Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2015 21:44

Ik eet zelden een vleesvervanger meer... een paar jaar geleden wist ik precies welke lekker waren en welke naar karton smaakten, maar nu eet ik gewoon aardappelen, pasta, rijst of couscous met groenten en kruiden. Het smaakt me allemaal goed.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Chaya » 28 okt 2015 10:04

Lalage schreef:Ik eet zelden een vleesvervanger meer... een paar jaar geleden wist ik precies welke lekker waren en welke naar karton smaakten, maar nu eet ik gewoon aardappelen, pasta, rijst of couscous met groenten en kruiden. Het smaakt me allemaal goed.

Maar hoe kom je dan aan de goede hoeveelheid proteïnen, ijzer e.d.?
Ik ben de hoeveelheid vlees die ik verwerk in gerechten gaan verminderen.
Eerst uit nood en toen bleek dat het niets afdeed aan de smaak, ben ik gaan experimenteren.
Bouillon smaakt ook prima als je het trekt van minder vlees.
En ik kocht eerst een kipfilet per persoon voor het kip-kerriegerecht, nu nog maar de helft en vul het aan met groenten, zoals champignons.
Vlees had toch jarenlang een imago van "rijkdom", geen vlees was armoede.
Maar dat is er niet meer, alhoewel ik me er in de zomer over verbaas als ik mensen grote bakken met dat gemarineerde vlees zie inslaan. Volgens mij zijn er veel mensen die in de zomer zich een overdosering eten aan vlees.
Ik koop sowieso nooit kant-en-klaar vlees zoals schnitzels, vinken en burgers.
Ik maak het allemaal zelf of koop het bij hoge uitzondering bij mijn keurslager.
Als je nu ook weer leest dat zigeunerschnitzels in de supermarkt een veel te dikke paneerlaag, geplakte stukjes restvlees en water bevat, denk ik, mensen laat het liggen en kook desnoods een eitje of eet geen vlees. Alles beter dan deze zooi. :-&
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2015 14:24

Mijn ijzergehalte is gestegen sinds ik plantaardig eet! IJzer zit namelijk in groente, vooral in groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool. En eiwitten zitten ook in plantaardig voedsel, vooral in bonen zoals kikkererwten of linzen maar ook in groenten. Zelfs als je alleen aardappelen zou eten, dan krijg je bijna alles binnen wat je nodig hebt. Het enige waar je als veganist op moet letten is vitamine B12. Dat zit in de grond en vroeger leefden mens en dier niet zo hygiënisch, dus kregen dat wel binnen, maar nu niet meer. Het wordt toegevoegd aan veevoer. Als veganist kan je er tabletjes voor slikken. Verder is het verstandig om algenolie te nemen voor de DHA en EPA. Men weet nog niet zeker of dit strikt noodzakelijk is, daarom wordt dat aangeraden.
In het algemeen is een dieet gebaseerd op onbewerkt plantaardig voedsel het gezondste wat je kunt bedenken.Veel Nederlanders komen niet eens aan 200 gram groenten en twee keer fruit per dag. Ik eet minstens twee keer zoveel.... Voor meer info kan je kijken op [url]eetvoorjeleven.nu[/url] (site van mijn man)
Naast goed voor je gezondheid is plantaardig eten het beste voor het milieu, de dieren en de wereldvoedselvoorziening.


Gisteravond hadden we een stamppot van aardappelen, kikkererwten, sperziebonen en verse spinazie met een scheut sojadrank. Was erg lekker :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Chaya » 29 okt 2015 15:35

Lalage schreef:Mijn ijzergehalte is gestegen sinds ik plantaardig eet! IJzer zit namelijk in groente, vooral in groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool. En eiwitten zitten ook in plantaardig voedsel, vooral in bonen zoals kikkererwten of linzen maar ook in groenten. Zelfs als je alleen aardappelen zou eten, dan krijg je bijna alles binnen wat je nodig hebt.

Dat geloof ik, je eet ook volkorenbrood?
Het is wel zo dat ijzer uit vlees makkelijk wordt opgenomen dan ijzer uit groente, maar bij de hoeveelheden die jij nuttigt, haal je dat ruim.
Lalage schreef:n het algemeen is een dieet gebaseerd op onbewerkt plantaardig voedsel het gezondste wat je kunt bedenken

Dat denk ik ook, maar ik zou niet zonder mn volkorenbammetje met jonge kaas kunnen.
Ik eet niet veel, als ik me vergelijk met andere vrouwen van mijn leeftijd en energieverbruik.
Ik probeer bij 2 maaltijden groente te eten, lukt dat niet, knaag ik tussendoor wat worteltjes, radijsjes of komkommer weg.
Ik streef naar 3 x fruit per dag.
Maar ik ben er niet fanatiek mee bezig. Ik heb een paar jaar geleden mijn zoutinname drastisch naar beneden geschroefd.
En nu was in het nieuws dat een lagere zoutinname veel doden per jaar zal schelen!
Dus ik voeg tijdens het koken vrijwel nergens zout aan toe, maar zet het op tafel.
Ook probeer ik 2 x per week vis op het menu te zetten en bij peulvruchten e.d. eten wij geen vlees.
Lalage schreef:Gisteravond hadden we een stamppot van aardappelen, kikkererwten, sperziebonen en verse spinazie met een scheut sojadrank. Was erg lekker

Nee, dit is een menu wat mij totaal niet aantrekt en ik hoef dit hier ook niet op tafel te zetten. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2015 18:35

Chaya schreef:Dat geloof ik, je eet ook volkorenbrood?

ja, zelfgebakken of van de natuurwinkel, want in de supermarkt gooien ze er meestal suiker en melk in :S

Chaya schreef:Dat denk ik ook, maar ik zou niet zonder mn volkorenbammetje met jonge kaas kunnen.

Toen ik met kaas stopte dacht ik dat dat wel moeilijk zou worden, maar ik heb 't daarna nog maar een paar keer gehad buiten de deur. Ik miste het thuis eigenlijk helemaal niet... Kaas schijnt verslavend te zijn, omdat het zo lekker vet en zout is.

Chaya schreef:Ik eet niet veel, als ik me vergelijk met andere vrouwen van mijn leeftijd en energieverbruik.

Ik eet juist wel heel veel als ik mij met anderen vergelijk. Maar na het eten gaan de anderen dan nog taart en koekjes eten en die sla ik dan over...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2015 18:35

Chaya schreef:Dus ik voeg tijdens het koken vrijwel nergens zout aan toe, maar zet het op tafel.

Dat is inderdaad het slimste, want dan proef je het beter en gebruik je minder.

Chaya schreef:Nee, dit is een menu wat mij totaal niet aantrekt en ik hoef dit hier ook niet op tafel te zetten. :D

Houd je niet van aardappelen? Ik ben er gek op... Maar smaken verschillen en dat geeft niets!

Ik ben nu soep aan het koken van rode linzen, aardappelen, tomaten, wortels met tomatenpuree en dille.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Chaya » 29 okt 2015 20:23

Ik haal het bij de ambachtelijke bakker, betaal daar meer voor, het smaakt beduidend beter en ik heb aan 2 bammen genoeg, i.t.t. fluffy brood van elders.
Lalage schreef:Maar na het eten gaan de anderen dan nog taart en koekjes eten en die sla ik dan over...

Nee dat doe ik doordeweeks niet. Alleen op feestelijke gelegenheden en dan ben ik nog kritisch qua gebak.
Als ik het vermoeden heb dat het uit een landelijke vlaaiketen kom o.i.d., sla ik af.
Ik prefereer dan een plakje zelfgebakken cake.
Lalage schreef:Houd je niet van aardappelen?

Ik ben dol op aardappelen, maar niet als combi met peulvruchten of linzen.
Lalage schreef:Ik ben nu soep aan het koken van rode linzen, aardappelen, tomaten, wortels met tomatenpuree en dille.

Linzen heb ik diverse keren op diverse manieren klaargemaakt, maar ik vind het echt niet lekker en mijn gezin ook niet.
Zo streng zonder vlees eten klinkt niet aantrekkelijk, sorry. Dit zul je ongetwijfeld vaker horen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 30 okt 2015 07:55

Chaya schreef:Zo streng zonder vlees eten klinkt niet aantrekkelijk, sorry. Dit zul je ongetwijfeld vaker horen. :wink:

Ach, bij mij heeft het ook tien jaar geduurd voor ik zover was ;) Ik begon ooit met één dag per week geen vlees en ben blij met iedereen die hierover nadenkt en minder dierlijk voedsel gaat eten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Evelien » 30 okt 2015 10:41

patat uit de oven. hmmm
Met sla erbij.

Anoniem_89

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 okt 2015 10:47

Ik zou dat echt niet kunnen.. Geen vlees meer..? :cry:
Ik sla liever groente en fruit over..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2015 12:08

Lalage schreef:Ach, bij mij heeft het ook tien jaar geduurd voor ik zover was ;) Ik begon ooit met één dag per week geen vlees en ben blij met iedereen die hierover nadenkt en minder dierlijk voedsel gaat eten.

Ik denk dat er ook eens nagedacht moet worden over de kant-en-klaar maaltijden in de supermarkt.
En de maaltijdsalades, die verdwijnen massaal in de kliko, hoorde ik van het personeel.

Vandaag hier een vleesloze dag. Alleen een broodje jonge komijnekaas straks.
Vanavond een soort mini captain's dinner op tafel, veldertjes, piccalilly, groene sla, mosterd, augurkjes en zilveruitjes, blokjes granny smith,
gebakken uitjes. ::))
Als toetje advocaat-roomijstaart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor cornelia77 » 02 nov 2015 12:52

Hier niet vleesloos vandaag... :D
Erwtensoep met karbonade, spekblokjes en rookworst. :mrgreen: Ach, af en toe moet kunnen, denk ik. Ik maak hooguit twee keer per jaar erwtensoep. Een van onze kinderen is allergisch voor erwten en de rest is er niet dol op. Maar ik vind het heerlijk!

Anoniem_89

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 nov 2015 18:28

Zelf Roti met aardappels, kip en kousenband gemaakt =P~

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor johannes1 » 14 dec 2015 11:39

Bami Goreng
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2015 11:45

Rodekool schotel (verse rode kool rechtstreeks van de tuin) met stoofprutje, mnjammie!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten