Moderator: Moderafo's
En omdat Hij alles meeneemt, zoals je zegt: ook het zondenbesef, kun je dat -door Hem verkregen- zondenbesef toch op z'n minst wel als een kenmerk van geloof bestempelen, samen met al die andere dingen die Hij meebrengt? Zonder enige kennis/enig bezit van al die kenmerken (dus ook van het zondenbesef) kan er toch geen geloof zijn? In die zin is het dan ook een voorwaarde...Denkertje21 schreef:TheKeimpe schreef:Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.
No way!!! Het is alles UIT Hem, door Hem en tot Hem.
Onvoorwaardelijk. Hij neemt ook zondebesef mee. Hij neemt ALLES mee. Er is niks van jou bij!
Denkertje21 schreef:TheKeimpe schreef:Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.
No way!!! Het is alles UIT Hem, door Hem en tot Hem.
Onvoorwaardelijk. Hij neemt ook zondebesef mee. Hij neemt ALLES mee. Er is niks van jou bij!
Volgens mij zou je dan beter kunnen zeggen dat zondekennis het eerste kenmerk van de wedergeboorte is..Zondekennis is een voorwaarde om genade te hebben, maar niet in de zin van: eerst zondekennis, dan pas genade, maar wel: genade kan niet zonder zondekennis voorkomen, zoals vuur niet zonder warmte kan zijn.
Boekenlezer schreef:Goede vraag, maar dit gaat niet echt over de Gereformeerde Gemeenten. Want daarbij denk ik aan: de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika, zoals ze officieel heten.
Het gaat hier over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Die komen weliswaar uit de GG, maar het is niet waar ik bij GG aan denk.
ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Hetzelfde heb ik dus in de Chr.Geref. Kerk (sorry als ik even uit ga wijken) ik ging in Doornspijk naar de Kerk met m'n zwager en de kinderen. Hij preekte over hel en verdoemenis. Ik voelde mij gewoon depressief! Terwijl dat als ik ds. Rietveld (Nijkerk), ds. van Roekel (Putten), ds. Middelkoop (Urk) of ds. Wallet (Schoonrewoerd) hoor dan ben ik gewoon heel anders gestemd! Zij leggen het ook anders uit, gewoon veel blijer enzo. Ze preken niet alleen hel en verdoemenis, maar ook de blijde kant van het evangelie.lindita schreef:Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???
Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt.
Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten