Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 04 jun 2016 18:46

Ik lees een heel mooi boek op dit moment: Illuminations van Mary Sharratt, een roman over het leven van Hildegard von Bingen. Jammer genoeg is het niet in het Nederlands vertaald.

Gebruikersavatar
Samine
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 aug 2006 22:53
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Samine » 12 jun 2016 14:32

De jongen die zijn moeder in de vriezer stopte.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 11:18

Voor liefhebbers van romans die zich afspelen ten tijde van de tweede wereldoorlog, is dit boek wel een aanrader.
De lege stad, Simone van der Vlugt.

Goed geschreven, je wordt meteen het verhaal in getrokken.
De hoofdpersoon is een jonge pasgetrouwde vrouw. Het verhaal speelt zich geheel af in Rotterdam en begint als het grote bombardement in de meidagen van '40 plaatsvindt.
De verschrikkelijke gevolgen daarvan en het verloop van de oorlog.
De keuzes die gemaakt moeten worden, wat is goed en wat is fout?
Hoe ver ga je daar in.
In de 5 sterren range krijgt dit boek van mij 4 ****
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2016 11:38

De laatste tijd ben ik nogal ijverig aan het lezen, dus ik heb eigenlijk genoeg te melden.
Ik ben met mijn derde boek bezig, sinds ik mijn e-reader in bezit heb (dat is sinds 24 juni 2016).

Op dit moment ben ik bezig in Een geschiedenis van Duitsland van Georgi Verbeeck.
In dit boek wordt in grote lijnen de geschiedenis van Duitsland beschreven. Het is een perfect boek om zicht te krijgen op de grote lijnen van de Duitse geschiedenis.
'Duitsland, dat is dat land wat naast Nederland ligt, dus dan betreft het niet onze geschiedenis', zou je kunnen denken. Maar dat is voor een behoorlijk deel onwaar. Vanaf het ontstaan van de Duitse natie in 962 en gedurende de Middeleeuwen behoorde ons land gewoon onder het gezag van de Duitse keizer! Dus een flink aantal heersers uit deze lijst heersten dus ook gewoon over Nederland! In dat licht is het toch eigenlijk best vreemd, dat ik op de basisschool met geschiedenis nooit hoorde over bijvoorbeeld Frederik I Barbarossa.
Ik heb ook wel eens gelezen, dat in de tijd van Karel V Nederlands en Duits nog haast niet onderscheiden werden. (Ik heb zelfs de bron teruggevonden: Wikipedia: Keizer Karel V, onder Familie en opvoeding) Dat geeft toch wel aan wat voor nauwe taalverwantschap er is.

Afbeelding

Hiervoor heb ik gelezen:
Gods filosofen, James Hannam (RD-recensie)
Gouden jaren, Annegreet van Bergen
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2016 11:13

Chaya schreef:Voor liefhebbers van romans die zich afspelen ten tijde van de tweede wereldoorlog, is dit boek wel een aanrader.
De lege stad, Simone van der Vlugt.

Goed geschreven, je wordt meteen het verhaal in getrokken.
De hoofdpersoon is een jonge pasgetrouwde vrouw. Het verhaal speelt zich geheel af in Rotterdam en begint als het grote bombardement in de meidagen van '40 plaatsvindt.
De verschrikkelijke gevolgen daarvan en het verloop van de oorlog.
De keuzes die gemaakt moeten worden, wat is goed en wat is fout?
Hoe ver ga je daar in.
In de 5 sterren range krijgt dit boek van mij 4 ****


Ik vond Rode Sneeuw in November ook een prachtig boek van haar, ook een historische roman in de tijd van Willem van Oranje. Gebeuren overigens ook verschrikkelijke dingen in zoals het bloedbad van Naarden. Maar haar historische romans zijn erg sterk vind ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jul 2016 16:37

De terugkeer van het kalifaat, Loretta Napoleoni.

Afbeelding

Aan dit boek ben ik afgelopen zaterdag begonnen.
In het begin schrok ik een beetje van de opmaak op mijn e-reader, maar het viel allemaal erg mee. Dat betrof slechts alleen de tekst die voor de proloog stond. Dan is het hele scherm gevuld met tekst, zonder marges. Maar als je aan de inhoud van het boek zelf toe bent is dat gelukkig over.
Informatief boek over een actueel en zeer relevant onderwerp. Zo kom je er nog eens iets over te weten. Wel handig om een beetje te gaan begrijpen wat er zoal in de wereld gebeurt.
Niet een dik boek dat veel tijd vraagt, is mijn indruk. Het percentage gelezen stof loopt namelijk snel op tijdens het lezen, heb ik waargenomen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jul 2016 16:20

Ik ben inmiddels begonnen in De Arabische cocktail van Jef Lambrecht.
Wel een vrij lijvig boek, met 432 bladzijden in de papieren versie. Flink wat meer leeswerk dan mijn vorige boek. Wel leerzaam. Via de media kon je er destijds natuurlijk ook wel wat over opvangen, maar zo'n boek bekijk het totale plaatje veel meer, en legt de simplistische partijdigheid van de media bovendien bloot. Daar is wel reden voor.
Dit is zo'n boek, waarbij het loont om internet bij de hand te houden, als je het leest. Althans, als je niet over de basiskennis beschikt die ik mis. Er komen allerlei persoons- en plaatsnamen voorbij. Als je die opzoekt met Google, krijgen persoonsnamen een gezicht, en van plaatsnamen krijg je een voorstelling waar ze liggen (Google Maps). Zo weet ik bijvoorbeeld nu, wie Nasser, de Egyptische president van 1956 t/m 1970, was en hoe hij eruit zag. Ik weet nu ook precies waar bijvoorbeeld Bahrein en Qatar liggen.
Het beeld wat ik tot nu toe krijg, is: Qatar lijkt via de zender Al-Jazeera een nogal belangrijke aanjager geweest te zijn van de 'Arabische Lente' (wat bepaald geen lente bleek te zijn!). Je vraagt je dan wel af, wat zo'n wahabistisch koninkrijk daar dan mee wil. Dat zullen toch wel wat andere drijfveren geweest zijn vrijheid en democratie (wat west-europa zo graag wilde), vermoed ik zo. Mijn vermoeden is eerder: chaos, om zo een fundamentalistisch-soennitische regering mogelijk te maken. Of zou ik dat mis hebben? Het kan natuurlijk. Als iemand wat anders denkt, mag 'ie het zeggen.

Afbeelding

En ander boek, wat ik ook even ingekeken heb en wil lezen, is De nieuwe heilige oorlog van Patrick Cockburn. Ik ben er een beetje in begonnen, maar twee boeken tegelijk lezen vind ik wat lastig. In ieder geval zal dit boek heel wat sneller door te lezen zijn dan de net genoemde. De papieren versie heeft 168 blz.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 aug 2016 15:10

De bovenstaande beide boeken heb ik inmiddels uit. Nu ben ik dan begonnen in Mohammed en het ontstaan van de islam van Marcel Hulspas. Boeiend. Het boek is op een goede manier geschreven. Eerst wordt er stilgestaan bij een concrete historische gebeurtenis, en vervolgens wordt de ruimere historische achtergrond ervan meer belicht. Dat is wat ik tot nu toe in de eerste twee hoofdstukken ben tegengekomen.

Afbeelding

Verder ben ik nog begonnen in een ander boek, God bewijzen van Stefan Paas en Rik Peels.
Het eerste inleidende hoofdstuk heb ik tot nu toe gelezen, en ik vind het wel nuttig. Uiteraard is de titel wat misleidend, want natuurlijk kun je God niet bewijzen.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2016 17:13

Mein Kampf.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor pindas83 » 13 aug 2016 19:24

mohamed schreef:Mein Kampf.


Ohoh, mag dat wel mohamed?

mohamed

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2016 19:33

mohamed schreef:Mein Kampf.

pindas83 schreef:Ohoh, mag dat wel mohamed?

Ja, het mag weer in Nederland, niets van meegekregen?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor pindas83 » 13 aug 2016 19:38

mohamed schreef:Ja, het mag weer in Nederland, niets van meegekregen?


Nee, dat heb ik niet. Is het spannend?

mohamed

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2016 19:48

mohamed schreef:Ja, het mag weer in Nederland, niets van meegekregen?

pindas83 schreef:Nee, dat heb ik niet. Is het spannend?

Nee, het is niet spannend, maar wel interessant om te lezen, temeer omdat er zo'n heisa over gemaakt wordt.

Mijn Kamp bezitten is nooit verboden geweest, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden. In september 2007 liet de Nederlandse minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen, Ronald Plasterk, weten dat wat hem betreft Hitlers boek vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Een krappe Kamermeerderheid (83 van de 150 zetels) bleek het niet met hem eens te zijn. -bron-

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor pindas83 » 13 aug 2016 19:59

mohamed schreef:Nee, het is niet spannend, maar wel interessant om te lezen, temeer omdat er zo'n heisa over gemaakt wordt.

Mijn Kamp bezitten is nooit verboden geweest, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden. In september 2007 liet de Nederlandse minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen, Ronald Plasterk, weten dat wat hem betreft Hitlers boek vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Een krappe Kamermeerderheid (83 van de 150 zetels) bleek het niet met hem eens te zijn. -bron-


Aha, ok bedankt voor de info. Maar ik vroeg me direct af of het niet kan zijn dat iemand anders stiekum het boek schreef... En warempel, boze tongen beweren dat Der Führer helemaal niet zo 'n begenadigd schrijver was en dat meneer Stempel het mocht doen. Dan had het eigenlijk 'Zijn Kampf' moeten zijn, vind je niet?

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bernhard_Stempfle

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2016 17:07

Niet momenteel, maar hopelijk binnenkort: Dit boek Writings of Ancient Egypt, vertaald door Toby Wilkinson, auteur van de zeer leesbare Rise and Fall of Ancient Egypt.


Momenteel lees ik: The Art of War in the Middle Ages, part 1
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron