Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jan 2008 20:18

MissF schreef:Ik zie er dan wel totaal niet als refo uit, maar jongeren weten prima dat ik Christen ben (vooral door het bidden aan het begin van een maaltijd). Dus ze komen ook echt wel met vragen, omdat ik één van de weinige Christenen ben op mijn werk (1 collega ook). Pas heel gesprek met een gelovige jongere. Dat deed die jongere echt goed. Want je staat als patient ook enorm alleen daarin. En helaas is er maar 1 andere psychiatrische instelling voor jongeren die christelijk is, maar die is in opbouw én veel te ver weg.

Dus het heeft enorm veel voordelen als Christen in een reguliere instelling te werken, maar het is ook onwijs moeilijk soms, helaas.
mee eens. Het overgrote deel van het personeel is geen Christen (helaas) weten wel dat ik Christelijk ben, soms wordt je daar op aangekeken en geroddeld, maar dat kan mij gelukkig niets schelen. Het prettige is wel dat ik bij het Leger des Heils werk (verzorgingshuis van..) en dus nog heel veel Christelijke mensen wonen (ze nemen iedereen aan ongeacht geloof. Dat geldt voor bewoners als voor personeel).
Ik kan met vele mensen heel goed opschieten, zeker omdat ze gelovig zijn.
Maar ik ben idd met je eens dat je zegt dat het soms wel onwijs moeilijk is!! :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 24 jan 2008 23:59

Het ging niet zozeer om mijn kleding dat ze bedenkingen hadden, maar meer over: hoe moet ik ermee omgaan als cliënten niet door mij geholpen zouden willen worden omdat ze aan mij zien dat ik christelijk (met strenge normen en waarden) ben?

(bijv. een depressieve cliënt met schuldgevoelens zou niet met mij in gesprek willen omdat ik christelijk ben)

@ Loucom: HBO-v is een leuke opleiding, ik doe het in Rotterdam. Het is heel erg gericht op het maken van opdrachten in studiegroepjes. Heel weinig toetsen, en de toetsen die ik heb zijn echt zo makkelijk. Ik vind het echt niet zo'n hoog niveau, op school. In de praktijk wordt veel meer van je verwacht (zie mijn ervaringen in mijn stage eerder in dit topic :-s)
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 25 jan 2008 15:58

Waarom zouden clienten niet geholpen willen worden door jou als Christen?
Ik werk dan met jongeren, dat is wel anders dan met volwassenen denk ik, maar jongeren maakt het niks uti wat je gelooft, ze vinden het meeste wel interessant, of interesseren zich er totaal niet voor.

Het enige nadeel zou ik aan een rok vinden, dat je minder dicht bij een patient (of client) staat, op het eerste gezicht. Jongeren vinden mij helemaal stoer als ik een nieuwe broek aan heb, die op één van hen lijkt ofzo. het is dan niet echt dat je verder van ze af staat, maar als een patient je voor het eerst ziet, kan het misschien zijn dat er minder snel een vertrouwensband komt ofzo. Maar misschien is het wel onzin hoor, ik weet het niet. Want soms zijn ze juist helemaal in de gloria als ik een rok aan heb, en al helemaal als ik een korte rok aan heb met bijv een kerstviering ofzo. Dat vinden ze helemaal bijzonder en leuk.

maar nogmaals: met jongeren is dat denk ik anders.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jan 2008 20:59

ik werk nu op een groep waar het gewoon saai is.
Ik weet dat ze wel kunnen knallen en flink ook, maar ik ben inval en dan zijn ze echt poes lief en ardig. Opzich wel handig, maar nu liggen er al 3 op bed. Zo saai en dan moet ik nog tot half 11 mij hier zien te vermaken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 28 jan 2008 12:55

Heb van t weekend een behoorlijk heftig weekend gehad, ik zal niet in details treden maar er was zeer veel bloed bij betrokken. Ik merk dat ik dan wel behoefte heb om erover te praten ofzo maar bij ons kennen ze (zoals ik bij andere instellingen wel gehoord heb) geen opvang team.
Natuurlijk kan ik er wel met mn collega's over praten maar toch blijft het behoorlijk hangen.

Hoe wordt er bij jullie op het werk omgegaan met verpleegkundigen e.d. die in de uitvoering van hun werk traumatische gebeurtenissen meemaken?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:01

ik ben na een poging tot wurgen van mijzelf gebeld door de psycholoog of ik erover wilde praten. Gelukkig was mijn team op dat moment (en erna) behoorlijk betrokken en heb ik het van me af kunnen zetten.
Vind het eigenlijk wel een beetje slecht dat ze niks hebben, maar daar heb je nu niks aan.

Misschien met je teamleid(st)er een gesprek aanvragen?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:03

Donderdag een gesprek gehad, mijn proeftijd is nu voorbij en ik mag blijven, ondanks de zwangerschap!!! Officiëel mogen ze je er niet om ontslaan, maar ze kunnen altijd wat anders verzinnen hé....
Heb nu een jaarcontract, ga netjes met zwangerschapsverlof straks en daarna wil ik eigenlijk wel wat minder gaan werken (2 nachtjes in de maand en 6 halve avonden van 19 tot 23 uur) maar daar ga ik pas over praten als het zover is...

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 28 jan 2008 13:08

Als k met iemand niet kan praten is het met haar :oops:
Gefeliciteerd Lammetje!!

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 28 jan 2008 13:12

Gefeliciteerd Lammetje, fijn dat je nu een jaarcontract hebt. Toch altijd weer ff spannend, ook al mogen ze je omdat je zwanger bent, niet om die reden afwijzen, maar gebeurd ook wel eens anders.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 13:17

linde schreef:Als k met iemand niet kan praten is het met haar :oops:
Gefeliciteerd Lammetje!!


en een vertrouwenspersoon? Die moet er toch zijn in een team?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2008 13:29

Wat erg slecht van de instelling Linde! Zij horen jou goede begeleiding te geven. Dat je collega's daar in te kort schieten is niet verwonderlijk, zij zijn daar enit voor opgeleid, maar de instelling hoort zeker vertrouwenspersoon te hebben.

Wij hebben een bedrijfsopvang team. Om de week hebben een aantal personen daar in dienst. Is echt goed!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2008 13:31

gefeliciteerd Lammetje... fijn dat je er mag blijven
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 28 jan 2008 13:45

dat is dan wel goed geregeld ja!
ik werk binnen 2 instellingen. De ene waar ik ambulant werk is idd alles wel heel goed geregeld maar de instelling waar ik klinisch werk schort er dus wel het een en ander aan. Maargoed ik praat er maar veel over met collega's op beide plekken en gelukkig was er een collega bij met wie ik ook een hele goede vriendschap heb maar idd is het heel raar dat er verder niets geregeld is.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 jan 2008 17:27

fijn dat de mensen om je heen voor je klaar staan. Misschien idee om het toch is aan te gaan kaarten dat de opvang slecht is. een slechte opvang kan schadelijk zijn voor de rest van het leven van je personeel.

Bij ons deed het alarm systeem het niet. Ook lekker gevaarlijk. Nu na: 2 uur van ruim 20 telefoontjes, 5 test rondes (waarbij je gek wordt van de pieper en vooral de bewoners die er onrustig van worden) is alles weer op orde. OP hoop van zegen dat het zo blijft 8)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 jan 2008 20:27

Gefeliciteerd lammetje! Leuk dat je mag blijven!!
Ik heb zelf een niet zo prettige ervaring meegemaakt toen ik 16 was. Ik deed toen vakantiewerk in een verpleeghuis. Een man pakte mij bij mijn borsten beet (had hij blijkbaar zin in). Die man was nog bij zijn volle verstand en wilde graag een jong meisje zeg maar.
Ik heb die man (hoe weet ik niet meer) gewoon verder geholpen, niets laten merken. Toen hij eenmaal in de huiskamer zat ben ik even gaan uithuilen op het toilet. Ik heb wel de dag afgemaakt en ben naar de teamleidster gegaan. Die heeft mij heel erg gesteund, vond het knap dat ik nog wilde blijven. Ik ben het jaar daarop gewoon weer geweest. Verder geen nachtmerries gehad gelukkig :)
Heel jammer vond ik dat sommige collega's vonden dat het mijn eigen schuld was omdat ik voor de man stond, en niet achter de man (met het ophijsen van de broek)... tsja ik was 16 !! Dan kan ik toch niet alles weten :shock: bovendien werd ik in het diepe gegooid omdat er geen personeel was... :?
Maar goed, ik was blij dat ik de teamleider achter me had staan :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten