Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2008 16:10

christien schreef:Oke, ja misschien zie ik het ook wel verkeerd.
Alleen stagaire moet wel leren wassen en uiterlijke verzorging in de praktijk, en dan lijkt het me toch wel handig als je een stukje theorie hebt.


doet zij echt Helpende Welzijn? of is het Helpende Zorg?

Heb zelf helpende welzijn ook gedaan. Maar heb meer de welzijn kant stage gelopen (kdv, dac, ab).

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 21 jan 2008 16:21

Evelien schreef:
christien schreef:Oke, ja misschien zie ik het ook wel verkeerd.
Alleen stagaire moet wel leren wassen en uiterlijke verzorging in de praktijk, en dan lijkt het me toch wel handig als je een stukje theorie hebt.


doet zij echt Helpende Welzijn? of is het Helpende Zorg?

Heb zelf helpende welzijn ook gedaan. Maar heb meer de welzijn kant stage gelopen (kdv, dac, ab).


Ja zij doet echt de opleiding tot helpende welzijn. Dus daarom vond ik het zo vreemd dat ze geen theorie had gehad, maar goed in de praktijk leer je veel en ze heeft nu een boek van mij, dus komt wel goed.

Maar tis idd logischer om stage te lopen bij een dac, of kdv

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 24 jan 2008 11:15

Ik heb vanmorgen een sollicitatiegesprek gehad bij een psychiatrische instelling. Ik ben van harte welkom (ze achtten mij niet ongeschikt), maar voltijd en niet duaal.
Als ik het voltijd zou doen heb ik veel meer tijd en ruimte om mezelf te ontwikkelen. Ze waren bang, dat de druk voor mij te groot zal zijn wanneer ik het duaal zou doen. Ik heb dan een grote verantwoordelijkheid qua werken, ik moet nog veel met mezelf aan de slag en mezelf ontwikkelen en daarnaast ook nog schoolwerk doen.

Ik ben een echte refo, ook uiterlijk. Dat zagen ze daar gelijk. Het was een reguliere instelling, en die mannen waarmee ik het gesprek had, vroegen zich af wat ik ermee wilde. Ik wil bewust mijn geloof uitstralen, maar er zijn cliënten die er niks van moeten hebben. Ze vroegen zich af hoe ik dat op wou gaan lossen.. (Het was niet daarom dat ze mij niet aannamen, maar meer omdat ik nog teveel aan mezelf moet werken.)

Hoe doen jullie dat, mensen die in de psychiatrie werken?
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Berichtdoor Lorijntje » 24 jan 2008 11:37

Joortje schreef:Ik heb vanmorgen een sollicitatiegesprek gehad bij een psychiatrische instelling. Ik ben van harte welkom (ze achtten mij niet ongeschikt), maar voltijd en niet duaal.
Als ik het voltijd zou doen heb ik veel meer tijd en ruimte om mezelf te ontwikkelen. Ze waren bang, dat de druk voor mij te groot zal zijn wanneer ik het duaal zou doen. Ik heb dan een grote verantwoordelijkheid qua werken, ik moet nog veel met mezelf aan de slag en mezelf ontwikkelen en daarnaast ook nog schoolwerk doen.

Ik ben een echte refo, ook uiterlijk. Dat zagen ze daar gelijk. Het was een reguliere instelling, en die mannen waarmee ik het gesprek had, vroegen zich af wat ik ermee wilde. Ik wil bewust mijn geloof uitstralen, maar er zijn cliënten die er niks van moeten hebben. Ze vroegen zich af hoe ik dat op wou gaan lossen.. (Het was niet daarom dat ze mij niet aannamen, maar meer omdat ik nog teveel aan mezelf moet werken.)

Hoe doen jullie dat, mensen die in de psychiatrie werken?


Wat idioot zeg, dat ze moeilijk doen over je uiterlijk. Iedereen mag toch zelf weten wat ie draagt..Je verleent gewoon hulp hoor, je loopt geen modeshow :S Net of het andere personeel er allemaal zo lekker uitziet.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 24 jan 2008 11:42

nooit gehoord van kleding voorschriften, das precies hetzelfde....
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jan 2008 12:40

kledingvoorschriften zijn normaal.

Wij mogen ook niet in alle soorten kleding komen: geen lage shirtjes, geen blote buiken, geen korte rokken.

Daarbij moet je kleding dragen waarin je je kan verweren of een collega kan te hulp schieten. Als een bewoner een collega bedreigt en ik kan er niet boven op springen omdat ik een lange strakke rok aan heb, dan breng ik bewust mijn collega in gevaar.

In dat opzicht vind ik het niet meer dan logisch dat er ook in de psychiatrie zulke kledingregels zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 jan 2008 15:58

@Joortje.
Bij mijn sollicitatie is heel duidelijk gezegd dat ik niet mag evangeliseren.Als jongeren vragen hebben over mijn geloof mag ik ze natuurlijk best beantwoorden.

Ik zie er dan wel totaal niet als refo uit, maar jongeren weten prima dat ik Christen ben (vooral door het bidden aan het begin van een maaltijd). Dus ze komen ook echt wel met vragen, omdat ik één van de weinige Christenen ben op mijn werk (1 collega ook). Pas heel gesprek met een gelovige jongere. Dat deed die jongere echt goed. Want je staat als patient ook enorm alleen daarin. En helaas is er maar 1 andere psychiatrische instelling voor jongeren die christelijk is, maar die is in opbouw én veel te ver weg.

Dus het heeft enorm veel voordelen als Christen in een reguliere instelling te werken, maar het is ook onwijs moeilijk soms, helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 jan 2008 17:17

Ook hier duidelijk gezegd dat ik niet mag 'evangeliseren' niet in de psychiatrie maar ook nu niet in de thuiszorg. Ik mocht op beide locaties wel een rok dragen maar op sommige afdelingen in de psychiatrie is dat totaal niet handig met separeren enzo. niet dat sommige collega's er leuk bij lopen, want als die aan het separeren zijn zie je meer dan ik in mn rok, maargoed ik vond het onpracties en deed daarom dan ook een broek aan op mijn werk. Nu ook, maar meer omdat ik snachts buiten loop. Vind het fijner om in de winter dan een broek aan te hebben en eerlijk gezegd voel ik me ook wat prettiger als ik aan het tillen ben met cliënten die gevallen zijn. Maar in de zomer draag ik toch wel af en toe een rok als het erg warm is, deed ik in de psychiatrie ook op bepaalde afdelingen waar dat bij kon.

Ooit is 1 collega naar 'huis gestuurd' omdat ze een te korte rok aan had, heel logisch want je geeft aanstoot (maar die laag uitgesneden topjes mogen wel :roll: )

Vond het zelf niet extreem moeilijk, iedereen wist dat ik christelijk ben en op de afdeling moet stilte gevraagd voor hen die willen bidden dus dat was gelukkig makkelijk. Ik heb zelf niet veel chistelijke cliënten gehad dus er veel over gepraat is er ook niet, maar ze wisten allemaal wel dat ik christelijk was.

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 24 jan 2008 17:18

Ik zit er nu erg over te twijfelen of ik HBO-V wil gaan doen.
Wilde eerst altijd arts worden maar dat is net niet gehaald, doe HAVO. En wiskunde lerares leek me ook wel leuk, maar zit er de laatste tijd veel meer over te twijfelen.

Wat me dan leuk lijkt als ik verpleegster ofzo wordt in ziekenhuis op spoed afdeling of kinderafdeling. Iemand hier ervaring mee?
En heeft ook iemand opleiding HBO-V gedaan? En hoe ervaren?
Leef je droom.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 jan 2008 17:22

ik was van plan om het na de verpleegkundige te doen maar die heb ik niet afgemaakt ivm de zwangerchap van Sarah. Kan je helaas niet helpen, maar een SEH of kinderafdeling lijkt mij ook nog steeds heel erg interessant (én zwaar...)

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 24 jan 2008 17:52

Hoe heb jij de opleiding van verpleegkundige ervaren dan?
Want opleiding naar SEH of kinderverpleegkundig zijn vervolg opleidingen op verpleegkundige.
Leef je droom.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 jan 2008 17:59

erg leuk! Ik heb hem alleen wel in de psychiatrie gedaan dus net even wat anders dan het ziekenhuis! Maar iedereen vond het altijd erg pittig enzo, maar als je goed je best doet, is het wel goed te doen! Heb alle toetsen gemaakt, moest alleen nog differentieren en dat is nogal pittig, maar heb ik dus niet gehad.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jan 2008 18:48

lammetje schreef:Ooit is 1 collega naar 'huis gestuurd' omdat ze een te korte rok aan had, heel logisch want je geeft aanstoot (maar die laag uitgesneden topjes mogen wel :roll: )


die mogen bij ons ook niet.
Daarbij mag er ook gaan TMF enzo aangezet worden als de bewoners thuis zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 jan 2008 19:06

dan trek je iig wel 1 lijn! Tmf mocht wel, maar alleen als heel de groep het 'wilde' en dat was niet vaak gelukkig :wink: Stom want sommige cliëten krijgen daar wel ongewenst gedrag van...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jan 2008 19:54

Het kromme bij ons was, dat er bewoners medecatie krijgen om hun gevoelens te kunnen onderdrukken en dan liep het personeel er wel met lage shirtjes, doorscheinende rokjes in de zomer en keken ze naar alles wat meer met sexualiteit te maken had op tv.

Daar is toen is flink over van gedachte verwisseld en nu zit alles strak op 1 lijn. Collega's spreken elkaaar ook er echt op aan als iets te is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten