Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Fantasy

Berichtdoor Filosoof » 10 sep 2009 12:04

De Keizerrijk-trilogie moet ik ook zeker nog lezen.
Ik heb nu bij de bibliotheek De Toorn van een Waanzinnige God besteld- het laatste boek van de Saga van de Duistere Oorlog. Belooft heel spannend te worden.

Conclaaf der Schaduwen is niet geweldig, maar het is zeker geen straf om te lezen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 16 sep 2009 12:31

Ik geloof dat ik inmiddels wel zo'n beetje alles van Feist gelezen heb, maar ik voel niet echt de behoefte het laatste deel van het Conclaaf te lezen. Mijns inziens is hij zijn wereld nu te ver aan het uitbouwen en wordt het me allemaal te duister. Misschien zou de beste man er goed aan doen iets heel nieuws te bedenken. Als ik zo terugdenk, vind ik Magiër geloof ik het beste van al zijn boeken...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor CvdBerg » 17 sep 2009 19:03

FV schreef:Ik geloof dat ik inmiddels wel zo'n beetje alles van Feist gelezen heb, maar ik voel niet echt de behoefte het laatste deel van het Conclaaf te lezen. Mijns inziens is hij zijn wereld nu te ver aan het uitbouwen en wordt het me allemaal te duister. Misschien zou de beste man er goed aan doen iets heel nieuws te bedenken. Als ik zo terugdenk, vind ik Magiër geloof ik het beste van al zijn boeken...


Vind ik ook ja, de laatste 2 series heb ik niet eens meer gelezen, en ik kan niet zeggen dat ik het idee heb dat ik wat mis.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 14:57

Mee eens, het begin vond ik wel verreweg het beste. En de keizerrijk-trilogie, die vond ik ook erg sterk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 07 dec 2009 22:40

Pippin schreef:Ze heeft onder andere The Pendragon Cicle van Stephen Lawhead. Dat is een serie over Arthur, Merlin en dat is verweven met de geschiedenis van Atlantis.


Ghehe. Ik heb pas Thulcandra van C.S. Lewis gelezen (éindelijk!) en iets doet me vermoeden dat Lawhead dat ook al gedaan heeft. Al die toespelingen op Merlijn, Taliesin, Arthur & zijn koninkrijk... Te toevallig om niet te vermoeden dat Lawhead hier zijn inspiratie vandaan heeft. Overigens is Thulcandra een aanrader - als je tenminste geen problemen hebt met uitweidingen over de gedachtewereld van beren. :-)
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor CvdBerg » 07 dec 2009 23:52

CvdBerg schreef:
Filosoof schreef:Voor een man met geduld en een voorkeur om op z'n gemak te lezen, lijkt me dat allerminst een probleem.
Gaat dat derde deel ooit nog komen, of duurt het enkel wat langer dan verwacht?

Duurt gewoon lang, hij is bezig met allemaal zij-projecten als het schrijven van kinderboeken met een andere auteur. Het nadeel hiervan is dat je de eerste 2 delen weer opnieuw moet gaan lezen als deel 3 uitkomt, nu is dat niet perse een straf, maar ik lees toch liever een serie in zijn geheel achter elkaar uit.

Hmm, lees net dit op zijn site:
Shadowrise
Book Three of SHADOWMARCH
by Tad Williams

Shadowrise will be released in two volumes, a few months apart.

From Tad, via the Message Board:

At present, the full last piece (two volumes, now) is at about 1300 pages ms., with another two hundred perhaps to come. That means about 750 pages each in first draft for the new, split books. The first two books published were each about 800 or so in manuscript, so we're talking about two more very similar sized volumes to SHADOWMARCH and SHADOWPLAY.

Shadowrise will be the third volume in the series. The working title for volume four is Shadowheart.


Hij is dus weer eens te lang van stof geweest en heeft het laatste deel gesplitst :P.


En de (Engelse) datum is bekent: 2 maart.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2009 09:52

FV schreef:
Pippin schreef:Ze heeft onder andere The Pendragon Cicle van Stephen Lawhead. Dat is een serie over Arthur, Merlin en dat is verweven met de geschiedenis van Atlantis.


Ghehe. Ik heb pas Thulcandra van C.S. Lewis gelezen (éindelijk!) en iets doet me vermoeden dat Lawhead dat ook al gedaan heeft. Al die toespelingen op Merlijn, Taliesin, Arthur & zijn koninkrijk... Te toevallig om niet te vermoeden dat Lawhead hier zijn inspiratie vandaan heeft. Overigens is Thulcandra een aanrader - als je tenminste geen problemen hebt met uitweidingen over de gedachtewereld van beren. :-)


Hm ja, geweldige boeken... je moet natuurlijk ook de andere twee delen lezen.

Malacandra: Ver van de Zwijgende Planeet
Perelandra: Een reis naar Venus
Thulcandra: De Binnenste Cirkel

Persoonlijk vind ik die andere twee nog beter, met Perelandra als absolute nummer 1.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 14 dec 2009 16:15

Die had ik al gelezen. Ik geloof dat ik Malacandra de beste vind. Ik herinner me dat het bij Perelandra heel lang duurde voor ik in het verhaal zat.



Overigens wil ik het gesprek een iets andere wending geven: Waarom vinden wij (en we vormen lichtelijk een uitzondering, geloof ik) fantasy eigenlijk zo leuk, wat maakt het leuker dan boeken uit een ander genre? En om het maar helemaal op scherp te stellen: waarom is in een boek magie geen probleem, terwijl magieverwante zaken (waarzeggerij etc.) in de Bijbel uitdrukkelijk verboden worden?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar over denken.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2009 12:55

In Fantasy zit je niet vast aan onze beperkingen... Natuurwetten bijvoorbeeld... maar ook geschiedenis, topografie etc. Daardoor heb je meer mogelijkheden. Daarover fantaseren is blijkbaar leuk... en soort van dagdromen.

Magie wordt verboden in de Bijbel omdat het afgodendienst is waarbij machten worden aangeroepen. In veel boeken is magie gewoon een eigenschap die in sommige mensen zit en geen afgoderij. Dat is dan het grote verschil. In dit leven bestaat dat echter niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2010 15:03

FV schreef:Overigens wil ik het gesprek een iets andere wending geven: Waarom vinden wij (en we vormen lichtelijk een uitzondering, geloof ik) fantasy eigenlijk zo leuk, wat maakt het leuker dan boeken uit een ander genre? En om het maar helemaal op scherp te stellen: waarom is in een boek magie geen probleem, terwijl magieverwante zaken (waarzeggerij etc.) in de Bijbel uitdrukkelijk verboden worden?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar over denken.


Fantasy is leuk om dezelfde reden dat kinderen het leuk vinden riddertje te spelen en denkbeeldige draken te verslaan en volwassenen om Dungeons and Dragons te spelen. In de boeken kan het allemaal grootser, spannender, epischer, dan in bijvoorbeeld een thriller of een roman.

Verder ben ik het eens wat Marnix zegt. Fantasy is fantasie, het is niet echt. Ik heb nog nooit de neiging gehad een god(in) te gaan aanbidden die in een boek dat ik net gelezen had voorkwam. Ik dacht ook niet dat ik écht zou leren toveren door Dungeons & Dragons te spelen of Harry Potter te lezen. De meeste van ons kennen gelukkig het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zelfs fantasie als bedreiging zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 07 jan 2010 11:04

Die kant zat ik inderdaad ook op te denken. Het kan allemaal grootser en uitgebreider... en er lijkt altijd veel meer op het spel te staan dan in thrillers en romans enzo...

Bijkomend voordeel van fantasy is trouwens ook dat het vaak van die heerlijk dikke boeken zijn. :D




Overigens heb ik net 'Het zwaard van Shannara' gelezen. Is het al eens eerder iemand opgevallen dat de plot verdacht veel weg heeft van 'Lord of the Rings'?
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2010 12:14

FV schreef:Die kant zat ik inderdaad ook op te denken. Het kan allemaal grootser en uitgebreider... en er lijkt altijd veel meer op het spel te staan dan in thrillers en romans enzo...

Bijkomend voordeel van fantasy is trouwens ook dat het vaak van die heerlijk dikke boeken zijn. :D


Dat is niet altijd een positief punt. Ik heb zat boeken gelezen waarvan ik dacht: je kunt zo 200 pagina's schrappen zonder enige afbreuk te doen aan het plot of de karakters. Vooral bij de reeks "de wetten van de Magie" had ik dat heel erg.

Overigens heb ik net 'Het zwaard van Shannara' gelezen. Is het al eens eerder iemand opgevallen dat de plot verdacht veel weg heeft van 'Lord of the Rings'?


ALLE fantasy-plots hebben verdacht veel weg van LotR :-$
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 11 jan 2010 15:22

Mortlach schreef:
FV schreef:Die kant zat ik inderdaad ook op te denken. Het kan allemaal grootser en uitgebreider... en er lijkt altijd veel meer op het spel te staan dan in thrillers en romans enzo...

Bijkomend voordeel van fantasy is trouwens ook dat het vaak van die heerlijk dikke boeken zijn. :D


Dat is niet altijd een positief punt. Ik heb zat boeken gelezen waarvan ik dacht: je kunt zo 200 pagina's schrappen zonder enige afbreuk te doen aan het plot of de karakters. Vooral bij de reeks "de wetten van de Magie" had ik dat heel erg.


Ja, oke, goed punt. Daar ben ik dan na een paar delen ook mee gestopt.

Overigens heb ik net 'Het zwaard van Shannara' gelezen. Is het al eens eerder iemand opgevallen dat de plot verdacht veel weg heeft van 'Lord of the Rings'?


ALLE fantasy-plots hebben verdacht veel weg van LotR :-$


Ja, maar sommige plots wel meer dan andere. Eén van de kenmerken van fantasy is denk ik toch dat er een of andere reis ondernomen wordt om een talisman/kennis/persoon te krijgen of vernietigen en daarmee de wereld te redden en aangezien dat een stuk makkelijker (en leuker) is met een gezelschap heb je al gauw de basiselementen binnen. Maar in 'Het zwaard van Shannara' kom je een variant tegen op onder meer de krochten (prachtig woord!) van Moria, de elfenwoonplaats Rivendel, Gandalfs gevecht met de Balrog, zijn ondergang en opstanding en de tocht over de weg der doden. Maar goed, dat heeft mij er niet van weerhouden deel twee uit de bieb te halen. :-D
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor CvdBerg » 11 jan 2010 16:28

Ik heb een heel aantal boeken van hem gelezen, al is dat wel een aantal jaar terug. Nu heeft hij ook series geschreven die wat origineler zijn, maar idd dat viel mij toen ook al op ja dat het wel erg LOTR is. Nu komt dat wel vaker voor, en ik vind altijd maar: beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Voor mensen die van wat "volwassener" fantasie houden heb ik nog de tip om Steven Erikson te lezen. Is ook nog originele fantasie ook :P.

Daarnaast is L.E. Modesitt Jr. ook een aanrader, al zijn daar maar 3 boeken van in het Nederlands verschenen.
Luid, Emotie, Ruchtig

myburningeyes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2011 13:24
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor myburningeyes » 26 jul 2011 13:59

Vrijwel alle boeken van Tanith Lee zijn vrij goed, vooral de serie van de heerses der duisternis zijn erg goed vond ik. :)
Verder vond ik de boeken van Dan Simmons wel aardig, met name Omnibus, al word je misschien wat gek van al de ingewikkelde termen etc. :P


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten