In de bak - Dominee.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

In de bak - Dominee.

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2004 09:49

In de bak gezeten en dominee worden.!!!!

een hele korte inleiding.!!!


Kan dat? in de bak gezeten te hebben en dan dominee worden?

(ik zal ook een antwoord geven, maar eerst jullie) :wink:

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 09 nov 2004 10:08

Ja natuurlijk. Iedereen moet toch de kans hebben om zijn leven te beteren. Is een dominee een heilige ofzo?
Ligt er wel een beetje aan waarvoor hij in de bak gezeten heeft. Als het om een zedendelict gaat lijkt het me niet verstandig want dan zal hij waarschijnlijk niet snel vertrouwd worden.
Het zal sowieso moeilijk zijn. Maar mogen zeker, kunnen is een ander verhaal, lijkt mij best moeilijk om weer vertrouwen te krijgen van mensen.
Maar in principe moet ieder mens de kans krijgen om zijn leven te beteren

Gebruikersavatar
Bumblebee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2004 12:06

Berichtdoor Bumblebee » 09 nov 2004 10:22

Grappig dat je een zedendelict er zo uit licht :)

Ik begrijp je punt wel (zeker als het een pedofiel delict is zou ik me niet prettig voelen als mijn kids catechisatie van hem zouden krijgen) maar is iemand WEL te vertrouwen als hij gezeten heeft voor belastingfraude?

Of te hard rijden (Mijn kids fietsen 's morgens ook naar school met al die idioten op de weg)?

Is iemand uberhaupt te vertrouwen? (Nee, natuurlijk) En heeft de gemeente recht om te weten waarvoor de dominee gezeten heeft? Is dat niet tussen hem en God? Wij weten toch ook de (beleden en vergeven) zonden van onze dominees niet allemaal, of hij van ons?
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 nov 2004 11:13

Bumblebee schreef:Grappig dat je een zedendelict er zo uit licht :)

Ik begrijp je punt wel (zeker als het een pedofiel delict is zou ik me niet prettig voelen als mijn kids catechisatie van hem zouden krijgen) maar is iemand WEL te vertrouwen als hij gezeten heeft voor belastingfraude?

Of te hard rijden (Mijn kids fietsen 's morgens ook naar school met al die idioten op de weg)?

Is iemand uberhaupt te vertrouwen? (Nee, natuurlijk) En heeft de gemeente recht om te weten waarvoor de dominee gezeten heeft? Is dat niet tussen hem en God? Wij weten toch ook de (beleden en vergeven) zonden van onze dominees niet allemaal, of hij van ons?
Het gaat meer om een bepaalde zwakte... iemand met pedofielen nijgingen zou zich gewoon niet in een situatie moeten komen waar hij een machtspositie zou hebben over kinderen. Zo iemand zou dus geen dominee moeten worden, in ieder geval geen dominee van een gemeente...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Shrike
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2004 08:21
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 09 nov 2004 11:28

Dan kan íe in ieder geval goed over z'n zonden vertellen

Gebruikersavatar
de_bisschop
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 okt 2004 20:19
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 09 nov 2004 12:44

ik denk niet dat het gauw zal gebeuren, maar natuurlijk kan en mag het!
Ieder mens is zondig en krijgt straf. En ja, als je iets gedaan heb waarvoor je de bak indraaid, heb je als je eruit komt je straf toch gehad?
Ik geloof wel dat het een hele moeilijke keuze zal zijn voor zo iemand.
Maar als Gog hem geroepen heeft, waarom zouden wij dan zeggen dat het niet mag?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Gebruikersavatar
Rafaëlla
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 nov 2004 21:38

Berichtdoor Rafaëlla » 09 nov 2004 12:51

Wat staat er in de bijbel over leiderschap?

Bij mijn weten moet iemand onberispelijk zijn.
Zonder zonde is niemand.
Een leider kent zijn/haar eigen tekortkomingen.
Misschien dat er daarom ook een team van oudsten en diakenen omheen staan.

Wat is de taak van een dominee?
Stuurt hij het team aan?
Of neemt hij alle taken op zich binnen de kerk?
Is hij herder of leider?

Als hij namelijk leider is zal hij goed kunnen delegeren en zal hij taken uit handen kunnen geven waarvan hij zelf weet dat daar een zwakte voor hem ligt.

Moet een dominee getrouwd zijn?

Zo zijn er misschien wel een duizend vragen die ik zou willen stellen alvorens antwoord te geven op een vraag of een dominee die in de gevangenis heeft gezeten wel of niet in het ambt zou mogen staan.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 nov 2004 15:06

Nee, natuurlijk mag dat niet.
Paulus had toch voor zijn bekering ook nooit iets verkeerd gedaan? :? :?:

M.a.w. natuurlijk mag dat wel!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2004 15:40

TheKeimpe schreef:Nee, natuurlijk mag dat niet.
Paulus had toch voor zijn bekering ook nooit iets verkeerd gedaan? :? :?:

M.a.w. natuurlijk mag dat wel!



:wink:


(ja, daar wou ik eigenlijk hee, ik was benieuwd of mensen daar mee zouden komen).

Ik hoorde van t laatst een verhaal:

Binnen een bepaalde kerk (ik weet niet wat voor kerk), moest er een twee tal gesteld worden voor een dominee te beroepen (binnen bepaalde kerkgenootschappen heb je dat men het zo doen, daarover even geen discussie). Men vondt het nogal moeilijk om een tweetal te stellen. Toen zei iemand: ik ken wel iemand maar tja die heeft wel in de bak gezeten. Geen van allen wist wie hij bedoelde. Na drie keer dit gezegd te hebben hoorden ze het antwoord van diegene: "Paulus"!!!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 nov 2004 18:46

ehh,

bijna elke apostel van Jezus in de bijbel had in de bak gezeten.
En als er 1 had verdient om in de bak te zitten was paulus het wel.
Maar toch zijn het geweldige predikanten geworden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 19:21

Nu is er natuurlijk wel verschil of je om je geloof in de bak zit of om een ander delict. Maar desondanks mag je verleden geen belemmering zijn om dominee te kunnen worden, mits je met het verleden afgerekend hebt natuurlijk. (Maar dat geldt voor iedereen :wink: )
Laatst gewijzigd door Aragorn op 09 nov 2004 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 nov 2004 19:26

Aragorn schreef:Nu is er natuurlijk wel verschil of je om je geloof in de bak zit of om een ander delict. Maar desondanks mag je verleden geen belemmering zijn om dominee te kunnen worden, mits je met het verleden afgerekend hebt natuurlijk. (Maar dat geld voor iedereen :wink: )

haha, ja he?

maar paulus bijvoorbeeld, had van mij al lang levenslang in de bak mogen zitten... (gelukkig is het niet gebeurt)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Berichtdoor Riska » 09 nov 2004 22:09

Los van de apostelen die in de bak hebben gezeten.
Ik denk toch dat iemand die is veroordeeld om seksuele delicten en mensen die veroordeeld zijn omdat ze in dronkenschap iemand hebben doodgereden, geen dominee kunnen worden.

Kijk, bij belastingfraude - ik noem maar een dwarsstraat - worden geen andere mensen beschadigd en dat is een absoluut criterium.
Bij elk seksueel delict is een mens voor het leven beschadigd en dat geldt ook bij drankmisbruik waardoor iemand wordt doodgereden - dan is er zelfs sprake van het ontnemen van leven en beschadiging van de levens van anderen - zo iemand kan nooit dominee worden naar mijn stellige overtuiging.

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2004 22:16

Hm, ik zou belastingfraude 'hoger' inschatten eigenlijk. Dat duidt namelijk op het bewust ontduiken van de wet, terwijl dronkenschap meer de zwakheid van het vleses is.

Maar ik denk uiteindelijk toch dat 'al wie zijn zonden beleidt en laat' dominee kan worden.

Gebruikersavatar
martinm81
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2003 19:56
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 09 nov 2004 22:27

Ik vraag me af altijd bij zo'n stelling "wie zonder zonde is werp de eerste steen maar". natuurlijk begrijp ik sommige wel. als de betreffende dominee (ik noem hem liever spreker) vast gezeten heb voor sexuele delicten. dan is het vertrouwen ernstig beschadigd. maar ik ken ook mensen die vroeger in het drugs gezeten hebben en ook spreker zijn geworden. als je in de drugs wereldje heb gezeten, ben je ook geen lieverdje geweest. en wat dacht je van al die mensen die in de bak hebben gezeten. hebben zij dan geen recht meer hun ware geloof, met de gekregen wijsheid van God, te mogen verkondigen?

Ik denk, voor het vertrouwen van de kerk, dat een dominee die in de bak heb gezeten, de dominee wel een beetje verplicht is waarom hij heeft gezeten, wat zijn gedachten of argumentaties daarvoor waren en ga zo maar door. Die drugsman(pooier) die had ook zijn verhaal. en ik denk als je eerlijk en open naar je kerk bent, naar je omgeving, mag je naast die man vergeven ook respecteren met zijn keuze. God heeft hem vergeven, zo vergeeft u een ander!

Misschien dat ik weer de verkeerde kant opgaat, maar ik denk altijd in deze situaties "Wat zou Jezus doen". en Jezus heeft die man geroepen om te gaan prediken, spreken, leidinggeven of wat dan ook. wie zijn wij, om daar eigenlijk een discussie over te voeren.

Tog blijf ik er bij, dat de betreffende dominee, wel eerlijk moet zijn over zijn verleden.

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 103 gasten