Orgelmuziek in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 19:15

schelpje3 schreef:Nou, nee, niet helemaal. Zeker in het begin niet. Tuurlijk zien mensen nog wel of iets mooi is, maar hun hart zit er niet meer in. En dat is wel een verschil. Je hebt zelfs mensen die helemaal nergens anders meer naar luisteren dan alleen de Psalmen. Gezangen zien ze zelfs niks meer in.
Ik heb onlangs bij een miniconcertje gezeten van een paar jongeren, gitaar, keyboard, en nog iets, (ff vergeten) en dat klonk ontroerend ! Het waren wat "opwekkingsliederen" geloof ik, maar heel integer gezongen.
Maar.... dat was op een gewone avond. Ik vind dat niet in een eredienst passen. Het Woord dient dan centraal te staan en een enkele ! Psalm als ondersteuning en onderbreking. Het voegt dan wat toe.
Sommige predikanten laten je 4 lange verzen zingen en dan schiet het wat mij betreft zn doel voorbij.
Ook de laatste mag er 1 zijn, dus aan het einde van de dienst. De koster kan dan inmiddels de deuren open zetten.

Schelpje, ik ben nu een beetje flauw, maar even een opmerking in je eigen stijl:
Als je christen wordt, zing je graag psalmen... (En nu neem ik mijzelf als voorbeeld, want ik zing inderdaad graag psalmen in de kerk, 4 lange verzen is geen probleem...)
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 24 jan 2011 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:44

Sorry, maar het blijft wat tweeledig. Mensen zeggen: Als je bekeerd bent verliest de wereld zijn glans. En ze houden er nog gewoon hobby's op na, genieten van mooie klassieke muziekstukken van seculiere componisten, orgelconcerten etc.. Allicht verliest de wereld glans. Maar dat wil niet zeggen dat je nergens meer van mag genieten. Dat je niet meer van schilderijen van niet christelijke grootmeesters mag genieten of van muziek. We moeten toetsen wat we luisteren en kijken en doen, of het niet tegen de Bijbel ingaat. En een tweede is heel smaakgebonden. Als je tot geloof bent gekomen hou je nog wel van klassiek, van Psalmen op orgelmuziek enz. maar niet van christelijke muziek waarbij een gitaar en drumstel wordt bespeeld.

En die zaken hebben niets met geloof te maken maar met traditionalisme en conservatisme. Houden van oude dingen en die willen behouden. Dingen van vroegere tijd (die ook breed populair geweest zijn) zijn goud, dingen van nu zijn fout.[/quote]
Nou, nee, niet helemaal. Zeker in het begin niet. Tuurlijk zien mensen nog wel of iets mooi is, maar hun hart zit er niet meer in. En dat is wel een verschil. Je hebt zelfs mensen die helemaal nergens anders meer naar luisteren dan alleen de Psalmen. Gezangen zien ze zelfs niks meer in.
Ik heb onlangs bij een miniconcertje gezeten van een paar jongeren, gitaar, keyboard, en nog iets, (ff vergeten) en dat klonk ontroerend ! Het waren wat "opwekkingsliederen" geloof ik, maar heel integer gezongen.
Maar.... dat was op een gewone avond. Ik vind dat niet in een eredienst passen. Het Woord dient dan centraal te staan en een enkele ! Psalm als ondersteuning en onderbreking. Het voegt dan wat toe.
Sommige predikanten laten je 4 lange verzen zingen en dan schiet het wat mij betreft zn doel voorbij.
Ook de laatste mag er 1 zijn, dus aan het einde van de dienst. De koster kan dan inmiddels de deuren open zetten.[/quote]
Schelpje, ik ben nu een beetje flauw, maar even een opmerking in je eigen stijl:
Als je christen wordt, zing je graag psalmen... (En nu neem ik mijzelf als voorbeeld, want ik zing inderdaad graag psalmen in de kerk, 4 lange verzen is geen probleem...)[/quote]

- - - - - - - - - - - - -
Voor mij ook niet ! Maar ik let goed op. Zelfs mijn kinderen weten het, o, veel zingen, korte preek. Dominees die veel laten zingen hebben vaak weinig te vertellen :)
Wijlen ds de Jong zei soms zelfs bij de tussenzang, (voor de toepassing, wordt steeds minder gedaan) organist: graag zonder inleidend voorspel. Dan zat hij zo vol vuur, wilde door. Een kerkdienst is grotendeels voor het Woord en niet dat de helft of 3 kwart daarvan gevuld moet worden met orgelspel en zingen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 23 jan 2011 23:02

tsja dan vraag ik me af.. kan je neit beter een bandje met 2 psalmen (gezangen zijn overbodig, hebben geen inhoudelijke boodschap en zijn niet van deze tijd uiteraard ) in een dienst gooien, organist overbodig, wat is uberhaupt nog het nut van een organist dan ,en maar volop bidden en een preek er in gooien ... Alsof een preek langdradig moet zijn om een punt te hebben.

volgens mij is de Zondags dienst een Ere dienst aan God. Daar horen zowel het bidden, als het danken , het zingen, een eventuele geloofsbelijdenis , en een preek bij, en of een preek nu een half uur duurt of 20 minuten of een uur ... als de boodschap maar helder over komt, als je er energie en een les uit kan putten, en als ze maar stof tot nadenken geeft ! Als de geest van God maar in je verder werkt !

voorbeeldje : Ik doe de deur open !

voorbeeldje 2 : Ik strek mijn hand uit, span mijn spieren en leg mijn hand op de deurklink, ik klem mijn vingers om de deurklink heen span mijn spieren en duw mijn arm naar beneden, vervolgens kom ik op een punt dat ik de deurklink niet verder naar beneden kan drukken en haal mijn arm naar mij toe door mijn spieren te spannen. Ik laat de deurklink los en stap naar voren

Alle twee hetzelde resultaat ! En ja geheel uitvergroot , dat wel maar de boodschap is duidelijk toch ?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2011 23:18

schelpje3 schreef:Voor mij ook niet ! Maar ik let goed op. Zelfs mijn kinderen weten het, o, veel zingen, korte preek. Dominees die veel laten zingen hebben vaak weinig te vertellen :)
Wijlen ds de Jong zei soms zelfs bij de tussenzang, (voor de toepassing, wordt steeds minder gedaan) organist: graag zonder inleidend voorspel. Dan zat hij zo vol vuur, wilde door. Een kerkdienst is grotendeels voor het Woord en niet dat de helft of 3 kwart daarvan gevuld moet worden met orgelspel en zingen.

Als ik als organist ergens ontstemd van raak, is het van predikanten (vaak zonder enig benul van muziek) die zich gaan bemoeien met mijn orgelspel. Na de prediking klinkt bij ons doorgaans een stukje "vrij spel". Dit "vrij spel" baseer ik meestal op de prediking (en dat kan betekenen dat ik pas twee minuten voor het amen beslis wat ik speel) en laat ik overgaan in een voorspel voor het te zingen lied.

Vrijdag lag er een suggestie in mijn e-mail, die ik vanmorgen terzijde geschoven heb voor een stuk van Michael Haydn (Zum Agnus Dei). De dominee had het enkele keren over het geslachte Lam en daar past een Agnus Dei erg goed bij.

Een kerkdienst zie ik als een geheel van Schriftlezingen, gebeden, gezangen, verkondiging en zegen en niet uitsluitend als een uur prediking. Een kennis van mij die in München theologie studeert zei ooit: een predikant mag alles zeggen, mits het met Gods Woord in overeenstemming is en niet langer dan twintig minuten duurt - anders onthoudt geen mens het. Volgens mij heeft hij gelijk, want veel predikanten herhalen zich in een uur preek minstens drie keer.

Als een predikant geen verstand van (kerk)muziek heeft, moet hij/zij daarover zwijgen. Onze vorige predikant (we zijn nu vacant) had bij zijn intrede geen flauw benul van kerkmuziek en ik heb de goede man in vijf jaar tijd gelukkig een en ander bij kunnen brengen. En met mij als organist kun je zo nu en dan iets onverwachts verwachten (variërend van het Hatikva bij een huwelijk van een of andere Henkie (een wat oudere Refoweb-user) tot een tot sierlijk orgelspel omgevormde Oostenrijkse Erzherzog-Johann-Jodler).

Ik heb niets tegen slechtzingende gemeenten - het is met veel geduld en rustig voorspelen echt mogelijk mensen iets te leren. Ik heb echter wel iets tegen predikanten die even gaan bepalen wat ik speel. Aanpassen aan de dienst: prima. Maar ik ben geen DJ voor verzoeknummers.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 23 jan 2011 23:43

of een stukje van de beatles ergens heel onopvallend in gelast :)

Ben het met je eens dat een kerkdienst niet alleen uit een preek moet bestaan ! Het is net als een huis, dat kan niet alleen bestaan uit stenen, maar ook uit balken, deuren, etc.. het geheel vormt een dak boven je hoofd wat je beschermt tegen kou, wind, regen , geborgenheid biedt ! Bij een Kerk kan je dat zowel lichamelijk als Geestelijk zien !

Vraag me af of er uberhaupt een koor in een kerkdienst zou kunnen zitten van de GG of die kant op ! (een koor wat een psalm zingt bv ...) of zou dit niet kunnen / mogen omdat het zou afleiden van de Dominee ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 09:52

Optimatus schreef:
schelpje3 schreef:Voor mij ook niet ! Maar ik let goed op. Zelfs mijn kinderen weten het, o, veel zingen, korte preek. Dominees die veel laten zingen hebben vaak weinig te vertellen :)

Als ik als organist ergens ontstemd van raak, is het van predikanten (vaak zonder enig benul van muziek) die zich gaan bemoeien met mijn orgelspel. Na de prediking klinkt bij ons doorgaans een stukje "vrij spel". Dit "vrij spel" baseer ik meestal op de prediking (en dat kan betekenen dat ik pas twee minuten voor het amen beslis wat ik speel) en laat ik overgaan in een voorspel voor het te zingen lied.

Vrijdag lag er een suggestie in mijn e-mail, die ik vanmorgen terzijde geschoven heb voor een stuk van Michael Haydn (Zum Agnus Dei). De dominee had het enkele keren over het geslachte Lam en daar past een Agnus Dei erg goed bij.

Een kerkdienst zie ik als een geheel van Schriftlezingen, gebeden, gezangen, verkondiging en zegen en niet uitsluitend als een uur prediking. Een kennis van mij die in München theologie studeert zei ooit: een predikant mag alles zeggen, mits het met Gods Woord in overeenstemming is en niet langer dan twintig minuten duurt - anders onthoudt geen mens het. Volgens mij heeft hij gelijk, want veel predikanten herhalen zich in een uur preek minstens drie keer.

Als een predikant geen verstand van (kerk)muziek heeft, moet hij/zij daarover zwijgen. Onze vorige predikant (we zijn nu vacant) had bij zijn intrede geen flauw benul van kerkmuziek en ik heb de goede man in vijf jaar tijd gelukkig een en ander bij kunnen brengen. En met mij als organist kun je zo nu en dan iets onverwachts verwachten (variërend van het Hatikva bij een huwelijk van een of andere Henkie (een wat oudere Refoweb-user) tot een tot sierlijk orgelspel omgevormde Oostenrijkse Erzherzog-Johann-Jodler).

Ik heb niets tegen slechtzingende gemeenten - het is met veel geduld en rustig voorspelen echt mogelijk mensen iets te leren. Ik heb echter wel iets tegen predikanten die even gaan bepalen wat ik speel. Aanpassen aan de dienst: prima. Maar ik ben geen DJ voor verzoeknummers.

Ik weet niet welke dominees jij dan bedoelt, je hebt ze idd, dat je denkt: nou, dat had de helft korter gekund. Maar er zijn wel degelijk predikanten die makkelijk een heel uur kunnen vullen ! Hebben geen schriftje nodig ! Tegenwoordig lezen veel predikanten hun preek op, dan hadden we net zo goed een ouderling leesdienst kunnen laten houden, denk ik dan. Een dominee moet preken ! Als een cabaretier alles zou lezen, zou er niemand meer naar zijn voorstelling komen :wink:
Het begint al door de weeks, in zijn studeerkamer. Maar als het goed is, moet hij voldoende geinspireerd worden door de Heilige Geest en dan is dat papiertje niet nodig. Alleen voor wat aantekeningen.
De Psalmen dienen het te omlijsten, dus verder geen koor (Cantorij heet dat dan toch ?) Orgelspel mag tijdens het collecteren wat uitbundiger, en voor en na de dienst kan de organist zich toch ook uitleven ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 12:29

Het belang van muziek en zingen staat in de Bijbel;

1 Kron 16:4 en hij stelde voor de ark des Heren dienaren aan uit de Levieten om de Here de God van
Israël te ROEMEN TE LOVEN EN TE PRIJZEN'.

1 Kron 23:5.....vierduizend zullen de Here prijzen op de instrumenten die ik voor het LOFPRIJZEN
heb laten maken.

Mensen........ vierduizend werden er aangewezen om te loven en te prijzen!!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 jan 2011 13:31

krijg nu toch echt het idee dat mensen het liefst een dienst zien met inleidend orgelspel, en naspel.. that is it wat betreft de muziek ! En waarom zou een koor niet in een kerkdienst (afh van de gemeente / hoek ) geen psalm of mooi gezang ter Ere van God mogen zingen ... het is tenslotte een Ere dienst... . Uiteraard hoeft dat niet een hele dienst te vullen , het moet passen in het geheel .

Krijg zo meer de indruk (misschien heb ik het verkeerd ) dat de Dominee op een voetstuk wordt gezet ipv God ...en ja er zijn dus mensen die een dominee volgen / stalken wat dat betreft.... te triest voor woorden uiteraard want ook minder goede dominees behoren een kans te krijgen. Al zou hij maar 1 persoon raken, dan is zijn werk voldoende !

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor Floefloe » 24 jan 2011 14:14

Dit topic is een afsplitsing van dit topic.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 jan 2011 14:59

Ik ben er niet voor dat een koor de psalmen zou zingen in de kerk.
Ik zing zelf erg graag, maar zit niet op het koor wat wij in de gemeente hebben. Heb ik wel op gezeten, maar ben er af.

Wij zingen trouwens een extra psalm. Meestal bestaat de preek uit 3 punten, en als we leesdienst hebben zingen we tussen elk punt één of meerdere psalmverzen. Met de collecte geen ellenlang voorspel. Gewoon zingen onder het collecteren.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 15:13

Spons schreef:krijg nu toch echt het idee dat mensen het liefst een dienst zien met inleidend orgelspel, en naspel.. that is it wat betreft de muziek ! En waarom zou een koor niet in een kerkdienst (afh van de gemeente / hoek ) geen psalm of mooi gezang ter Ere van God mogen zingen ... het is tenslotte een Ere dienst... . Uiteraard hoeft dat niet een hele dienst te vullen , het moet passen in het geheel .

Krijg zo meer de indruk (misschien heb ik het verkeerd ) dat de Dominee op een voetstuk wordt gezet ipv God ...en ja er zijn dus mensen die een dominee volgen / stalken wat dat betreft.... te triest voor woorden uiteraard want ook minder goede dominees behoren een kans te krijgen. Al zou hij maar 1 persoon raken, dan is zijn werk voldoende !

Nu gooi je alles op 1 hoop :D A. staat de dominee niet op een voetstuk, dat hoort niet, hij is een DIENAAR des woords.
Dat er mensen zijn die een dominee volgen, dat weet ik en wat mij betreft een kwalijke zaak. Want dan zet je hem idd op een voetstuk. Daar kan hij alleen maar vanaf rollen en is dan stuk :wink:
Wat bedoel je met minder goede ? Dat ze wat minder inhoud hebben of het spreken wat moeizamer ?
B.Je hebt in elk kerkverband charismatische predikanten, die veel volk trekken, maar ook de wat minder bedeelde, minder aansprekende, maar vaak echt niet minder de moeite waard ! Maar ik denk dat we allemaal wel een bepaalde voorkeur hebben.

C.En dan over de orgelmuziek, ja die is voor mij een ondersteuning, meer niet. Als ik naar orgelmuziek wil luisteren zet ik een CD op en ga naar een concert. Ik ga naar de kerk voor het Woord, DAT is het belangrijkste.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 15:57

pannenkoek schreef:Ik ben er niet voor dat een koor de psalmen zou zingen in de kerk.
Ik zing zelf erg graag, maar zit niet op het koor wat wij in de gemeente hebben. Heb ik wel op gezeten, maar ben er af.

Wij zingen trouwens een extra psalm. Meestal bestaat de preek uit 3 punten, en als we leesdienst hebben zingen we tussen elk punt één of meerdere psalmverzen. Met de collecte geen ellenlang voorspel. Gewoon zingen onder het collecteren.

Maar gaat er om of jij er voor bent....kijk eens wat in de Bijbel staat (mijn bericht hierboven)
Het gaat er om wat God vind.
Ze zongen zelfs voor de ark van God.
Het was kennelijk zo belangrijk dat er 4000 mensen werden aangesteld speciaal voor de
muziek en zangdienst.

Maaaar er staat nergens in de bijbel dat dat orgel zou moeten zijn.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 jan 2011 19:59

Over het algemeen wordt er orgel gespeeld in een kerk omdat het een veelzijdig instrument is ! En een orgelstuk kan mij zeker beroeren als het goed gespeeld is door een goede organist ! Het is zo machtig mooi dat die handen en voeten zulke klanken in de Ere dienst naar voren kunnen brengen.

Muziek is ook een stuk emotie die we zeker mogen tonen aan God, Dat we voor hem naar een kerk gaan, dat hij laat zien dat mensen gave hebben om te spelen op instrumenten.

Een kerkdienst bestaat niet alleen uit een preek. Alhoewel sommige onder ons dat het liefste zouden hebben... ik zou zeggen ga naar een lezing toe !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 20:20

Spons schreef:Over het algemeen wordt er orgel gespeeld in een kerk omdat het een veelzijdig instrument is ! En een orgelstuk kan mij zeker beroeren als het goed gespeeld is door een goede organist ! Het is zo machtig mooi dat die handen en voeten zulke klanken in de Ere dienst naar voren kunnen brengen.

Muziek is ook een stuk emotie die we zeker mogen tonen aan God, Dat we voor hem naar een kerk gaan, dat hij laat zien dat mensen gave hebben om te spelen op instrumenten.

Een kerkdienst bestaat niet alleen uit een preek. Alhoewel sommige onder ons dat het liefste zouden hebben... ik zou zeggen ga naar een lezing toe !

Ik ben het helemaal met je eens, met muziek en een lied kan je zoveel meer zeggen tot
God dan met woorden.
Maar voor mij liever zonder het geluid van een orgel :(

m.v.g.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 jan 2011 20:48

schaapje schreef:
pannenkoek schreef:Ik ben er niet voor dat een koor de psalmen zou zingen in de kerk.

Maar gaat er om of jij er voor bent....kijk eens wat in de Bijbel staat (mijn bericht hierboven)
Het gaat er om wat God vind.
Ze zongen zelfs voor de ark van God.
Het was kennelijk zo belangrijk dat er 4000 mensen werden aangesteld speciaal voor de
muziek en zangdienst.

Maaaar er staat nergens in de bijbel dat dat orgel zou moeten zijn.

Je ziet in gemeenten nog wel zo'n groep volgens mij, maar niet bij ons. en 4000 passen er niet in onze kerk. :lol:

Orgel is trouwens wel veelzijdig. Trompet, fluit, enz enz. Er zitten diverse instrumenten op.
Op het zendingsveld gebruiken ze weer hele andere instrumenten. Als we dat hier zouden doen zit heel de gemeente met de oren te klapperen :D
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”