Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jun 2008 09:55

Serenity schreef:ben geen echte fantasy-freak, maar ja LotR kent iedereen (vind ik wel interessant). Laatst een paar boeken van m'n zus geleend, Terry Pratchett ofzo. Paar stukken uit gelezen maar ja was Engels en ik zie het liever verfilmd enzo dus ik haakte al snel af.

Echt, probeer ze in het nederlands. Ik kan wel engels lezen maar de echte inhoudelijke grappen enzo, die mis ik gewoon :oops:
En het kost me gewoon energie.

Maar in het nederlands, (en volgens mr sokkie is de vertaling goed) lees het als een trein en ik zit gewoon continue te grinniken. Op iedere bladzijde gebeurd wel iets onverwachts en bizars, en neemt het verhaal een abnormale wending, zonder dat het chaotisch wordt. Plus de geniale uitspraken en redeneringen. Ik wilde even geen fantasy meer maar dit is wel een verademing na al die serieuze fantasy-verhalen.

Maar...misschien moet je het kunnen waarderen. Het is wel een genre die je moet liggen denk ik.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 03 jun 2008 19:02

hm, dat klinkt wel leuk ja. Ga ze ook maar eens lezen, ik ben wel benieuwd :)

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 05 jun 2008 11:27

maak je natuurlijk nog gelievder in de fam :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakobmarin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:43

Re: Fantasy

Berichtdoor jakobmarin » 24 aug 2009 15:29

Zelf ben ik nu in 'Magiër' van Feist bezig, en leest heerlijk moet ik zeggen. Jammer de bastaardvloeken die er soms in voorkomen.

Wie van jullie kent de zgn. christelijke fantasy zoals:
- Ted Dekker - De Cirkel Trilogie
- Stephen Lawhead - Het lied van Albion
- Nico Meijer - Quibettanië (deel II komt eraan)
- Arjan Wilschut - de Adelaar en de Koning (deel 2 schijnt ook te komen)
- Chuck Black - Arretrea reeks (6 delig)
- Karen Hancock - De Kronieken van Kalladorne (jammergenoeg is alleen deel 1 in NL vertaald)
- Jeffrey Overstreet - De kleuren van Auralia

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Fantasy

Berichtdoor Filosoof » 24 aug 2009 16:52

Raymond E. Feist spant voor mij de kroon, wat fantasy-vermaak betreft. Ik ben momenteel in de reeks 'Conclaaf der Schaduwen' bezig. Alles daarvoor (m.u.v. zijn side-projects) heb ik reeds gelezen. Af en toe is hij een luie schrijver en beroept zich op de overmacht van zijn magiërs en in de loop van de boeken besteed hij een overmatige aandacht aan banale vormen van intimiteit, maar al met al is het zeer amusant om zijn oeuvre te lezen.

Tad Williams schrijft esthetisch op hoger niveau. Zijn boeken zijn geen page-turners, maar de karakters in zijn verhalen zijn formidabel uitgewerkt. Een aanrader voor iedereen die bekend wil worden met Williams: lees "De Schaduwgrens".
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor CvdBerg » 24 aug 2009 20:21

Filosoof schreef:Raymond E. Feist spant voor mij de kroon, wat fantasy-vermaak betreft. Ik ben momenteel in de reeks 'Conclaaf der Schaduwen' bezig. Alles daarvoor (m.u.v. zijn side-projects) heb ik reeds gelezen. Af en toe is hij een luie schrijver en beroept zich op de overmacht van zijn magiërs en in de loop van de boeken besteed hij een overmatige aandacht aan banale vormen van intimiteit, maar al met al is het zeer amusant om zijn oeuvre te lezen.

Tad Williams schrijft esthetisch op hoger niveau. Zijn boeken zijn geen page-turners, maar de karakters in zijn verhalen zijn formidabel uitgewerkt. Een aanrader voor iedereen die bekend wil worden met Williams: lees "De Schaduwgrens".


Zou ik niet mee beginnen, is deel 1 van een trilogie waarbij het nu al veel te lang duurt voor deel 3 uit komt.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Fantasy

Berichtdoor Filosoof » 24 aug 2009 20:32

Voor een man met geduld en een voorkeur om op z'n gemak te lezen, lijkt me dat allerminst een probleem.
Gaat dat derde deel ooit nog komen, of duurt het enkel wat langer dan verwacht?
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Prince Caspian

Re: Fantasy

Berichtdoor Prince Caspian » 24 aug 2009 20:42

Mhh, de cirkel-trilogie (zwart, wit, rood?) van Dekker vond ik nou niet direct alles. Heb pas weer de 'Donkere toren' serie van S.King gelezen, maar dat blijft ook geniaal. Ik heb nu hier iets van R.E. Feist liggen, ben benieuwd wat het zou zijn.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fantasy

Berichtdoor CvdBerg » 25 aug 2009 15:57

Filosoof schreef:Voor een man met geduld en een voorkeur om op z'n gemak te lezen, lijkt me dat allerminst een probleem.
Gaat dat derde deel ooit nog komen, of duurt het enkel wat langer dan verwacht?

Duurt gewoon lang, hij is bezig met allemaal zij-projecten als het schrijven van kinderboeken met een andere auteur. Het nadeel hiervan is dat je de eerste 2 delen weer opnieuw moet gaan lezen als deel 3 uitkomt, nu is dat niet perse een straf, maar ik lees toch liever een serie in zijn geheel achter elkaar uit.

Hmm, lees net dit op zijn site:
Shadowrise
Book Three of SHADOWMARCH
by Tad Williams

Shadowrise will be released in two volumes, a few months apart.

From Tad, via the Message Board:

At present, the full last piece (two volumes, now) is at about 1300 pages ms., with another two hundred perhaps to come. That means about 750 pages each in first draft for the new, split books. The first two books published were each about 800 or so in manuscript, so we're talking about two more very similar sized volumes to SHADOWMARCH and SHADOWPLAY.

Shadowrise will be the third volume in the series. The working title for volume four is Shadowheart.


Hij is dus weer eens te lang van stof geweest en heeft het laatste deel gesplitst :P.
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 25 aug 2009 16:10

jakobmarin schreef:Zelf ben ik nu in 'Magiër' van Feist bezig, en leest heerlijk moet ik zeggen. Jammer de bastaardvloeken die er soms in voorkomen.

Wie van jullie kent de zgn. christelijke fantasy zoals:
- Ted Dekker - De Cirkel Trilogie
- Stephen Lawhead - Het lied van Albion
- Nico Meijer - Quibettanië (deel II komt eraan)
- Arjan Wilschut - de Adelaar en de Koning (deel 2 schijnt ook te komen)
- Chuck Black - Arretrea reeks (6 delig)
- Karen Hancock - De Kronieken van Kalladorne (jammergenoeg is alleen deel 1 in NL vertaald)
- Jeffrey Overstreet - De kleuren van Auralia


Met uitzondering van Nico Meijer en Chuck Black heb ik hier alles van gelezen. Ik heb inmiddels al wel door dat je voor christelijke fantasy op het Engels terug moet vallen. Het vervolg van de Kronieken van Kalladorne is echt gaaf (ga niet wachten op een vertaling, die komt niet), het sterke hiervan vind ik het feit dat de hoofdpersoon soms gigantisch in de fout gaat en bijna alles verknalt.

Voor Stephen Lawhead geldt ook dat je hem in het Engels moet lezen. Hoewel, daar gaat het op een zeker moment op elkaar lijken (misschien een kwestie van niet te snel achter elkaar lezen).

Het vervolg op De kleuren van Auralia ga ik ook in het Engels lezen, ben heel benieuwd. Deze schrijver heeft er slag van een hele wereld heel subtiel op te bouwen, zonder ellenlange uitweidingen.

Ik ben in ieder geval tot nu toe wel positief over christelijke fantasy. Overigens hoorde ik dat Ted Dekker allemaal zijverhalen bij de Cirkeltrilogie heeft geschreven, dan wordt het wel wat teveel van het goede denk ik..
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
jakobmarin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jan 2008 12:43

Re: Fantasy

Berichtdoor jakobmarin » 26 aug 2009 08:38

FV schreef:Met uitzondering van Nico Meijer en Chuck Black heb ik hier alles van gelezen. Ik heb inmiddels al wel door dat je voor christelijke fantasy op het Engels terug moet vallen.
Welke andere boeken ken jij nog (in het engels) in dit christelijk fantasy genre? Ik vind het lastig in Engels te lezen, maar zou het wel eens willen proberen....

HarmenV
Mineur
Mineur
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 okt 2006 18:20
Locatie: Genemuiden

Re: Fantasy

Berichtdoor HarmenV » 26 aug 2009 16:32

Ze heeft onder andere The Pendragon Cicle van Stephen Lawhead. Dat is een serie over Arthur, Merlin en dat is verweven met de geschiedenis van Atlantis.
De boeken uit die serie zijn:

Taliesin (1987)
Merlin (1988)
Arthur (1989)
Pendragon (1994)
Grail (1997)
Avalon (1999)

Verder heb ik zelf de Dragon King Trilogy, ook van Stephen Lawhead. Dit gaat over een fantasy-wereld. De boeken zijn:

In the Hall of the Dragon King (1982)
The Warlords of Nin (1983)
The Sword and the Flame (1984)

Ook heb ik een serie van Karen Hancock:

The Light of Eidon (Ook vertaald in het Nederlands: De vlammen van Eidon)
The Shadow Within
Shadow Over Kiriath
Return of the Guardian-King

Dat was volgens mij wel de Engelstalige Fantasy die ik heb.

O, ik heb nog een boek van Ted Dekker over een kerel met special abilities.. Het boek heet Saint.

Heb je hier wat aan? ;)

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: Fantasy

Berichtdoor FV » 27 aug 2009 12:33

Google eens op Stephen Lawhead (of kijk op amazon.com), daar kom je nog wel wat titels van hem tegen. Sowieso is het wel een aanrader om die andere schrijvers ook even op te zoeken, vaak hebben ze meer geschreven dan in het Nederlands vertaald is...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

HarmenV
Mineur
Mineur
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 okt 2006 18:20
Locatie: Genemuiden

Re: Fantasy

Berichtdoor HarmenV » 27 aug 2009 15:13

Ja, zeker Ted Dekker heeft heel veel geschreven in het Engels!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fantasy

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2009 15:45

Filosoof schreef:Raymond E. Feist spant voor mij de kroon, wat fantasy-vermaak betreft. Ik ben momenteel in de reeks 'Conclaaf der Schaduwen' bezig. Alles daarvoor (m.u.v. zijn side-projects) heb ik reeds gelezen. Af en toe is hij een luie schrijver en beroept zich op de overmacht van zijn magiërs en in de loop van de boeken besteed hij een overmatige aandacht aan banale vormen van intimiteit, maar al met al is het zeer amusant om zijn oeuvre te lezen.

Tad Williams schrijft esthetisch op hoger niveau. Zijn boeken zijn geen page-turners, maar de karakters in zijn verhalen zijn formidabel uitgewerkt. Een aanrader voor iedereen die bekend wil worden met Williams: lees "De Schaduwgrens".


Hm ja, net de Keizerrijk-trilogie uit, schitterende boeken weer!

Moet de Krondor-trilogie en de boeken van het Conclaaf nog lezen, de rest heb ik gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten