Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2024 00:33

Yada schreef:Ik waardeer je waarschuwing en je directe zeggen, Marnix. Dat is nodig dat directe. Het lastige aan schrijven is wel dat we elkaars ogen niet kunnen zien.

Maar ook dit onderwerp gaat me wel aan het hart. Ik signaleer dat het oordelen nu in de kerken (én in de maatschappij) heel vaak gebruikt wordt om iedereen die waarschuwt monddood te maken. Terwijl iedereen (ver)oordeelt. Negatief of positief. Kijk maar: wat je de ander verwijt doe jezelf ook. Want jij nu doet tegenover mij, en wat naamloos doet is ook veroordelen. Snap je? Je kunt niet zonder. Daarom is kunnen we maar beter op de inhoud ingaan i.p.v. elkaar te gaan beschuldigen veroordelend te zijn. Ik begrijp het wel want bij mij vanbinnen stijgert het soms ook als ze me iets aanzeggen. Maar als de Heere dichtbij is dan wil ik het graag horen. De rechtvaardige sla mij en het zal als olie wezen. En in anderen ontvang je soms Zijn Vaderlijke kastijdingen. Soms ontvang je dan nieuwe nuttige ontdekking van binnen en andere keren ben je zelfs blij dat je iets mag ondervinden van wat de Heere ook heeft meegemaakt want Hij ontmoette ook veel weerstand laat je merken dat het Zijn kracht is in jouw zwakheid.


“Iedereen doet het” is niet de beste reactie op de woorden van Jezus: Oordeel niet opdat je niet veroordeeld wordt, met de maat waarmee je mensen meet zal je zelf ook gemeten worden”.

Het is denk ik ook niet de juiste reactie als je net met een oordeel hebt klaargestaan over een hele groep mensen en iemand zegt: je moet niet zo snel met je oordeel klaar staan. En dan zeggen: oh maar dat is toch ook een soort van oordeel? En Jezus doet het toch ook?!

Je oordeelde over iets wat de Bijbel niet verbiedt, een film kijken met een goed verhaal over iemand met hypertrofische cardiomyopathie en autisme (lijkt me) ook al is het een seculiere film bijvoorbeeld. Als iemand dat hier deelt (en er zijn genoeg christenen die deze film hebben gezien) hou dan gewoon even je oordeel voor je. Stel eventueel eens vragen wat de film met mensen deed, dat ze leerden, of er dingen waren die je als christen de wenkbrauwen deed fronsen, enzovoorts. Ipv direct er met een negatief oordeel klaar te staan.

De vrucht van de Geest in Galaten 5 zijn zaken die het hart aangaan. Jazeker, die zullen ook naar buiten komen. En ik schaam me vaak voor de Heere hoe weinig het naar buiten komt en hoe ik niet goed genoeg van Hem kan vertellen. Maar ook de moeilijke dingen die ik schrijf heeft Hij mij geleerd. Waarom zou ik die ook níet doorgeven? Tegelijk moet ik zeggen dat:
a. als het bij jezelf of de ander in het vlees valt dan kun je het gewoon niet zien wat die persoon wel of niet uit liefde, door Zijn Geest, doet. En dan verdragen we elkaar, elkaars karakter, opvoeding en lastigheden niet.*
b. er tegenwoordig veel over de vrucht van de Geest gesproken wordt terwijl de Bron, de Wijnrank gemist wordt. Valt jou dat niet op? Hoe zou jij daar dan mee omgaan?


Zelfbeheersing en zachtmoedigheid gaan ook over of je direct je oordeel klaar hebt en met het vingertje zwaait of dat je eerst de moeite neemt om naar de ander te luisteren, iemand te bevragen. Want er zijn zoveel onderlinge verschillen tussen christenen en al snel nemen we de maat die we zelf hebben bedacht, qua wat je wel en niet mag kijken, eten /drinken. Lees Romeinen 14 nog eens rustig door en tel een volgende keer even tot 10 voordat je wat jij niet doet als wet aan anderen oplegt. Dat is het enige wat ik je vraag omdat God dat ook leert.

Wat je vraag betreft, je kan alleen vruchtdragen als je met de Wijnrank verbonden blijft, dus als het goed is hebben me een het over beiden. Zo niet dan is dat een kwalijke en gevaarlijke zaak, die twee zijn aan elkaar gekoppeld. Als mensen het contact met de bron verliezen gaan ze zich druk maken over randzaken.

Verder, over je schaamte en het niet goed genoeg kunnen vertellen, besef dat je Gods liefde niet hoeft te verdienen. Hij kijkt allang met welbehagen naar je, door Jezus Christus. Je hoeft je bij Hem niet te schamen zoals een kind zich niet voor zijn / haar ouders hoeft te schamen als dingen niet lukken. Je mag altijd waar naar Hem als het niet lukt en Hij helpt je weer op weg. Gods liefde voor je is onvoorwaardelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor naamloos » 25 feb 2024 09:46

Yada schreef:Kijk maar: wat je de ander verwijt doe jezelf ook. Want jij nu doet tegenover mij, en wat naamloos doet is ook veroordelen.


Iets/iemand BEoordelen is wat anders dan VERoordelen, dat laatste heb je al meerdere keren gedaan in meerdere topics.
In tegenstelling tot jou ben ik niet verder gegaan dan wat je zelf geschreven hebt.
Mijn beoordeling is dat je met je hart erg gericht bent op de leer/letter, vandaar dat ik zei ''het vrome volk in de LEER verheugd ...."
Maar als je een stukje praktijk van oprechte naastenliefde tegenkomt (zoals in die film) herken je het niet eens.
Dan zeg je: ''Waarom kijk je zulke films die je geest slijpen met gedachten van de geesten uit de afgrond?"
Waarom? Omdat het een seculiere setting is? Omdat er geen theologische dogma's aan te pas komen?
Ik vind die film dan weer een sprekend voorbeeld van Romeinen 2, een 'heidin' die door haar werken getuigt dat de wet (naastenliefde) in haar hart geschreven is. Doet een geest uit de afgrond dat, of schrijft de H.G. de wet in het hart?

Yada schreef:Heeft Hij mensen vreugde gebracht door grapjes of onzin te verkondigen? Door ze in de duisternis te laten over hun eeuwige besteming?

Hopla, weer een veroordeling met het vonnis erbij. Jezus hoeft straks niks mee te doen, dat heeft 'het vrome volk' al lang voor hem gedaan.
Een typisch voorbeeld trouwens van wat ik bedoel met het opsluiten van de H.G. tussen 2 kaften.
Hoe hij werkt is voor ons niet na te gaan leert de Bijbel, je ziet het aan de vruchten.
Hij kan net zo goed een film gebruiken als een gelijkenis ofzo. Het gaat niet om de vorm maar om de inhoud.
Maar vertel is, waar bestaat die onzin concreet uit? Maak jij nooit geen grapjes? En waarom zou er in een film -die je voor ontspanning kijkt- geen grapjes mogen voorkomen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2024 14:34

Ik was vrijdag met de kinderen naar Gewoon super! in het filmtheater. Leuke animatiefilm van Noorse makelarij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2024 15:20

Geen film maar een indrukwekkende serie die sinds dit weekendop TV is: De Joodse Raad. Erg indrukwekkend.



De Vrijdagavond - Iedereen moet de dramaserie over de Joodse Raad zien


Te zien op NPO1 / NPO Start / NLziet
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Hermanus » 20 mar 2024 10:52

Ik ga nooit naar de bioscoop, zie dus ook geen films. En op de tv heb ik geen zenders waar ik films op kan zien, en ik hoef het ook niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2024 11:04

Hermanus schreef:Ik ga nooit naar de bioscoop, zie dus ook geen films. En op de tv heb ik geen zenders waar ik films op kan zien, en ik hoef het ook niet.


Waarom reageer je dan in dit topic? :roll:

Dit is bedoeld voor mensen die wel films kijken. Ik ga toch ook niet in een topic over breien en haken uitgebreid verkondigen dat ik niet kan en wil breien en haken? Ik zou zeggen, zoek een topic waar je wel een goede bijdrage kan maken. Of open er een over het wel of niet naar films kijken want blijkbaar wil je graag tussen de regels door een standpunt uitdragen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2024 15:17

Marnix schreef:Geen film maar een indrukwekkende serie die sinds dit weekendop TV is: De Joodse Raad. Erg indrukwekkend.



De Vrijdagavond - Iedereen moet de dramaserie over de Joodse Raad zien


Te zien op NPO1 / NPO Start / NLziet



Dit weekend een bijzonder bericht op NOS nav deze indrukwekkende serie.

Opperrabbijn wijzigt mening over de Joodse Raad na tv-serie: het is niet zwart-wit

Opperrabbijn Binyomin Jacobs, een van de belangrijkste Joodse religieuze leiders in Nederland, is van mening veranderd door de EO-tv-serie De Joodse Raad.

Jacobs vond altijd dat de Joodse Raad medeschuldig was aan het wegvoeren van ruim 100.000 Joden uit Nederland in de Tweede Wereldoorlog. "Zo ben ik opgevoed. Ik leerde: de Joodse Raad deugt niet. Al die mensen die vermoord zijn, dat komt door de Joodse Raad", zegt hij bij AT5. "Nou, het is toch een beetje anders. Het is geen zwart-witverhaal. Het is het onmogelijk maken van beslissingen over onmogelijke zaken."


(voor het hele artikel, zie link)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten