Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Ergernissen

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2016 14:57

Ik irriteerde mij aan de herrie van de auto's langs de weg. Toevallig heb ik vandaag net een hoofd dat niet veel kan hebben. Dan vraag ik mij wel eens af: 'waarom moeten die watjes blijkbaar allemaal zo nodig autorijden in plaats van te gaan fietsen?'
Die irritatie heb ik overigens omzeild door een route te kiezen die door de bossen ging, weg bij de provinciale wegen vandaan. Dus het was desondanks toch vrij goed te doen. De eerste paar kilometers gingen nog wel langs een drukke lawaaierige weg, en dat was om te constateren dat ik daar nu niet tegen kan. Dus maar zo gauw mogelijk het bos in.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2016 14:59

Boekenlezer schreef:Ik irriteerde mij aan de herrie van de auto's langs de weg. Toevallig heb ik vandaag net een hoofd dat niet veel kan hebben. Dan vraag ik mij wel eens af: 'waarom moeten die watjes blijkbaar allemaal zo nodig autorijden in plaats van te gaan fietsen?'
Die irritatie heb ik overigens omzeild door een route te kiezen die door de bossen ging, weg bij de provinciale wegen vandaan. Dus het was desondanks toch vrij goed te doen. De eerste paar kilometers gingen nog wel langs een drukke lawaaierige weg, en dat was om te constateren dat ik daar nu niet tegen kan. Dus maar zo gauw mogelijk het bos in.

Boekenlezer toch [-X
Ik ergerde mij! :wink:
Tja, als al die autorijders zouden fietsen, zou het weer druk worden op het fietspad, dus... :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Ergernissen

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2016 19:02

Chaya schreef:Boekenlezer toch [-X
Ik ergerde mij! :wink:
Tja, als al die autorijders zouden fietsen, zou het weer druk worden op het fietspad, dus... :mrgreen:

Irriteren is toch hetzelfde als ergeren? Wat is daar nou mis mee?
En met de drukte op het fietspad heb je inderdaad een punt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2016 20:28

Boekenlezer schreef:Irriteren is toch hetzelfde als ergeren? Wat is daar nou mis mee?

Ik vond het niet bij jou passen, dacht dat je het wist. :D
Is het juist om te zeggen 'Ik irriteer me aan haar'?
Nee, 'Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar', 'Zij irriteert me' en 'Zij ergert me.'

Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd. Het komt vaak voor als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan (zich ergens aan irriteren), maar dit wordt als een fout gezien. Wel juist zijn bijvoorbeeld:

Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp)
Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp)
Ergeren kan ook met een lijdend voorwerp voorkomen; in de voorbeeldzinnen hierboven past ergeren daarom eveneens prima. Ergeren kan daarnaast gebruikt worden als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan. In de volgende zinnen zijn de wederkerende voornaamwoorden zich, me en je gecursiveerd:

Zij ergert zich aan het grote aantal reclameblokken op de commerciële tv.
Ik erger me aan haar gezeur over die reclameblokken.
Erger jij je ook zo aan haar gezeur?
In de bovenstaande zinnen mag ergeren dus niet vervangen worden door irriteren.

bron: genootschap OnzeTaal
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Ergernissen

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2016 10:32

Sorry, dat wist ik dus niet. Er zijn ook in taal dingen die ik niet weet.
Bedankt voor de toelichting.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 11:49

Boekenlezer schreef:Sorry, dat wist ik dus niet. Er zijn ook in taal dingen die ik niet weet.
Bedankt voor de toelichting.

Ik had het net in de online taaltest gehad, toevallig. Ik vul een dagelijkse test in, heel leuk en leerzaam.
http://beterspellen.nl/website/index.php?pag=2
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor johannes1 » 03 aug 2016 11:17

dat Hotmail aangepast is naar outlook
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yoshi

Re: Ergernissen

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 11:40

johannes1 schreef:dat Hotmail aangepast is naar outlook

Ik heb mijn hotmail gegevens "gewoon" in de mailclient gezet. Zo krijg ik dus met de mailapplicatie ook mijn hotmail mail binnen. Scheelt inloggen op een site en het blijft consistent qua uiterlijk en functionaliteit.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor Prisma23 » 03 aug 2016 13:16

Chaya schreef:Boekenlezer toch [-X
Ik ergerde mij! :wink:
Tja, als al die autorijders zouden fietsen, zou het weer druk worden op het fietspad, dus... :mrgreen:


Maar één auto ruimte neemt net zo veel ruimte in als tien fietsen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ergernissen

Berichtdoor elburger » 04 aug 2016 14:55

Ik erger mij ook aan dingen, maar dan erger ik mij aan m9ijzelf omdat ik mij ergens aan erger.
Verloren energie. :)
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

mohamed

Re: Ergernissen

Berichtdoor mohamed » 07 aug 2016 19:21

Ik erger me aan atheïsten met grote bekken en aan mensen die me verslaan met voetbal en me vernederen. Sowieso erger ik me aan mensen die anderen dingen inwrijven. Eigenlijk erger ik me aan mensen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2017 09:08

mensen die zomaar iets zeggen, terwijl ze de feiten niet weten. gevalletje klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Ergernissen

Berichtdoor Radical » 04 aug 2017 11:35

Dat de duivel zoveel aandacht krijgt.

""Wie je aandacht geeft, geef je eer""
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Ergernissen

Berichtdoor Jess » 04 aug 2017 19:34

Dat mijn dochter zoveel aandacht vraagt
(maar ik hou wel heel veel van haar hoor)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ergernissen

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2018 11:37

Aan dat drammerige gezeur dat een topic op slot moet omdat het onderwerp hen niet bevalt.
Je kunt er gewoon voor kiezen om een topic met een onderwerp wat je niet bevalt of waar je geen interesse in hebt over te slaan.
Waarom zouden anderen niet over die onderwerpen mogen praten!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten