voorstellen

Introductie van nieuwe forummers.
[Meldingsplicht! ;-)]

Moderators: johannes1, Johan81, Moderafo's

Steinway
Verkenner
Verkenner

voorstellen

Berichtdoor Steinway » 27 dec 2016 15:33

Lees hier al een tijdje mee, paar maanden geleden toch maar een account aangemaakt.
Kom veel reacties tegen in een taal en taalgebruik wat ik nog van mijn jongere jaren ken.
Mijn achtergrond is Christelijk Gereformeerd maar kerk nu al jaren in een oecumenische gemeente in onze hoofdstad.
Interessant om hier mee te lezen en zo nu en dan een reactie te geven.

Chaya
Generaal
Generaal

Re: voorstellen

Berichtdoor Chaya » 27 dec 2016 15:59

Hoi Steinway,
Van harte welkom op het forum, zeg ik dan als CGKse. :D
Ik ben er wel benieuwd naar hoe jij de overstap gemaakt hebt van CGK naar een oecumenische gemeente.
En kun je een voorbeeld geven van taalgebruik dat je nog herkent van vroeger?
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Steinway
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steinway » 27 dec 2016 16:15

Dank je wel Chaya.

Om je tweede vraag als eerste te beantwoorden: ik kijk naar de antwoorden die de deskundigen en dan vooral de dominees geven is dat in een taalgebruik wat ik nog herken, maar wat tegelijk ook weer ver van me afstaat.

Zoals misschien voor meer mensen herkenbaar werd ik niet meer "geraakt"door de diensten in de gemeente waarin ik ben opgegroeid.
Teveel dogma's, regeltjes ...vergelijk het maar met de "kledingdiscussies"die op Refoweb regelmatig terug komen.
Zo kan het toch niet bedoeld zijn.
Door een goede vriendin kwam ik ooit eens in een dienst van die oecumenische gemeente, verwarrend, andere liederen, andere spreektaal, maar wat een verademing.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 dec 2016 18:03

Steinway schreef:Teveel dogma's, regeltjes ...vergelijk het maar met de "kledingdiscussies"die op Refoweb regelmatig terug komen.
Zo kan het toch niet bedoeld zijn.

Ik herken dit niet zo in de CGK.
Steinway schreef:Door een goede vriendin kwam ik ooit eens in een dienst van die oecumenische gemeente, verwarrend, andere liederen, andere spreektaal, maar wat een verademing.

Je bedoelt, daar is het vrijheid - blijheid?
Je vond het verwarrend, en toch bleef je er?
Gaat het niet om het Woord dat in een gemeente verkondigd wordt, ongeacht de regeltjes, dat zijn maar bijzaken toch?
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Steinway
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steinway » 27 dec 2016 18:22

Ik herken dit niet zo in de CGK.

Gelukkig maar, zo zal ieder zij of haar eigen perceptie hebben.

Je bedoelt, daar is het vrijheid - blijheid?

Wat bedoel je daarmee? vrijheid in de zin van dat nu alles mag en kan?

Je vond het verwarrend, en toch bleef je er?
Gaat het niet om het Woord dat in een gemeente verkondigd wordt, ongeacht de regeltjes, dat zijn maar bijzaken toch?

Klopt ik bleef er, verwarrend was in dit geval positief, zo kan je er naar kijken.
Het Woord blijft hetzelfde alleen de uitleg is anders.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2016 10:14

Steinway schreef:Wat bedoel je daarmee? vrijheid in de zin van dat nu alles mag en kan?

Je had het zelf over de teveel dogma's en regeltjes en je kwam in een gemeente terecht waarin dit allemaal dus niet was.
Dan is het toch vrijheid blijheid? Ik ken wel wat oec. gemeentes en regels is dan niet meteen het eerste wat mij opvalt.
Regels zijn er voor orde, om chaos te voorkomen. Zo ook in de kerk, daar is toch niets mis mee?
Steinway schreef:Het Woord blijft hetzelfde alleen de uitleg is anders.

Ja, en is elke uitleg even goed, lees: bijbelgetrouw?
Steinway schreef:Klopt ik bleef er, verwarrend was in dit geval positief, zo kan je er naar kijken.

Als ik naar de kerk ga en ik kom er verward uit, dan klopt er m.i. iets niet.

Maar okay, ik ben benieuwd naar je inhoudelijke reacties verder, als je tenminste daar aan mee wilt doen. :)

Steinway
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steinway » 28 dec 2016 11:25

Je had het zelf over de teveel dogma's en regeltjes en je kwam in een gemeente terecht waarin dit allemaal dus niet was.
Dan is het toch vrijheid blijheid? Ik ken wel wat oec. gemeentes en regels is dan niet meteen het eerste wat mij opvalt.
Regels zijn er voor orde, om chaos te voorkomen. Zo ook in de kerk, daar is toch niets mis mee?

Er is niet zoveel mis met regels, alleen is het voor mij fijn als ik een soort verbinding zie of voel met die regels, als die verbinding er niet is dan zijn het wat mij betreft loze regels, en als je daar vragen over stelt, in mijn geval waarschijnlijk te kritisch en de antwoorden zijn: we hebben het altijd zo gedaan, dus zo blijft het of het staat zo in de Bijbel dan is dat voor mij te weinig.
Ik weet niet of je de documentaire : Houdt god van vrouwen, hebt gezien, de worsteling, de vragen die zij opriep herkende ik heel erg.De rol van vrouwen, de houding naar homoseksualiteit.

Heb je ook nog de regels omtrent de liturgie, liturgische vernieuwing was er niet.

Ja, en is elke uitleg even goed, lees: bijbelgetrouw?

ik ben geen theoloog, maar ben er ondertussen wel achter dat je op diverse manieren kunt kijken naar de Bijbel en ik denk ook dat je die moet lezen in het licht van de tijd toen.

Als ik naar de kerk ga en ik kom er verward uit, dan klopt er m.i. iets niet.

Wat zou er dan niet kloppen, wil je alleen horen wat je gewend bent?
verward betekent ook dat je over gaat nadenken, ander naar gaat kijken

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2016 12:00

Steinway schreef:Ik weet niet of je de documentaire : Houdt god van vrouwen, hebt gezien, de worsteling, de vragen die zij opriep herkende ik heel erg.De rol van vrouwen, de houding naar homoseksualiteit.

Ja, die heb ik zelfs twee keer gezien. Ik herkende daar helemaal niets van, alhoewel ik wel weet dat zoiets her en der bestaat.
Maar e.e.a. vond ik behoorlijk aangedikt en geënsceneerd, ook klopten bepaalde zaken gewoon niet.
Om bij de CGK te blijven, daar heb je als moeder van een homozoon of dochter niets te vrezen. Ook de zoon of dochter zelf niet. Maar je kunt geen kerkelijk huwelijk aanvragen en dat lijkt mij vrij logisch als je het op grond van de Bijbel - wat de kerk doet - een dergelijk huwelijk afwijst.
Bovendien is het burgerlijk homohuwelijk er ook nog maar 15 jaar.
Steinway schreef:Wat zou er dan niet kloppen, wil je alleen horen wat je gewend bent?
verward betekent ook dat je over gaat nadenken, ander naar gaat kijken

Nee, en wat is gewend? Als je 40 jaar in hetzelfde bankje zit? Maar dan nog zul je in je leven meerdere predikanten horen.
En nadenken, soms de boel opschudden, een frisse wind laten waaien, een scherpe prediking, een evangelische prediking, het mag van mij allemaal, allemaal prima, maar het moet wel aan een belangrijke voorwaarde voldoen, nl. dat Christus - de gekruisigde - centraal staat in de prediking.
God op het hoogst verheerlijkt wordt. En dan maakt het mij niet uit welk naambordje er naast de ingang geschroefd is.

Steinway
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steinway » 28 dec 2016 12:23

Ja, die heb ik zelfs twee keer gezien. Ik herkende daar helemaal niets van, alhoewel ik wel weet dat zoiets her en der bestaat. Maar e.e.a. vond ik behoorlijk aangedikt en geënsceneerd, ook klopten bepaalde zaken gewoon niet

Zo zie je maar ..ik vond het herkenbaar, geen inhoudelijk antwoord krijgen op je vragen, met een kluitje het riet ingestuurd worden, niet open staan voor de behoeften van mensen. Het was er allemaal

Om bij de CGK te blijven, daar heb je als moeder van een homozoon of dochter niets te vrezen. Ook de zoon of dochter zelf niet. Maar je kunt geen kerkelijk huwelijk aanvragen en dat lijkt mij vrij logisch als je het op grond van de Bijbel - wat de kerk doet - een dergelijk huwelijk afwijst

Je hebt niets te vrezen? Dat lijkt mij niet meer dan logisch.
En over het kerkelijk huwelijk...er zijn voldoende gemeentes waar dat geen punt meer is.

En nadenken, soms de boel opschudden, een frisse wind laten waaien, een scherpe prediking, een evangelische prediking, het mag van mij allemaal, allemaal prima, maar het moet wel aan een belangrijke voorwaarde voldoen, nl. dat Christus - de gekruisigde - centraal staat in de prediking.

Moet eerlijk dat ik hier niet zoveel mee kan, dit klinkt als een soort voorwaarde en als aan die voorwaarde niet wordt voldaan dan is het niet goed. Een kerkdienst is voor mij meer dan alleen de toespraak, de prediking, het is ook het gemeente zijn, verbondenheid, met elkaar zingen, solidariteit

welling82
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor welling82 » 20 jan 2017 01:22

Hoi, ik ben Geert

Steinway
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Steinway » 20 jan 2017 12:35