welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

v1993

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor v1993 » 31 mei 2011 07:46

Hallo,

Ik luister zelf graag naar gospelmuziek. En nu viel me op dat soms het duivelsteken ook gebruikt wordt in deze muziek. Zet deze muziek ons dan op het verkeerde pad... of gebruiken deze mensen het onwetend en gebruiken ze het als 'rock-teken'. Vaak zie je de artiesten wel naar de hemel wijzen dus dat is positief. Ook maken de teksten je sterker als christen. Ikzelf ben door deze liedjes de bijbel gaan lezen en God gaan zoeken.

Hoe denken jullie hierover??

Groet,

Corné

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2011 18:32

Wie maakt waar gebruik van het duivelsteken? De enige van wie ik het ooit gehoord heb is van Amy Grant (weet niet of ik dit goed spel zo), maar daar was het overduidelijk een forse misser en geen opzet...

Zet gospelmuziek je op het verkeerde been? Dat is een te algemene vraag. Welke gospel bedoel je?

Je kunt stellen dat de boodschap van veel gospelmuziek niet volledig gelijk is aan die van de reformatorische kerken. Wil je in hokjes denken, dan kun je het veelal remonstrants noemen. Echter, ook daar in zijn veel verschillen. Zo kan ik muziek van Keith Green erg waarderen, al was zijn visie op sommige punten de mijne niet.

Ook de muziek van de band Narnia vind ik erg mooi, maar als ik dan een video kijk van een concert, mwah, nee, dat hoeft van mij niet: "Let's rock for Jesus!" Gevoelsmatig gaat het over de grens, hoewel ik niet durf te zeggen dat het niet gemeend is. Maar voor mij is het absoluut een brug te ver.

Zomaar een paar gedachten ter overweging. Misschien kan iemand anders een concreter antwoord geven...

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor MarijnV » 01 jun 2011 08:38

v1993 schreef:Hallo,

Ik luister zelf graag naar gospelmuziek. En nu viel me op dat soms het duivelsteken ook gebruikt wordt in deze muziek. Zet deze muziek ons dan op het verkeerde pad... of gebruiken deze mensen het onwetend en gebruiken ze het als 'rock-teken'. Vaak zie je de artiesten wel naar de hemel wijzen dus dat is positief. Ook maken de teksten je sterker als christen. Ikzelf ben door deze liedjes de bijbel gaan lezen en God gaan zoeken.

Hoe denken jullie hierover??

Groet,

Corné


Tja...

Het duivelsteken heeft volgens mij binnen (bijna) de hele rockscene niet meer de betekenis van duivelsteken, het is meer een symbool van rock/metal an sich geworden, en dus lijkt het mij ook niet echt verschrikkelijk als een christelijke artiest eens zijn wijsvinger en pink de lucht in steekt.

En verder sluit ik me aan bij TheKeimpe wat betreft de boodschap van gospelmuziek...

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor LandmachtGirl » 01 jun 2011 08:56

v1993 schreef:Hallo,

Ik luister zelf graag naar gospelmuziek. En nu viel me op dat soms het duivelsteken ook gebruikt wordt in deze muziek. Zet deze muziek ons dan op het verkeerde pad... of gebruiken deze mensen het onwetend en gebruiken ze het als 'rock-teken'. Vaak zie je de artiesten wel naar de hemel wijzen dus dat is positief. Ook maken de teksten je sterker als christen. Ikzelf ben door deze liedjes de bijbel gaan lezen en God gaan zoeken.

Hoe denken jullie hierover??

Groet,

Corné



Wat is een 'duivelsteken'?
Ik vind metal met grove woorden echt heel slecht. Als het constant over de hel enzo gaat.
k ben wel een rockfan, maar dan toch echt wel de gospelvariant, ik luister tegenwoordig geen 'duivelse teksten' meer.
Ik denk dat je zelf moet uitvogelen wat 'goed' of 'slecht' is. Er is wel een richtlijn, maar niet dta je zegt: dit kan echt niet, dit kan een beetje niet, dit kan wel, en dit kan heel goed. Of iets dergelijks.
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Petra777 » 01 jun 2011 12:13

Naar wat voor christelijke gospel rockbands luister jij?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor LandmachtGirl » 01 jun 2011 15:49

Petra777 schreef:Naar wat voor christelijke gospel rockbands luister jij?


Skillet, Casting Crowns, Flatfoot 56, Stellar Kart, Relient K, Newsboys, Kutless.
Dit zijn overigens niet allemaal rockbands, maarja, toch wel mijn meest favoriete christelijke bands.

Ik maak zelf ook graag muziek (trompet/cornet), dus luister ook wel mn eigen muziek :P
Ook brassbands vind ik gaaf. (tsja, softymuziek past niet bij mij, maar dit toch wel (A))
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Petra777 » 01 jun 2011 16:09

Daar zitten goede bands tussen :). Misschien vind je TobyMac en Jars of Clay ook wel wat.

Het duivelsteken is overigens dat je je wijsvingen en pink in de lucht steekst, waarbij je middelvinger en ringvinger naar binnen gebogen zijn en je duim daarop ligt. Soms steek je ook de de duim uit. In dat laatste geval is het in gebarentaal het gebaar voor 'Ik hou van je'. Het schijnt in Texas ook gebruikt te worden om
een stier uit te beelden...
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 01 jun 2011 16:19

Tjonge, moet je dus eerst een cursus gebarentaal volgen :mrgreen:
Anders kun je ongewild een duivelsteken voor je ogen zien.
Als het goed is, moeten we verschil kunnen HOREN.
Ik hoor niet zo vaak verschil tussen een wereldse band en eentje die christelijke muziek zou maken, voorzover je dat zo noemt. #-o

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Petra777 » 01 jun 2011 16:21

hm, luister je dan wel naar de tekst?

Neem bijvoorbeeld Casting Crowns en dan:
somewhere in the middle, altar and the door en If we are the body.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor LandmachtGirl » 01 jun 2011 19:42

Petra777 schreef:hm, luister je dan wel naar de tekst?

Neem bijvoorbeeld Casting Crowns en dan:
somewhere in the middle, altar and the door en If we are the body.


Jahoor, vind jij dat slechte teksten dan?
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2011 21:24

schelpje3 schreef:Tjonge, moet je dus eerst een cursus gebarentaal volgen :mrgreen:
Anders kun je ongewild een duivelsteken voor je ogen zien.
Als het goed is, moeten we verschil kunnen HOREN.
Ik hoor niet zo vaak verschil tussen een wereldse band en eentje die christelijke muziek zou maken, voorzover je dat zo noemt. #-o


Waarom moet je dat verschil kunnen horen? Een band is al dan niet christelijk vanwege de teksten en de intentie waarmee de muziek wordt gespeeld. Persoonlijk luister ik zelden naar teksten (voornamelijk omdat het in mijn genre toch nauwelijks verstaanbaar gegrom is). Maar in een gitaarakkoord zit geen religie. Of een christelijke gitarist een G-majeur akkoord aanslaat of een niet-christelijke, hoe wil je dat verschil horen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2011 21:27

LandmachtGirl schreef:[
... Als het constant over de hel enzo gaat.


Net een gereformeerde preek eigenlijk (of een trouwdienst) :-oo

Het probleem met die muziek is voornamelijk dat ie heel snel saai wordt. Muzikaal gezien is het vaak niet je-van-het en rekenen ze op shock value om nog een beetje op te vallen. Zodra je er niet meer door wordt geschokt, houd je dus weinig over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 15:27

Net een gereformeerde preek eigenlijk (of een trouwdienst) :-oo


Haha, bij ons in de kerk wordt dus echt NIET over de hel gesproken van: 'Ik ga later naar de hel en daar gaat het feest verder'. Of iets dergelijks

Het probleem met die muziek is voornamelijk dat ie heel snel saai wordt. Muzikaal gezien is het vaak niet je-van-het en rekenen ze op shock value om nog een beetje op te vallen. Zodra je er niet meer door wordt geschokt, houd je dus weinig over.


Bedoel je nu de 'duivelse muziek' of de 'gospelrock' :P
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 02 jun 2011 16:13

Muziek die klinkt als werelds, maar reliteksten bevat, is net als dat je op Psalmmuziek met kerkorgel, verschrikkelijke teksten gaat bleren.
Niks dus. Van beide kanten "iets" meenemen, dat is de kerk in de het midden houden. Letterlijk =;

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 16:15

schelpje3 schreef:Muziek die klinkt als werelds, maar reliteksten bevat, is net als dat je op Psalmmuziek met kerkorgel, verschrikkelijke teksten gaat bleren.
Niks dus. Van beide kanten "iets" meenemen, dat is de kerk in de het midden houden. Letterlijk =;



hmm hmm, wat vind je werelds klinken dan? Ik denk dat je het verschil in muziek niet zozeer hoort, maar in tekst wel.
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten