Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fantasy

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 18:40

Rozijn schreef:Ik heb mij ook verbaasd over het antwoord. Heb de Hobbit met genoegen gelezen, evenals Lord of the Rings.
Wil iemand het niet lezen, prima, dan niet, maar om er meteen een plakkertje fout of occult aan te hangen gaat mij echt te ver.
Het is veelzeggend dat er op het antwoord niet gereageerd mag worden...

Het is ook tamelijk veelzeggend dat er gesproken wordt van 12 volgelingen van Thorin, omdat het er, met Bilbo erbij, toch echt 13 zijn.

Dit is nu echt zo'n voorbeeld van een "deskundige" die zijn deskundigheid erg goed weet te verbergen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 09:09

Inderdaad. Er zijn tal van metaforen met de Bijbel. Maar Tolkien wilde niet een christelijk verhaal, verpakt in een fantasiewereld schrijven (zoals zijn goede vriend C.S. Lewis wil deed met de Narnia-serie). Achter elke boom (of ent) een metafoor zoeken slaat dus helemaal nergens op.

Verder wordt er volgens mij helemaal niet aan occultisme gedaan in The Hobbit en zelfs in Lord of the Rings zie je dat niet terug.... behalve natuurlijk door het kwaad maar dat wordt juist bestreden.

Kortom, het lijkt nogal een wat creatief zoeken naar tegenargumenten.... En de reden is volgens mij wel logisch. Er zijn als het om fantasty gaat twee soorten mensen. De eerste groep vindt de boeken van Tolkien (of Lewis bijvoorbeeld) geweldig vinden. Ze leven zich in het verhaal in, dromen misschien wel eens weg... en vinden het fantastisch. De tweede groep vindt het helemaal niks. Ze zijn er te realistisch voor. Het kan allemaal niet. Ze kunnen zich er niet in verplaatsen. Leuk is dat er nauwelijks een "middenmoot" is die de boeken wel redelijk vinden. Fantasy laat daar weinig ruimte voor. Je houdt er van of je houdt er niet van. Dat heeft te maken met hoe mensen in elkaar steken.

En zo begint dhr. Strijbis zijn betoog dan ook meteen. Het boek is doorspekt met niet-realistisch elementen. En dat bepaalt de rest van het betoog. Het gebrek aan inlevingsvermogen enz.

En die metafoor... tja, het slaat nergens op. Tolkien heeft nooit bedacht dat Gandalf en de 12 dwergen staan voor Jezus en de 12 discipelen.... de de draak voor satan. De dwergen willen gewoon hun oude woonplek met bijbehorende schatten terug, Bilbo (wie is hij dan in de metafoor) wordt gekozen als 13e man.... er volgt een grote slag. Bard doodt Smaug (wie is Bard dan) enzovoorts. Nee, er zijn betere metaforen te vinden..... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Fantasy

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2014 09:27

Marnix schreef:Verder wordt er volgens mij helemaal niet aan occultisme gedaan in The Hobbit en zelfs in Lord of the Rings zie je dat niet terug.... behalve natuurlijk door het kwaad maar dat wordt juist bestreden.


Ik herinner me een antwoord - was het dat beruchte DonaldDuck-antwoord, waarin het bezwaar was dat het kwaad wel wordt overwonnen, maar niet door de juiste figuur, te weten Jezus.

En zo begint dhr. Strijbis zijn betoog dan ook meteen. Het boek is doorspekt met niet-realistisch elementen. En dat bepaalt de rest van het betoog. Het gebrek aan inlevingsvermogen enz.


Om eerlijk te zijn vind ik het afraden van Tolkien net zo bizar als dat iemand zou afraden Vincent van Gogh of Rembrand's schilderijen te bekijken. Hoe je het ook wendt of keert, LotR is een kolos in ons culturele landschap geworden - daar kennis van nemen lijkt me niet verkeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Fantasy

Berichtdoor Lock&Stock » 10 apr 2014 10:20

Uiteraard weer koren op de molen van onze roze vrienden;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... obbit.html
"Voor puur vermaak dient u bij de sombere pakken van Refoweb zijn. De vraagbaak aldaar staat altijd garant voor ROFLOLS. Meestal als deze volwassen mensen iets tot 'duivels' verklaren. Zoals Donald Duck, de Efteling, Clowns en Alexander Pechtold. Maar nu ook: Hobbits. Jawel, die koddige wezentjes met grote harige voeten uit de werken van Tolkien zijn niets meer dan ziellustige demonen uit de vurige onderwereld van de diepste hel. Aldus Refoweb"

(af te raden voor demense die snel beledigd zijn ;) )

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fantasy

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2014 10:30

Lock&Stock schreef:Uiteraard weer koren op de molen van onze roze vrienden;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... obbit.html
"Voor puur vermaak dient u bij de sombere pakken van Refoweb zijn. De vraagbaak aldaar staat altijd garant voor ROFLOLS. Meestal als deze volwassen mensen iets tot 'duivels' verklaren. Zoals Donald Duck, de Efteling, Clowns en Alexander Pechtold. Maar nu ook: Hobbits. Jawel, die koddige wezentjes met grote harige voeten uit de werken van Tolkien zijn niets meer dan ziellustige demonen uit de vurige onderwereld van de diepste hel. Aldus Refoweb"

(af te raden voor demense die snel beledigd zijn ;) )

Triest dat J.M. Strijbis de censuur van GeenStijl nodig heeft.
Enige zelfcensuur zou deze man (ik ken hem persoonlijk, en heb me al vaker gestoord aan zijn ondoordachte stelligheden) sieren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Fantasy

Berichtdoor Boerin » 10 apr 2014 10:42

Lock&Stock schreef:Uiteraard weer koren op de molen van onze roze vrienden;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... obbit.html
"Voor puur vermaak dient u bij de sombere pakken van Refoweb zijn. De vraagbaak aldaar staat altijd garant voor ROFLOLS. Meestal als deze volwassen mensen iets tot 'duivels' verklaren. Zoals Donald Duck, de Efteling, Clowns en Alexander Pechtold. Maar nu ook: Hobbits. Jawel, die koddige wezentjes met grote harige voeten uit de werken van Tolkien zijn niets meer dan ziellustige demonen uit de vurige onderwereld van de diepste hel. Aldus Refoweb"

(af te raden voor demense die snel beledigd zijn ;) )


Alexander Pechtold: :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fantasy

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2014 10:46

Lock&Stock schreef:Uiteraard weer koren op de molen van onze roze vrienden;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... obbit.html
"Voor puur vermaak dient u bij de sombere pakken van Refoweb zijn. De vraagbaak aldaar staat altijd garant voor ROFLOLS. Meestal als deze volwassen mensen iets tot 'duivels' verklaren. Zoals Donald Duck, de Efteling, Clowns en Alexander Pechtold. Maar nu ook: Hobbits. Jawel, die koddige wezentjes met grote harige voeten uit de werken van Tolkien zijn niets meer dan ziellustige demonen uit de vurige onderwereld van de diepste hel. Aldus Refoweb"

(af te raden voor demense die snel beledigd zijn ;) )
Boerin schreef:
Alexander Pechtold: :lol:

Vooral het verschil wat GeenStijl blijkbaar ziet tussen Clowns en Alexander Pechtold ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Fantasy

Berichtdoor ineke-kitty » 10 apr 2014 10:50

Heb de Narnia-serie van C.S. Lewis met grote belangstelling [films] bekeken.
Daar is prachtige Bijbelse typologie in verwerkt. Schitterende beelden.

mohamed

Re: Fantasy

Berichtdoor mohamed » 10 apr 2014 10:53

Wel, mensen die overal het kwaad in zien zijn zelf het kwaad. Denk daar maar eens over na. Ik ben gek op Zelda, wat een fantasy spel is.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Fantasy

Berichtdoor Majiem » 10 apr 2014 10:55

Marnix schreef:
En zo begint dhr. Strijbis zijn betoog dan ook meteen. Het boek is doorspekt met niet-realistisch elementen. En dat bepaalt de rest van het betoog. Het gebrek aan inlevingsvermogen enz.


Dat maakt fantasy juist zo boeiend om te lezen. Mits binnen die fantasy de gebeurtenissen nog wel realistisch zijn. Boeren-keuken-romannetjes zijn niet echt censurabel, maar ook daar worden al geboden overtreden en de verhalen zijn vaak ook onrealistisch.
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fantasy

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2014 11:07

*Off topic*
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2014 11:47

Mortlach schreef:Om eerlijk te zijn vind ik het afraden van Tolkien net zo bizar als dat iemand zou afraden Vincent van Gogh of Rembrand's schilderijen te bekijken. Hoe je het ook wendt of keert, LotR is een kolos in ons culturele landschap geworden - daar kennis van nemen lijkt me niet verkeerd.


Helemaal mee eens. Met de kanttekening dat verstokte realisten er toch nog niet doorheen komen en het niks vinden. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fantasy

Berichtdoor Rozijn » 11 apr 2014 11:57


Faramir

Re: Fantasy

Berichtdoor Faramir » 11 apr 2014 12:03

*Off topic*

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Fantasy

Berichtdoor StillAwake » 15 apr 2014 19:26

Als alle goede eigenschappen die hem juist in zware kringen worden toegedicht waar zouden zijn kan ik me voorstellen dat de duivel, juist door ongeveer alle muziek, alle niet specifiek christelijke boeken, maar bijvoorbeeld ook architectuur aan hem toe te schrijven, voor de buitenwacht aantrekkelijker wordt dan God zelf.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten