Een volgend bezwaar tegen Flevo was de aanwezigheid van seculiere muziek en een discussie over het toelaten van seculiere bands op Flevo.
Als we dit bezwaar even los zien van muziekstijlen, dan is dit probleem volgens mij niet zo moeilijk te tackelen.
Laten we eerst eens kijken waar het om gaat. Er is blijkbaar sprake van seculiere en christelijke muziek. Nou lijkt dat op zich erg duidelijk, maar dat is het nou net niet. (Ik geloof zelfs dat de term chistelijke muziek grotendeels onzin is, maar dat terzijde) Meestal wordt met deze termen nl. niets over de muziek gezegd. Het onderscheid christelijke en seculiere muziek wordt meestal gemaakt op basis van de platenmaatschappij waarbij de band of persoon een contract heeft. Vaak hangt dit ook samen met het publiek waarvoor zo'n artiest optreedt. Met dit onderscheid komen we niet ver. Een muzikant is natuurlijk niet per definitie verkeerd bezig, als hij of zij een contract heeft bij een platenmaatschappij met een niet-christelijk karakter. Net zo min als een timmerman in dienst van een niet christelijke aannemer verkeerd bezig is.
Verder zou je onderscheid kunnen maken naar het feit of de muzikant wel of geen christen is. Dat vergt natuurlijk de nodige kennis van de muzikant, maar als je het hebt over het selecteren van artiesten voor een festival, dan is daar natuurlijk uit te komen. Toch is het denk ik niet logisch om zo maar aan te nemen dat muziek, gemaakt door een niet-christelijke artiest, per definitie fout is. Als je dat stelt, dan dien je ook consequent te zijn. Ook klassieke componisten die geen christen waren dien je dan uit je platenkast te verwijderen. Eerlijk gezegd ken ik geen mens die die scheiding maakt. Ik zou niet graag de dominees te kost geven die Mozart in de kast hebben staan...
Ten derde zou je nog kunnen kijken naar de tekst van een nummer. Maar dan loop je ook weer tegen de nodige vragen aan. Natuurlijk promoot een christelijke artiest geen zaken die bijbels gezien niet door de beugel kunnen. Maar moet hij dan persé een overduidelijke christelijke tekst zingen? Dat lijkt me niet helemaal een logische eis. We verwachten van een chistelijke bakker toch ook niet, dat hij alleen brood voor het avondmaal bakt? Ook verwachten we van een christelijke schrijver niet dat hij of zij alleen bijbelstudies schrijft.
Al met al komen we met deze drie manieren om onderscheid te maken tussen seculiere en christelijke muziek niet veel verder. We kunnen op geen van de drie manieren van onderscheid maken stellen dat seculiere muziek an sich verkeerd is.
Kijken we naar de situatie op Flevo, dan zien we dat de noodsignalen die hier en in het RD afgegeven worden nogal overdreven zijn.
Ja, er is een discussie geweest of er seculiere artiesten mogen worden toegelaten op Flevo. Die discussie ga ik hier niet herkauwen, maar een ieder kan die naluistern op de website van Flevo. Conclusie volgens de media was dat de Flevo-organisatie besloten heeft alleen zover te willen gaan, dat ze bands uitnodigen waarvan niet alle leden christen zijn. Bands van enkel onchistelijke mensen komen er dus niet in, laat staan bands die een onchristelijke boodschap verkondigen.
Ook het Flevopubliek staat helemaal niet te springen om seculiere bands. Lees de discussie op de Flevo-website er maar op na; de meerderheid is tegen. Diegenen die wel voor seculiere artiesten zijn, geven eigenlijk allemaal aan, dat er dan wel geselecteerd dient te worden op b.v. de teksten.
Al met al is volgens mij ook hier van een mug weer een olifant gemaakt...
Groet,
Klaas