Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Oproep tot Reformatie!

Berichtdoor Raptor » 11 nov 2004 09:12

Ik volg dit forum nu al enige tijd. Soms zijn er zinvolle discussies, soms doet mijn hart ook pijn van de verdeeldheid die er is binnen de reformatorische gezindte... Waarom elkaar met bijbelteksten en vertalingen om de oren slaan en zware dogma's op eigen wijze lopen uitleggen? We dienen toch allemaal dezelfde God en hebben dezelfde Bijbel? De Bijbel is Gods Woord, dat betekent nog al wat! God spreekt tot ons via Zijn woord en door de natuur, Zijn schepping. Is het daarom niet zo dat we naar de Hem moeten luisteren en niet naar meneer die of mevrouw zo? Ik begrijp best dat we veel aan de traditie te danken hebben, maar dat wil uiteraard nog niet zeggen dat de woorden van mensen prevaleren boven die van God!!!!! Laten we nou eens niet kijken naar de meningsverschillen, want daar kom je toch nooit uit. Daar zorgt satan wel voor! Laat ons kijken naar wat ons kan binden in het geloof tot God. Dit is geen utopie! Als iedereen zo denkt, kan er ook wat ontstaan! God werkt nog steeds, maar we moeten de Heilige Geest niet uitblussen... Dit doen we door de verdeeldheid en de nog steeds vele 'roomse' trekjes binnen de gereformeerde gezindte. Daarom deze oproep:

REFO-NEDERLAND, VERENIGT U IN GOD!!!

Gooi de 'beelden' uit onze gezindte, verlaat uw zonden en bidt om hulp en kracht van God de Heilige Geest!!
Laat de duivel het alstublieft niet winnen, God alleen de eer!! Wat de gevolgen ook zullen zijn...
Hij is het waard, echt waar!

Gebruikersavatar
Shrike
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2004 08:21
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 11 nov 2004 09:31

Kan je voorbeelden geven van de Roomse trekjes?

sparow
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2003 09:33
Contacteer:

Re: Oproep tot Reformatie!

Berichtdoor sparow » 11 nov 2004 11:50

Raptor schreef:REFO-NEDERLAND, VERENIGT U IN GOD!!!

Amen :!:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 11 nov 2004 13:27

Shrike schreef:Kan je voorbeelden geven van de Roomse trekjes?


Om dan weer te verzanden in de verschillen? Als ik niet uit ga van dat laatste, dan wil ik wel wat noemen. Eigenlijk bedoel ik met 'roomse' trekjes, die dingen die niet Bijbels zijn en waardoor er Reformatie in de 16e eeuw is ontstaan. Volgens mij is deze Reformatie incompleet, en hoop dat er mensen opstaan die dit in Gods naam kunnen afmaken. Enkele voorbeelden. In de Bijbel lees ik bijvoorbeeld niets over een kerkleiding zoals wij die kennen. De dominee valt gewoon onder de kerkenraad, en is eigenlijk een ouderling. Dit houdt gelijk in dat ouderlingen ook preekbevoegdheid zouden moeten hebben. Het woord ouderling betekent: de oudste van de gemeente. Dat is al lang niet meer zo, terwijl dit natuurlijk niet voor niets zo in de Bijbel staat! Kortom, de structuur nu is over het algemeen weinig Bijbels. Daarnaast zijn er vele uiterlijkheden die in de loop der tijd zo gegroeid en gebleven zijn. Het verschil tussen man en vrouw, qua kleding, qua haardracht, qua versierselen, qua positie. De plaats die God moet innemen in ons leven. De starre standvastigheid in vertalingen. De dogma's. De gesloten deuren van de kerk, de hoge kerkmuren, etc. etc. Vele dingen zijn er al genoemd op dit forum!
(Mijn excuses als het enigszins warrig overkomt, maar ik ben met drie dingen tegelijk bezig...)

Mijn vraag: Wie moet dit gestalte gaan geven?

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 nov 2004 19:17

ja!

de duivel lacht als hij de wirwar van christenen in nederland ziet die langs elkaar lopen, niet met elkaar comminiceren. Niet samen 1 doel hebben. De duivel lacht als Hij kijkt naar de verdeelheid.

Maar God wil net zoals in een bedrijf, 1 goede samenwerking en 1 doel!



oke... what to do?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 11 nov 2004 23:30

wat wil je hier nu mee zeggen ? dat er alleen maar mensen van uit een visie samen moeten komen, dat een roomse hier niet mag komen ? dat een evangelist hier niet kan komen ? Juist die verschillen hier doen je nadenken over het een en ander en zodoende kan je van elkaar leren.

Een ouderling preken ? mag ik dan ook op de kansel gaan staan? daar komt nog wel wat meer bij kijken hoor. ipv een leesdienst want dat kan iedereen (ja ik weet wat een leesdienst is )

Daarnaast zijn er vele uiterlijkheden die in de loop der tijd zo gegroeid en gebleven zijn. Het verschil tussen man en vrouw, qua kleding, qua haardracht, qua versierselen, qua positie
wat bedoel je hier mee ?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 nov 2004 23:44

Raptor,

Misschien wil je je even voorstellen bij het het onderwerp: Stel je voor, vertel iets meer over jezelf, zodat we een idee hebben wie je bent, en vertel iets over het hoe, wat en waarom, maakt alles een stuk duidelijker :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 12 nov 2004 06:42

hijwel schreef:oke... what to do?

Wij als mensen kunnen niet veel beginnen.
Dus: gebed.

sparow
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2003 09:33
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 12 nov 2004 08:44

caprice schreef:
hijwel schreef:oke... what to do?

Wij als mensen kunnen niet veel beginnen.
Dus: gebed.


Ja, das wel makkelijk he.... Dat is wel het eerste wat we moeten doen, maar God vraagt ook om de handen uit de mouwen te steken (met gebed, in afhankelijkheid)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 12 nov 2004 09:06

Cisca schreef:Raptor,

Misschien wil je je even voorstellen bij het het onderwerp: Stel je voor, vertel iets meer over jezelf, zodat we een idee hebben wie je bent, en vertel iets over het hoe, wat en waarom, maakt alles een stuk duidelijker :wink:


Oké, bij deze dan. Ik ben vanaf mijn geboorte lid van de Gereformeerde Gemeenten. Tot enkele jaren geleden ging ik als menig ander trouw naar de kerk op zondag en deed de rest van de week waar ik zelf zin in had. Ging in weekend uit naar minder verantwoorde gelegenheden en was een redelijk succesvolle topsporter. Ik dacht niet zo over het leven na, alhoewel er altijd wel ergens een knagend geweten aan mij vrat. Totdat het een keer goed mis ging en God mij stilzette op mijn weg. Sindsdien ben ik me echt gaan verdiepen in de Bijbel en daaraan verwante geschriften. Steeds meer kwam ik tot de overtuiging dat er nog veel te veel mis is binnen onze kerken. Dat we veel te danken hebben aan de Reformatie, maar dat er ook nog veel is blijven liggen. Dat we veel kunnen leren van (oude) schrijvers van goede boeken, maar dat die ook zo hun eigen mening hadden. Ik vroeg me af of dit nou de bedoeling kon zijn, ik dacht van niet. God die zoveel moeite aan ons betoond heeft, ziet nu met lede ogen aan hoe wij mensen alles in rap tempo naar de schroothoop brengen. Dit terwijl de Bijbel zo duidelijk is! Alleen wij mensen moeten er zo nodig een eigen visie op na houden en onze eigen zin hebben! Wat dat betreft is het bekende boek van John Bunyan, de Christenreis, een echte eye-opener en aanrader voor iedereen.
Kortom, ik heb echt veel verdriet (lekker sentimenteel) van alle verdeeldheid in Nederland (en daarbuiten) en zie ook niet in waarom het zo moet. Het is ook opvallend dat het zo stil is op het 'bekeringsvlak'. Waar zijn de mensen die van God willen en moeten getuigen? Ze zijn er vast wel, maar we horen ze niet meer! Dat is niet Bijbels... Nogmaals, laten wij God de Heilige Geest alstublieft niet uitblussen! Er wordt veel gepraat binnen onze gezindte, maar waarom praten als er al een oplossing is? Deze staat in de Bijbel, en die hebben we allemaal! Er is er maar één die geniet van deze verdeeldheid, en dat is niet God...
Met de leer binnen 'mijn eigen' kerk ben ik het grondig eens, maar niet met zo ongeveer alle uiterlijke dingen die er om heen zijn. Nou is dat misschien niet het allerbelangrijkste, maar als je God wil dienen met heel je hart raakt dat je (althans mij) wel! God vraagt van ons een radicale keuze, namelijk om met heel ons hart voor Hem te kiezen! Dat houdt nogal wat in... Je hele leven in Gods dienst te besteden, maar ik kan je garanderen dat er niets beters is!!!
Daarom, in het kort, deze oproep tot samenbinding, tot Reformatie! Nu is er een grote kans, door weer een verdrietige scheuring (helaas) binnen het verband rond de PKN. Maar ik heb heel sterk het idee dat het zo moest zijn, en dat er iets goeds uit voortkomt. Bid en smeek God hierom!!!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 12 nov 2004 09:07

sparow schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:oke... what to do?

Wij als mensen kunnen niet veel beginnen.
Dus: gebed.


Ja, das wel makkelijk he.... Dat is wel het eerste wat we moeten doen, maar God vraagt ook om de handen uit de mouwen te steken (met gebed, in afhankelijkheid)


Helemaal mee eens Sparow! Bid en werk...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 12 nov 2004 09:24

Spons schreef:wat wil je hier nu mee zeggen ? dat er alleen maar mensen van uit een visie samen moeten komen, dat een roomse hier niet mag komen ? dat een evangelist hier niet kan komen ? Juist die verschillen hier doen je nadenken over het een en ander en zodoende kan je van elkaar leren.


Wij kunnen niemand buiten sluiten, want dan hadden we goed mis geschoten. Mensen die wij niet (hadden) zien staan, nodigt God wel tot het bruiloftsmaal... De verschillen hebben mij doen nadenken en met verdriet doen besluiten dat dit nooit Gods bedoeling kan zijn! Zoveel verdeeldheid, daar doe je satan een groot plezier mee... En dat gun ik hem zeker niet!!!

Spons schreef:Een ouderling preken ? mag ik dan ook op de kansel gaan staan? daar komt nog wel wat meer bij kijken hoor. ipv een leesdienst want dat kan iedereen (ja ik weet wat een leesdienst is )


Zo was het oorspronkelijk wel bedoeld ja. De ouderlingen werden binnen een gemeente aangesteld om de gemeentegangers te onderwijzen in Gods woord. Diakenen waren ervoor om zorg te dragen voor de armen, voor diegenen buiten een gemeente. Dat houdt dus ook in evangelisatie en zending! Ik kijk dus niet naar hoe het nu is, maar hoe het in de Bijbel (NT) ging (en volgens mij het dus ook nu zou moeten).

Spons schreef:
Raptor schreef:Daarnaast zijn er vele uiterlijkheden die in de loop der tijd zo gegroeid en gebleven zijn. Het verschil tussen man en vrouw, qua kleding, qua haardracht, qua versierselen, qua positie
wat bedoel je hier mee ?


In de Bijbel staat hoe men zich dient te kleden etc. Er moet onderscheidt zijn tussen de man en de vrouw qua kleding, qua haardracht, qua versierselen, qua positie, qua etc. Dat houdt zeker niet in dat de man boven de vrouw staat, maar de vrouw heeft een ANDERE positie dan de man! Zij staat naast de man, God oordeelt dus niet op het man of vrouw zijn. God oordeelt ons op wie wij zijn! Als je God als jouw zaligmaker ziet, wil je niets liever dan leven zoals Hij het van ons vraagt. Dus dat zie je in het uiterlijke terug. Tegenwoordig gaat het over broek, hoed, oorbellen, etc. etc. In de tijd van de Bijbel zien we dat mannen en vrouwen klederen dragen. Er was wel verschil tussen deze klederen! Nu dragen de mannen broeken en de vrouwen eigenlijk ook. Op zich niets mis mee (alhoewel ik daar persoonlijk iets anders over denk, maar dat is hier niet van belang), als het verschil maar duidelijk is! Over hoofdbedekking is de Bijbel ook duidelijk. Kort gezegd: Mannen dragen hoofdbedekking behalve tijdens bidden en profeteren, voor vrouwen geldt dit andersom. Welke man draagt er nu nog hoofdbedekking op deze manier? Ik zou bijna mezelf bewegen om een Messiasbelijdende Jood te worden, die leven tenminste zoals dat in de Bijbel staat...
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, ik zou er legio kunnen noemen (feestdagen, dagindeling, jaarkalender, vieringen, werkzaamheden, etc. etc.)!!!

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 16:42

Beste Raptor, je roep om reformatie juich ik van harte toe. Ik heb alleen wat vragen/bedenkingen bij de uitvoering (inhoudelijk) en de wijze waarop die reformatie uitgevoerd kan worden.
Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt reformeren. Alleen uiterlijk, of ook qua leer terug naar de Reformatie? (zou ik zeer toejuichen). Er zitten ook wel wat tegenstrijdigheden in je oproep. Als je bijv. stelt; waarom elkaar met vertalingen om de oren slaan, terwijl we allemaal dezelfde God en dezelfde Bijbel hebben, ga je toch voorbij aan een paar niet onbelangrijke details. Als we elkaar met vertalingen om de oren slaan, zegt dit eigenlijk al zoveel, dat we niet dezelfde Bijbel hebben. Begrijp je wat ik bedoel? Daarom moet je goed weten hoe je die reformatie gestalte zou willen geven. Wat betreft je opmerking dat we teveel Roomse trekjes hebben, dat is wel een compliment voor de Roomse Kerk. Dat is nl. de enige kerk ter wereld waar de eenheid in leer zo goed bewaard is gebleven. Dus wat dat betreft hadden we wel wat meer Roomse trekjes mogen hebben. Wat de ambten in de kerk betreft, ik heb het nog eens nagekeken, maar zo onbijbels is het echt niet hoor. In 1 Tim.3:1 staat het ambt van opzieners beschreven, dat zijn in zekere zin de ouderlingen die moeten o.a. toezien op de juistheid van de verkondiging. In vers 8 het ambt van diaken. In 1 Kor. 13:28 wordt dit het regeerambt genoemd. Wat betreft de predikanten, deze worden herders en leraars genoemd, wat we kunnen lezen in Efeze 4:11. Ik begrijp dus niet goed welke kant je daarmee op wilt. Bovendien, als het een goed werkend systeem is, wat is er dan mis mee? Het is in elk geval niet lijnrecht tegen de Bijbel in. Dat te stellen zou te ver gaan. Wat je zegt over kleding, daar kan ik me gedeeltelijk in vinden. Het wordt wel erg werelds tegenwoordig. Je kunt echter ook niet de Joodse cultuur van die tijd 1 op 1 op de onze projecteren. Mijn vrouw draagt lange broeken, maar dat zijn toch typisch vrouwenbroeken. Ik zou er in elk geval niet graag in rondlopen. Dus het argument dat een broek mannenkleding is, gaat al niet op. (gaf je zelf ook eigenlijk al aan). Ik denk dat een reformatie heel goed zou zijn, maar dan vooral m.b.t. de geloofsleer. Want juist die vind ik erg verduisterd in onze tijd. Ik ben dan ook benieuwd hoe je daar over denkt. Dan nog een praktisch probleempje. Stel nou dat je hier iedereen mee krijgt, is dan de reformatie een feit denk je? Nee, zeker niet. Je zult dus op de één of andere manier een beweging op gang moeten brengen die naar kerkenraden, classis en/of synode toe een duidelijke boodschap kan overbrengen. Anders ben ik bang, dat het zal uitmonden in, weer, een nieuw kerkverbandje. Nieuw-Oudgereformeerde Gemeente Binnen Buitenverband in Nederland. o.i.d.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 12 nov 2004 16:47

Raptor schreef:
sparow schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:oke... what to do?

Wij als mensen kunnen niet veel beginnen.
Dus: gebed.


Ja, das wel makkelijk he.... Dat is wel het eerste wat we moeten doen, maar God vraagt ook om de handen uit de mouwen te steken (met gebed, in afhankelijkheid)


Helemaal mee eens Sparow! Bid en werk...

Ook mee eens, maar wie is tot deze dingen bekwaam? Daarom moeten we dit goed voor ogen houden:

1 Korinthe 3 vers 7:
Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.

Werken in het verwachtende geloof dat God de wasdom zal geven, en we moeten helemaal niet roemen in onze werken, want alleen God is de eer waardig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2004 17:46

Klopt Caprice, dat klinkt al anders dan "wij kunnen niks"

God wil de wasdom geven.... maar wij hebben wel de opdracht om de akker te bewerken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten

cron