Sorry, maar het blijft wat tweeledig. Mensen zeggen: Als je bekeerd bent verliest de wereld zijn glans. En ze houden er nog gewoon hobby's op na, genieten van mooie klassieke muziekstukken van seculiere componisten, orgelconcerten etc.. Allicht verliest de wereld glans. Maar dat wil niet zeggen dat je nergens meer van mag genieten. Dat je niet meer van schilderijen van niet christelijke grootmeesters mag genieten of van muziek. We moeten toetsen wat we luisteren en kijken en doen, of het niet tegen de Bijbel ingaat. En een tweede is heel smaakgebonden. Als je tot geloof bent gekomen hou je nog wel van klassiek, van Psalmen op orgelmuziek enz. maar niet van christelijke muziek waarbij een gitaar en drumstel wordt bespeeld.
En die zaken hebben niets met geloof te maken maar met traditionalisme en conservatisme. Houden van oude dingen en die willen behouden. Dingen van vroegere tijd (die ook breed populair geweest zijn) zijn goud, dingen van nu zijn fout.[/quote]
Nou, nee, niet helemaal. Zeker in het begin niet. Tuurlijk zien mensen nog wel of iets mooi is, maar hun hart zit er niet meer in. En dat is wel een verschil. Je hebt zelfs mensen die helemaal nergens anders meer naar luisteren dan alleen de Psalmen. Gezangen zien ze zelfs niks meer in.
Ik heb onlangs bij een miniconcertje gezeten van een paar jongeren, gitaar, keyboard, en nog iets, (ff vergeten) en dat klonk ontroerend ! Het waren wat "opwekkingsliederen" geloof ik, maar heel integer gezongen.
Maar.... dat was op een gewone avond. Ik vind dat niet in een eredienst passen. Het Woord dient dan centraal te staan en een enkele ! Psalm als ondersteuning en onderbreking. Het voegt dan wat toe.
Sommige predikanten laten je 4 lange verzen zingen en dan schiet het wat mij betreft zn doel voorbij.
Ook de laatste mag er 1 zijn, dus aan het einde van de dienst. De koster kan dan inmiddels de deuren open zetten.[/quote]
Schelpje, ik ben nu een beetje flauw, maar even een opmerking in je eigen stijl:
Als je christen wordt, zing je graag psalmen... (En nu neem ik mijzelf als voorbeeld, want ik zing inderdaad graag psalmen in de kerk, 4 lange verzen is geen probleem...)[/quote]
- - - - - - - - - - - - - Voor mij ook niet ! Maar ik let goed op. Zelfs mijn kinderen weten het, o, veel zingen, korte preek. Dominees die veel laten zingen hebben vaak weinig te vertellen
Wijlen ds de Jong zei soms zelfs bij de tussenzang, (voor de toepassing, wordt steeds minder gedaan) organist: graag zonder inleidend voorspel. Dan zat hij zo vol vuur, wilde door. Een kerkdienst is grotendeels voor het Woord en niet dat de helft of 3 kwart daarvan gevuld moet worden met orgelspel en zingen.