Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2015 11:37

“It seems, then,” said Tirian, smiling himself, “that the Stable seen from within and the Stable seen from without are two different places.”

“Yes,” said the Lord Digory. “It’s inside is bigger than its outside.”

“Yes,” said Queen Lucy. “In our world too, a stable once had something inside it that was bigger than our whole world.”

The Chronicles of Narnia - The Last Battle
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rick_loves_music
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2008 01:25

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Rick_loves_music » 13 apr 2018 01:54

Ik denk dat er allereerst niets mis is met fantasie. Het is een menselijke gave die zeker moet worden gebruikt. Zonder fantasie worden er namelijk op het gebied van de wetenschap geen nieuwe ontdekkingen gedaan die ons wellicht vooruit brengen.

Als het gaat om fantasie in de kunst, zoals de boeken en films van Harry Potter, The Lord of the Rings en Disney, dan heb ik wel een duidelijke mening.

Harry Potter
Het gaat hier om een 'alledaags' jongetje dat leert toveren en om te gaan met alle gemakken maar vooral ook ellende die de tovenaarswereld met zich meebrengt. De suggestie wordt gewekt dat je magie voor goede en voor slechte doeleinden kunt gebruiken. Ook al heeft de schrijfster getracht in het verhaal een christelijke moraal aan te brengen, toch denk ik dat deze reeks meer kwaad dan goed kan doen aan opgroeiende kinderen die het verhaal wellicht als zoete koek slikken.

Misschien dat ik mijn mening over een tijd moet herzien door nieuwe inzichten, maar op dit moment denk ik er zo over. :-)

The Lord of the Rings
Hier hebben we te maken met een verhaal dat zich afspeelt in een (oude) fantasiewereld. Ook al wilde Tolkien niet dat het christelijke aspect in deze verhalen werd benadrukt, toch zit het er wel degelijk in. Een klein, onbeduidend schepsel zorgt voor de redding van de wereld, uiteindelijk zelfs geholpen door de geniepigste antagonist in dit werk. Hier zie ik een vergelijking met de dood van onze Heiland: de satan wilde de zoon van God doden; hij kon niet anders. Echter, door dit te doen, bewerkte hij tegen zijn zin de bevrijding van de dood voor de mensheid, omdat de Heiland na drie dagen de dood had overwonnen, en zijn eigen ondergang.

Van alle fantasieverhalen vind ik dit nog steeds de sterkste. Het goede is echt goed en het slechte echt slecht. Ook is het mooi om te zien dat een klein schepsel, dat zichzelf niet hoog acht, de wereld redt van de duisternis. Er wordt echter wel magie gebruikt, zowel door goede als door slechte personen. Aangezien het een fantasiewereld betreft en de goeden echt 'goed' zijn en het slechte echt 'slecht' is, ben ik geneigd dit door de vingers te zien, ook gezien de schaal waarop magie in deze werken wordt gebruikt.

Disney
Mijn oordeel voor Disney is wat minder genuanceerd. De films zien er sinds het begin (Sneeuwwitje) zeer verzorgd uit en zijn zeer aangenaam om naar te kijken. Ook vinden kleine kinderen ze erg aantrekkelijk en zijn ook ouders geneigd hun kinderen 'zonder zorgen' een film van deze organisatie voor te schotelen. Toch vrees ik dat vooral deze organisatie zich vanaf het begin heeft verkocht aan het (modern) satanisme.

In de film 'Fantasia' ziet men in de voorlaatste scene een uit de klauwen gewassen duivel, die, gezeten op een heuvel/berg, meerdere gruwelijke geesten tot leven laat komen op de muziek van Moessorgski's 'Nacht op de kale berg'. Als vervolgens de dageraad verschijnt, verdwijnen langzaam de geesten en uiteindelijk ook de duivelfiguur, gevolgd door de melodie van Schubert's Avé Maria, alleen met een andere tekst, namelijk:

Ave Naria! Heaven's bride
The bells ring out in solemn praise
For you, the anguish and the pride
The living glory of our nights
Of our nights and days
The prince of peace your arms embrace
While hosts of darkness fade and cower
Oh save us, mother full of grace
In life and in our dying hour
Ave Maria

Daarnaast zien we in latere Disney animatiefilms steeds vaker de New-Agegedachte opduiken (Bijv. The Lion King). Men probeert beetje bij beetje het Christendom naar de marge te brengen en het seculiere gedachtengoed leidend te maken. In mijn optiek is onder andere Walt Disney hier al die tijd mee bezig geweest.

Dus, om een lang verhaal kort te maken:
Harry Potter: gemengd positief, geneigd naar negatief
The Lord of the Rings: positief
Disney: negatief

Ik geef toe: de animaties van Disney zijn zeer mooi gemaakt en ook zitten de films erg goed in elkaar. Toch beschouw ik ze, in het licht van de Bijbel, als een zeer gesmeerd apparaat om onze kinderen af te leiden van Gods woord en een alternatieve levenswijze te ontwikkelen.

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Ali636 » 13 apr 2018 04:04

Even een nieuw element. Marten Toonder's Bommel boeken. Wij lezen die al jaren en het valt me op dat ik van Hocus Pas (magister in zwarte kunsten) het meest geniet. Het loopt namelijk altijd slecht met hem af. Dus leer ik ervan dat het slechte...de zonde...the dark force..geen steek helpt om goed te leven en dus ten allen tijde vermeden en bestreden moeten worden. Toonder was denk ik geen christen, maar hierin geeft hij toch een heel positief christelijk onderwijs.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2018 09:35

Ik zie het probleem niet met fantasy boeken. Het zijn maar verhalen, niets meer, niets minder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2018 14:44

En bijvoorbeeld Lord of the Rings en Narnia zijn prachtige verhalen met een diepere laag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2018 08:20

Optimatus schreef:Ik zie het probleem niet met fantasy boeken. Het zijn maar verhalen, niets meer, niets minder.

Niet dat ik geen fantasie heb hoor, maar ik heb wel kritische kanttekeningen bij fantasie boeken.
Zodra het afwijkt van de Waarheid vind ik het niet meer kunnen.
Zouden de Heere Jezus en de apostelen zich bedient hebben van fantasie?
Zij stonden pal wat betreft de Waarheid.
Als je de Waarheid lief heb kun je toch niet meer leven met elementen die niet op Waarheid zijn gebaseerd?
Ik wordt er alleen maar verdrietig van.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 08:47

Wie zegt dat die boeken niet op waarheid gebaseerd zijn? Het zijn een soort gelijkenissen. Niet dat te vergelijken is met de gelijkenissen die Jezus vertelde, maar ook dat waren niet echt gebeurde verhalen die wel de Waarheid bevatten. Kunnen fantasie-verhalen dan niet ook niet gebeurd zijn maar de waarheid bevatten in de onderliggende boodschap?

Ps ik lees in de Bijbel zelfs ergens (Rechters) een verhaal over bomen die met elkaar praten.

Wat bedoel je trouwens met "die niet op Waarheid zijn gebaseerd"? Kan je dat iets toelichten? Ik las vroeger als kind bijvoorbeeld graag historische romans, van Thea Beckmann bijvoorbeeld. Die zijn voor een deel natuurlijk gebaseerd op historische feiten maar daarin is ook gewoon een verhaal bedacht rond bepaalde personages, wat natuurlijk gewoon fictief is. Bedoel je dan dat een verhaal voor 100% op waarheid gebaseerd moet zijn omdat het anders niet oke is? Of bedoel je dat verhalen wel verzonnen mogen zijn maar de onderliggende boodschap wel juist moet zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2018 09:58

Het is toch juist een van de zaken die de mens uniek maakt dat we kunnen denken over zaken die niet bestaan, abstracte zaken en fantasie. De (andere) dieren kunnen dat niet, voor zover wij kunnen vaststellen. In dat licht vind ik het wat vreemd om deze uniek menselijke eigenschap te gaan bestrijden, zeker ook omdat het de prachtigste werken in kunst en literatuur heeft opgeleverd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dutchresearcher
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 sep 2018 13:51

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Dutchresearcher » 26 sep 2018 20:55

Wel een interessante vraag. Als ik de antwoorden zo lees (Bijbel verbiedt alle vormen van magie en occultisme), dan is dat duidelijk: dan zou het niet mogen. Al vermoed ik (correct me if I’m wrong) dat de Bijbel dit verbiedt, om mensen gefocust te houden op datgene wat telt, namelijk zoveel mogelijk leven zonder zonden. Leven in een fantasiewereld (cosplay wordt steeds populairder) of je hier teveel mee bezig houden, leidt af van een waardevol leven. En het voegt (in theorie) niets toe aan je leven. Net als horrorfilms, die leveren in principe alleen maar onnodig angst op. Dus in dit licht: verbieden.

Alleen, de verhalen op zich, lijkt me weinig mis mee: goed tegen kwaad. Sterker nog, ik heb beide reeksen meermaals gezien en geniet er altijd van. Ik vind het heerlijk als het leger van Rohan aan de horizon verschijnt en zich omlaag stort om 600.000 orcs uit te roeien, een van de meest heroïsche scenes ever. Je ziet fictieve mensen met al hun sterke en zwakke eigenschappen het opnemen tegen kwade krachten en uiteindelijk winnen de goede krachten. Moed, loyaliteit, wijsheid, liefde en vriendelijkheid winnen het van geweld, domme kracht, machtslust, hebberigheid,... eigenlijk van de zeven hoofdzonden. En de magie: in theorie zou je die overal weg kunnen laten, al worden het dan wel heel uitgeklede films. Dan zie je gewoon goed tegen kwaad. In dat licht, zijn het vormen van atheïstische ‘bijbelverhalen’.

Yoshi

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Yoshi » 26 sep 2018 20:59

De grap is dat the Lord of the Rings een ten diepste religieus werk is verpakt in een avontuurlijk verhaal. Vol met verwijzingen naar het christendom. Een lite versie van Narnia wat dat betreft.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2018 09:35

Yoshi schreef:De grap is dat the Lord of the Rings een ten diepste religieus werk is verpakt in een avontuurlijk verhaal. Vol met verwijzingen naar het christendom. Een lite versie van Narnia wat dat betreft.

Narnia is juist de light-versie.
Maar inderdaad ligt het er bij Tolkien iets minder bovenop.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2018 12:41

Bij Tolkien was het ook niet de intentie om een christelijk verhaal te schrijven. Hij wilde dat juist niet. Dat is niet helemaal gelukt, je moet inderdaad wat beter kijken maar dan zie je tal van zaken die uit het christendom komen. Lewis wilde juist wel een christelijk verhaal creëren waarbij je duidelijk ziet dat het een gelijkenis met deze wereld is waarin het over God gaat, over Jezus en hoe Hij mensen redt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten