Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 05 sep 2023 12:15

pindas83 schreef:Zijn er nog hier die de bergen in zijn gegaan met vakantie oid?

Ik ga regelmatig een dagje mountainbiken in de Rheinschlucht. Je hebt er waanzinnig mooie routes, en wat ik zelf prettig vind is dat je, mocht je onverwacht op moeten geven door bv een blessure (zoals mij vorig jaar overkwam), kun je altijd je fiets aan de bus hangen om daarheen te gaan waar je wilt (in mijn geval een treinstation). Ik had daar nooit zo over nagedacht maar ik vond het een hele geruststelling :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2023 14:52

Gruezi schreef:Ik ga regelmatig een dagje mountainbiken in de Rheinschlucht. Je hebt er waanzinnig mooie routes, en wat ik zelf prettig vind is dat je, mocht je onverwacht op moeten geven door bv een blessure (zoals mij vorig jaar overkwam), kun je altijd je fiets aan de bus hangen om daarheen te gaan waar je wilt (in mijn geval een treinstation). Ik had daar nooit zo over nagedacht maar ik vond het een hele geruststelling :)


Of wat dacht je van een defect aan je fiets, dat heb ik een keer gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 05 sep 2023 15:14

Marnix schreef:Of wat dacht je van een defect aan je fiets, dat heb ik een keer gehad.
Ja, dat is net zo naar! Hoe heb je het op kunnen lossen?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2023 18:26

Gruezi schreef:Ik ga regelmatig een dagje mountainbiken in de Rheinschlucht. Je hebt er waanzinnig mooie routes, en wat ik zelf prettig vind is dat je, mocht je onverwacht op moeten geven door bv een blessure (zoals mij vorig jaar overkwam), kun je altijd je fiets aan de bus hangen om daarheen te gaan waar je wilt (in mijn geval een treinstation). Ik had daar nooit zo over nagedacht maar ik vond het een hele geruststelling :)


Gaaf! Dat is ook wel zo n beetje het Walhalla van het MTB-en lijkt me. Ook de asfaltwegen zijn geweldig daar of niet?
Ben wel in Frankrijk en Italië in het hooggebergte wezen fietsen maar nooit in Zwitserland. Wel ooit in Veysonnaz op vakantie geweest. Ik dacht dat het op 1600m ligt ofzo. Je kijkt dan bij helder weer neer op Sion. Prachtige omgeving ook.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2023 19:11

Ik ben niet zo'n klimmer, mtb is leuk maar in de bergen zou ik me dan wel toeleggen op downhillen en dan met een skilift naar boven of zo, of een e-mtb kopen want dat klimmen lijkt me dan weer niet zo grappig :-D

Gruezi schreef:Ja, dat is net zo naar! Hoe heb je het op kunnen lossen?


Mijn vrouw werkte thuis, doen we normaal nooit maar dit keer toevallig wel, dus die kon me ophalen met de auto, ik moest een paar minuten naar de weg lopen. Fiets in de auto en direct naar de fietsenmaken gebracht. Voorwiel (duur fullcrum-wiel van nog niet zo oud, had ik niet zelf gekocht trouwens) had het gewoon totaal begeven, enorm slag. Iets van metaalmoeheid of een constructiefout gok ik. Gelukkig zelf niets aan overgehouden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2023 21:38

Marnix schreef:Ik ben niet zo'n klimmer, mtb is leuk maar in de bergen zou ik me dan wel toeleggen op downhillen en dan met een skilift naar boven of zo, of een e-mtb kopen want dat klimmen lijkt me dan weer niet zo grappig :-D



Mijn vrouw werkte thuis, doen we normaal nooit maar dit keer toevallig wel, dus die kon me ophalen met de auto, ik moest een paar minuten naar de weg lopen. Fiets in de auto en direct naar de fietsenmaken gebracht. Voorwiel (duur fullcrum-wiel van nog niet zo oud, had ik niet zelf gekocht trouwens) had het gewoon totaal begeven, enorm slag. Iets van metaalmoeheid of een constructiefout gok ik. Gelukkig zelf niets aan overgehouden.


Er zijn vaak gewichtslimieten verbonden aan wielen Marnix :-oo

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2023 22:09

pindas83 schreef:Er zijn vaak gewichtslimieten verbonden aan wielen Marnix :-oo


:mrgreen: Haha ja, alleen durfde de fietsenmaker dat blijkbaar ook niet te zeggen want die vond het ook verbazingwekkend :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 06 sep 2023 08:51

pindas83 schreef:Gaaf! Dat is ook wel zo n beetje het Walhalla van het MTB-en lijkt me. Ook de asfaltwegen zijn geweldig daar of niet?
Ben wel in Frankrijk en Italië in het hooggebergte wezen fietsen maar nooit in Zwitserland. Wel ooit in Veysonnaz op vakantie geweest. Ik dacht dat het op 1600m ligt ofzo. Je kijkt dan bij helder weer neer op Sion. Prachtige omgeving ook.
Ja, zowel off road routes als de asfaltwegen zijn geweldig. Na hevige regenval en sowieso elk voorjaar na de sneeuw wordt alles gecontroleerd en gekeurd, dat geeft een heel veilig gevoel. Op sommige routes heb je het idee dat je echt naar beneden stort, en als het dan gaat schuiven wil ik de gevolgen niet weten.
Ik ben het mountainbiken hier pas op gaan pakken en heb geen vergelijkingsmateriaal met andere landen eerlijk gezegd, maar ik deel je gevoel als je ergens hoog zit en je kijkt met helder weer naar of op dorpjes of gebieden, dat is zo'n cadeautje :)
Je hebt ook routes waar je naar een restaurant of hut fietst voor een ontbijt, dan ga je daarna verder voor je lunch, en dan naar een derde locatie voor je dessert. En nee het geeft niet als je daar modderig aan komt. Dat is een heel tof concept :)

Marnix schreef:Ik ben niet zo'n klimmer, mtb is leuk maar in de bergen zou ik me dan wel toeleggen op downhillen en dan met een skilift naar boven of zo, of een e-mtb kopen want dat klimmen lijkt me dan weer niet zo grappig :-D

Ik heb dan ook een e-mtb want dat klimmen is, afhankelijk van je route, echt heel, heel zwaar. Ik kan dat fysiek niet zonder ondersteuning, tenzij je echt een oersterke berggeit op wielen bent en ik kan veel beweren maar niet dat ik dat ben :lol:

Marnix schreef:Mijn vrouw werkte thuis, doen we normaal nooit maar dit keer toevallig wel, dus die kon me ophalen met de auto, ik moest een paar minuten naar de weg lopen. Fiets in de auto en direct naar de fietsenmaken gebracht. Voorwiel (duur fullcrum-wiel van nog niet zo oud, had ik niet zelf gekocht trouwens) had het gewoon totaal begeven, enorm slag. Iets van metaalmoeheid of een constructiefout gok ik. Gelukkig zelf niets aan overgehouden.
Pfff, dat viel relatief mee dan :)

Dragen jullie op je gewone fiets (dus geen racefiets oid) een fietshelm? Vroeger in NL deed ik dat niet en ik ken ook niemand die dat deed of doet, mijn fam doet niemand dat (behalve die ene persoon met een racefiets), nu vind ik dat zo onbegrijpelijk. Laatste keer in NL was ik in de vroege ochtend op Utrecht CS. Daar waren in mijn beleving wel een miljoen fietsers en niemand met een helm. Ik vond dat zo gek - terwijl ik dat vroeger zelf ook nooit deed in de stad. Grappig hoe je beeld verandert daarin. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2023 10:09

Gruezi schreef:Dragen jullie op je gewone fiets (dus geen racefiets oid) een fietshelm? Vroeger in NL deed ik dat niet en ik ken ook niemand die dat deed of doet, mijn fam doet niemand dat (behalve die ene persoon met een racefiets), nu vind ik dat zo onbegrijpelijk. Laatste keer in NL was ik in de vroege ochtend op Utrecht CS. Daar waren in mijn beleving wel een miljoen fietsers en niemand met een helm. Ik vond dat zo gek - terwijl ik dat vroeger zelf ook nooit deed in de stad. Grappig hoe je beeld verandert daarin. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen :)


Nee ik draag geen fietshelm, de meeste Nederlanders doen dat niet. Toch zie je wel dat het meer gebeurd, zeker in de leeftijdsgroepen dat het het meest essentieel is. Kinderen en ouderen. Het is natuurlijk voor iedereen belangrijk maar als je niet gewend bent aan het dragen van een helm is het toch wel een stap om te maken als je zoals Nederlanders zo ongeveer op de fiets geboren wordt, bij wijze van spreken. Je denkt dan ook wel snel: "Een ongeluk met hersenletsel als gevolg, dat zal mij toch niet overkomen" maar het gebeurt toch wel steeds vaker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 06 sep 2023 16:04

Marnix schreef:Nee ik draag geen fietshelm, de meeste Nederlanders doen dat niet. Toch zie je wel dat het meer gebeurd, zeker in de leeftijdsgroepen dat het het meest essentieel is. Kinderen en ouderen. Het is natuurlijk voor iedereen belangrijk maar als je niet gewend bent aan het dragen van een helm is het toch wel een stap om te maken als je zoals Nederlanders zo ongeveer op de fiets geboren wordt, bij wijze van spreken. Je denkt dan ook wel snel: "Een ongeluk met hersenletsel als gevolg, dat zal mij toch niet overkomen" maar het gebeurt toch wel steeds vaker.
Haha, daar sla je de spijker op z'n kop, fietsen zit echt in het DNA. In het begin hier was fietsen het enige wat ik echt vreselijk miste (het duurde even voor ik een geschikte fiets gevonden had hier).

Met ouderen zou ik wel voorstander zijn van de helmplicht, als ik zo eens wat artikelen en statistieken bekijk van 70-plussers met e-bikes die op de SEH belanden. Goeiemorgen zeg :shock:

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 06 sep 2023 18:55

Marnix schreef:Dat ligt eraan hoe je fietst en hoe lang? :-)

Een uur dus, zoals ik zei. ;) En ik fiets aardig door.
Uiteraard is twee keer per dag in beweging niet genoeg; ik wil eigenlijk elke dag er even uit, en dat lukt me ook nagenoeg altijd. Ik fiets en wandel ook regelmatig naar m'n bestemming, aangezien ik niet graag de bus neem.

Vanochtend heb ik gefietst in Den Treek-Henschoten, maar zoals gewoonlijk zonder GPS, dus hoeveel kilometer ik heb gefietst weet ik niet.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 07 sep 2023 10:12

Ik draag zelf ook geen helm, en vind dat wanneer ik erbij stilsta raar. Mijn gedachte erbij is "Dat is nu eenmaal zo". Maar het zou wellicht beter anders kunnen zijn...
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in Luxemburg, waar een helm verplicht is. Toen vond ik het wel vervelend, ik was er na twee weken nog niet echt aan gewend. Dat maakte me ook niet echt geneigd om het in Nederland ook te proberen. :P
Ik heb een tijdje een sportfiets gebruikt, toen droeg ik wel een helm. Maar op m'n stadsfiets? Nee, nooit, en het is toch gevaarlijk genoeg...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2023 13:02

607 schreef:Ik draag zelf ook geen helm, en vind dat wanneer ik erbij stilsta raar. Mijn gedachte erbij is "Dat is nu eenmaal zo". Maar het zou wellicht beter anders kunnen zijn...
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in Luxemburg, waar een helm verplicht is. Toen vond ik het wel vervelend, ik was er na twee weken nog niet echt aan gewend. Dat maakte me ook niet echt geneigd om het in Nederland ook te proberen. :P
Ik heb een tijdje een sportfiets gebruikt, toen droeg ik wel een helm. Maar op m'n stadsfiets? Nee, nooit, en het is toch gevaarlijk genoeg...


Toch is de fietsersbond niet voor een helmplicht. Voor een deel omdat het mesnen zou kunnen ontmoedigen in het fietsen en voor een deel omdat je ook moet kijken naar andere factoren. Bijvoorbeeld telefoongebruik in het verkeer, als dat bijdraagt aan toename van ongelukken, moet je dan iedereen daarom een helm laten dragen? E-bikes zorgen voor toename van het aantal ongelukken, met name omdat veel ouderen hem gebruiken. Bestelbusjes ook maar wordt het dan niet een soort victim blaming?

Dus ik snap wel dat ze het bij een advies laten en zich vooral richten op de kwetsbare doelgroepen (kinderen en ouderen, evt e-bikers) en zich verder meer richten op veilig verkeersgedrag want daarmee valt zoveel te voorkomen. Persoonlijk doe ik dus geen helm op als ik met mijn gewone fiets fiets. Op mijn mtb doe ik het wel als ik parcours ga fietsen maar als ik op rustig tempo een rondje over de hei of door mijn woonplaats doe zet ik ook niet altijd een helm op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 09 sep 2023 15:00

607 schreef:Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in Luxemburg, waar een helm verplicht is. Toen vond ik het wel vervelend, ik was er na twee weken nog niet echt aan gewend. Dat maakte me ook niet echt geneigd om het in Nederland ook te proberen. :P

Ik ben even nieuwsgierig hoor, maar mag ik vragen wat je er precies zo vervelend aan vond? Het idee, of juist dat je echt voelt dat er wat op je hoofd zit, vul maar in?

Ik heb een wat ouder familielid dat een keer heel naar terecht gekomen is na een val met een e-bike, maar nog steeds geen helm draagt ''want dan voel ik de wind niet door mijn haar''. Ik was eerlijk gezegd te verbaasd om met een rationeel antwoord te komen. Na het telefoongesprek schieten er dan natuurlijk wel gepaste opmerkingen binnen maar ik heb het er maar bij gelaten, maar het schiet me nog best vaak in gedachten :)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 09 sep 2023 15:39

Vanmorgen 56 km op de MTB. Ik vond het vooral in het begin lastig omdat het zand ruller was dan tijdens mijn vorige MTB avontuur in april. Ik was oorspronkelijk van plan om 45 km te fietsen, maar ik reed een paar keer flink verkeerd. :lol:
Jaarstand 2707 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten