Waar heb je vannacht over gedroomd?

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor pindas83 » 08 okt 2016 19:18

Boekenlezer schreef::roll: Ben ik weer de enige die nog droomt?
nee hoor maar wij durven het gewoon niet te zeggen wat er gedroomd is 8-[
Zowel gisteren als vandaag heb ik gedroomd.

Gisterochtend/nacht.
Ik was op vakantie, en het was, zoals gebruikelijk in mijn dromen, weer chaos troef. Na mijn vakantie kon ik mijn fotografieapparatuur niet meer terugvinden. Oei, kostbaar verlies!

Vanochtend/afgelopen nacht.
Ik was in de plaatselijke GKV. En ik denk dat ik daar een bekende tegenkwam (EvE), zoiets. Daarna ging ik naar Putten. Dat lag in mijn droom ontzettend dicht bij Nijkerk. Het was zondagochtend. Ik zag daar ook de plaatselijke HHK, die er in mijn droom heel anders uitzag dan in het echt. Daar kwam ik ook weer wat bekenden tegen (o.a. JP).
Ah, JPB zeker? Doe hem de hartelijke groeten als je hem vannacht weer tegenkomt!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Johan100 » 08 okt 2016 19:58

Boekenlezer schreef: Daarna ging ik naar Putten. Dat lag in mijn droom ontzettend dicht bij Nijkerk. Het was zondagochtend. Ik zag daar ook de plaatselijke HHK, die er in mijn droom heel anders uitzag dan in het echt. Daar kwam ik ook weer wat bekenden tegen (o.a. JP).

Mwah, er ligt 10? kilometer tussen Nijkerk en Putten? Dus het klopt aardig ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 10 okt 2016 17:00

pindas83 schreef:nee hoor maar wij durven het gewoon niet te zeggen wat er gedroomd is 8-[

Altijd? Je droomt toch niet altijd eng of ontzettend privé?

Johan100 schreef:Mwah, er ligt 10? kilometer tussen Nijkerk en Putten? Dus het klopt aardig ;)

In de droom was het veel minder, en zag het er ook heel anders uit dan in het echt.
Dan zou je je kunnen afvragen hoe ik dan weet dat het die plaatsen waren. Tja, in een droom wéét je bepaalde dingen gewoon. Soms bijvoorbeeld ook wat een ander denkt, alsof je in het hoofd van die ander kan kijken. Naamplaatsbordjes helpen ook wel eens. Maar ik denk dat ik het toen gewoon vanuit mijn geheugen wist o.i.d.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor pindas83 » 11 okt 2016 19:10

Boekenlezer schreef:Altijd? Je droomt toch niet altijd eng of ontzettend privé?



Niet heel eng maar meestal wel privé.
Bovendien kan ik mij zelden een droom goed voor de geest halen, als dat wel het geval is gaat het meestal over dingen van Apocalyptische omvang.
Ik vermoed dan ook dat ik nogal fatalistisch ven ingesteld maar misschien dat mensen die hiervoor hebben doorgeleerd het anders zien.

Karina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2016 23:42

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Karina » 11 okt 2016 20:07

Afgelopen nacht droomde ik dat mijn vader ( vorig jaar overleden) aanwezig was op zijn eigen begrafenis en naar mijn moeder rende om haar te troosten.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 24 okt 2016 20:18

Ik heb vrij merkwaardig gedroomd. Het speelde zich af bij een huis met een omgeving met veel water. Zoiets als de Loosdrechtse plassen.
Er kwam een vrouw in voor, waarin ik achteraf elementen herken van diverse dames. Maar ook heel vreemde dingen, zoals ik niemand ken. Ze was nogal occult. Best eng dus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor mohamed » 25 okt 2016 00:17

Ik droomde een paar dagen geleden dat ik mijn portemonnee kwijt was, dat bleek in het echt niet zo te zijn, evenmin zat er veel van waarde in.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor pindas83 » 11 nov 2016 16:07

Ik droomde vannacht dat ik feilloos de gitaarapartij van Sting 's nummer Fragile aan het tokkelen was, dit terwijl ik praktisch nooit een gitaar heb vastgehouden. :D
Ik vond het schitterend klinken maar mn vrouw vond het bagger, maar ach wat weet zij ervan [-(

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor BroerKobijn » 11 nov 2016 17:10

Vannacht gedroomd over mijn vakantie in Portugal, en de vakantieliefde voor een prachtige (maar voor mij bijna onbereikbare) vrouw. Iets van langer geleden.
Come as you are

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2016 11:10

Gisterochtend heb ik gedroomd over vakantie. Er kwamen weer typerende dingen in die droom voor, zoals de zorg om mijn spullen niet kwijt te raken.

Van vanmorgen herinner ik mij twee dromen.
In de eerste parkeerde ik mijn fiets in de schuur van een flat. Waarom daar? De persoon van wie die schuur was, was verhuisd. Mijn sleutel paste zo op het slot, dus dat was geen probleem. Maar toen ik na verloop van tijd weer eens in die schuur keek, zag ik mijn fiets er niet meer staan. En ik had een fors deel van mijn fotografie-uitrusting in de fietstas van mijn fiets zitten! Dat zou een dure grap worden, als ik dat overnieuw zou moeten kopen!

De de tweede droom kwam er motorrijden in voor. In een showroom stonden twee concurrerende typen motorfietsen, de ene van het merk BMW en de andere van het merk Audi. (Die laatste maakt in werkelijkheid helemaal geen motorfietsen, maar in een droom kan alles. Wel is het zo, dat Audi het Italiaanse motormerk Ducati ooit gekocht heeft.) Het waren motorfietsen van het type BMW F800S. In de droom was er dus ook een Audi-variant op dit type motor. Het zal samen met mijn jongere broer geweest zijn, dat we erop gingen rijden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 31 dec 2016 13:12

Wij kijken eigenlijk heel onbevangen en seculier tegen het verschijnsel dromen aan. Maar dat is veel langer heel anders geweest. In een boek, waarin het gaat over het Romeinse Rijk, meer specifiek in de derde eeuw na Christus binnen dat verhaal, lees ik:

    Dat dromen vaak goddelijke aanwijzingen waren, daarvan was vrijwel iedereen overtuigd. Menigeen beriep zich op dromen om zijn handelen te rechtvaardigen, keizers maakten soms hun dromen openbaar om de hun toegevallen macht met een beroep op de goddelijke wil te rechtvaardigen. ...

    (Bron: Henk Singor, Constantijn, en de christelijke revolutie in het Romeinse Rijk, hoofdstuk 2: De orde van de kosmos, §: Orakels, astrologie en magie; behoorlijk aan het begin van die paragraaf; het betreffende boek heb ik genoemd in het topic 'Welk boek ben je aan het lezen?')

In de Bijbel heb je ook volop met dat verschijnsel te maken. Denk bijvoorbeeld aan de dromen van de Egyptische farao (Genesis 41). De Babylonische koning had wijzen in dienst die geacht werden dromen uit te kunnen leggen (Daniël 2 en 4). In Mattheüs 2 zien we het ook gebeuren, zowel bij de magiërs uit het Oosten, als bij Jozef. Dat geeft wel aan dat er door vele volken eeuwenlang zo tegen dromen aangekeken werd. Veel langer en algemener, dan hoe wij dat als moderne nieuwlichters doen.
Eerlijk gezegd kan ik voor mijzelf totaal geen boodschap uit mijn dromen ontwaren. Het is overigens ook niet mijn bedoeling om die oude visie nou direct klakkeloos over te nemen of opnieuw in te voeren. En wat de Bijbelse voorbeelden betreft: dat hoeft nog geen argument voor de objectieve juistheid van die oude visie te zijn, maar ik zie dat meer als een gebruikmaken van bestaande denkkaders door God, om bepaalde mensen te bereiken. (Sinds Einstein denken we toch sowieso minder snel in absolute termen?) Dat is een gedachte die ook mooi in lijn is met de accommodatietheorie van bijvoorbeeld Johannes Calvijn, en die gangbaar is in de gereformeerde theologie. Die zegt namelijk, dat God zich geopenbaard heeft in onze menselijke taal, en dat Hij zich zo aangepast heeft aan ons bevattingsvermogen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 31 dec 2016 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 31 dec 2016 13:15

Ik heb vannacht wel gedroomd, maar ik kan het mij allemaal niet zo helder herinneren. Het was een heel verhaal. Het had met werken te maken, seksualiteit speelde ook een rol. Uiteindelijk ging ik ergens vandaan. Ik nam niet de meest rechtsstreekse weg, omdat die versperd was door een auto o.i.d., maar nam een wat andere weg, maar dan bleek ik over een bruggetje te moeten die voor de auto eigenlijk niet geschikt was. Maar ik deed het toch maar, en ik kan mij geen rare gebeurtenissen herinneren bij die oversteek. Het lukte blijkbaar toch.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Chaya » 31 dec 2016 13:36

Wat ik fascinerend vind aan dromen is dat je reeds overleden mensen in contact laat komen met levende.
Of dat je een voorspellende droom kunt hebben, die had ik laatst.
Maar ook het door het elkaar husselen van allerlei gebeurtenissen, kan zo grappig zijn.
Terwijl je slaapt zijn je hersenen druk bezig met het verwerken van al je informatie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Boekenlezer » 31 dec 2016 14:15

Chaya schreef:Wat ik fascinerend vind aan dromen is dat je reeds overleden mensen in contact laat komen met levende.

Dat heb ik nou weer nooit in mijn dromen.

Chaya schreef:Of dat je een voorspellende droom kunt hebben, die had ik laatst.

Het verschijnsel 'déjà-vu' komt mij uit ervaring bekend voor.

Chaya schreef:Maar ook het door het elkaar husselen van allerlei gebeurtenissen, kan zo grappig zijn.
Terwijl je slaapt zijn je hersenen druk bezig met het verwerken van al je informatie.

Dat er flink wat gehusseld wordt, is duidelijk. Ik kan dingen uit mijn dromen vaak ook nogal meervoudig aan bestaande zaken verbinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar heb je vannacht over gedroomd?

Berichtdoor Chaya » 31 dec 2016 14:22

Boekenlezer schreef:Het verschijnsel 'déjà-vu' komt mij uit ervaring bekend voor.

Volgens mij is dat toch net iets anders. Hoeft i.i.g. niet persé met een droom te maken te hebben.
Nee je droomt bijvoorbeeld dat je afspraak (waar je misschien enorm tegenop ziet) op een vreemde manier niet doorgaat en dan blijkt het de volgende dag ook zo te zijn. Dat had ik dus onlangs.
Ik belde aan en er werd niet open gedaan, tot driemaal toe en ik keerde dus opgelucht huiswaarts.
Dat was in mijn droom he, het was in het echt geen situatie waarbij ik moest aanbellen.
Maar ik werd al heel vroeg gebeld dat deze afspraak helaas niet door kon gaan.
Boekenlezer schreef:Dat heb ik nou weer nooit in mijn dromen.

Echt niet? Komt er geen overleden familielid in je droom voor?
Ik droomde zelfs over een overleden opa (die ik nooit gekend heb, alleen van een foto) en in mijn droom was hij zo levend. Hij hield mijn pasgeboren dochtertje vast. Zo bizar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten