Het kind Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stacie

Berichtdoor Stacie » 15 dec 2004 18:51

de_bisschop schreef: Maar beseft een kind wel wat zonde is en wat niet?


Nee, maar Jezus wel. Hij moet echt een superlief kindje geweest zijn, echt schattig als je erbij nadenkt. Geduldig, eerlijk, gehoorzaam enzovoorts, geen ruzie zoeken :)
Kun je je niet voorstellen maar toch was het zo denk ik.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2004 22:00

Dat denk/geloof ik persoonlijk ook Stacie, maar Hij zal vast wel eens kattenkwaad hebben uit gehaald, maar staat er niet over Hem dat Hij niet danste als de kinderen op de fluit speelden en niet huilden als ze klaagliederen zongen.

Was dat omdat Hij niet kon doen alsof? of was Hij een serieus kind, dat Zijn missie al wist? Lijkt me echt erg...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 22:02

Tsja, het hangt natuurlijk van je definitie van kattenkwaad af... maar aangezien er het woordje 'kwaad' in zit...
________________________________
Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 23:34

Raido schreef:Dat denk/geloof ik persoonlijk ook Stacie, maar Hij zal vast wel eens kattenkwaad hebben uit gehaald, maar staat er niet over Hem dat Hij niet danste als de kinderen op de fluit speelden en niet huilden als ze klaagliederen zongen.

Was dat omdat Hij niet kon doen alsof? of was Hij een serieus kind, dat Zijn missie al wist? Lijkt me echt erg...

Raido Raido, wat zeg je nou toch weer. Realiseer je, ook kattekwaad is zonde. Dat is dus ten enenmale onmogelijk. Jezus is God, weet je nog wel?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23611
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 23:36

Raido schreef:Dat denk/geloof ik persoonlijk ook Stacie, maar Hij zal vast wel eens kattenkwaad hebben uit gehaald, maar staat er niet over Hem dat Hij niet danste als de kinderen op de fluit speelden en niet huilden als ze klaagliederen zongen.

Was dat omdat Hij niet kon doen alsof? of was Hij een serieus kind, dat Zijn missie al wist? Lijkt me echt erg...


Volgens mij staat dat niet in de bijbel, misschien goed om die tekst er even bij te halen want volgens mij wortd hier iets uit het verband gerukt.... :)

Ik weet niet of Jezus een heel serieus kind was... serieus en zondeloos zijn hoeven niet samen te gaan... ik zag Adam en Eva ook niet als 2 megaserieuze mensen die nooit grappen maakten :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 dec 2004 01:27

Marnix schreef:
Raido schreef:Dat denk/geloof ik persoonlijk ook Stacie, maar Hij zal vast wel eens kattenkwaad hebben uit gehaald, maar staat er niet over Hem dat Hij niet danste als de kinderen op de fluit speelden en niet huilden als ze klaagliederen zongen.

Was dat omdat Hij niet kon doen alsof? of was Hij een serieus kind, dat Zijn missie al wist? Lijkt me echt erg...


Volgens mij staat dat niet in de bijbel, misschien goed om die tekst er even bij te halen want volgens mij wortd hier iets uit het verband gerukt.... :)

Ik weet niet of Jezus een heel serieus kind was... serieus en zondeloos zijn hoeven niet samen te gaan... ik zag Adam en Eva ook niet als 2 megaserieuze mensen die nooit grappen maakten :D

Nee ik geloof ook dat Jezus humor had, maar niet dat Hij kattekwaad uithaalde. Dat is nl. zonde, al is het nog zo klein. Als Jezus dat gedaan zou hebben, kan iedereen de zaligheid op zn buik schrijven. Dus zeg het maar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 dec 2004 08:14

Kattenkwaad hoeft geen zonde te zijn :) je kunt ook kattenkwaad uithalen, bijvoorbeeld met een portomonee aan een touwtje is dat zonde? Nope, maar ik vermoed dat hij geen soldaatje heeft gespeeld (discussie opzich)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Michel
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 20 mei 2004 10:27
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor Michel » 16 dec 2004 11:11

Laten we onszelf toch geen voorstellingen van de Here maken die niet in de Bijbel staan, maar ons houden aan wat bijv. in Hebr. 10 staat:

Hebr 10 schreef:5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld:
Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.
8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.


Machtige woorden!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 dec 2004 12:08

yes...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 dec 2004 00:10

Volgens mij is dit romantiseren???

Gaat het niet om wie het kindje Jezus voor jezelf is?????

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 01:17

essieee schreef:Volgens mij is dit romantiseren???

Gaat het niet om wie het kindje Jezus voor jezelf is?????

Ja, is het Kind Jezus alleen maar een lief kindje in een kribbe, of is het Kind Jezus volledig jouw God en Zaligmaker.
M.i. ligt daar het verschil.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 23 dec 2004 09:06

Marnix schreef:
Raido schreef:Dat denk/geloof ik persoonlijk ook Stacie, maar Hij zal vast wel eens kattenkwaad hebben uit gehaald, maar staat er niet over Hem dat Hij niet danste als de kinderen op de fluit speelden en niet huilden als ze klaagliederen zongen.

Was dat omdat Hij niet kon doen alsof? of was Hij een serieus kind, dat Zijn missie al wist? Lijkt me echt erg...


Volgens mij staat dat niet in de bijbel, misschien goed om die tekst er even bij te halen want volgens mij wortd hier iets uit het verband gerukt.... :)

Ik weet niet of Jezus een heel serieus kind was... serieus en zondeloos zijn hoeven niet samen te gaan... ik zag Adam en Eva ook niet als 2 megaserieuze mensen die nooit grappen maakten :D


Ik denk niet dat wij ons kunnen voorstellen hoe het was in het paradijs, en ik denk ook niet dat Adam en Eva in het paradijs humor nodig hadden, zij verblijdden zich in hun Schepper.

Als het gaat om de Heere Jezus, dan denk ik toch aan een bepaalde eernst die altijd bij Hem was. Toen Hij twaalf jaren oud was, moest Hij Zijn moeder terechtwijzen. Christus moest zijn in de dingen Zijns Vaders, zo zegt Hij, dus dat betekent dat heel Zijn leven in het licht stond van die taak.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Berichtdoor Arco » 23 dec 2004 11:01

Ik denk dat het voor de broers (de andere kinderen van Maria die uiteraard later zijn gekomen) van Jezus, het erg moeilijk zal zijn geweest dat het altijd Jezus was die luisterde naar zijn ouders en altijd gehoorzaam.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 dec 2004 11:12

Arco schreef:Ik denk dat het voor de broers (de andere kinderen van Maria die uiteraard later zijn gekomen) van Jezus, het erg moeilijk zal zijn geweest dat het altijd Jezus was die luisterde naar zijn ouders en altijd gehoorzaam.

Ja en niet alleen luisterde, maar Hij zal hen ook vermaand hebben wanneer ze ongehoorzaam waren. In dat opzicht is denk ik Jozef ook een type van Jezus. En kijk, hoe hij daardoor door zijn broeders gehaat werd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten