Muzikale ontdekkingen

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Muzikale ontdekkingen

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 16:40

Zo af en toe loop je tegen muziek aan die je niet kende maar (onverwacht?) erg goed blijkt te zijn. Volgens mij hebben we nog geen topic om dit soort ontdekkingen met elkaar te delen. Om het niet helemaal te laten verzanden in een ‘noem-je-favoriete-artiest’ topic stel ik voor dat het wel om een beetje een echte ontdekking moet gaan. Dus geen open deuren intrappen en roepen dat de nieuwe cd van bv Muse zo goed is. Het hoeven niet per definitie erg obscure bandjes te zijn, maar als ze overdag bij Radio 3 gedraait worden vallen ze af...

Ik zal zelf het spits wel weer afbijten. Ik heb dit weekend de muziek van The Hold Steady ontdekt. Ik heb in NL nog bar weinig over deze band gehoord, maar ik kwam ze in een paar US 2005 lijstjes tegen. We hebben het dan over hun 2e cd: Seperation Sunday. De zanger van The Hold Steady is een rasechte barstool preacher. Verslaving en religieuze obsessies lijken om aandacht te strijden: zijn onheilstijdingen over verslaafden en andere losers lardeert hij met bijbelse verwijzingen. Ik ken mensen die er een diepere boodschap in ontwaren maar zover ben ik nog niet. ;-) Op zich kan dat al boeiend genoeg zijn, maar het mooie is dat we het hier niet om een singersongwriter hebben, maar over een rasechte rockband. Zo’n band die muziek maakt waarbij je je vuist in de lucht steekt en keihard RAAWK!!! wilt roepen. De rockmuziek is in dit geval van de Classic Rock variant, maar laat dat je niet misleiden: het geheel klinkt gewoon heerlijk modern en allesbehalve belegen!
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 17:14

Oeh dit is echt zo'n topic voor mij :) als fervent last.fm'er, heavy-torrenter en komodoislander, en dc++ kom ik ook nogal eens wat tegen, de leukste dingen tot nu toe:

Meanwhile, back in the Communist Russia...
Echt een van de beste post-rock bands die ik ken (bijna superieur aan Sigur Rós, ik luister MbitCR vaker dan SR).

...As the Poets Affirm
Net als MbitCR ook een post-rock band, maar iets rockiger, meer richting Mogwai of Explosion in the Sky dan richting Sigur Rós.

Gåte
Een noorse folkrock band (als ik volksmuziek met rock), a la Runrig en Blackmore's Night, extreem lekkere muziek.

Delfinai
Uit Letland, gewoon een Letse poprock band, gewoon grappig, vooral omdat het Lets is :)

Fejd
Ultiem heerschende Zweedse folk, ze hebben alleen nog maar demo's uitgebracht die gratis te downloaden zijn op http://www.fejd.se *maar ik moet weg, ik kan nog wel een paar uurtjes doorgaan met gave, onbekende bands*
Laatst gewijzigd door Raido op 14 feb 2006 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 14:24

Sigtyr
Voor de liefhebbers van gruwelijke, enge, waarachtige zwarte metaal http://www.sigtyr.net/releases.htm
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 15:57

Katlheen vraagt om een ban.
Et tu Brutus? kom jij eens met wat masterlijk muziek (nee geen U2 of Belle en Sebastian met echt zo goed als onbekende meug :))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 16:03

Mwah, ik download zelf nooit maar geef Gersh of Coll daartoe opdracht om mijn laptop niet te vervuilen. Derhalve heb ik ook niet al te veel vage shit in de aanbieding, sorry. :P

En het aanprijzen van de hitsige Sneaker Pimps laat ik aan Collateral over, want hij heeft ze ontdekt. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 16:04

Oh, en ik heb het afgelopen weekend wel I Am Kloot herontdekt, maar dat telt vast niet mee en bovendien is het vast niet onbekend genoeg (alhoewel ik ze nooit op Radio3 gehoord heb).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 16:07

Oh, ik dacht dat je Il Divo om te provoceren noemde. :) En het valt iig niet in de categorie die Klaas bedoelde lijkt me zo..

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 16:09

Annie, wel lekkere electro/pop/dansige muziek uit Noorwegen, maar die is binnen Zulks Zingt Dat Volk al bekender gezien de laatste charts :)

Ook iets met vrouwelijke vocalen is Mae, een wat emo/indie gezeldschapje, wat wel lekkere muziek maakt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 14 feb 2006 16:18

ik heb pas kennis gemaakt met Kaiser Chiefs

was ook erg fijn
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 16:18

Oh, ik dacht dat je Il Divo om te provoceren noemde. :) En het valt iig niet in de categorie die Klaas bedoelde lijkt me zo..
Klaas geeft aan dat je mag posten wat jij kort geleden hebt ontdekt of hebt herontdekt..

Herontdekking voor mij was Luca Turilli en Avantasia (power metalen) voor mensen die van expirmentele muziek houden is 3rd and the Mortal wel leuk denk ik, het wordt atmospheric doom metal genoemd, maar het is echt zo onmetal, ondoom als het maar kan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 16:20

Mjah, maar aangezien Il Divo meer bekendheid geniet dan Muse zou ik op grond van het onderstaande toch denken dat het hier niet thuishoort..

Om het niet helemaal te laten verzanden in een ‘noem-je-favoriete-artiest’ topic stel ik voor dat het wel om een beetje een echte ontdekking moet gaan. Dus geen open deuren intrappen en roepen dat de nieuwe cd van bv Muse zo goed is. Het hoeven niet per definitie erg obscure bandjes te zijn, maar als ze overdag bij Radio 3 gedraait worden vallen ze af...


Klaas? :D

[/quote]

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 feb 2006 16:31

Geen idee wat Il Divo is. Klinkt wel erg fout, maar dat was op zich geen criterium. Kaiser Chiefs daarentegen is toch wel erg aan de bekende kant.

Het is trouwens wel aardig om iets meer te zeggen dan alleen de naam van de artiest die je ontdekt hebt. Hoeft niet zo uitgebreid als ik deed (al is dat wel leuker) maar gewoon ff kort zodat we weten waar we het ongeveer moeten plaatsen.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2006 16:32

Ik had nooit van Il Divo gehoord van MUSE wel :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2006 16:41

Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 16:42

Oh, Il Divo is anders aardig bekend, het ligt vooraan in de FRS en ze verkopen als een trein. Is een soort klassieke boyband die popliedjes in een klassiek jasje stopt.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 14 feb 2006 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten