Een belangstellende gast .....

Introductie van nieuwe forummers.
[Meldingsplicht! ;-)]

Moderators: johannes1, Johan81, Moderafo's

Jesaja40
Sergeant
Sergeant

Een belangstellende gast .....

Berichtdoor Jesaja40 » 28 jun 2017 16:07

Sjalom voor iedereen die dit leest,

Als Messias belijdende Jood krijg ik regelmatig een vraag over de Bijbel. Dan ga je surfen op het internet en kom je onder andere ook uit bij refoweb. Ik zie dat dit een christelijke jongerencommunity is. In mijn geest voel ik mij nog steeds 18 al moet ik dat in mijn geval vermenigvuldigen met 4. Dus beschouw mij in uw gezelschap maar als een wat rijpere jeugdige.

Gelet op het feit dat er in mijn ogen heel belangrijke vraag langs kwam deed mij besluiten om toe te treden tot een reformatorisch forum. Ik ben dus eigenlijk een vreemde in uw gezelschap. Door mijn theologische opleiding die ik heb gevolgd bij Messias belijdende rabbijnen heb ik behoorlijk wat kennis opgedaan van het reformatorische gedachtegoed. Er zijn zeer veel punten die overeenkomen en wat niet overeenkomt is zwaar verankerd in de kerkelijke dogma's. Het is gelukkig niet aan mij om daar iets over te zeggen. Overigens in het Jodendom leren we om het heel hartelijk met elkaar oneens te zijn. Raar, denkt u dan maar dat is niet zo. De hoeveelheid van vragen en antwoorden brengen alles op een hoger niveau. Degene die een vraag stelt moet daarover nadenken. Het beantwoorden van die vraag kost nog meer inspanning en de kunst is het om je te verplaatsen in de ander die worstelt met een vraag. Het respect voor elkaar is een van de geboden waaraan iedere Jood zich moet houden.

Joods Nederland is erg klein en het Messias belijdende deel onder hen neemt een zeer bescheiden plaats in. Met veel verdriet denk ik aan hen die ons zijn ontvallen in de shoa. Een donkere tijd die letterlijk in het Hebreeuws in Psalm 102 wordt weergegeven. Vele malen ben ik in een vernietigingskamp geweest en het waarom, de woede had mij behoorlijk te pakken. Toen ik besefte dat ik het los moest laten had de vijand op mij geen greep meer. Vergeven en vergeten liggen heel dicht bij elkaar. Vergeven kan je pas als je er klaar voor bent en daarmee verliest de vijand de macht over je wraakgevoelens.

Ik zie in dit forum ook iets over vergeven langs komen. Het is een heel teer onderwerp en heel misschien ga ik er vanuit eigen ervaring iets over zeggen.

Even voorstellen, en dan zo een verhaal er achteraan. Soms kan je zaken niet in een zin afdoen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Bambi

Re: Een belangstellende gast .....

Berichtdoor Bambi » 28 jun 2017 22:35

Welkom, Jesaja40
(Ik wilde bijna zeggen:" Welkom Bijbelhoofdstuk". :mrgreen: )

Vind het wel interessant om te ontdekken, hoe Messiaanse Joden tegen dingen aankijken.

Terug naar “Stel je voor!”