Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2009 11:42

haring schreef:
Rolf schreef:Prijs is nog niet bekend.
Schatting:
- €24.000 voor de goedkoopste 150 pk versie
- €30.000 voor de duurdere 180 pk versie
Voor dat geld zijn er ook auto's te koop met evenzoveel vermogen,
minder sportief, maar comfortabeler, ruimer en meer praktisch.


Wat heb je daar aan, als ie dr maar goed uit ziet en hard gaat :P

Ach ja, sportief is een auto sowieso niet. :roll: Wie van sportief rijden houdt, moet gaan fietsen. Dat geeft een lekker (sportief) gevoel in je lijf.

(O, het was alweer tijd voor een nieuwe pagina? :| )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2009 11:44

Gisteren zag ik er weer een rijden: een Mercedes-Benz, een AMG-model. Zoiets vind ik wel stoer.
Vooral die mooie roffel vanuit de V8-motor die je dan hoort. Je hóórt dan tenmiste dat je een V8 hebt! Want dat spreekt tegenwoordig ook helemaal niet meer vanzelf.
Zo zag ik gisteren eveneens een BMW 550i touring rijden. Het ging heel langzaam. Je hoorde nauwelijks wat. Het was dat je 550i op de achterkant zag staan, anders zou je werkelijk geen idee hebben wat voor versie het is. Dan denk ik ook bij mijzelf: "Heb je dáárvoor een dikke V8 met ruim 360 pk vermogen?" Waarom in zo'n geval geen viercilinder 520i? Rijdt veel zuiniger, en is ook snel genoeg voor het verkeer.

Maar bij een Mercedes-Benz AMG hoef je daar dus niet over in te zitten. Daarbij hoor je wel dat die een dikke V8 heeft.
De meeste AMG's hebben een V8, van 6,2 liter inhoud. In de logo's liegt Mercedes-Benz overigens dat het een 6,3 liter zou zijn. Maar 6208 cc is voor mij toch echt 6,2 liter.
Er bestaat ook een 6 liter V12 met twee turbo's.


De E63 AMG. Een gewone vierdeurs koets, maar dan sportvelgen eronder, en vier dikke ovaalronde uitlaten eronder. Dan heb je dus een gewone auto, in een superstoere uitvoering.
Dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Video

De 6,2 liter V8 levert een vermogen van maximaal 514 pk.
Vanuit stilstand sleurt die de auto in 4,5 seconden naar 100 km/u. Dat komt aardig in de buurt van motorfietsachtige waarden...
Topsnelheid natuurlijk begrensd op 250 km/u (duh).
Je rijdt zo'n auto natuurlijk niet voor het milieu. Een gemiddeld verbruik van 14,3 liter op 100 km. 1 op 7. Dan rijd je voor twee.
De CO2-uitstoot: 341 g/km.
Met een prijs van € 148.075 wordt het mij onmogelijk gemaakt om met dit ding het milieu te belasten.

Tot juni 2006 was er de E55 AMG. Die heeft een 5,4 liter V8 met compressor. Levert een vermogen van 476 pk. Daarmee moet je 0,2 seconden langer geduld hebben om hem vanuit stilstand op de 100 km/u te hebben. (Ik weet het, dat valt niet mee in deze gehaaste tijden...)
Die ging wat zuiniger met de brandstof om: gemiddeld 12,9 liter op 100 km, dat is 1 op 7,8.

De versie van de E55 AMG die van juli 1999 tot maart 2002 te koop was, leverde 'slechts' 354 pk. Ik denk dat die geen compressor had.


Is dat nou niet wat overdreven, een 6,2 liter V8 in een betrekkelijk compact model als de C-klasse? Met wat minder komt hij toch ook wel vooruit?
Feit is in ieder geval dat hij met die enorm dikke V8 uitgaat boven de 4 liter V8 uit de BMW M3 en de 4,2 liter V8 van de Audi RS4.

Afbeelding

Afbeelding

457 pk vermogen, dat is nog altijd net zoiets als wat de superauto van ruim 20 jaar geleden, de Porsche 959, aan vermogen leverde!
0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, en een brandstofverbruik van gemiddeld 13,4 liter op 100 (1 op 7,5).
Voor € 106.385,- niet echt wat je noemt gratis.

Van maart 2004 tot maart 2007 zat er nog een 5,4 liter V8 van 367 pk. (De C55 AMG.) Dat is een wat kleinere motor, maar nog flink aan de maat voor zo'n compacte auto.
Van 0-100 km/u in 5,2 seconden. En een dorst van 11,9 liter op 100 km (1 op 8,4).

De C32 AMG, het model waarmee men het moest doen van februari 2001 tot maart 2004, verschilt qua specificaties niet eens zo veel, behalve dan dat deze een 3,2 liter V6 had met compressor.


Ook in de S-klasse kun je de 6,2 liter V8 krijgen in een AMG-model. Dan levert hij 525 pk. De 1 op 7 haalt hij niet helemaal meer (1 op 6,7). Maar daar lig je natuurlijk niet wakker van als je een prijs van twee ton kan neertellen.

Afbeelding

Afbeelding

Als AMG krijgt zo'n S-klasse wel de brute uitstraling, waarmee hij geschikt is voor de Marokkaanse loverboy, of de crimineel die over véél geld gaat. Daar moet ik toch altijd een beetje aan denken, als ik een S-klasse zie met brute sportvelgen. Dus als je graag stoer wilt zijn, dan is dit wel de ultieme kans als je veel geld hebt.

Heb je nog een tonnetje extra over, dan kun je in plaats van voor de S63 AMG ook kiezen voor de S65 AMG. Belachelijk, een ton extra...! Je vraagt je af: waar zou al dat geld in zitten? Zit het wel ergens in? Is het niet gewoon woekerwinst? Een auto voor de decadente rijkelui die daar niet om malen. In Nederland kan ik me niet herinneren dat ik de auto ooit gezien heb. In Moskou wel. De rijkelui malen daar niet zo om de problemen van de gewone man, is mijn beeld.
Maar goed, of slecht zo je wilt, je hebt dan een 6 liter V12 met twee turbo's, die een vermogen kan leveren van 612 pk. Wat dat uithaalt? 0,2 seconden sneller vanuit stilstand op 100 km/u dan de S63 AMG: 4,4 seconden i.p.v. 4,6 seconden. Topsnelheid natuurlijk precies hetzelfde: 250 km/u elektronisch begrensd.

In coupévorm kan dit ook. Er is de CL63 AMG en de CL65 AMG. Kost ietsje meer. Scheelt respectievelijk ongeveer € 22.000 ,- en € 18.000,-. Och. Ik zou alleen al voor dat prijsverschil liever een leuke fotocamerauitrusting kopen. Kun je toch een leuke camera met een stel objectieven voor kopen. Je moet alleen de collectie grote teletoeters wat beperkt houden.


Met een dikke SUV van 0 tot 100 km/u in 5 seconden? En dan doorgaan tot 250 km/u? Het kan. In de vorm van de ML 63 AMG. Levert maximaal 510 pk vermogen.
Zuipt natuurlijk als een tempelier: gemiddeld 16,5 liter op 100 km (1 op 6,1).

Afbeelding

Afbeelding

Video

Kort geleden zag ik zo'n beest eens bij het verkeerslicht wegrijden. Ging best snel. Klonk ook wel bruut, die V8.


Wat minder SUV, en meer echt terreinwagen: de G55 AMG.
Met de 5,4 liter V8 met compressor. Weten ze tegenwoordig ook al 500 pk uit te halen. Niet echt zuinig met 16,3 liter op 100 km gemiddel (1 op 6,1).


Wat ik gisteren zag rijden was een CLS.
Die kun je tegenwoordig ook krijgen met de dikke 6,2 liter V8. De getallen: 514 pk, 0-100 km/u in 4,5 seconden, gemiddel 14,5 liter/100 km (1 op 6,9). Kost € 162.051.

Afbeelding

Afbeelding

Van september 2004 tot juni 2006 was er de CLS55 AMG. Ook niet verkeerd. Die heb ik ook eens zien rijden.
Is met 13,6 liter/100 km (1 op 7,4) wel een stukje zuiniger, maar het is nog altijd een beste slok. Een 5,4 liter V8 met compressor, die 476 pk levert. Daarmee sleurt hij de auto in 4,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.


Of de CLK ook als AMG bestaat? Ja hoor.
De 6,2 liter V8, die vandaag de standaardmotor is van AMG, is ook hier te krijgen. Dan heb je de CLK63 AMG. Dan levert hij 481 pk. Dat levert een acceleratie op van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Niet echt zuinig met 14,2 liter gemiddeld op 100 km (1 op 7). Is ook als cabriolet te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Video

Van de CLK63 AMG bestaat ook een Black Series model.

Van juni 2002 tot juni 2006 was er de CLK55 AMG. Die had 367 pk. 0-100km/u in 5,2 seconden, en gemiddeld 12,8 liter/100 km (1 op 7,8).


In de SLK doen ze het nog altijd wat bescheidener. Daarin is niet de 6,2 liter V8 leverbaar, maar de 5,4 liter V8. Die levert dan 360 pk.
Maar dat is nog altijd genoeg om van dit autootje een bommetje te maken. 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden is niet mis. Verbruikt nog altijd 12 liter op 100 km (1 op 8,3).

Afbeelding


Verder is er natuurlijk nog de SL.
Die hebben ze een jaar geleden een stuk lelijker gemaakt, moet ik zeggen! Lelijk is tegenwoordig blijkbaar de trend. (Zie vooral BMW. Maar de nieuwe E-klasse is ook niet echt mooi.) Dus plaats ik maar plaatjes van het model dat nog wel mooi was.
Bij de SL is er keuze uit twee modellen.
Om te beginnen de SL 63 AMG. 525 pk vermogen, 0-100 km/u in 4,6 seconden. Verbruik gemiddeld 13,9 liter/100 km (1 op 7,2). De auto weegt 1870 kg. En hij kost € 213.892,-.
Voor wie dat te bescheiden vindt is er de SL65 AMG: 612 pk vermogen, 0-100 km/u in 4,2 seconden. Gemiddeld verbruik: 15,1 liter/100 km (1 op 6,6). 2020 kg zwaar. Kost € 320.129,-.

Het kan nog gekker. Er is nog de SL65 AMG Black series. Slechts een naam erachter, maar het geeft behoorlijke verschillen. Ten eerste moet je er steenrijk voor zijn, want hij kost € 486.169,-. Dat is in guldens meer dan een miljoen!
De 6 liter V12-biturbo-motor levert dan 670 pk. Die sleurt deze auto in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, en hij houdt het bij 320 km/u voor gezien. Waarschijnlijk elektronisch begrensd! Tja, dat is inderdaad wel bruut.

Afbeelding

Afbeelding

Video

Het model, waarbij de voorkant nog bij de rest van de auto paste, zoals op de foto's te zien, was te krijgen als SL55 AMG en SL65 AMG.
De 5,4 liter V8 met compressor uit de SL55 AMG leverde 517 pk. Daarmee ging hij van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden.


Zelfs de R-klasse is als AMG-model te krijgen: de R63 AMG 4Matic. Dat is dus met 4-wielaandrijving.
510 pk vermogen. Dat sleurt deze 2230 kg zware auto in 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Zuipt natuurlijk als een tempelier: 16,3 liter op 100 km (1 op 6,1).
Voor € 141.800,- heb je dan een leuke gezinsauto.

Afbeelding

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 09 mei 2009 12:24

Afbeelding Chevrolet 2 doors saloon, 4 cil. 1928.

Afbeelding Fiat 500, 499cc, 18pk, 514 kg, 1971. (Strepen zijn van de achteruitverwarming.)

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Leuke auto's

Berichtdoor christien » 09 mei 2009 12:51

Ik heb vanmiddag een caddilac (of hoe je dat ook schrijft) gefotograveerd
Dat is echt een mooie auto :wink:

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 09 mei 2009 13:07

Zag vanmorgen deze:
Afbeelding Cadillac Escalade, 6,2 ltr, 8 cil. 301 kW. (Vanaf ong. €120.000.)

Ook gezien, de kleinste in serie gebouwde cabrio (voor zover ik weet).
Afbeelding Smart Fortwo Cabrio, 1000 cc, 70 pk, 790 kg, 270 cm lang.
Volgens de bestuurder rijdt hij goed. Niet meer zoals de eerste series Smart Fortwo, die weinig
koersvast waren. Testberichten laten eenzelfde indruk achter, sterk verbeterd vanaf 2007.

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 11 mei 2009 17:29

BMW met drukvulling
Nieuwe BMW drieliter (6-cil) biturbo, met 300 pk en 400 Nm bij 1300 - 5000 rpm.
Vooral dat laatste is zeer uitzonderlijk, 400Nm/1300 rpm. Het turbogat, weinig vermogen bij laag
toeren, is nog wel eens het zwakke van benzinemotoren met turbo, maar dus niet bij deze.
Volledig artikel.

BMW is een beetje laat, maar gaat nu ook downsizen, en wel met driecinders.
Drie uitvoeringen van een 1,35 ltr driecilinder met turbo, de x16i, x18i en x20i.
Met vermogens van 122, 150 en 180 pk. Max. koppel resp. 190, 220 en 260 Nm.
Volledig artikel.

Honda
Honda Insight (hybride) meest verkocht in Japan.

Eerste goedgekeurde el. auto
De Think City is de eerste el. auto met Europese goedkeuring.
Enkele gegevens:
- stadsauto, 299cm, max. 100 km/h
- aktieradius 180 km
- oplaadtijd 13 uur (voor volledig opladen)
- Prijs: €40.000
Artikel over Th!nk City dd 16 feb. 2001 (verwachte prijs €23.000).
Laatst gewijzigd door Rolf op 11 mei 2009 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leuke auto's

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2009 20:08

Het is dat die Think zo duur is, maar anders leek het mij wel wat. Bijna iedere nacht kan hij wel 13 uur opladen, en ik rijd iets van 110 km maximaal per dag.
Maar ja, 40.000 euro is een beetje veel...

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 11 mei 2009 20:49

Electrische auto's
Deze (el. Citroen C1) kost €19.000.
Maar:
- is hier nog niet te koop
- topsnelheid ong. 100 km/h
- aktieradius 100 km.
Prijs van het accupakket is mogelijk ong. de helft van de aanschafprijs.
Dus als die vernieuwd moet worden ... .
En met 41 pk en een behoorlijk gewicht zal de acceleratie van 0 - 80 wel 15 - 20 sec zijn.
Voordeel is dat er geen houderschapsbelasting betaald hoeft te worden.
Kosten voor opladen:
- stel 13 uur lang 2 kW (na 100 km): 5 (5 uur dagtarief) × 2 × 0,25 + 8 (8 uur nachtarief) × 2 × 0,20 = €2,50 + €3,20 = €5,70.
Is 5,7 cent per km. Dat is met een gewone C1, die schijnen 1 : 21 te halen, ong. 6,5 cent per km met de huidige benzineprijs (€1,31).

Groot verschil is dat bedrijven veel goedkoper stroom kunnen kopen. Bij afname van grote hoeveelheden kan de prijs per kWh
(schat ik) dalen van 25 naar misschien wel 15 cent. Dan wordt het verschil veel groter.

Gratis autorijden
Een familielid rijdt (volgens eigen zeggen) gratis in z'n auto.
Op deze manier:
- goedkope auto als nieuw gekocht (Fiat Panda).
- volgeplakt met reclame
Nadelen:
- kost erg veel tijd om het allemaal voor elkaar te krijgen
- er worden enkele eisen gesteld
- aanzien vd auto
Laatst gewijzigd door Rolf op 12 mei 2009 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 12 mei 2009 08:47

TheKeimpe schreef:Het is dat die Think zo duur is, maar anders leek het mij wel wat. Bijna iedere nacht kan hij wel 13 uur opladen, en ik rijd iets van 110 km maximaal per dag.
Maar ja, 40.000 euro is een beetje veel...

40.000 euro is vreselijk veel geld. Voor een kwart van dat geld rijdt je een nieuwe kleine auto. Een bedrag dat vele malen bereikbaarder is.
Op deze manier is die elektrische auto slechts een speeltje voor rijkelui.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leuke auto's

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2009 18:46

@Rolf: ik ben bang dat je twee kommaatjes bent vergeten. Het is 5,7 of 6,5 cent, gelukkig niet 57 of 65 cent per km. Dat zou ik dagelijks €65,- aan vervoerskosten hebben...

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 12 mei 2009 19:16

Inderdaad. (Is verbeterd nu.)
Voor iets minder zuinige auto's kan grofweg ong. 10 cent per km gerekend worden
voor de brandsrof. Ruim 25 jaar geleden was dat ook zo, alleen toen waren het
andere centen. In 1980 had ik een Alfasud 1200 ti, met een verbruik van
ong. 1 : 12. Benzine kostte toen nog geen 100 cent (€0,45) per liter.

Afbeelding Alfa Romeo Alfasud 1200 ti, 1200 cc, 68 pk, 4 cil. boxermotor, 5 versn. (zeldzaam voor die tijd).
De boxermotor zorgde voor een laag zwaartepunt. De auto had mede daardoor een hele goede wegligging.
Ook bij hoge snelheden (toen kon dat nog) lag hij vast op de weg. Alfa is nog lang doorgegaan
met boxers, maar uiteindelijk toch overgestapt naar lijnmotoren (waarschijnlijk i.v.m. zuinigheid).
Voor zover ik weet was de Alfa Romeo 145 1.7 16V (130 pk) de laatste uitvoering met boxermotor,
welke in productie is geweest tot mei 1996.

Nieuwe Opel Astra
Afbeelding
Afbeelding
Opel Astra I. Introductie staat gepland voor oktober as.

Motoren
Als benzine 1.4i (direkte inspuiting, 100 pk), 1.4i turbo 120 pk (175 Nm), 1.4i turbo 140 pk (200Nm) en 1.6i turbo 180 pk (230Nm/2200rpm).
Als diesel 1.3 cdti (95 pk), 2.0 cdti (160 pk) en twee daartussen.
De Astra I is 4,42 cm lang (Focus 4,34; Golf 4,20). Enkele andere opties: zelfaanpassende lichten, lezen van verkeersborden,
drie instellingen voor rijeigenschappen (normaal, comfortabel, sportief). Meer over de nieuwe Astra.

Intussen werkt Fiat verder om te fuseren met Opel. Voor het einde van deze maand moet het afgerond zijn. Andere kandidaten
zijn Magna (toeleverancier voor de auto-industrie) en sheik Hamad (Ver. Emiraten), die ook een belang heeft in Daimler.
De nieuwe Ford Focus staat gepland voor 2010.

SAAB
Drie potentiele kopers voor SAAB bekend.
Eén ervan is Fiat.
SAAB is enigzins een premium-Opel. Opel wil nu ook een budgetmerk: Wartburg.

Betaalpaal voor el. auto's
Eerste betaalpaal voor electrische auto's geplaatst.

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2009 19:23

Oude modellen als nieuw verkocht
Als er een nieuw model wordt uitgebracht voor een bepaald type,
wordt het oude model soms onder een andere merknaam nog enkele jaren
voortgezet. Bijv. de oude Renault Clio als Dacia Sandero.

Soms worden zulk soort oude modellen nog heel lang verkocht.
O.a. de Volkswagen Santana. De Santana is in Nederland verkocht van
1980 - 1985. In China is de Santana nu een populaire auto.

Dit jaar wil VW ook stoppen met de productie van de Golf 1 (Zuid-Afrika).

Niet helemaal ontopic, maar wel verwant. Een bekende (ondernemer) heeft landbouwwerktuigen
geexporteerd naar Rusland. Machines die hier verouderd zijn, konden daar nog goed gebruikt worden.
Ook in de landbouw is er volop ontwikkeling. Soms loopt die ver voor op de auto-industrie.
VW en Ford hebben sinds enkele jaren een DSG-bak (versnellingsbak met dubbele koppeling).
In de landbouw werden al in de jaren '70 transmissies toegepast met dubbele koppeling (powershift).

Verbruik
Amerikaanse auto moet 40% zuiniger worden (Obama stelt nieuwe richtlijnen).

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 20 mei 2009 20:51

* Sloopregeling van start op 29 mei as.

* Tot 20 mei 18.00 uur konden toekomstige investeerders voor Opel zich melden.
Er hebben zich drie kandidaten gemeld.
GM en de Duitse overheid beslissen nu wie de zeggenschap van GM over mag nemen.
Wat er met Saab gebeurd? Als het aan Fiat ligt, die ook erbij.
Mogelijk ten koste van Lancia.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mei 2009 16:45

Voor € 151.000,- of € 155.000,- kun je vanaf nu nòg harder bij een ander naar binnen rammen in het verkeer.
Pff, wat een walgelijke patserbakken zijn dat zeg, de BMW X5 M en de X6 M!
Vooral die X6 vind ik echt een bak waar je met goed fatsoen niet mee kunt aankomen. Zo òngelofelijk lelijk, hoe krijgen ze het voor elkaar!! :shock:
Zie bericht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 29 mei 2009 19:29

BMW X5 M, één van de commentaren:
... Wederom een zinloze geldverspilling van onze oosterburen, terwijl iedereen nu zo langzamerhand er wel aan gewend is geraakt dat het wat minder moet en kan. De ontwikkelingskosten van deze modellen (en vele andere) zullen ze bij BMW nimmer terugverdienen gezien het geringe aantal wat ze wellicht toch nog kunnen verkopen. Ga zo door, BMW, dan ga je straks vanzelf GM achterna: Down the drain!

* Eerste slooppremie uitgereikt.
* Voor €7995 een splinternieuwe Fiat Punto (bij inruil oude auto).
* Fiat doet niet meer mee met bespreking over Opel.
* Magna* waarschijnlijk nieuwe eigenaar van Opel, beginsel akkoord met GM.
* Maar het laatste woord is aan Eurocommissaris Kroes.

* Magna is gevestigd in Aurora in de Canadese provincie Ontario,
telt ongeveer 70.000 werknemers en heeft wereldwijd 326 onderzoekscentra
en fabrieken. Het concern heeft volgens het jaarverslag van 2008 geen
activiteiten in Nederland.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten