mei 2011 17:06

RogierV schreef:Ik kom er niet vaak.

Maar wordt Toccata/fugue van Bach nog wel es gespeeld?
Ik kan nooit genoeg krijgen van dat stuk.

Tijdens een orgelconcert wellicht wel, maar niet tijdens een dienst. Zou te lang duren :D

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor gempa » 13 mei 2011 20:59

RogierV schreef:Ik kom er niet vaak.

Maar wordt Toccata/fugue van Bach nog wel es gespeeld?
Ik kan nooit genoeg krijgen van dat stuk.

bij het uitgaan wel eens, maar van mij kan het hele stuk naar de maan vliegen, brrrr
ik houdt ook best van een sobere kerkdienst, maar waarom dat orgel, ik heb echt niks met orgelspel.
psalmen op een piano is toch ook mooi, waar komt het orgelspel vandaan?, en waarom is het zo dominant aanwezig in refomatorische kringen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 97 gasten