Fantasy

Moderator: Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Fantasy

Berichtdoor RogierV » 27 jul 2011 20:17

Hoort er niet echt bij. Maar goed, een van de betere schrijvers naarmijn mening.

De heer Isaac Asimov. Met hem en Jules Verne heb ik als kind de mooiste verhalen beleefd.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2011 20:34

Na het zien van de tv-serie ben ik nu Game of Thrones aan het lezen en dat bevalt redelijk. Het is fantasy maar niet té. Eigenlijk meer een Middeleeuwse setting met extra monsters. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor Floefloe » 09 aug 2011 14:43

Is die TV-serie een beetje goed gemaakt? Games of thrones werd me door een collega aangeraden, maar ik heb er nog niet aan kunnen beginnen. Is het het kijken een beetje waard?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2011 19:27

Floefloe schreef:Is die TV-serie een beetje goed gemaakt? Games of thrones werd me door een collega aangeraden, maar ik heb er nog niet aan kunnen beginnen. Is het het kijken een beetje waard?


O, zeker. De serie is zeer trouw aan het boek (boek 1 in dit geval). Het is wel HBO, dus weet wat je kan verwachten, maar verder niets te klagen, zeker het kijken waard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Fantasy

Berichtdoor gempa » 19 sep 2011 15:34

Ik heb net de De naam van de wind uit en De angst van de wijze, van Patrick rothfuss , verreweg in van de betere fantasie series sinds tijden. soort schelmen roman lekkere dikke boeken
alleen is hij nog bezig met de serie :(

Galain
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2011 13:54

Re: Fantasy

Berichtdoor Galain » 28 sep 2011 16:27

Zelf ook best een fantasy fan :D iemand weleens de boeken van Marcus Heitz en David Gemmel gelezen?

Zo niet wacht niet langer ;), je vliegt er door heen!

Mango

Re: Fantasy

Berichtdoor Mango » 29 dec 2011 13:40

Ik kan je Terry Pratchett erg aanraden! Hij heeft in zijn boeken verschillende verhaallijnen, zelf vind ik die van de heksen (boektitels onder andere: Wyrd Sisters, Witches Abroad en Maskerade) erg leuk of de verhalen over de stadswacht (boektitles onder andere: Guards! Guards! Feet of Clay en the Fifth Elephant)
Een aantal van zijn boeken zijn ook op radio uitgekomen volgens mij. Ik lees ze altijd in het Engels.

Ook geweldig is Good Omens samen met Neil Gaiman (die het geweldige Stardust geschreven heeft), dit gaat over de apocalyps en hoe een Engel en een Demon dit samen willen voorkomen. Misschien doet dit aan als heiligschennis of godlasterend voor sommigen. Ik vond het wel erg leuk geschreven en het blijft nog steeds een van mijn favorieten!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2011 14:09

Mango schreef:Ik kan je Terry Pratchett erg aanraden! Hij heeft in zijn boeken verschillende verhaallijnen, zelf vind ik die van de heksen (boektitels onder andere: Wyrd Sisters, Witches Abroad en Maskerade) erg leuk of de verhalen over de stadswacht (boektitles onder andere: Guards! Guards! Feet of Clay en the Fifth Elephant)
Een aantal van zijn boeken zijn ook op radio uitgekomen volgens mij. Ik lees ze altijd in het Engels.


De Nederlandse vertalingen zijn over het algemeen ook erg goed, gezien de taalgrappen en woordspelingen in het origineel. Persoonlijk vind ik de verhalen van de Wacht het leukst, alhoewel de nieuwe reeks met Moist von Lipwig ook erg goed zijn (Going Postal)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor Yael » 02 jun 2012 21:47

De Hongerspelen serie geschreven door Suzanne Collins is ook de moeite waard om te lezen.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Fantasy

Berichtdoor gempa » 14 jun 2012 16:25

Yael schreef:De Hongerspelen serie geschreven door Suzanne Collins is ook de moeite waard om te lezen.

ja idd

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Fantasy

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 sep 2012 21:47

Onderzoek alle dingen en blijf het goede behouden :-k [:]| :(old :(old :(old
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor *J* » 05 jan 2013 22:46

Interessant topic, ik kan mijn to-read lijst weer goed aanvullen :D Mijn grote favoriet is toch wel Tolkien. Boeken die ik ook heel goed vind (die ik nog niet eens voorbij heb zien komen hier) zijn de series van David & Leigh Eddings.

Faramir

Re: Fantasy

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2014 18:24

Vraag:

Ik zit op een protestants-christelijke school waar veel leerlingen en leraren naar verschillende kerken gaan, van links tot rechts. Voor Engels moeten we een boek lezen van onze docente, “De Hobbit”. Is dit een christelijk-verantwoord boek, aangezien er verschillende elementen van magie in zitten?


Antwoord:

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Je geeft zelf al een antwoord. Het boek is doorspekt met niet realistische elementen. Het is geschreven door dezelfde schrijver van “The Lord of the Rings.” In dit occulte verhaal wordt enkele keren een zin uit de Bijbel gebruikt, maar dat maakt het niet tot een christelijk boek. Integendeel. "Naar Gods Beeld schiep hij hen." Daar is in dit boek niet veel van terug te vinden. Dezelfde magische wereld als “The Lord of the Rings”, vol geheimen, dubbele bodems, bovennatuurlijke strijd; een wereld waarin alles leeft, zelfs de bergen; een wereld waarin alles draait om de overlevingsstrijd van het goede tegen het kwaad.

De schrijver gebruikt een christelijke metafoor. Het gaat over een groep dwergen: een kroonprins-zonder-land reist met zijn twaalf volgelingen naar de draak die het koninkrijk van zijn vader afnam. De kroonprins is dan metaforisch de Heere Jezus en de draak de duivel. Het voert mij te ver om zo met de bijbelse gegevens om te gaan. Mij dunkt is dit dus geen christelijk verantwoord boek.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21512/de-hobbit/

Uit welke eeuw haalt Refoweb de mensen die de vragen beantwoorden als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Fantasy

Berichtdoor parsifal » 09 apr 2014 18:33

Faramir schreef:Vraag:

Ik zit op een protestants-christelijke school waar veel leerlingen en leraren naar verschillende kerken gaan, van links tot rechts. Voor Engels moeten we een boek lezen van onze docente, “De Hobbit”. Is dit een christelijk-verantwoord boek, aangezien er verschillende elementen van magie in zitten?


Antwoord:

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Je geeft zelf al een antwoord. Het boek is doorspekt met niet realistische elementen. Het is geschreven door dezelfde schrijver van “The Lord of the Rings.” In dit occulte verhaal wordt enkele keren een zin uit de Bijbel gebruikt, maar dat maakt het niet tot een christelijk boek. Integendeel. "Naar Gods Beeld schiep hij hen." Daar is in dit boek niet veel van terug te vinden. Dezelfde magische wereld als “The Lord of the Rings”, vol geheimen, dubbele bodems, bovennatuurlijke strijd; een wereld waarin alles leeft, zelfs de bergen; een wereld waarin alles draait om de overlevingsstrijd van het goede tegen het kwaad.

De schrijver gebruikt een christelijke metafoor. Het gaat over een groep dwergen: een kroonprins-zonder-land reist met zijn twaalf volgelingen naar de draak die het koninkrijk van zijn vader afnam. De kroonprins is dan metaforisch de Heere Jezus en de draak de duivel. Het voert mij te ver om zo met de bijbelse gegevens om te gaan. Mij dunkt is dit dus geen christelijk verantwoord boek.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21512/de-hobbit/

Uit welke eeuw haalt Refoweb de mensen die de vragen beantwoorden als ik vragen mag?


Als katholiek zou je toch moeten beseffen dat dingen uit voorgaande eeuwen niet perse slechter zijn.
Verder is het antwoord ook niet echt mijn antwoord. Occultisme is m.i. als magie binnen de werkelijke wereld komt. Middelaarde is wel heel duidelijk een sprookjeswereld. Inderdaad zitten er aardig wat metaforen in Tolkiens boeken, degene die er in dit antwoord uitgehaald wordt lijkt me niet de meest overtuigende.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fantasy

Berichtdoor Rozijn » 09 apr 2014 18:36

Ik heb mij ook verbaasd over het antwoord. Heb de Hobbit met genoegen gelezen, evenals Lord of the Rings.
Wil iemand het niet lezen, prima, dan niet, maar om er meteen een plakkertje fout of occult aan te hangen gaat mij echt te ver.
Het is veelzeggend dat er op het antwoord niet gereageerd mag worden...


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron