Een atheïst opzoek naar een goed gesprek

Introductie van nieuwe forummers.
[Meldingsplicht! ;-)]

Moderators: johannes1, Johan81, Moderafo's

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Een atheïst opzoek naar een goed gesprek

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 16:43

Hallo allemaal,

Ik ben Christian

Ik ben atheist,

Ik geloof niet in het bestaan van een god maar vind religie wel een interessant onderwerp, het is een belangrijk onderdeel van de mensheid waar ik meer over wil weten.
Ik zou graag beter leren begrijpen waarom er mensen zijn die wel in een god geloven, en er achterkomen waarom ik niet in een god kan geloven.
Ik heb vroeger wel op een christelijke school gezeten en veel vrienden gehad die gelovig waren.
Maar ik zelf geloof eigenlijk nergens in, het woord 'geloven' heeft natuurlijk ook meerdere definities.
Ik ben natuurlijk wel sterk overtuigd van bepaalde dingen, dus dat zou je 'geloof' kunnen noemen.
Maar er is niets wat mijn leven totaal zou kunnen veranderen als het uiteindelijk niet waar blijkt te zijn.
Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn maar neem niets zomaar aan, zonder dat het goed onderbouwd is.
Ik denk dat het belangrijk is dat je altijd ruimte moet overlaten om op een andere manier naar dingen te kijken.
Soms is het heel belangrijk dat je jezelf aanleert om in de wereldvisie te stappen van iemand anders, ook al ben je het daar niet mee eens.
Zo leer je elkaar beter kennen en beter begrijpen, goed naar de ander luisteren en je best doen om de ander te begrijpen is daarbij zeer belangrijk.

Het lijkt me heel leerzaam om met iemand over religie te praten op een gelijkwaardige manier zonder elkaar aan te vallen.
Een goede manier om elkaar beter te leren begrijpen is het stellen van vragen en de verschillende visies op het leven met elkaar te vergelijken.
Mijn ervaring is dat mensen toch te vaak invullen wat de ander denkt, zonder dat ze er ook echt naar gevraagd hebben wat de ander daadwerkelijk denkt.
Door het stellen van vragen en ook iemand de ruimte te geven om het goed uit te leggen krijg je een veel beter beeld van hoe iemand naar de wereld kijkt.

Groetjes
Christian

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Een atheïst opzoek naar een goed gesprek

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2018 16:49

Chrisje schreef:Hallo allemaal,
Ik ben Christian
Ik ben atheist,

Hallo Christian,
Ik ben christen, en ik heb me aangemeld op een forum waar atheïsten van gedachten met elkaar wisselen.
Chrisje schreef:Ik geloof niet in het bestaan van een god maar vind religie wel een interessant onderwerp

Ik geloof in God, maar vind de overtuiging dat er geen god is, interessant.
Alleen, je gaat mij niet overtuigen. Want het geloof is vast en onwrikbaar verankerd in mij, door God Zelf geschonken!
Chrisje schreef:Maar ik zelf geloof eigenlijk nergens in, het woord 'geloven' heeft natuurlijk ook meerdere definities.
Ik ben natuurlijk wel sterk overtuigd van bepaalde dingen, dus dat zou je 'geloof' kunnen noemen.

Warrig, dus je gelooft wel?
Ik denk niet dat dit het juiste forum voor jou is. :D
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 17:07

Hoi Chaya..

tja die atheïsten sites ken ik wel, dat zijn ook maar mensen met soms vast geroeste ideeen :D
Ik zou nou juist met iemand in gesprek gaan die wel geloofd in een god.
Nu kunnen atheïsten nog steeds in allerlei dingen geloven, waar ik niet in geloof.

Ik geloof in God, maar vind de overtuiging dat er geen god is, interessant.

Ik ben er zeker niet van overtuigd dat er geen god is, maar de definitie van god is nogal verschillend net zoals dat bij de definitie van atheïsme het geval is.
Ik kan zeker niet bewijzen dat er geen god is en dat zal ik ook nooit proberen te doen.

Wat mij zo fascineert is dat we allemaal kunnen beschikken over dezelfde informatie en toch allemaal een andere conclusie trekken.

Warrig, dus je gelooft wel?
Ik denk niet dat dit het juiste forum voor jou is. :D

Het ligt er een beetje aan wat je verstaat onder geloof...je zou het kunnen vertalen naar een sterk vertrouwen in bepaalde dingen.

Alleen, je gaat mij niet overtuigen. Want het geloof is vast en onwrikbaar verankerd in mij, door God Zelf geschonken!

Ik zou je ook niet willen overtuigen maar eerder een open en constructief gesprek voeren.

Ik laat mij juist graag overtuigen door nieuwe informatie dat is al weer iets interessants.

Waarom denk je dat dit niet het juiste forum voor mij zou zijn?

groetjes Christian
Laatst gewijzigd door Chrisje op 17 feb 2018 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2018 17:13

Chrisje schreef:Waarom denk je dat dit niet het juiste forum voor mij zou zijn?

Gewoon, fingerspitzengefühl.
De wijze waarop je je anti geloof verwoordt. Dat zegt mij dat jij er niet voor openstaat om er anders over te gaan denken.
Mijn gevoel zegt dat jij ons komt overtuigen dat wij verkeerd denken.
Ik heb in mijn leven al zo vaak met niet-gelovigen, atheïsten, anti Theïsten gesteggeld.
En het wordt altijd hete hoofden en koude harten, als je niet uitkijkt.

Maar er zijn hier wel een paar "geloofsgenoten" van je hoor. Dus wie weet, wordt het nog gezellig voor je. :wink:
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

coby5
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor coby5 » 17 feb 2018 17:14

Ik ben Christian

Ik ben atheist,

Ik geloof niet in het bestaan van een god maar vind religie wel een interessant onderwerp, het is een belangrijk onderdeel van de mensheid waar ik meer over wil weten.
Ik zou graag beter leren begrijpen waarom er mensen zijn die wel in een god geloven, en er achterkomen waarom ik niet in een god kan geloven.
Ik heb vroeger wel op een christelijke school gezeten en veel vrienden gehad die gelovig waren.
Maar ik zelf geloof eigenlijk nergens in, het woord 'geloven' heeft natuurlijk ook meerdere definities.
Maar er is niets wat mijn leven totaal zou kunnen veranderen als het uiteindelijk niet waar blijkt te zijn.
Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn maar neem niets zomaar aan, zonder dat het goed onderbouwd is.
Ik denk dat het belangrijk is dat je altijd ruimte moet overlaten om op een andere manier naar dingen te kijken.
Soms is het heel belangrijk dat je jezelf aanleert om in de wereldvisie te stappen van iemand anders, ook al ben je het daar niet mee eens.
Zo leer je elkaar beter kennen en beter begrijpen, goed naar de ander luisteren en je best doen om de ander te begrijpen is daarbij zeer belangrijk.

Het lijkt me heel leerzaam om met iemand over religie te praten op een gelijkwaardige manier zonder elkaar aan te vallen.
Een goede manier om elkaar beter te leren begrijpen is het stellen van vragen en de verschillende visies op het leven met elkaar te vergelijken.
Mijn ervaring is dat mensen toch te vaak invullen wat de ander denkt, zonder dat ze er ook echt naar gevraagd hebben wat de ander daadwerkelijk denkt.
Door het stellen van vragen en ook iemand de ruimte te geven om het goed uit te leggen krijg je een veel beter beeld van hoe iemand naar de wereld kijkt.

Groetjes
Christian

Hoi Christian! Welkom!
Je hebt wel een christelijke naam.

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 17:21

Waarom denk je dat ik anti geloof ben?
Wel gedeelte van mijn tekst heeft je dat gevoel gegeven.
Ik wil juist heel graag begrijpen waarom jij bijvoorbeeld wel geloofd.
Maar ik merk aan je dat je negatieve ervaringen hebt gehad in het verleden.
Maar het kan ook anders :D
Maar lees mijn stukje nog maar eens goed.
Ik wil juist een open en gelijkwaardig gesprek zonder elkaar te overtuigen van elkaars ongelijk.
Groetjes
Christian

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 17:23

Hoi Coby5 dank je wel...
Ja mijn naam maakt het wel erg ironisch allemaal :D

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2018 17:38

Chrisje schreef:Waarom denk je dat ik anti geloof ben?
Wel gedeelte van mijn tekst heeft je dat gevoel gegeven.

Chrisje schreef:Ik geloof niet in het bestaan van een god

Chrisje schreef:en er achterkomen waarom ik niet in een god kan geloven.

Chrisje schreef:Maar ik zelf geloof eigenlijk nergens in

Chrisje schreef:Ik ben natuurlijk wel sterk overtuigd van bepaalde dingen, dus dat zou je 'geloof' kunnen noemen.

Dus tja...

Maar ik wens je een fijne en leerzame tijd toe hoor, op dit forum. :D

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 17:52

Hoi Chaya

Dat is gewoon mijn eerlijkheid
Ik denk dat je het te snel vertaald naar 'anti' geloof.
Ik vraag mij oprecht af waarom jij er wel in geloofd en ik niet.
Misschien was het stukje
"Maar ik zelf geloof eigenlijk nergens in"
wat onduidelijk, dat geef ik toe :)
Ik bedoel daar eigenlijk mee dat ik b.v. niet in het bovennatuurlijke geloof zoals geesten of demonen.
Maar ook niet in Acupunctuur of homeopathie of voetreflexmassages of waarzeggers of mediums.

Dank je wel Chaya, ben benieuwd wat ik nog allemaal ga leren hier

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 17 feb 2018 19:35

Ik ben Christian

Ik ben atheist,

Hoi Christian,
Welkom.
Er staat hier bij mij een potje met prachtige narcissen.
Maandag zag ik alleen nog maar een paar bolletjes met een paar korte stengeltjes.
In een mum van tijd (een paar dagen!) zijn de stengels zo'n 10 cm gegroeid en zijn er prachtige bloemen verschenen.
Afbeelding
Waarom kan je niet in een God geloven? Denk je dat alles zomaar toevallig groeit?
Spr.24:11 ''Red degenen, die ter dood gegrepen zijn; want zij wankelen ter doding, zo gij u onthoudt''.

benefietdiner
Majoor
Majoor

Berichtdoor benefietdiner » 17 feb 2018 20:07

Ik ben Christian

Ik ben atheist,

Beste Christian,
Als ik je topicstart leest lijkt het wel of je niet helemaal zeker ben van je atheïstische overtuiging.
Ik kan dat mis hebben natuurlijk, maar toch, als ik tussen de regels door leest ontdek ik dat bij jou.
Misschien beging ik gelijk al met een moeilijkheid als ik zeg: ‘tussen de regels door lezen’.
Nu, tussen de regels door lezen betekent: ‘de diepere betekenis van een tekst begrijpen’ en ik ontdekt dus bij jou een onzekerheid over je atheïstische overtuiging.
Het is eigenlijk voor mij ook een overtuiging dat een atheïst in onzekerheid verkeer want een atheïst vecht tegen zijn eigen geweten in dat God niet bestaat. Iedereen heeft een zeker besef dat er een hoger wezen boven hem staat zoals veel mensen zeggen…. ‘Tja er moet wel iets zijn maar of dat God is weet ik niet’. Mijn overtuiging is dat deze mensen liever wensen dat er geen God is als dat ze er van overtuigd zijn dat Hij er niet zou zijn.
Ieder mens wordt geboren met een Godsbesef ook al kunnen zij dat geen naam geven. Ook wordt ieder mens geboren met een geweten of consciëntie waardoor God spreekt tot de mens.
Ik durf te beweren dat God ook tot jou spreekt toen je hier op refo-web kwam met je verzoek om een ‘goed gesprek’. Je verstond God niet en toch nam je de stap met het verzoek om een goed gesprek.
In de Bijbel staan ook mensen beschreven zoals jij toen God tot hen sprak ze het niet verstonden.
Nu ja.. best moeilijk die Bijbel daar heb je wel uitleg bij nodig van mensen die jou naam dragen en toch niet zo direct genoemd worden.Ik ben er van overtuigd dat Jezus leeft en dat hij ook God is.
Wil je meer over God weten?
Probeer eens een stukje in die Bijbel te lezen want: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Een goed gesprek met Hem vergeten je nooit meer.

Veel succes.

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 20:33

Hoi Johan100

Ik kan ook zo genieten van de natuur ik begrijp precies watje bedoeld.
Prachtig vind ik het om met een rugzak op mijn rug de natuur in de gaan en te genieten.
Maar ik weet niet of alles toevallig zo is gegroeid, er zit wel een bepaald patroon in natuur.
Maar ik denk niet dat er perse een god voor nodig is om alles zo te laten ontstaan.
Ik vind de evolutie theorie een mooie leer over hoe de natuur werkt, en hoe het komt dat er zo veel diversiteit is qua leven.
De wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit hoe leven zelf is ontstaan, wat ze wel weten is hoe het komt waarom er zoveel
verschillend leven is op aarde.

Ik kan alleen de stap naar een god als de creator van dit alles nog niet maken omdat ik daar te weinig bewijs voor zie.

Johan100
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Johan100 » 17 feb 2018 20:42

Chrisje schreef:

Ik kan alleen de stap naar een god als de creator van dit alles nog niet maken omdat ik daar te weinig bewijs voor zie.

Weet je wat de realiteit is en waar de schoen wringt?
We willen geen God.
We willen zelf god zijn.
We zijn blind voor God.
Dat zit in de weg tussen God en mensen.
Wees eens eerlijk en ga het eens na bij jezelf en zeg eens eerlijk, wil je een God in je leven of niet?
Spr.24:11 ''Red degenen, die ter dood gegrepen zijn; want zij wankelen ter doding, zo gij u onthoudt''.

coby5
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor coby5 » 17 feb 2018 21:21

Chrisje schreef:Hoi Johan100

Ik kan ook zo genieten van de natuur ik begrijp precies watje bedoeld.
Prachtig vind ik het om met een rugzak op mijn rug de natuur in de gaan en te genieten.
Maar ik weet niet of alles toevallig zo is gegroeid, er zit wel een bepaald patroon in natuur.
Maar ik denk niet dat er perse een god voor nodig is om alles zo te laten ontstaan.
Ik vind de evolutie theorie een mooie leer over hoe de natuur werkt, en hoe het komt dat er zo veel diversiteit is qua leven.
De wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit hoe leven zelf is ontstaan, wat ze wel weten is hoe het komt waarom er zoveel
verschillend leven is op aarde.

Ik geloofde vroeger ook niet. Je kunt gewoon vragen als er een God is, of Hij Zich aan je openbaart. Wie zoekt zal vinden. Heb zelf om tekenen gevraagd om te testen of Hij bestond. Na een jaar werd het wat te toevallig allemaal en was ik overtuigd en ging ik naar een kerk.

Chrisje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chrisje » 17 feb 2018 22:14

Hallo Benefietdiner

Ik zal mijn definitie van wat ik versta onder atheïsme even beter duiden.
Ik ben er niet van overtuigd dat er geen god is.
Maar de bewijzen of argumenten die ik krijg die pleiten voor het bestaan van een god overtuigen mij er niet van dat hij wel bestaat.
Ik weet dus niet of god niet of wel bestaat, ik ben gewoon nog niet overtuigd.
Het zou ook wel een beetje dom zijn van mij als ik zou proberen te negeren dat er een god is die alles van mij weet en mij overal kan volgen.
Ik denk ook niet dat mensen met een godsbesef geboren worden maar eerder dat dat aangeleerd word, want er zijn zoveel verschillende goden waarin geloofd word.
Ik denk ook dat geweten een product is van de natuur, eigenlijk empathie om ervoor te zorgen dat de soort doorleeft.
Er zijn meerdere dieren die een empathisch vermogen hebben.
We zien het bij wolven en honden en olifanten en dolfijnen en orka's.
Wat mij ook opvalt is dat in welke god je geloofd erg sterk ligt aan waar je geboren wordt.
Alsof soms de cultuur van je land bepaald welke god je aanbid.
Ik lees de bijbel regelmatig heb er zelfs 4 :)
Ik vind de verhalen erg mooi maar sommige verhalen doen mij ook wel eens achter de oren krabben.
En omdat iedereen de teksten op een andere interpreteert is er nog weleens verwarring.

groetje

Chris

Terug naar “Stel je voor!”