Gisteren zag ik er weer een rijden: een Mercedes-Benz, een AMG-model. Zoiets vind ik wel stoer.
Vooral die mooie roffel vanuit de V8-motor die je dan hoort. Je hóórt dan tenmiste dat je een V8 hebt! Want dat spreekt tegenwoordig ook helemaal niet meer vanzelf.
Zo zag ik gisteren eveneens een
BMW 550i touring rijden. Het ging heel langzaam. Je hoorde nauwelijks wat. Het was dat je 550i op de achterkant zag staan, anders zou je werkelijk geen idee hebben wat voor versie het is. Dan denk ik ook bij mijzelf: "Heb je dáárvoor een dikke V8 met ruim 360 pk vermogen?" Waarom in zo'n geval geen viercilinder
520i? Rijdt veel zuiniger, en is ook snel genoeg voor het verkeer.
Maar bij een Mercedes-Benz AMG hoef je daar dus niet over in te zitten. Daarbij hoor je wel dat die een dikke V8 heeft.
De meeste AMG's hebben een V8, van 6,2 liter inhoud. In de logo's liegt Mercedes-Benz overigens dat het een 6,3 liter zou zijn. Maar 6208 cc is voor mij toch echt 6,2 liter.
Er bestaat ook een 6 liter V12 met twee turbo's.
De
E63 AMG. Een gewone vierdeurs koets, maar dan sportvelgen eronder, en vier dikke ovaalronde uitlaten eronder. Dan heb je dus een gewone auto, in een superstoere uitvoering.
Dat ziet er zo uit:
VideoDe 6,2 liter V8 levert een vermogen van maximaal 514 pk.
Vanuit stilstand sleurt die de auto in 4,5 seconden naar 100 km/u. Dat komt aardig in de buurt van motorfietsachtige waarden...
Topsnelheid natuurlijk begrensd op 250 km/u (duh).
Je rijdt zo'n auto natuurlijk niet voor het milieu. Een gemiddeld verbruik van 14,3 liter op 100 km. 1 op 7. Dan rijd je voor twee.
De CO2-uitstoot: 341 g/km.
Met een prijs van € 148.075 wordt het mij onmogelijk gemaakt om met dit ding het milieu te belasten.
Tot juni 2006 was er de E55 AMG. Die heeft een 5,4 liter V8 met compressor. Levert een vermogen van 476 pk. Daarmee moet je 0,2 seconden langer geduld hebben om hem vanuit stilstand op de 100 km/u te hebben. (Ik weet het, dat valt niet mee in deze gehaaste tijden...)
Die ging wat zuiniger met de brandstof om: gemiddeld 12,9 liter op 100 km, dat is 1 op 7,8.
De versie van de
E55 AMG die van juli 1999 tot maart 2002 te koop was, leverde 'slechts' 354 pk. Ik denk dat die geen compressor had.
Is dat nou niet wat overdreven, een 6,2 liter V8 in een betrekkelijk compact model als de
C-klasse? Met wat minder komt hij toch ook wel vooruit?
Feit is in ieder geval dat hij met die enorm dikke V8 uitgaat boven de 4 liter V8 uit de
BMW M3 en de 4,2 liter V8 van de
Audi RS4.
457 pk vermogen, dat is nog altijd net zoiets als wat de superauto van ruim 20 jaar geleden, de
Porsche 959, aan vermogen leverde!
0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, en een brandstofverbruik van gemiddeld 13,4 liter op 100 (1 op 7,5).
Voor € 106.385,- niet echt wat je noemt gratis.
Van maart 2004 tot maart 2007 zat er nog een 5,4 liter V8 van 367 pk. (De
C55 AMG.) Dat is een wat kleinere motor, maar nog flink aan de maat voor zo'n compacte auto.
Van 0-100 km/u in 5,2 seconden. En een dorst van 11,9 liter op 100 km (1 op 8,4).
De
C32 AMG, het model waarmee men het moest doen van februari 2001 tot maart 2004, verschilt qua specificaties niet eens zo veel, behalve dan dat deze een 3,2 liter V6 had met compressor.
Ook in de
S-klasse kun je de 6,2 liter V8 krijgen in een AMG-model. Dan levert hij 525 pk. De 1 op 7 haalt hij niet helemaal meer (1 op 6,7). Maar daar lig je natuurlijk niet wakker van als je een prijs van twee ton kan neertellen.
Als AMG krijgt zo'n S-klasse wel de brute uitstraling, waarmee hij geschikt is voor de Marokkaanse loverboy, of de crimineel die over véél geld gaat. Daar moet ik toch altijd een beetje aan denken, als ik een S-klasse zie met brute sportvelgen. Dus als je graag stoer wilt zijn, dan is dit wel de ultieme kans als je veel geld hebt.
Heb je nog een tonnetje extra over, dan kun je in plaats van voor de S63 AMG ook kiezen voor de S65 AMG. Belachelijk, een ton extra...! Je vraagt je af: waar zou al dat geld in zitten? Zit het wel ergens in? Is het niet gewoon woekerwinst? Een auto voor de decadente rijkelui die daar niet om malen. In Nederland kan ik me niet herinneren dat ik de auto ooit gezien heb. In Moskou wel. De rijkelui malen daar niet zo om de problemen van de gewone man, is mijn beeld.
Maar goed, of slecht zo je wilt, je hebt dan een 6 liter V12 met twee turbo's, die een vermogen kan leveren van 612 pk. Wat dat uithaalt? 0,2 seconden sneller vanuit stilstand op 100 km/u dan de S63 AMG: 4,4 seconden i.p.v. 4,6 seconden. Topsnelheid natuurlijk precies hetzelfde: 250 km/u elektronisch begrensd.
In coupévorm kan dit ook. Er is de
CL63 AMG en de
CL65 AMG. Kost ietsje meer. Scheelt respectievelijk ongeveer € 22.000 ,- en € 18.000,-. Och. Ik zou alleen al voor dat prijsverschil liever een leuke fotocamerauitrusting kopen. Kun je toch een leuke camera met een stel objectieven voor kopen. Je moet alleen de collectie
grote teletoeters wat beperkt houden.
Met een dikke SUV van 0 tot 100 km/u in 5 seconden? En dan doorgaan tot 250 km/u? Het kan. In de vorm van de
ML 63 AMG. Levert maximaal 510 pk vermogen.
Zuipt natuurlijk als een tempelier: gemiddeld 16,5 liter op 100 km (1 op 6,1).
VideoKort geleden zag ik zo'n beest eens bij het verkeerslicht wegrijden. Ging best snel. Klonk ook wel bruut, die V8.
Wat minder SUV, en meer echt terreinwagen: de
G55 AMG.
Met de 5,4 liter V8 met compressor. Weten ze tegenwoordig ook al 500 pk uit te halen. Niet echt zuinig met 16,3 liter op 100 km gemiddel (1 op 6,1).
Wat ik gisteren zag rijden was een
CLS.
Die kun je tegenwoordig ook krijgen met de dikke 6,2 liter V8. De getallen: 514 pk, 0-100 km/u in 4,5 seconden, gemiddel 14,5 liter/100 km (1 op 6,9). Kost € 162.051.
Van september 2004 tot juni 2006 was er de CLS55 AMG. Ook niet verkeerd. Die heb ik ook eens zien rijden.
Is met 13,6 liter/100 km (1 op 7,4) wel een stukje zuiniger, maar het is nog altijd een beste slok. Een 5,4 liter V8 met compressor, die 476 pk levert. Daarmee sleurt hij de auto in 4,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.
Of de
CLK ook als AMG bestaat? Ja hoor.
De 6,2 liter V8, die vandaag de standaardmotor is van AMG, is ook hier te krijgen. Dan heb je de CLK63 AMG. Dan levert hij 481 pk. Dat levert een acceleratie op van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Niet echt zuinig met 14,2 liter gemiddeld op 100 km (1 op 7). Is ook als cabriolet te krijgen.
VideoVan de CLK63 AMG bestaat ook een
Black Series model.
Van juni 2002 tot juni 2006 was er de CLK55 AMG. Die had 367 pk. 0-100km/u in 5,2 seconden, en gemiddeld 12,8 liter/100 km (1 op 7,8).
In de
SLK doen ze het nog altijd wat bescheidener. Daarin is niet de 6,2 liter V8 leverbaar, maar de 5,4 liter V8. Die levert dan 360 pk.
Maar dat is nog altijd genoeg om van dit autootje een bommetje te maken. 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden is niet mis. Verbruikt nog altijd 12 liter op 100 km (1 op 8,3).
Verder is er natuurlijk nog de
SL.
Die hebben ze een jaar geleden een stuk lelijker gemaakt, moet ik zeggen! Lelijk is tegenwoordig blijkbaar de trend. (Zie vooral BMW. Maar de nieuwe E-klasse is ook niet echt mooi.) Dus plaats ik maar plaatjes van het model dat nog wel mooi was.
Bij de SL is er keuze uit twee modellen.
Om te beginnen de SL 63 AMG. 525 pk vermogen, 0-100 km/u in 4,6 seconden. Verbruik gemiddeld 13,9 liter/100 km (1 op 7,2). De auto weegt 1870 kg. En hij kost € 213.892,-.
Voor wie dat te bescheiden vindt is er de SL65 AMG: 612 pk vermogen, 0-100 km/u in 4,2 seconden. Gemiddeld verbruik: 15,1 liter/100 km (1 op 6,6). 2020 kg zwaar. Kost € 320.129,-.
Het kan nog gekker. Er is nog de SL65 AMG Black series. Slechts een naam erachter, maar het geeft behoorlijke verschillen. Ten eerste moet je er steenrijk voor zijn, want hij kost € 486.169,-. Dat is in guldens meer dan een miljoen!
De 6 liter V12-biturbo-motor levert dan 670 pk. Die sleurt deze auto in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, en hij houdt het bij 320 km/u voor gezien. Waarschijnlijk elektronisch begrensd! Tja, dat is inderdaad wel bruut.
VideoHet model, waarbij de voorkant nog bij de rest van de auto paste, zoals op de foto's te zien, was te krijgen als SL55 AMG en SL65 AMG.
De 5,4 liter V8 met compressor uit de SL55 AMG leverde 517 pk. Daarmee ging hij van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden.
Zelfs de
R-klasse is als AMG-model te krijgen: de R63 AMG 4Matic. Dat is dus met 4-wielaandrijving.
510 pk vermogen. Dat sleurt deze 2230 kg zware auto in 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Zuipt natuurlijk als een tempelier: 16,3 liter op 100 km (1 op 6,1).
Voor € 141.800,- heb je dan een leuke gezinsauto.