Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 10:51

"dit kan niet waar zijn". Een boek over het ontstaan van de bankencrisis.
Veel vaktermen, maar erg lezenswaardig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Harmonica2 » 02 mar 2016 18:16

StillAwake schreef:"dit kan niet waar zijn". Een boek over het ontstaan van de bankencrisis.
Veel vaktermen, maar erg lezenswaardig.


Nou, meer over welke veranderingen er (niet) zijn doorgebracht na de crisis ;) Maar Luyendijk schrijft bijzonder prettig idd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 07:12

Harmonica2 schreef:Nou, meer over welke veranderingen er (niet) zijn doorgebracht na de crisis ;) Maar Luyendijk schrijft bijzonder prettig idd.

Klopt ;-)
Maar toch ook wel over het ontstaan van het hele gezeur.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2016 10:05

Mortlach schreef:Ik ben maar overgestapt op Millenium van Tom Holland en dat belooft meer goeds.


Bah, niet echt veel geluk met nieuwe schrijvers de laatste tijd. Ook dat boek van Tom Holland heb ik na 50 pagina's weggelegd. Het blijkt dat deze man nogal de neiging heeft pretentieuze woorden te gebruiken. Ik ben best goed in Engels, maar op elke pagina komt wel een woord voor waar ik nog nooit van heb gehoord. En dat leidt enorm af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2016 18:56

"Woorden hebben kracht" van Wilkin v.d. Kamp.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Arco » 11 mar 2016 14:46

Ik las in Prediker: "Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam." :shock:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 11 mar 2016 17:35

Arco schreef:Ik las in Prediker: "Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam." :shock:
O, is dat shocking? Als ik moe wordt stop ik met lezen en studeren en ga wat anders doen, of lekker maffen.
Alles met mate, dan is er niets aan het handje! En het scheelt alweer dat ik de boeken niet zelf hoef te maken :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Arendsoog » 16 mar 2016 20:41

Ben nog steeds (of al weer) in van alles tegelijk bezig.

O.a. Christen en de christen - een bijbels antwoord op de vraag: wat is de bevindelijke kennis van Christus van ds. C. Harinck. Helder en duidelijk!

Meditaties van Descartes. Lees ik met de werkgroep van het filosofievak dat ik volg. Levert interessante discussies op :)

Tijdje terug de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck gekocht (4 delen). Interessant en uiterst leerzaam, maar niet per se aan te raden voor mensen die niet over basiskennis (theologisch) Latijn en een beetje Grieks beschikken, anders stoor je je daar waarschijnlijk aan.

Er liggen nog veel meer boeken waar ik in bezig ben, misschien volgende keer weer wat meer ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 16 mar 2016 22:52

"De komst van Christus" van Lemmer du Plessis.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2016 15:10

Arendsoog schreef:Ben nog steeds (of al weer) in van alles tegelijk bezig.

O.a. Christen en de christen - een bijbels antwoord op de vraag: wat is de bevindelijke kennis van Christus van ds. C. Harinck. Helder en duidelijk!

Meditaties van Descartes. Lees ik met de werkgroep van het filosofievak dat ik volg. Levert interessante discussies op :)

Tijdje terug de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck gekocht (4 delen). Interessant en uiterst leerzaam, maar niet per se aan te raden voor mensen die niet over basiskennis (theologisch) Latijn en een beetje Grieks beschikken, anders stoor je je daar waarschijnlijk aan.

Er liggen nog veel meer boeken waar ik in bezig ben, misschien volgende keer weer wat meer ;)

Heb je de serie Arendsoog ook gelezen? (vroeger) :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Arendsoog » 17 mar 2016 17:37

Chaya schreef:Heb je de serie Arendsoog ook gelezen? (vroeger) :D

Jazeker:) Die staat compleet (en gelezen) in de kast :)

En ja, daar is inderdaad mijn forumnaam van afgeleid ;)
Naast dat de arend en het oog natuurlijk vaak als symbool gebruikt worden, maar dat zijn meer redenen achteraf die ik bij de naam kan bedenken.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 17:17

http://www.friedensstimme.nl/uitgaven

Heb dit boekje te leen van iemand. Wie kent het?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Arendsoog » 23 mar 2016 20:31

Arendsoog schreef:Ben nog steeds (of al weer) in van alles tegelijk bezig.

O.a. Christen en de christen - een bijbels antwoord op de vraag: wat is de bevindelijke kennis van Christus van ds. C. Harinck. Helder en duidelijk!

Inmiddels uit, mijn eerdere oordeel van helder en duidelijk blijft zeker overeind staan! ('helder en duidelijk' is niet direct een verwijzing naar het volgende boek trouwen ;)) De auteur bespreekt wat de bevindelijke kennis van Christus is: een ervaren van de waarachtigheid van Gods beloften; bevinding is gericht op de waarheid van Gods Word en de beproefdheid van Gods trouw. (p. 20) Het is geen wetenschappelijke studie. Ondertussen wijst de schrijver verschillende afwijkingen aan, maar het grootste deel van het boek bespreekt het onderwerp positief. Prijs valt ook mee, momenteel slechts € 9.50.

Meditaties van Descartes. Lees ik met de werkgroep van het filosofievak dat ik volg. Levert interessante discussies op :)

Inmiddels alle zes meditaties besproken. Causale (Med. 3), en met name zijn ontologische Godsbewijs (Med. 5) vond ik het meest interessant. Wat ik precies van de substantie-dichotomie van Descartes moet vinden weet ik niet; maar dat komt ook omdat ik zelf nog niet helemaal helder heb hoe ziel en lichaam zich nu precies verhouden. Wellicht dat de GD van Bavinck me daar nog verder in gaat helpen ;) Descartes' project is in ieder geval een interessant project. Of zijn controverse met de gevestigde theologische orde speciaal door dit boek komt: ik verwacht het niet. Het feit dat Descartes zijn uitgangspunt in het cogito (het denkend ding) neemt en van daaruit opklimt tot God, om vervolgens tot de zekerheid van de essentie van de materiële dingen te besluiten (Med. 5), hoeft m.i. niet per se controversieel te zijn. Het zou gelezen kunnen worden als een puur gedachte-experiment tegen de atheïsten. Maar goed, samenhangend met de rest van zijn mechanistische fysica zal er nog wel wat meer over te zeggen zijn.

Tijdje terug de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck gekocht (4 delen). Interessant en uiterst leerzaam, maar niet per se aan te raden voor mensen die niet over basiskennis (theologisch) Latijn en een beetje Grieks beschikken, anders stoor je je daar waarschijnlijk aan.

Inmiddels weer een stukje verder gelezen. Leerzaam! :)

Er liggen nog veel meer boeken waar ik in bezig ben, misschien volgende keer weer wat meer ;)

Verder momenteel o.a. bezig in Augustinus - leven en werken van dr. A. Sizoo.
De prekenbundel (sermones) Als licht in het hart (preken voor het liturgisch jaar) van Augustinus himself. De Preken rond staan op de planning om gelezen te worden.

Oke, lekker lang verhaal :D Lezen andere mensen ook nog interessante boeken?

@Johan100: Ik ken het niet.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 23:32

@Arendsoog.
Oke, en heb je het boek van John Owen al gelezen? Was het nog aan het zoeken van de week, denk dat ik hem uitgeleend heb.
Het boek van Harinck ben ik wel benieuwd naar.
Maar er zijn zoveel boeken...van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses... pred.12. Volgens Salomo.
Ik lees wel soms hier en daar een stukje op het weblog van dr. de Vries bijvoorbeeld. Kan ik andere mensen ook wel aanbevelen.
Verder lees ik heel vaak boeken (als ik er al aan toe kom) door elkaar. Lees zelden een boek helemaal uit (in een keer). In de jeugd daarentegen deed ik dat juist dan weer wel, meestal.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Arendsoog » 24 mar 2016 09:08

@Johan100
Nee, ik was een tijdje terug bij uitgeverij Den Hertog; later dacht ik: vergeten te kijken wat ze hebben staan van John Owen... ;( Volgende keer beter. Volgens mij staat er nog wel wat bij m'n ouders in de boekenkast van Owen, maar niet dat specifieke werk dacht ik... Zijn Catechismus heb ik een poosje terug wel door zitten kijken, online. De inhoud beviel me wel, maar online lezen niet zo ;)

Dat weblog lees ik inderdaad ook wel eens; eens in de zoveel tijd even de nieuwste berichten doornemen. Nieuwste bericht ging over Owen zag ik net ;) Dr. P. de Vries heeft trouwens een proefschrift over John Owen geschreven, voor zover je dat nog niet wist.
(voor de meelezers: www.drpdevries.blogspot.com)

Dat door elkaar lezen herken ik; waarschijnlijk komt het ook omdat het gemiddelde boek dikker wordt bij mij. En als ik iets lees als een prekenboek van Augustinus, is het beter als ik 1 of 2 preken per keer lees dan dat ik een hele serie achter elkaar doorlees.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten