Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2023 06:14

Hermanus schreef:Kennen jullie het boek "Hoe de bij haar vleugels kreeg" van Susan Carol McCarty?

nee, ook nooit van gehoord.

Ik lees nu 'De wenteltrap' van Karen Armstrong, dit is autobiografisch. Dit is het vervolg op 'Door de nauwe poort' waarin ze vertelt over haar zeven jaren als kloosternon.
https://lalageleest.nl/2023/02/17/door-de-nauwe-poort-karen-armstrong/
'De wenteltrap' gaat over haar leven na het klooster. Het is wonderlijk verlopen en uiteindelijk is ze een beroemd schrijver van boeken over religie. Heel boeiend om te lezen, ik vind haar geweldig! Ook haar andere boeken raad ik van harte aan, zoals 'Een geschiedenis van God' en 'De kwestie God', die allebei gaan over de drie monotheïstische godsdiensten.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor 607 » 24 aug 2023 10:48

Leuk topicidee!

johannes1 schreef:De kameleon knapt het op :-oo

Het is zo grappig aan De Kameleon dat de meeste boektitels verwisselbaar zijn zonder dat de titel minder toepasselijk is voor de inhoud. :)

Ik ben al maanden bezig aan Moby-Dick. Het leest nogal traag, vooral doordat de uitgave die ik van de bieb heb geleend (van Penguin) 300 pagina's aan annotaties heeft, waarvan ik het grootste gedeelte lees, om het nog een beetje te kunnen volgen. Het verbaast me niks dat dit boek pas later een klassieker is geworden, en in zijn tijd geen succes was. :P

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2023 13:33

Lalage schreef:nee, ook nooit van gehoord.

Ik lees nu 'De wenteltrap' van Karen Armstrong, dit is autobiografisch. Dit is het vervolg op 'Door de nauwe poort' waarin ze vertelt over haar zeven jaren als kloosternon.
https://lalageleest.nl/2023/02/17/door-de-nauwe-poort-karen-armstrong/
'De wenteltrap' gaat over haar leven na het klooster. Het is wonderlijk verlopen en uiteindelijk is ze een beroemd schrijver van boeken over religie. Heel boeiend om te lezen, ik vind haar geweldig! Ook haar andere boeken raad ik van harte aan, zoals 'Een geschiedenis van God' en 'De kwestie God', die allebei gaan over de drie monotheïstische godsdiensten.


Klinkt interessant, ik ga er eens wat van lezen denk ik!

Zelf bezig in Robert Jordan, Het oog van de wereld. Het eerste deel van The Wheel of Time. Als liefhebber van fantasy heb ik al wel een en ander gelezen maar deze klassieker na het ooit geprobeerd te hebben nooit gelezen dus ben toch maar een keer begonnen. 14 boeken van gemiddeld zo'n 800 pagina's per stuk, dus als het bevalt heb ik nog ff te gaan :shock:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Hermanus » 08 sep 2023 09:28

Ik ben de 3 delen van Kim Vogel Sawyer aan het lezen. Geleend bij de bibliotheek.
Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind om boeken op te zoeken en te lezen.die ik mooi vind.
Ik hou van spanning en ik vind dat heel veel romans op vrouwen zijn gericht of heb ik dat mis!
Niet dat ik dat erg vind hoor, maar daarom vind ik het lastig om wat te zoeken. Ik kijk ook op diverse catalogi.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2023 14:35

Afbeelding

Maar dan wel nu en dan een stukje...

https://libris.nl/boek?authortitle=mart ... 9061315933

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2023 23:06

Hermanus schreef:Ik ben de 3 delen van Kim Vogel Sawyer aan het lezen. Geleend bij de bibliotheek.
Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind om boeken op te zoeken en te lezen.die ik mooi vind.
Ik hou van spanning en ik vind dat heel veel romans op vrouwen zijn gericht of heb ik dat mis!
Niet dat ik dat erg vind hoor, maar daarom vind ik het lastig om wat te zoeken. Ik kijk ook op diverse catalogi.


Dat klopt denk ik vaak wel om de eenvoudige reden dat vrouwen vaker romans lezen dan mannen, die dan verhoudingsgewijs vaak voor actie / thriller gaan. Overigens zou ik het niet teveel als beperking zien, waarom zou het meer over mannen moeten gaan? Omdat je zelf man bent en je er dan beter in kan verplaatsen?

Historische romans zijn misschien iets minder op vrouwen gericht, zou je kunnen proberen? Of fantasy maar daar moet je van houden. Misschien heeft Lalage tips, dat is wel de boekengoeroe hier :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 10 sep 2023 20:33

Ik snap Hermanus wel, want zelf neig ik ernaar om liever vrouwen te lezen dan mannen ;-) Maar er zijn ook genoeg mannelijke schrijvers die ik erg waardeer.
Bij onze bibliotheek is een heel grote afdeling met spannende boeken, omdat veel mensen die graag lezen. Daar staan onder andere de detectives. Dat genre is niet aan mij besteed. Af en toe een boek van Stephen King kan ik wel waarderen, bijvoorbeeld 11.22.63. En ken je de boeken van Michel Faber? Mijn favoriet is 'The book of strange new things', waarin een dominee als zendeling naar een andere planeet wordt gestuurd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2023 22:50

Lalage schreef:Ik snap Hermanus wel, want zelf neig ik ernaar om liever vrouwen te lezen dan mannen ;-) Maar er zijn ook genoeg mannelijke schrijvers die ik erg waardeer.
Bij onze bibliotheek is een heel grote afdeling met spannende boeken, omdat veel mensen die graag lezen. Daar staan onder andere de detectives. Dat genre is niet aan mij besteed. Af en toe een boek van Stephen King kan ik wel waarderen, bijvoorbeeld 11.22.63. En ken je de boeken van Michel Faber? Mijn favoriet is 'The book of strange new things', waarin een dominee als zendeling naar een andere planeet wordt gestuurd.


Ik denk dat Hermanus meer doelt op de hoofdpersonen dan op de auteurs. Dan is het denk ik wel dat het genre en wie dat genre veel lezen bepaalt hoeveel of er veel vrouwen of mannen als hoofdpersonen zijn. Ik denk dat mannen vaker thriller / misdaad / actie lezen en de hoofdpersoon dus vaak een man is (vaak wel met veel vrouwen aan zijn zijde of in zijn bed) en vrouwen bijvoorbeeld vaker romans lezen en er dus veel romans zijn met een vrouw als hoofdperspoon (met natuurlijk één knappe man die veroverd moet worden)

Blijkbaar kiest men vaak voor iemand van eigen geslacht waar hij / zij zich in kan inleven / verplaatsen. Overigens heb ik dat zelf totaal niet, voor het onderlinge begrip zou het juist wel goed zijn als het wat meer andersom zou zijn. Ik heb juist een hekel aan dat het zelfde geslacht zo bij elkaar kliekt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2023 06:17

Bij literatuur maakt het me niet uit, maar bij bijvoorbeeld science fiction vind ik het extra leuk als het door een vrouw is geschreven, bijvoorbeeld Becky Chambers. Dan krijg je meer te lezen over sociale interacties en dat interesseert me nu eenmaal meer dan gevechten. Laatst kwam ik wel een feelgood-verhaal tegen waarin ook het perspectief van de man voorbijkwam en dat vond ik wel erg leuk!

Er is ook een groep mannen die alleen maar non-fictie leest. Ik weet niet hoe dat komt. Zelf lees ik regelmatig non-fictie en biografieën, maar het meeste is fictie.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Erik1960 » 13 sep 2023 16:04

“Wie is de mens” van Abraham Heschel.

Er worden binnenkort een achttal avonden over dit boek georganiseerd.

https://www.skandalon.nl/shop/theologie-cultuur/616-wie-is-de-mens-heschel.html
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Erik1960 » 08 nov 2023 19:15

ik krijg net een mailtje binnen met de mededeling dat ‘De Camino’ van Anya Niewierra de NS-Publieksprijs 2023 heeft gewonnen. Zeker een aanrader!
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2023 08:20

Erik1960 schreef:ik krijg net een mailtje binnen met de mededeling dat ‘De Camino’ van Anya Niewierra de NS-Publieksprijs 2023 heeft gewonnen. Zeker een aanrader!

Ik snap nog steeds niet waarom je een prijs zou maken waarbij je de zes best verkochte boeken nomineert. Die hebben toch al genoeg aandacht gekregen... Maar ik wil wel een keer iets van Anya Niewierra lezen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 10 nov 2023 16:22

Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 10 nov 2023 16:45

Erik1960 schreef:ik krijg net een mailtje binnen met de mededeling dat ‘De Camino’ van Anya Niewierra de NS-Publieksprijs 2023 heeft gewonnen. Zeker een aanrader!

Oehh ja, dat boek krijgt van mij zeker 4 sterren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2023 17:22

Prisma23 schreef:Afbeelding

Die ben ik ook aan het lezen, wel pittige kost!


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten