De SGP is zo gek nog niet!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

De SGP is zo gek nog niet!

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 11:57

Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.


Stelling:

Is Paulus gek geworden of had hij het gewoon niet zo op vrouwen?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 13:04

Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.

Laat zich leren in stilheid, wat leren? in alle onderdanigheid --> slaat op dat leren niet op alle...

Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Hum stinkt naar de Koran, en wij maar klagen dat de Koran zo vrouw onvriendelijk is.

Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.

Waar gaat dat over? Nergens toch? God zat toch niet te mokken omdat Hij een vrouw moest maken, ze zijn beide evenveel, even belangrijk... of is een vrouwenziel minder dan die van een man?

En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Niet door de slang-himself maar door de vrouw, en wat is erger? Satan in de slang of in de vrouw? geen verschil in mijn ogen.

Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Ronduit bezopen, belachelijk, sorry voor deze woorden... maar een vrouw kan toch echt meer dan kinderen baren...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2005 13:06

Adam had Eva nodig, zou Eva Adam ook nodig hebben? ;p

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 13:12

Er staat: om kinderen te baren en zie jij maar eens kinderen te krijgen zonder man (ja het kan)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2005 14:43

Raido schreef:
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Hum stinkt naar de Koran, en wij maar klagen dat de Koran zo vrouw onvriendelijk is.

Volgens mij staat deze perikoop in het kader van de gebruiken in de samenkomst, dus Paulus zegt niets direct over maatschappelijke verhoudingen. Paulus stelt dus dat de vrouwen geen leertaak in de samenkomst mogen hebben.

Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.

Waar gaat dat over? Nergens toch? God zat toch niet te mokken omdat Hij een vrouw moest maken, ze zijn beide evenveel, even belangrijk... of is een vrouwenziel minder dan die van een man?

Daar gaat het hier helemaal niet om. Het gaat hier om: eerst Adam, dan Eva. Niet: Adam is beter dan Eva.

En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Niet door de slang-himself maar door de vrouw, en wat is erger? Satan in de slang of in de vrouw? geen verschil in mijn ogen.

De vrouw is het eerst bezweken onder de verleiding, terwijl zij zo'n belangrijk iets toch eerst met Adam als haar hoofd had moeten overleggen. Daar gaat het hierom.

Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Ronduit bezopen, belachelijk, sorry voor deze woorden... maar een vrouw kan toch echt meer dan kinderen baren...
Misschien een verwijzing naar de vloek voor de vrouw uit Genesis? Bovendien denk ik dat met 'baren van kinderen' ook de opvoeding bedoeld wordt. Daar ligt haar taak, niet in de leidende rol in de eredienst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2005 16:10

De man was net zo goed schuldig aan de zondeval... en kreeg net zo goed een vloek mee als de vrouw.

Voortaan zul je hard moeten werken om in leven te blijven. 18 Er zullen dorens en distels groeien en je zult de gewassen van het veld eten. 19 Tot de dag van je dood zul je zwetend het land bewerken om te kunnen leven. Dan zal je lichaam vergaan tot het stof van de aarde. Want uit stof ben je gemaakt en tot stof zul je weer worden.

Moeten we nou als christenen ook allemaal boer worden? :)

In hoeverre is deze oproep van Paulus het gevolg van de cultuur van toen en de plaats die de vrouw daarin had, in hoeverre is dat veranderd... en in hoeverre is dat goed? Als je serieus over dit onderwerp wil praten moet je daar eerst naar gaan kijken.... Daarvan hangt af in hoeverre dat nu van toepassing is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 16:24

Marnix schreef:De man was net zo goed schuldig aan de zondeval... en kreeg net zo goed een vloek mee als de vrouw.

Voortaan zul je hard moeten werken om in leven te blijven. 18 Er zullen dorens en distels groeien en je zult de gewassen van het veld eten. 19 Tot de dag van je dood zul je zwetend het land bewerken om te kunnen leven. Dan zal je lichaam vergaan tot het stof van de aarde. Want uit stof ben je gemaakt en tot stof zul je weer worden.

Mee eens, de vrouw is niet minder dan de man. Maar dat zegt Paulus hier ook niet. Eva (toevallig een vrouw) heeft hier gezondigd en daarin Adam meegetrokken... Die had namelijk beter moeten weten. Maar feit is en blijft volgens mij dat Eva (om het flauw te zeggen) begonnen is, en dat bedoeld Paulus hier toch?

Moeten we nou als christenen ook allemaal boer worden? :)

Als je hier serieus naar kijkt: God geeft Adam hier wel de opdracht toe... Beheer van de schepping, zoals die er toen was. Dus niet toepassen in onze tijd! Ik denk dan aan landbouwer, natuurbeheerder, boswachter, etc.

In hoeverre is deze oproep van Paulus het gevolg van de cultuur van toen en de plaats die de vrouw daarin had, in hoeverre is dat veranderd... en in hoeverre is dat goed? Als je serieus over dit onderwerp wil praten moet je daar eerst naar gaan kijken.... Daarvan hangt af in hoeverre dat nu van toepassing is.

Paulus schrijft dat in zijn cultuur, dat is iedereen duidelijk. Mooi vind ik je toevoeging ... en in hoeverre is dat goed? Daar ligt een hele diepe betekenis in. Moeten wij leven zoals dat in de bijbel staat? Of moeten wij de bijbel toepassen in onze tijd? Daar is veel over te zeggen. Ik begin met één ding: waarom is de bijbel anders in deze vorm aan ons gepresenteerd? Als het alleen om de Messias ging (positief bedoeld), dan had er mijns inziens wel wat weggelaten kunnen worden...Het is niet het belangrijkste, maar leer en leven staan nauw met elkaar in verbinding!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jan 2005 16:36

1korintiers 7,1-11

Dat zegt Paulus!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 16:40

Mariamagdalena schreef:1korintiers 7,1-11

Dat zegt Paulus!

Ook ja... En nog veel meer!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2005 18:02

Paulus, Paulus, Paulus.

Mij interesseert toch vooral dat wat Christus te zeggen heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jan 2005 18:20

Mij wat de Bijbel zegt. :D

@Optimatus: zei Paulus dan dingen die in tegenspraak waren met de woorden van Jezus?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2005 18:26

Paulus schrijft dat in zijn cultuur, dat is iedereen duidelijk. Mooi vind ik je toevoeging ... en in hoeverre is dat goed? Daar ligt een hele diepe betekenis in. Moeten wij leven zoals dat in de bijbel staat? Of moeten wij de bijbel toepassen in onze tijd? Daar is veel over te zeggen. Ik begin met één ding: waarom is de bijbel anders in deze vorm aan ons gepresenteerd? Als het alleen om de Messias ging (positief bedoeld), dan had er mijns inziens wel wat weggelaten kunnen worden...Het is niet het belangrijkste, maar leer en leven staan nauw met elkaar in verbinding!


De vraag is of wij dan ons aan de cultuur van de tjid van Paulus moeten gaan aanpassen omdat de bijbel toen is geschreven? Zo nee, hou had de bijbel anders geschreven moeten worden? Had Paulus soms alles wat hij schreef ook nog even voor onze cultuur er bij moeten zetten? Lijtk me vrij moeilijk. Volgens mij is het juist onze taak om te kijken naar hoe God is, wat Hij wil... En dan de bijbel toe te passen is onze tijd en cultuur. Vandaar die vragen die ik stelde, daar moeten we naar gaan kijken. Dan zien we dat God meegaat met de tijd, dat culturen veranderen en dat daarmee bijbelse wetten ook kunnen veranderen... we zien ook dat dit niet altijd zo is... we kunnen niet zeggen: Tegenwoordig is homosexualiteit geaccepteerd... dus we moeten dat maar gaan goedkeuren... om zo maar een voorbeeld te noemen. Je moet het per situatie bekijken..... en je kan niet met een algemeen statement komen over bijbel en cultuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 18:56

Dan kan er hier op de aarde onderscheid zijn tussen man en vrouw, in Christus is geen man en geen vrouw! (Gal 3:28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
sunlover
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2004 20:29

Berichtdoor sunlover » 06 jan 2005 19:59

Man en vrouw zijn niet onderscheiden in het geloof. Maar ze hebben verschillende taken zie genesis 1. Een vrouw is niet minder dan de man. Paulus zegt dat de man de baas is over het lichaam van de vrouw. Maar de vrouw over het lichaam van de man. Is de vrouw minder dan de man.
Ik denk dat Gods woord helder is

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 22:03

sunlover schreef:Man en vrouw zijn niet onderscheiden in het geloof. Maar ze hebben verschillende taken zie genesis 1. Een vrouw is niet minder dan de man. Paulus zegt dat de man de baas is over het lichaam van de vrouw. Maar de vrouw over het lichaam van de man. Is de vrouw minder dan de man.
Ik denk dat Gods woord helder is


Daar is Gods Woord ook zeker wel helder in. De vrouw heeft andere taken, maar zeker niet minderwaardige taken. Dat wordt ook niet gezegd in Gods Woord. Wel dat de man boven de vrouw staat, omdat Eva eerst zondigde.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten