Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

waar staan

Berichtdoor Chris7 » 02 sep 2008 09:05

Amen!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 sep 2008 10:38

Denkertje21 schreef:
TheKeimpe schreef:Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.


No way!!! Het is alles UIT Hem, door Hem en tot Hem.
Onvoorwaardelijk. Hij neemt ook zondebesef mee. Hij neemt ALLES mee. Er is niks van jou bij!
En omdat Hij alles meeneemt, zoals je zegt: ook het zondenbesef, kun je dat -door Hem verkregen- zondenbesef toch op z'n minst wel als een kenmerk van geloof bestempelen, samen met al die andere dingen die Hij meebrengt? Zonder enige kennis/enig bezit van al die kenmerken (dus ook van het zondenbesef) kan er toch geen geloof zijn? In die zin is het dan ook een voorwaarde...

Overigens ben ik van mening dat een preek niet helemaal mag draaien om één van die 'kenmerken', hetzij zondenbesef hetzij iets anders (aanbidding bijvoorbeeld). De prediking moet evenwichtig zijn en Christus moet centraal staan, maar de andere aspecten mogen ook weer niet verzwegen worden. Gelukkig zijn er ook binnen de GG genoeg predikanten die een evenwichtige prediking voorstaan.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 02 sep 2008 11:20

Denkertje21 schreef:
TheKeimpe schreef:Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.


No way!!! Het is alles UIT Hem, door Hem en tot Hem.
Onvoorwaardelijk. Hij neemt ook zondebesef mee. Hij neemt ALLES mee. Er is niks van jou bij!

Ook mijn zondebesef is uit Hem, ja, gelukkig wel. Maar als hij alles meeneemt, dan neemt hij OOK zondebesef mee.

Ademen is een voorwaarde om te leven, maar niet in de zin van: eerst ademen, dan leven.
Zondekennis is een voorwaarde om genade te hebben, maar niet in de zin van: eerst zondekennis, dan pas genade, maar wel: genade kan niet zonder zondekennis voorkomen, zoals vuur niet zonder warmte kan zijn.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2008 15:08

Uit een tafelgebed:

"Door Hem en met Hem en in Hem
is aan U, God, almachtige Vader,
in de eenheid met de Heilige Geest,
alle eer en eerlijkheid
door alle eeuwen der eeuwen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 sep 2008 14:43

Zondekennis is een voorwaarde om genade te hebben, maar niet in de zin van: eerst zondekennis, dan pas genade, maar wel: genade kan niet zonder zondekennis voorkomen, zoals vuur niet zonder warmte kan zijn.
Volgens mij zou je dan beter kunnen zeggen dat zondekennis het eerste kenmerk van de wedergeboorte is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2008 19:08

Waar staan de gereformeerde gemeente?

http://www.refdag.nl/artikel/1364693/Ni ... en+verband)+wil+terug+naar+GGiN.html

http://www.refdag.nl/artikel/1367870/Go ... +GGiN.html

Als je deze artikelen tot je laat doordringen roept dat wel vragen op.
Gaan Nieuwerkerk en Gouda schuld belijden dat zij het in 1980 fout gedaan hebben?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 okt 2008 17:43

Goede vraag, maar dit gaat niet echt over de Gereformeerde Gemeenten. Want daarbij denk ik aan: de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, zoals ze officieel heten.
Het gaat hier over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Die komen weliswaar uit de GG, maar het is niet waar ik bij GG aan denk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 okt 2008 16:49

Boekenlezer schreef:Goede vraag, maar dit gaat niet echt over de Gereformeerde Gemeenten. Want daarbij denk ik aan: de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, zoals ze officieel heten.
Het gaat hier over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Die komen weliswaar uit de GG, maar het is niet waar ik bij GG aan denk.

Mee eens.
Ik denk dat de twee, straks misschien een, ook maar zonder belijdenis terug moeten naar de GG ‘De Kerk’.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 okt 2008 20:45

Kijk, dat vind ik wel goed: Gereformeerde Gemeenten tekenen protest aan bij NS. Ze laten zich horen. Dat zouden meer kerken moeten doen, dan vanuit een passief minderwaardigheidscomplex er het zwijgen toe te doen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 okt 2008 16:37

****, wat goed. :mrgreen: |:)|

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 okt 2008 18:35

Geen bastaard vloeken gebruiken, ander sturen ze jou ook een brief.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 okt 2008 12:38

lindita schreef:Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???

Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt. :roll:

Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
:roll: :roll: :roll:
ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Hetzelfde heb ik dus in de Chr.Geref. Kerk (sorry als ik even uit ga wijken) ik ging in Doornspijk naar de Kerk met m'n zwager en de kinderen. Hij preekte over hel en verdoemenis. Ik voelde mij gewoon depressief! Terwijl dat als ik ds. Rietveld (Nijkerk), ds. van Roekel (Putten), ds. Middelkoop (Urk) of ds. Wallet (Schoonrewoerd) hoor dan ben ik gewoon heel anders gestemd! Zij leggen het ook anders uit, gewoon veel blijer enzo. Ze preken niet alleen hel en verdoemenis, maar ook de blijde kant van het evangelie.
Ik begrijp dus helemaal wat je bedoelt.
Sorry ik ging even off.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 01 nov 2008 09:34

Kom dan bij ons naar de kerk........ :mrgreen:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 nov 2008 17:38

Ja, als ik dit zo lees is de prediking niet in evenwicht geweest.
Wet en evangelie horen in evenwicht te zijn.

Hannah1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2009 17:03
Locatie: Nabij Utrecht

Berichtdoor Hannah1984 » 08 jan 2009 20:14

Weet je wat ik wel komisch vind in deze discussie (ik heb hem teruggelezen, ben net nieuw hier)? Dat de ex-gergemmers zo heerlijk kunnen knetteren over hun nest. Maar laat ze blij zijn met het nieuwe licht dat ze gevonden hebben en zich dáárop richten, in plaats van hun energie te richten op iets dat ze achter zich gelaten hebben. Dat bespaart denk ik veel mensen een hoop frustratie.
Gilead.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten