Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2018 11:07

Bruno schreef:En die algen zijn niet eens zo slecht.
Als ik het aan de kids geef proeven ze niet eens dat ze vegetarisch eten. Net als wanneer ik spaghetti met quorn maak, ze merken niets. Je eet maar beter die algen dan soja en dergelijke, daar ontbossen ze veel voor.Valess vind ik ook nog een goede vleesvervanger. Op basis van melk en eiwitten.

We eten wel nog vlees en vis, maar niet overmatig veel. Ik geef ook telkens versgeperst sap en niets uit concentraat.
Ik denk dat de aanbevolen hoeveelheid maar zo’n 250 gram vlees per dag is. Niet iedereen kan duurzaam vlees kopen, we leven in tijden van crisis dus kopen veel maar goedkoop vlees. Dat goedkoop wordt gecompenseerd. De mensheid overvist de oceanen nu zodanig dat zeehonden in de netten van de vissers springen, wanhopig op zoek naar eten.
Het is niet zozeer die “arme vis”, het is onze hele consumptie als mens die best wat meer aandacht mag krijgen. Een dagje vegetarisch in de week doet niemand kwaad, integendeel. Hier doen ze dat op donderdag en vrjidag vis :)

Zolang jij je vlees vervangt beken je dat je een vleeseter bent. Dus neem dan ook maar gewoon een stuk vlees of houd er mee op het te vervangen. :arrow:

Het vlees is geen nut, het hoort gebraden te worden.

En bovendien zeggen jullie dat je moet geloven als een kind, terwijl een kind geen vegetariër is.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor ajl » 03 jun 2018 12:25

Lalage schreef:Sommige mensen werken gewoon overdag... ik heb echt geen puf om daarna nog creatief te bedenken wat we gaan eten. Op ons weekmenu staan allemaal lekkere dingen, dat wisselt alleen per seizoen of af en toe een keer als ik in het weekend een kookboek lees.


Eet jij dan elke week, het hele seizoen dezelfde dingen? Daar zou ik eerlijk gezegd ook niet blij van worden. Ook als je werkt kan je gevarieerd eten toch?

Gisteravond hebben wij tomatensoep gegeten van 2,5 kg tomaten. Vanavond eten wij een zomerse salade van zoete aardappel, kikkererwten, bosui, spinazie en cherrytomaatjes. Morgen eten wij snijbonen, gekookte aardappelen en een balletje gehakt.

mohamed

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2018 13:49

ajl schreef:(...)en een balletje gehakt.

Ik wou net zeggen: waar blijft het vlees. :mrgreen:

Zonet was het spaghetti all'amatriciana dat vernoemd is naar de Italiaanse plaats Amatrice.

Afbeelding

Dit is vrij eenvoudig en snel klaar te maken en toch gezond en erg lekker en het vult goed zeker als je er een broodje bij eet. Er werd één pilsje bij gedronken, maar bronwater smaakt er ook goed bij.

Vanavond worden het twee volkorenboterhammen met roomboter en peer. Daarna een shake van magere kwark met een sinaasappel.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor pindas83 » 03 jun 2018 16:56

Bruno schreef:En die algen zijn niet eens zo slecht.
Als ik het aan de kids geef proeven ze niet eens dat ze vegetarisch eten. Net als wanneer ik spaghetti met quorn maak, ze merken niets. Je eet maar beter die algen dan soja en dergelijke, daar ontbossen ze veel voor.Valess vind ik ook nog een goede vleesvervanger. Op basis van melk en eiwitten.

We eten wel nog vlees en vis, maar niet overmatig veel. Ik geef ook telkens versgeperst sap en niets uit concentraat.
Ik denk dat de aanbevolen hoeveelheid maar zo’n 250 gram vlees per dag is. Niet iedereen kan duurzaam vlees kopen, we leven in tijden van crisis dus kopen veel maar goedkoop vlees. Dat goedkoop wordt gecompenseerd. De mensheid overvist de oceanen nu zodanig dat zeehonden in de netten van de vissers springen, wanhopig op zoek naar eten.
Het is niet zozeer die “arme vis”, het is onze hele consumptie als mens die best wat meer aandacht mag krijgen. Een dagje vegetarisch in de week doet niemand kwaad, integendeel. Hier doen ze dat op donderdag en vrjidag vis :)


Je kan altijd nog algen en tulpenbollen en andere surrogaat-voedsel eten als het weer eens oorlog wordt. Tot die tijd doe ik me tegoed aan allerlei vis- en vleessoorten.
Ik word niet blij van vegetarisme.

mohamed

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2018 17:42

pindas83 schreef:Je kan altijd nog algen en tulpenbollen en andere surrogaat-voedsel eten als het weer eens oorlog wordt. Tot die tijd doe ik me tegoed aan allerlei vis- en vleessoorten.
Ik word niet blij van vegetarisme.

Gekscherend zeg ik wel eens: toon mij een kind dat vegetariër is en ik zal ophouden te geloven als een.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2018 19:54

pindas83 schreef:Klinkt als een perfect tuintje. Alleen weet ik niet of mijn maag speciebonen zou kunnen verteren :-k

Wat ben je toch een heerlijk Pindaatje en je hebt alweer gelijk :mrgreen: .....t valt als een blok in de maag, dat weer wel :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor coby6 » 03 jun 2018 20:42

Nou ik heb vandaag eens paardebloembladeren geprobeerd toen ik op het voetbalveld zat, maar ik vond ze niet echt lekker.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor MoesTuin » 03 jun 2018 20:45

coby6 schreef:Nou ik heb vandaag eens paardebloembladeren geprobeerd toen ik op het voetbalveld zat, maar ik vond ze niet echt lekker.
:lol: :lol: Alleen de uitgebloeide bloemen daarvan zijn leuk om tegen te blazen :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor pindas83 » 03 jun 2018 21:36

mohamed schreef:Gekscherend zeg ik wel eens: toon mij een kind dat vegetariër is en ik zal ophouden te geloven als een.


Ja mooi! Dan blijft het vaak stil hè?!

Toevallig, want ik zeg altijd: toon mij één onvolwassen niet-vegetariër welke geen vlees lust. Ja dan krijg je dezelfde reacties.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor coby6 » 03 jun 2018 21:42

pindas83 schreef:Ja mooi! Dan blijft het vaak stil hè?!

Toevallig, want ik zeg altijd: toon mij één onvolwassen niet-vegetariër welke geen vlees lust. Ja dan krijg je dezelfde reacties.

Een vriendinnetje van mij vroeger lustte geen vlees. Toen werd ze ineens ook vegetarisch. Daar was haar moeder niet zo blij mee.
Laatst gewijzigd door coby6 op 03 jun 2018 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Nina

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Nina » 03 jun 2018 22:00

BBQ: gemarineerde kip aan stokjes, worstjes, kebab, satesaus, stokbrood met kruidenboter en Franse kaasjes en aioli.
Verder een lekkere salade en meloen. Toe: zelfgemaakt koffie ijs. Heerlijk gegeten!

Bruno

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Bruno » 04 jun 2018 07:31

pindas83 schreef:Je kan altijd nog algen en tulpenbollen en andere surrogaat-voedsel eten als het weer eens oorlog wordt. Tot die tijd doe ik me tegoed aan allerlei vis- en vleessoorten.
Ik word niet blij van vegetarisme.


Ik ben dan ook geen vegetariër. Ik ben een flexitarier :)

Ardense Forel eet ik zonder bezwaar op. Maar van dat goedkoop gehakt ben ik vies. Ik eet ook geen industrieel voeding en zeer weinig conserve. Ik heb het van dichtbij gezien, ik bedank daar vriendelijk voor.

Ik denk niet zozeer alleen aan het welzijn van het dier, ik kijk ook ecologisch. Zo heb ik minder tegen de walvisvangst dan factory farms. In sommige landen nemen ze de kinderen mee op walvisjacht en slachten ze hen ter plaatse in zee tegen het strand. Dat dier heeft een beter leven gehad dan een varken uit onze cultuur. Wellicht nog een betere dood ook. Dat verdoofd slachten is niet zo failproof hoor.

Bruno

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Bruno » 04 jun 2018 07:38

coby6 schreef:en een stuk makkelijker te vangen.
Vroeger wilden mijn kinderen altijd vissen en danhingen ze een tak in het water, wachtend tot er een vis in die takkwambijten. Algen vingen zealtijd wel. Lekker goedkoop ook. Haal die prut uit de sloot. Mijn kinderen eten nu madeliefjes. Dat hebben ze met een dagje uit op school geleerd. Het liefst wilen ze nu brandnetelsoep en paardebloembladen. Dat was lekkerder dan spinazie, zei de meneer. Dan moeten ze maar op het balkon gaan vechten erom met de konijnen.


:D lol

Brandnetelsoep maakte mijn moeder ook altijd. Goed voor het bloed zei ze dan altijd.

Op zich, staan wij nog dichtbij de natuur vanuit de keuken gekeken? Koken wij nog in relatie met de natuur? Kennen wij onze producten nog als samenleving? Die archaische kennis is verloren gegaan... Vroeger at men om niet ziek te worden. Nu eten we ons ziek :)

Bruno

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Bruno » 04 jun 2018 08:13

mohamed schreef:Zolang jij je vlees vervangt beken je dat je een vleeseter bent. Dus neem dan ook maar gewoon een stuk vlees of houd er mee op het te vervangen. :arrow:

Het vlees is geen nut, het hoort gebraden te worden.

En bovendien zeggen jullie dat je moet geloven als een kind, terwijl een kind geen vegetariër is.


Jullie? Van mij moet niets hoor.
Ik eet gewoon nu en dan vegetarisch, so what? Is dat nu ongezond?
Ik eet liever 2x per week minder vlees waardoor ik echt duurzaam vlees kan kopen dan dagelijks vlees waar ik op de prijs moet letten. Al gaat een vettige hot dog of hamburger er wel regelmatig in :)

Wat een mentaliteit in de samenleving vandaag. :) Even gaan oordelen op wat een ander eet...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor ajl » 04 jun 2018 09:26

pindas83 schreef:Ja mooi! Dan blijft het vaak stil hè?!

Toevallig, want ik zeg altijd: toon mij één onvolwassen niet-vegetariër welke geen vlees lust. Ja dan krijg je dezelfde reacties.


Ik lustte vroeger geen vlees en houd er nog niet van en mijn oudste houdt er ook niet van. Dus die kinderen zijn er wel degelijk.

Als het aan mij had gelegen aten wij vaker vegetarisch dan wij nu doen. Veganistisch eten zou ik niet kunnen en willen. Ik ben te gehecht aan mijn eitje met roomboter op brood, bekertje karnemelk bij het eten en mijn bordje havermout.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten