Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2009 09:42

NB. ik heb de titel even aangepast, gezien het komende deel 2. Deze titel dekt de lading beter denk ik.

Rolf

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Rolf » 30 mei 2009 11:20

Denk ik ook.

Laatste nieuws
Magna krijgt groen licht voor overname Opel.
Teleurstelling bij Fiat. Sergio Marchionne wilde Fiat groter maken, wat volgens noodzakelijk is voor concurrerend produceren.
En daarvoor Opel (en ook SAAB) inlijven. Zelfs nachten (van wo op do) werden er over vergaderd. Uiteindelijk kwam er toch
geen overeenkomst. De meeste werknemers van Opel zullen er waarschijnlijk blij mee zijn, zij vreesden voor het imago van Opel
bij overname door Fiat. En werknemers van Fiat zagen het ook met argusogen aan. Fiat en Opel hebben voor een groot deel modellen
in dezelfde segmenten. Zij vreesden voor ontslagen.
Moeilijkheid hierbij was ook nog dat Fiat zelf een schuld van 5 miljard euro heeft. Daarom wilde Fiat eigenaar worden zonder met contanten
te komen, maar wel met een aantal toezeggingen.
Magna lijkt een passende eigenaar. Zelf toeleverancier voor auto-onderdelen. Ook Nederland is hierbij gebaat. Vele toeleveranciers
van Opel zijn gevestigd in Nederland.

Wat is van deze les te leren?
Dat de Amerikanen (GM) opmakers zijn, en veel te groot denken? De VS (althans GM) wordt ook verweten slecht voor
hun dochters te zorgen. Om die reden wilde Zweden SAAB niet steunen. Het begon eigenlijk al direct in 1929 toen Opel
zichzelf verkocht aan GM. Enkele grote auto's die Opel toen gebouwd had, moesten vernietigd worden. Het zou te
concurrerend kunnen zijn ... .
In de VS lijkt veel groot en sterk te moeten zijn. In 2008 waren de Ford F-serie en Chevrolet Silverado (pickups met
4,6 ltr motor) het meest verkocht. Maar er lijkt iets verandering in te komen. Verbruik van 10 meest verkochte auto's in de VS.
En je niet uitleveren aan supermachten? Zoals nu bijv. ook Essent doet. GM was eens de grootste, en lijdt nu meer
dan 1 miljard euro verlies per maand. Elke verkochte auto moeten duizenden euro's bij.
Misschien deze les: Samenwerking is nodig, maar eigen doelstellingen behouden en niet vooral de grootste willen zijn.

Verwante artikelen
* Opel van Magna
* Koenigsegg één van de bieders voor SAAB

Rolf

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 17:55

Voorstel om belasting voor de zuinigste auto's af te schaffen.
Onder de zuinigste auto's wordt verstaan de categorie die
met een CO2-uitstoot minder dan 110 gram per kilometer.
Bijv. de nieuwe Suzuki Alto voldoet daaraan.
Als ingangsdatum wordt 1 jan. 2010 genoemd. Volledig artikel.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor smArtjan » 03 jun 2009 18:01

Volgens mij was het toch al de bedoeling om de BPM, in stappen, te laten uitfaseren?
En hoe zit het dan met de bijtelling van een Suzuki Alto als je daar zakelijk mee rijdt? :lol:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 18:35

Het volledige schrappen van de belasting voor de allerzuinigste categorie
(< 110 CO2) betreft alleen de wegenbelasting (houderschapsbelasting).
Voor deze categorie is de bijtelling 14%. Zie verder artikel.

31 vragen met antwoord over zuinige auto's, BPM, enz. (Min. VROM).
Hoogste concentraties CO2 en fijnstof in de Randstad, laagste in het noordoosten.

Opel-dealers halen opgelucht adem.
Hummer is verkocht.
Nu Saab nog.

meissie88

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor meissie88 » 03 jun 2009 21:43

Ik heb weer 's wat :lol: Als ik met m'n auto achteruit rij, en ik maak een bocht naar rechts, dan lijkt er iets te schuren, iemand enig idee wat 't kan zijn? 't zit dan bij het rechtervoorwiel, voor m'n idee...

Rolf

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2009 21:48

Ja, wel enig idee. Misschien iets met de fusee-kogels,
of het wiellager, slijtage.
Kan eenvoudig gecontroleerd worden.
Eén voorwiel opkrikken. (Auto uit de versnelling, maar wel op de rem!)
Wiel ronddraaien en goed luisteren.
Anders even na laten kijken bij de dealer.
Misschien nog net binnen de drie maanden garantie.
Maar ik weet dat niet zeker zo.

Mijn nichtje had ook iets dergelijks.
Schurende geluiden bij de voorwielen,
als het stuur helemaal gedraaid werd.
En de voorwielen leken heel iets 'te rammelen',
een beetje ruw uitgedrukt.
Bij een Opel Corsa (1.4 16V, 2002).
Precies op het moment dat de drie maand garantie voorbij was ... .
Kosten: €400 + arbeidsloon.

Autoadviezen.nl, controle fusee-kogels.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Dirk » 04 jun 2009 12:19

rijdt sinds gisteren in een Blauwe Jetta 1.6 fsi, bj 2007. Hele verandering t.o.v. een corsa 1.4i, bj 1996.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor liefie » 04 jun 2009 12:31

Mijn auto is van de week gekeurd ik dacht dat er van alles niet goed was. Kom ik daar was alleen 1 van mijn stadslichten kapot voor de rest niks =D>

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor DonWoozy » 04 jun 2009 13:25

Seat Exeo ST: 464 liter meer in ruil voor € 1.300,-

Vanaf september staat de Exeo ST bij de dealer. Op het ruimte aanbod na is Seat’s nieuwe stationwagen technisch exact gelijk aan de sedan.
En nu heeft Seat laten weten wat die extra 464 liter aan bagageruimte ons gaat kosten, € 1.300,- om precies te zijn.


De vierdeurs Exeo beschikt normaliter over een bagageruimte van 460 liter. Vreemd genoeg moet de Exeo ST het met 442 liter doen. Wanneer
de achterbank leuningen worden neergeklapt wordt het een ander verhaal. Dan vergroot de stationwagen z’n bagageruimte naar een hoogte
van 1.184 liter. De sedan komt in deze toestand niet verder dan 720 liter. Een simpele rekensom leert ons vervolgens dat in optimale
hoedanigheid de ST 464 liter meer aan pak capaciteit biedt. En Seat gaat daar exact 1.300,- voor vragen.

Concrete prijzen
Dit prijsverschil ten opzichte van de vierdeurs Seat Exeo geldt voor alle model uitvoeringen. Concreet betekent dit dat de Exeo ST vanaf
€ 25.295,- verkrijgbaar is. Voor dit bedrag mag de koper zich de eigenaar noemen van een 1.6 liter benzine met 102 pk. De 150 pk sterke 1.8T
staat voor minimaal € 30.295,- in de boeken. Voor het topmodel binnen het benzine gamma, de 2.0 liter TFSI met 200 pk, zal de verkoper een
bedrag van € 33.295,- vragen. Dieselen met de Exeo ST kan vanaf € 29.495,-. De 120 pk sterke 2.0 TDI doet dan het werk in het vooronder.
De andere twee tweeliter diesels met vermogens van 143 en 170 pk staan genoteerd voor respectievelijk € 30.995,- en € 35.495,-.

Uitrustingen
De Exeo ST profiteert van dezelfde uitrustingniveaus als de sedan. De basis uitvoering is weggelegd voor de Reference die onder meer is voorzien
van ESP, zeven airbags (incl. knieairbag), climatronic, een boordcomputer en elektrische portierruiten voor en achter. Iets hoger op de luxeladder
staat de Style. Die voegt bovenop de basisuitrusting nog eens 16 inch lichtmetalen wielen, cruise control, parkeersensoren achter, licht- en regen
sensor, multifunctioneel stuurwiel, alarmsysteem en aluminium sierlijsten in het interieur aan toe. Tot slot is er de Sport met zaken als een sport
interieur en sportonderstel, 17 inch lichtmetalen wielen en donkergetinte ruiten achter. De optielijst is hiermee natuurlijk lang niet ten einde.
Veeleisende kopers kunnen vervolgens altijd nog gaan voor een zonnedak met zonnecellen (€ 1.695,-), Bi-Xenon koplampen met actieve bochten
verlichting (€ 1.250,-) en/of een uitgebreid infotainment systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor em_ma » 04 jun 2009 14:26

Wie heeft er DE tip om een rode auto mooi rood te houden?
Ik heb em een keer gewaxed, maar toen werd het zo wit-vlekkerig, of ik heb gewoon niet genoeg spierballen. 8)
Door de wasstraat halen helpt wel wat, maar niet super goed.

Wat is nou het beste bij een roestplek: overlakken of zo laten? Ik heb eens gehoord dat als je de plek overlakt je dan het probleem alleen maar erger maakt. De roestplekken zitten overigens bij het portier.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor DonWoozy » 04 jun 2009 15:17

em_ma schreef:Wie heeft er DE tip om een rode auto mooi rood te houden?


Een rode auto is het gemakkelijkst rood te houden wanneer het metallic lak is, zodra je dat niet
heb is het gewoon veel poetsen geblazen heel veel anders kun je er volgens mij niet aan doen.

em_ma schreef:Wat is nou het beste bij een roestplek: overlakken of zo laten? Ik heb eens gehoord dat als je de plek overlakt je dan het probleem alleen maar erger maakt. De roestplekken zitten overigens bij het portier.


Om een roestplek weg te krijgen met het gewoon weggehaald worden en opgevuld worden, daarna opnieuw
spuiten en zou het probleem verholpen moeten zijn

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor em_ma » 04 jun 2009 15:35

Thnx voor de tips DW!
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor The Engineer » 04 jun 2009 17:26

Rolf schreef:Ja, wel enig idee. Misschien iets met de fusee-kogels,
of het wiellager, slijtage.
Kan eenvoudig gecontroleerd worden.
Eén voorwiel opkrikken. (Auto uit de versnelling, maar wel op de rem!)
Wiel ronddraaien en goed luisteren.
Anders even na laten kijken bij de dealer.
Misschien nog net binnen de drie maanden garantie.
Maar ik weet dat niet zeker zo.

Mijn nichtje had ook iets dergelijks.
Schurende geluiden bij de voorwielen,
als het stuur helemaal gedraaid werd.
En de voorwielen leken heel iets 'te rammelen',
een beetje ruw uitgedrukt.
Bij een Opel Corsa (1.4 16V, 2002).
Precies op het moment dat de drie maand garantie voorbij was ... .
Kosten: €400 + arbeidsloon.

Autoadviezen.nl, controle fusee-kogels.


Dit lijkt mij meer een gevalletje homokinetische koppeling: Hoor je vaak bij achteruitrijden en sturen als die versleten is.

Kost ongeveer 50 euro per stuk en meestal heb je er 2 nodig. Dan nog arbeidsloon: 4 uur keer 50 euro per uur geeft een totaal van ongeveer €300,-. Maar dit is een HELE grove schatting.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Rolf

Re: Autotopic (was: Leuke auto's)

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2009 17:48

Vind ik zo moeilijk in te schatten.
Als het m'n eigen auto was, zou ik hem van voren even op bokken zetten,
en beide voorwielen goed controleren.

Bij een Golf (die ik ooit een half jaartje had) waren de homokineten* ook
stuk. Die trilde verschrikkelijk. Hoe harder, hoe erger.
Kan ook zijn dat er gewoon ergens iets aanloopt.
Verlaagd onderstel (kortere veren) of grotere wielen kunnen ook problemen
geven.

* Homokineten kunnen stuk gaan door normale slijtage. Maar ook door slecht
onderhoud. Bijv. te weinig smering, of kapotte rubberhoezen zodat het vet eruit
gaat.

* Homokineten zijn kogelkoppelingen in de aandrijfassen tussen differentieel
een wielen. Door toepassing van homokineten kunnen de wielen op en neer
bewegen. Animatie op Wikipedia.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten