Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23619
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2024 09:55

Lalage schreef:Stamppot is altijd lekker! Wel schakelen we in de zomer over van boerenkool of zuurkool naar andijvie. Hutspot eten we het hele jaar door, maar in de zomer vaker met gerookte tofu en in de winter vaker met gemarineerde tempeh of sojabrokjes.


Wij zijn toch meer van de winterse stamppotten dan de zomerse, maar na dit bericht denk ik wel: Een keertje stamppot andijvie of raapsteeltjes of zo maken in de zomer is nog wel een prima idee. En er dan wat frissere dingen bijdoen (zongedroogde tomaatjes, iets met een zuurtje, dat soort dingen.

Tofu en Tempeh vind ik trouwens niks. Door rijstgerechten en zo doe ik dan liever gewoon gekruid gebakken ei of zo. En door de stappotten gebruiken we nog wel eens haloumi, dat is bij raapsteeltjes of andijvie ook wel erg lekker! (Ik weet niet of je vega of vegan bent) maar als het eerste het geval is heb je allicht iets aan deze tip :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2024 12:36

Marnix schreef:Wij zijn toch meer van de winterse stamppotten dan de zomerse, maar na dit bericht denk ik wel: Een keertje stamppot andijvie of raapsteeltjes of zo maken in de zomer is nog wel een prima idee. En er dan wat frissere dingen bijdoen (zongedroogde tomaatjes, iets met een zuurtje, dat soort dingen.

Tofu en Tempeh vind ik trouwens niks. Door rijstgerechten en zo doe ik dan liever gewoon gekruid gebakken ei of zo. En door de stappotten gebruiken we nog wel eens haloumi, dat is bij raapsteeltjes of andijvie ook wel erg lekker! (Ik weet niet of je vega of vegan bent) maar als het eerste het geval is heb je allicht iets aan deze tip :-)

Wij eten al meer dan 10 jaar helemaal plantaardig, om diverse redenen, dus geen ei of kaas voor ons. Wel zongedroogde tomaatjes :-) Gerookte tofu van Taifun is echt lekker. Tempeh is raar spul, dat moet je goed marineren en dan heeft het nog een typische smaak. Dus ik snap het wel als je daar niet van houdt. Sojabrokjes zien er vreemd uit als je ze koopt. Je moet ze koken met kruiden en bijvoorbeeld sojasaus erbij. Dan krijgt het een goede bite, net als van die kipstuckjes van de vegaslager, maar dan een stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23619
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2024 12:57

Lalage schreef:Wij eten al meer dan 10 jaar helemaal plantaardig, om diverse redenen, dus geen ei of kaas voor ons. Wel zongedroogde tomaatjes :-) Gerookte tofu van Taifun is echt lekker. Tempeh is raar spul, dat moet je goed marineren en dan heeft het nog een typische smaak. Dus ik snap het wel als je daar niet van houdt. Sojabrokjes zien er vreemd uit als je ze koopt. Je moet ze koken met kruiden en bijvoorbeeld sojasaus erbij. Dan krijgt het een goede bite, net als van die kipstuckjes van de vegaslager, maar dan een stuk goedkoper.


Oke. Ik heb het niet op die manier geprobeerd, wel eens blokjes vleesvervangers met de nasi en zo meegebakken maar ik vind het vaak weinig toevoegende waarde hebben, het begint al met het idee dat het moet lijken alsof er vlees in je eten zit. Maar als je alleen plantaardig eet zijn halloumi, ei enzo ook geen alternatief en dan snap ik wel dat je af en toe toch voor zoiets gaat ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2024 06:25

Marnix schreef:het begint al met het idee dat het moet lijken alsof er vlees in je eten zit.

Dat vind ik niet nodig, maar voor veel mensen zullen vleesvervangers helpen bij de overstap naar minder dierlijk eten. Die vegaburgers en stukjes zijn echter ultrabewerkt en er zit veel zout in. Ik eet eens in de week zo'n burger. Ik heb al van alles geprobeerd en de meeste zijn niet zo lekker, maar de hamburger van VIvera bevalt me goed. Verder gebruiken we paddestoelen, noten, gerookte tofu en bonen. Als je onbewerkte voeding gaat eten, dan proef je je groenten beter en dan geniet je meer van je eten, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23619
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2024 08:43

Lalage schreef:Dat vind ik niet nodig, maar voor veel mensen zullen vleesvervangers helpen bij de overstap naar minder dierlijk eten. Die vegaburgers en stukjes zijn echter ultrabewerkt en er zit veel zout in. Ik eet eens in de week zo'n burger. Ik heb al van alles geprobeerd en de meeste zijn niet zo lekker, maar de hamburger van VIvera bevalt me goed. Verder gebruiken we paddestoelen, noten, gerookte tofu en bonen. Als je onbewerkte voeding gaat eten, dan proef je je groenten beter en dan geniet je meer van je eten, is mijn ervaring.


Klopt ja, het is ook wel lastig want zout is in zekere zin wel een smaakmaker en je went ook aan zout eten. Wij koken zoutloos / zoutarm voor een man met hartproblemen maar als ik dat dan proef smaakt het wel snel heel flauw. Het kan zeker, lekker koken met weinig zout maar het is wel een stukje uitdagender :-)

Ik vind zelf hamburgers maken en een boekoeloekoe mix erg lekker maar ja daar moet wel kaas en ei door. Echt vegan eten gaat hem hier denk ik niet worden, 50% vega bevalt me wel prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2024 06:54

Marnix schreef:Echt vegan eten gaat hem hier denk ik niet worden, 50% vega bevalt me wel prima.

Als iedereen dat nou deed, dan waren we al een eind verder!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor ajl » 03 mei 2024 16:47

Wij eten inmiddels ook al een aantal jaren meerdere keren in de week vegetarisch. Met regelmaat eten we een hele week vegetarisch. Daarnaast gebruiken we kleinere porties vlees. Vegan zullen we niet snel worden. Ik hecht veel waarde aan mijn bordje havermout en/ of gekookt eitje of een bekertje karnemelk. Ik keek zojuist trouwens in onze koelkast en zie dat wij veel zuivelproducten gebruiken. Hoe ik dat zou kunnen afbouwen weet ik ook niet. @ lalage heb jij nog tips?

Ik vind het met vega eten soms wel zoeken naar smakelijke gerechten. Met alleen het vlees weglaten ben je er niet. Met name de aardappel gerechten vind ik zonder vlees minder lekker. Terwijl ik ook dan met regelmaat voor mijzelf het vlees weglaat, maar toch een beetje jus over het eten doe. Een curry met peulvruchten kan natuurlijk altijd en is ook altijd lekker. Een vegetarische pasta of risotto is ook prima.

Vleesvervangers eten wij niet. Ik vind ze en niet lekker en erg ongezond door de vele suikers en verzadigde vetten die erin zitten.

Wij eten zoutarm en ook nog elke week 2a3 keer ( gekookte) aardappelen. Aardappelen zijn ontzettend gezond en duurzamer dan de productie en vervoer van rijst en pasta ( aldus een artikel in de Trouw). Daarnaast eten we zoveel mogelijk met de seizoenen mee. Dat vind ik met aardappelen toch makkelijker dan met rijst of pasta

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23619
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2024 23:23

ajl schreef:Wij eten inmiddels ook al een aantal jaren meerdere keren in de week vegetarisch. Met regelmaat eten we een hele week vegetarisch. Daarnaast gebruiken we kleinere porties vlees. Vegan zullen we niet snel worden. Ik hecht veel waarde aan mijn bordje havermout en/ of gekookt eitje of een bekertje karnemelk. Ik keek zojuist trouwens in onze koelkast en zie dat wij veel zuivelproducten gebruiken. Hoe ik dat zou kunnen afbouwen weet ik ook niet. @ lalage heb jij nog tips?

Ik vind het met vega eten soms wel zoeken naar smakelijke gerechten. Met alleen het vlees weglaten ben je er niet. Met name de aardappel gerechten vind ik zonder vlees minder lekker. Terwijl ik ook dan met regelmaat voor mijzelf het vlees weglaat, maar toch een beetje jus over het eten doe. Een curry met peulvruchten kan natuurlijk altijd en is ook altijd lekker. Een vegetarische pasta of risotto is ook prima.

Vleesvervangers eten wij niet. Ik vind ze en niet lekker en erg ongezond door de vele suikers en verzadigde vetten die erin zitten.

Wij eten zoutarm en ook nog elke week 2a3 keer ( gekookte) aardappelen. Aardappelen zijn ontzettend gezond en duurzamer dan de productie en vervoer van rijst en pasta ( aldus een artikel in de Trouw). Daarnaast eten we zoveel mogelijk met de seizoenen mee. Dat vind ik met aardappelen toch makkelijker dan met rijst of pasta


Volgens mij zit het “geheim” grotendeels in de gerechten en het gebruik van kruiden. Als je aardappels, boontjes, een. gehaktbal en jus at en je laat nu de gehaktbal weg blijven er alleen aardappels en boontjes over. Dat is saai. Als je rijst met een curry eet en je vervangt de kip door ei en alles is met kruiden, peper enz goed op smaak gebracht, dan mis je het vlees veel minder dan bij een avg’tje zonder v.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor ajl » 04 mei 2024 11:27

Deels klopt dat. Spelen met kruiden is nodig voor een smakelijke maaltijd. Daarnaast wil ik ook niet vlees vervangen voor ei of kaas. Dat is ook niet nodig. Wel zal je de voedingsstoffen van vlees op een andere manier binnen moeten krijgen. Dat is een zoektocht waar ik veel over lees om zo betere vegetarische of vegan gerechten te kunnen maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2024 17:23

Vroeger aten mensen ook maar af en toe vlees. Het lijkt me niet nodig om daar altijd een vervanging voor te verzinnen. Eet gewoon aardappelen, brood, havermout en rijst als basis, met groenten en fruit erbij, en je hebt een gezond eetpatroon. Wel is het nodig om vitamine B12 te nemen als je (grotendeels) plantaardig eet. Zelf neem ik ook vitamine D en algenolie.

ajl schreef: Ik keek zojuist trouwens in onze koelkast en zie dat wij veel zuivelproducten gebruiken. Hoe ik dat zou kunnen afbouwen weet ik ook niet. @ lalage heb jij nog tips?

Havermoutpap maken wij met water en een beetje sojadrank. Sojayoghurt van AH eigen merk is lekker vol. Het is wel iets duurder dan yoghurt van koemelk, omdat daar subsidies op zitten.
Kaas is het laatste waar ik mee was gestopt toen ik overging naar een plantaardig dieet. Ik dacht dat ik het zou gaan missen, maar dat viel enorm mee. We gebruiken wel edelgistvlokken voor een kazige smaak, bijvoorbeeld over de pasta of in een bloemkoolsausje. Helaas zijn die de laatste tijd flink duurder geworden: een bus van 200 gram was eerst 4,95 en nu 7,29 euro. Maar daar doe je best een tijd mee.

Vanavond eten we zuurkoolstamppot (van zuurkool en aardappelpuree met sojadrank) met zongedroogde tomaatjes, mosterd, tijm en komijnpoeder. En aan tafel edelgistvlokken erbij :-)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor ajl » 05 mei 2024 10:58

Lalage schreef:Vroeger aten mensen ook maar af en toe vlees. Het lijkt me niet nodig om daar altijd een vervanging voor te verzinnen. Eet gewoon aardappelen, brood, havermout en rijst als basis, met groenten en fruit erbij, en je hebt een gezond eetpatroon. Wel is het nodig om vitamine B12 te nemen als je (grotendeels) plantaardig eet. Zelf neem ik ook vitamine D en algenolie.


Havermoutpap maken wij met water en een beetje sojadrank. Sojayoghurt van AH eigen merk is lekker vol. Het is wel iets duurder dan yoghurt van koemelk, omdat daar subsidies op zitten.
Kaas is het laatste waar ik mee was gestopt toen ik overging naar een plantaardig dieet. Ik dacht dat ik het zou gaan missen, maar dat viel enorm mee. We gebruiken wel edelgistvlokken voor een kazige smaak, bijvoorbeeld over de pasta of in een bloemkoolsausje. Helaas zijn die de laatste tijd flink duurder geworden: een bus van 200 gram was eerst 4,95 en nu 7,29 euro. Maar daar doe je best een tijd mee.

Vanavond eten we zuurkoolstamppot (van zuurkool en aardappelpuree met sojadrank) met zongedroogde tomaatjes, mosterd, tijm en komijnpoeder. En aan tafel edelgistvlokken erbij :-)


Altijd een vervanger van vlees is inderdaad niet nodig. Met kinderen in de groei die ook veel sporten moet je mijns inziens daar wel meer op bedacht zijn. Het is een kleine moeite om aan een curry linzen of kikkererwten toe te voegen of te spelen met eiwitrijke granen zoals gierst.

Erik1960
Luitenant
Luitenant
Berichten: 504
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Erik1960 » 05 mei 2024 11:42

Indonesisch en ik hoef alleen maar aan te schuiven :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23619
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2024 13:10

Erik1960 schreef:Indonesisch en ik hoef alleen maar aan te schuiven :D


Lekker. Wij sloten gisteren de schoonfamiliedag af in een fijn Thais restaurant vlak bij ons huis ;-) heerlijk, die oosterse keuken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2024 17:46

Met kinderen is het inderdaad meer opletten dat ze genoeg binnenkrijgen, en ook weer niet te veel ;-)
De sojayoghurt van AH eigen merk is tijdelijk niet verkrijgbaar :-S dus hebben we maar iets van Terra gekocht, dat plantaardige AH-merk. De 'sojagurt' (wat een woord) hebben we goedgekeurd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 08 mei 2024 11:06

Nou die Terra-yoghurts zijn wel erg zuur hoor... Alpro mild & creamy vind ik beter. Maar yoghurt van koemelk is ook best zuur, toch?


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten