Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Fantasy

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 13:30

Sinds ik een paar maanden geleden werd getipt om Feist en Robert Hobb te gaan lezen, ben ik de wondere wereld van de fantasy ingedoken, en ik vond het geweldig. Zijn er meer mensen die fantasy lezen, en wat zijn absolute af- en aanraders? En waarom? (Kom alsjeblieft niet aan met het 'magie is duivels dus fantasy is slecht'-argument, daar is dit topic niet voor bedoeld).

Ik dacht: Gewoon even een fijn fantasy-praat-topic...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Ness
Luitenant
Luitenant
Berichten: 506
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:51
Locatie: Kunst, Cultuur & Muziek
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 11 mei 2006 13:34

mh, ik houd ook wel van fantasy, maar meer van SF.. dus als je dáár titels en schrijvers van wilt hebben.. :wink:
RPG!
music is the art of living

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 11 mei 2006 14:18

Een poosje geleden las ik Shardik van Richard Adams (auteur van o.a. Watership Down, of voor de Nederlandse lezertjes Waterschapsheuvel).

Het boek speelt zich af in het rijk Beklan. Shardik is een reuzachtige beer, waarvan de mensen geloven dat hij de reïncarnatie van God is.

Shardik is a fantasy of tragic character, centered on the long-awaited reincarnation of the gigantic bear Shardik and his appearance among the half-barbaric Ortelgan people. Mighty, ferocious, and unpredictable, Shardik changes the life of every person in the story. His advent commences a momentous chain of events. Kelderek the hunter, who loves and trusts the great bear, is swept on by destiny to become first devotee and then prophet, then victorious soldier, then ruler of an empire and priest-king of Lord Shardik-Messenger of God-only to discover ever-deeper layers of meaning implicit in his passionate belief in the bear's divinity.

Richard Adams's Shardik is set in an imaginary world, though Adams, like Tolkien, hints that in fact it is simply the remote past of our own world. The central action of the story concerns a giant bear worshipped by a tribe living on the southern limits of the great Beklan empire. This tribe, the Ortelgans, believe that Shardik's purpose is to lead them to greatness, and so when he appears they follow him in a glorious campaign to conquer the Empire. But is Shardik really a god, or just a very big bear whose thoroughly animal-like actions are given meaning by his followers? Adams wisely never really answers this question, and this is the great fascination of the book. Adams faces head-on the charge that religion is simply a tool for oppression and exploitation. He avoids a simplistic answer largely through his complex portrayal of the central human character, Shardik's prophet Kelderek. Kelderek is a simple tribesman who sincerely believes himself to have been chosen by Shardik for great purposes. While many of his actions are evil, we are never allowed to lose sympathy with him or to suspect him of hypocrisy, while at the same time we come to sympathize more and more with the characters who oppose his fanatical regime. At the end, Kelderek sees the evil he has done in the name of God, and begins to understand what Shardik's true purpose is--or does he simply misunderstand yet again? The greatness of this novel is in the fact that while it has a strong moral message, it always conveys this message through the actions and words of its characters. Adams lets the world he has created speak for itself. In the end we can choose to believe or not to believe.
For readers like myself who themselves practice a religion, the novel is a powerful portrayal of the way the divine can be distorted and misunderstood by even the sincerest believer, even while God always remains transcendent, able to pierce through our comfortable blindness with the shocking light of his grace.


Dit was mijn eerste en volgens mij bijna enige kennismaking met fantasy. Maar 't beviel me wel, want het was fantasy waarin heel duidelijk een dubbele bodem zat.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2006 14:42

Van Robin Hobb gaat mijn hartje ook harder kloppen (leest nu De Boeken van de Nar deel 1) ik baal omdat ik de boeken van de levende schepen niet kan vinden (nah, deel 2 en 3 wel natuurlijk :S). Ook Terry Brooks kan mijn hartje bekoren (Shannara reeksen) en natuurlijk Tolkien..

Binnenkort ga ik de Stam van de Holebeer lezen van Auel, niet mega fantasy..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2006 14:58

De boeken van Feist zijn wel heel fijntjes ja. Het leest heel lekker, het wordt niet te langdradig.

de "Wheel of Time"-serie (of Rad der Tijd) van Robert Jordan hebben dat wel een beetje, hoewel er nog best veel mensen dit hele goede fantasy vinden. Die zou ik wel eens proberen te lezen. Verder de Chronicles of Narnia van C.S. Lewis, wat kinderlijker geschreven maar met een hele goede inhoud en je leest de boeken in een avondje uit :D

Verder kan ik de "Wetten der Magie" van Terry Goodkind van harte aanbevelen. Dit is ook een soort serie, net als bij Feist het geval is.

Voor dit alles moet je natuurlijk eerst Lord of the Rings, The Hobbit en The Silmarillion van Tolkien gelezen hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
amused
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 okt 2005 15:51
Locatie: drachten
Contacteer:

Berichtdoor amused » 11 mei 2006 15:56

garth nix en philip pullman scoren hoog op mijn lijst.. het is wel iets kinderlijker, maar ze schrijven toch op een hele vernieuwende manier die nog niet eerder is voorgekomen. ik ervaar ze toch als interessant. deze twee raad ik erg aan :)
het punt is dat de evolutiedoctrine de wereld niet veroverde door kracht van argumentatie, maar in haar hoedanigheid als gnostische mythe

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 11 mei 2006 16:04

ben geen echte fantasy-freak, maar ja LotR kent iedereen (vind ik wel interessant). Laatst een paar boeken van m'n zus geleend, Terry Pratchett ofzo. Paar stukken uit gelezen maar ja was Engels en ik zie het liever verfilmd enzo dus ik haakte al snel af.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 11 mei 2006 16:10

Ik heb:

1. De Hobbit
2. In de Ban van de Ring + Aanhangsels
3. De Silmarillion
4. Nagelaten Vertellingen

Allemaal van Tolkien gelezen, toen had ik een periode dat ik er helemaal inzat, en heb ze toen allemaal achter elkaar gelezen. Dat is echt onzettend interresant. je gaat steeds meer van de fantasie wereld begrijpen. Toen heb ik me er echt een beetje de kick aan gelezen ?:| dus voorlopig begin ik er niet meer aan. Maar het is echt een aanrader om mee te beginnen.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 11 mei 2006 17:42

Terry pratchett is wel leuk, al moet ik zeggen dat ik er nooit zo heel veel in gelezen heb, zou ik eigenlijk best wel eens kunnen doen. maar goed, ik heb dus zo'n honderd blz. gelezen, ik heb geen idee of er veel variatie in zit, hoe de ontwikkelingen uitgewerkt zijn, enz, maar de schrijfstijl is in ieder geval ruim voldoende.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 mei 2006 18:09

J.R. Tolkien en Terry Pratchett zou ik inderdaad aan willen raden.

Verder herinner ik me dat ik jaren geleden een serie van Tad Williams heb geleden en dat ik die toen goed vond. Maar jaren geleden zou in de tijd kunnen zijn dat ik nog een slechte smaak had 8)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 18:47

Raido schreef:Van Robin Hobb gaat mijn hartje ook harder kloppen (leest nu De Boeken van de Nar deel 1) ik baal omdat ik de boeken van de levende schepen niet kan vinden (nah, deel 2 en 3 wel natuurlijk :S). Ook Terry Brooks kan mijn hartje bekoren (Shannara reeksen) en natuurlijk Tolkien..


Heb deze week het eerste deel van de ziener gelezen. Maar bij ons zijn alle eerste delen frequent uitgeleend. Of, wat nog irritanter is, van de SF-trilogie van Lewis hebben ze alleen deel 1. Heb je net de smaak te pakken... :S.


En ik zie al, een boel goede tips. *Plant een uitgebreid bezoek aan de bibliotheek*

Tolkien is natuurlijk sowieso een eerste vereiste. En ik moet zeggen dat ik na Feist gelezen te hebben, Harry Potter beter kon waarderen.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2006 19:23

Nou hier dus ook, Stephen King in overvloed maar Feist en Hobb nee hoor (komt vast omdat het niet Gristelijk is :P).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 22:01

Tsja, ik ben dan ook lid van de openbare bieb... :wink: Is Stephen King wel Gristelijk dan? (Nooit wat van de beste man gelezen :wink: )
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 11 mei 2006 22:11

Volgens mij valt Stephen King niet bepaald christelijk te noemen.
Auf Wiedersehen!

Gebruikersavatar
amused
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 okt 2005 15:51
Locatie: drachten
Contacteer:

Berichtdoor amused » 12 mei 2006 05:36

laten we het zo zeggen:
stephen king is in veel boeken door christenen beinvloed. een heel duidelijk voorbeeld daarvan is de beproeving (the stand).
maar of ie echt christelijk is. moeilijk te zeggen.
het punt is dat de evolutiedoctrine de wereld niet veroverde door kracht van argumentatie, maar in haar hoedanigheid als gnostische mythe


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten