Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2003 18:54

Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

Berichtdoor The_Pim » 13 jan 2005 13:14

Mag ik jullie wijzen op 2 lezenswaardige artikelen? Ik heb ze nog niet helemaal kunnen lezen, maar dit lijkt een interessante studie te worden. Een beetje de overkoepeling van eerder verschenen publicaties.

Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (1)
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (2)
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 jan 2005 14:00

Deze artikelen zijn ook al in het topic over het boek van van der Zwaag genoemd...

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 13 jan 2005 16:17

Volgens mij gaan de volgende topic's hier ook allemaal over:

- Aanbod van genade
- Ger Gem vs. Ger Gem in Ned
- Dr. K. van der Zwaag


(Wil dit topic niet onderuit halen, maar hier staat ook nuttig informatie.)

Wat ik verder nog wil zeggen is dat de Ger. Gem bijna net zo verdeeld is in de leer, als de Chr. Ger. Kerk. Zie alleen al het verschil tussen ds. de Wit, en ds. Vreugdenhil bijvoorbeeld.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2005 00:00

frekje schreef:Wat ik verder nog wil zeggen is dat de Ger. Gem bijna net zo verdeeld is in de leer, als de Chr. Ger. Kerk. Zie alleen al het verschil tussen ds. de Wit, en ds. Vreugdenhil bijvoorbeeld.

De Gereformeerde Gemeente is uiteindelijk bezien toch ook weer samengesteld uit verschillende groeperingen en kerkverbanden, toch?

Ik vind het niet goed als je alles in één lijntje probeert te krijgen. We moeten het met elkaar eens zijn over de hoofdzaken, en verdraagzaam zijn in de middelmatige zaken.

LennartvdB
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2004 14:11

Berichtdoor LennartvdB » 14 jan 2005 11:29

Een belangrijk verschil met de Chr. geref kerk is dat er in de Ger gem een eenheid van leer is. Die is bij de Chr. geref kerk ver te zoeken. Het aangeduide verschil tussen twee predikanten is geen leerverschil maar een meingsverschil.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jan 2005 11:36

O? Kijk maar eens naar Ger.Gem Apeldoorn en Ger.Gem Beekbergen, een zee vanverschil...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

try

Berichtdoor try » 14 jan 2005 12:19

Tja, waar staan de Gereformeerde Gemeenten? Ik denk, dat dit kerkverband (beter: gemeentenverband) een lange traditie heeft van een samengaan van verschillende liggingen. Op hoofdzaken was er altijd overeenstemming en aanvaarding. De accenten waren van gemeente tot gemeente anders. Een aantal elementen hebben de eenheid in de Gereformeerde Gemeenten steeds bewaard:
- een bepaalde milde en vriendelijke onderlinge bejegening. De gemeenten bestonden van oudsher niet uit vele edelen, vele aanzienlijken. Daardoor was het element van 'hogerop' , 'macht' en 'invloed' niet zo sterk aanwezig. Men vond Gods volk door alle liggingen heen, ondanks de eigen diepgewortelde beleving.
- Er is steeds een herkenbare sociale stijl en omgang geweest. Men voelde zich bij elkaar thuis en praat, daad, gewaad werkte samenbindend.
- Men heeft altijd een zeker evenwicht gevoeld in de meer en minder orthodoxe gemeenten. Er waren predikanten van verschillende ligging en met inachtneming van wederzijdse gevoeligheden kon men heel goed een kerkverband (met meerdere vergaderingen) in stand houden. Beiden vleugels hadden hun literatuur. Een zeker evenwicht dus, hoewel plaatselijke gemeenten een duidelijk eigen identiteit konden hebben.
- Er was een evenwicht in hart en hoofd. Er werd gestudeerd en er werd gemediteerd, gebeden en gewerkt, er was een gevoel van afhankelijkheid en er werd georganiseerd.
- het landelijke orgaan had niet een echte absolute zeggenschap. De Saambinder was meer stichtend. De Generale Synode vooral bezinnend en adviserend.

Helaas zijn er een aantal ontwikkelingen, waardoor bovenstaande beschrijving in de verleden tijd moet worden geschreven.

Het beeld is veranderd vanwege de volgende ontwikkelingen:
- het evenwicht is er in de praktijk nog wel, maar er wordt gesuggereerd, dat de meer leerstellige, orthodoxe richting nu met recht zijn invloed moet laten gelden. Men uit van behoudende zijde kritiek op de wat ruimeren.
- het kerkverband gaat steeds meer zijn samenbindende omgangsvormen, de stijl van leven, geloven, spreken en omgaan met elkaar verliezen. Men herkent elkaar niet meer na het eerste woord, op het eerste oogopslag of uit de verte. Nee, er is veel uitleg en discussie nodig om nog te weten te komen of men bij elkaar hoort of niet. Dat heeft natuurlijk te maken met een verandering in levenshouding onder invloed van de maatschappij, die de oude omganspatronen niet meer toestaan. Vooral jonge mensen en jonge gezinnen worden gedwongen een groot aantal wijzigingen in de praktijk van alle dag door te voeren, die veel ouden de wenkbrauwen doen fronsen: internet, studie, contacten met andere kerken, tv, werken van vrouwen, vrije tijd, kleding, gedrag, geldbesteding, verzekeringen, wereldgelijkvormigheid, opvoeding etc.
Men komt losser van elkaar te staan.
- Er treedt polarisatie op door bepaalde predikanten, die kennelijk als voormannen optreden, wanneer als neerslag van deze veranderingen gestudeerde mensen hun eigen traditie kritisch tegen het licht houden.
Met voorbijgaan aan alle tendenzen die er in de Ger.Gem. geweest zijn, worden alleen zeer orthodoxe standpunten gebruikt als remedie tegen de optredende veranderingen. Daarmee wordt het evenwicht, de milde benadering en het zorgvuldige scheiden van hoofd- en bijzaken achterwege gelaten, waarop de ruimer denkende ger.gemmers zich vertwijfeld afvragen, waarom er nu opeens geen ruimte meer is. Wat is er veranderd met vroeger. De suggestie van een verborgen agenda wordt gewekt, wanneer reeds lang gehoorde geluiden nu opeens als onorthodox ter zijde worden gezet.

Kortom: de veranderde tijden, die ook heel moeilijk zijn voor een identiteitsgevoelig verband, worden op een niet-adequate manier tegemoet getreden, roepen een tweedeling op en verplichten mensen om een kant te kiezen. Er is geen enkele garantie, dat deze koers niet leidt tot ongelukken. Men zou zich veel meer teweer moeten stellen tegen het uit onbalans raken van dit kerkverband en moeten proberen om )soms tegen eigen vlees en overtuiging in) toch de ander als gewaardeerde broeder en zuster vast te houden.

De ontwikkelingen gaan namelijk gewoon door. Er is geen alternatief voor het bij elkaar blijven (of het moest zijn het van elkaar weg trekken). Maar wie wordt daarmee gesticht? Wie wordt daarmee getrokken? Wat wordt daarmee opgelost?

try

Gebruikersavatar
lindita
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:50
Locatie: Ede
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 14 jan 2005 13:04

Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???

Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt. :roll:

Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
:roll: :roll: :roll:
the most important things in life are not things

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 14 jan 2005 14:01

Heb hier ook wel eens discussie over met mijn ouders, zij zijn lid in de GG Beekbergen terwijl ik vorig jaar overgegaan ben naar Apeldoorn, waar ik nog steeds erg dankbaar voor ben.

Als ik hen op bepaalde dingen in Beekbergen of in de GG in het algemeen wijs (bijv. op artikelen in de Saambinder waar ik het totaal niet mee eens ben), wordt mij gevraagd: "Je zit toch op belijdeniscatechisatie? Terwijl je je niet thuisvoelt in de GG?"

Ik voel me prima thuis in de GG...alleen niet in alle gemeenten. Als ik zou moeten kiezen: GG Beekbergen of Hersteld Hervormd Apeldoorn zou ik voor Hersteld Hervormd Apeldoorn kiezen.

Net wat Raido zegt (spreek je trouwens uit ervaring Raido?): een wereld van verschil tussen twee gemeentes.
Laatst gewijzigd door Afat82 op 18 apr 2005 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 jan 2005 16:26

Sowieso zit er verschil tussen gemeenten. Dat is bij elk kerkverband zo. Streven naar eenheid, een mooi streven maar het is en blijft onhaalbaar.

De Ger. Gem. in Vlissingen is ook wat eigenzinniger en 'lichter' dan de meeste andere gemeenten. (Het verschil met Middelburg Zuid is bijvoorbeeld behoorlijk, als de ds. uit Middelburg Zuid (naam kwijt) in Vlissingen staat is de kerk nog niet eens halfvol).

Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 06:52

kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 15 jan 2005 10:00

caprice schreef:
kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.


Vind ik eerlijk gezegd een zinloze opmerking. Net alsof in de gergem dat als enige gebeurt, en bovendien geeft Kurtyo zelf niet aan waarom hij het er niet mee eens is, dus dat er ook niet in gaan leggen.
En wat me ook tegenstaat is het woordje van nature. Net alsof alleen Gods kinderen het in de gergem goed kunnen uithouden en de rest niet ofzo.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 10:20

caprice schreef:
kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Ik denk dat er meer aan vast zit. Bijvoorbeeld: in hoeverre komt het vrije en ruime genadeaanbod waarvan de Bijbel spreekt - bijv. Jes. 55:1 en Openb. 22:17 - tot zijn recht? Wordt er wel echt gebiedend gepreekt?
Het is mij al vaak genoeg opgevallen dat de Bijbel absoluut niet moeilijk doet over het komen tot het heil. Wel is de Bijbel indringend en ernstig vermanend, in de stijl van: Volhard tot aan het einde toe! Strijd ervoor tot het uiterste! En dan gaat het niet over bekeerd worden, maar over volhouden in het geloof.

Het hangt er dus nog maar vanaf waarop de bezwaren van kurtyo zich richten.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 15 jan 2005 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 10:28

lindita schreef:Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???

Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt. :roll:

Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
:roll: :roll: :roll:

Volgens mij is het inderdaad heel wat meer dan een interpretatieverschil. De praktische impact is hier niet te onderschatten. Daar heb je helemaal gelijk in, lindita.
Die lijdelijke dominee die je noemt, somt wel een hele hoop waarheden op. Maar als je de Bijbel goed bestudeert, en je legt het eens naast elkaar, zul je wel merken: de manier waarop verschilt hemelsbreed.
De bijbelse waarheden worden dan geplaatst in een denkkader, in een sfeer, zoals de praktijk van de Bijbel die niet kent. Er is dus bepaald méér aan de hand dan een interpretatieverschilletje!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2005 10:31

The_Pim schreef:Mag ik jullie wijzen op 2 lezenswaardige artikelen? Ik heb ze nog niet helemaal kunnen lezen, maar dit lijkt een interessante studie te worden. Een beetje de overkoepeling van eerder verschenen publicaties.

Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (1)
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (2)

Onlangs is er in het ND een artikel verschenen over dit onderwerp. Zie: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=54667

Zojuist vernam ik dat er ook al twee reagerende artikelen op zijn:
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=54776 door K. van Bekkum.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=54775 door ds. W. Visscher.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 135 gasten