Kringgebed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 10:30

Je beziet het te negatief surfer.
Het gaat niet om mensen die relatief onverschillig met elkaar omgaan.
Ik ga er vanuit dat het met geloofsgenoten gebeurd. Mensen die betrokken zijn met elkaar en voor elkaar en anderen.
Je bespreekt eerst met elkaar wat en voor wat of wie er gebeden gaat worden. Dat maakt al dat het niet meer overschillig is.
Ik zeg niet dat ik er op die manier aan deel neem, maar ik keur het ook niet af.
En als jij daar nog voor jezelf geen 'goed gevoel' bij hebt zou ik het niet doen, maar gevoel kan ook veranderen door er gewoon wel aan deel te nemen, en te ervaren hoe en wat er gebeurt.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 16 dec 2002 12:00

Ik ben het wel met je eens, surfer. het is over een drempel stappen ook denk ik. we zijn dat niet gewend. Maar wat versta ju nu precies onder een kringgebed? Een dominee voorgaan voor de gemeente, of de vader voor het huisgezin, of de juf voor de klas lijkt mij iets anders. En als je alleen bid, kun je echt alles zeggen, met vreemden erbij doe je dat niet zo gauw.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 12:06

Surfer: De relatieve onverschilligheid van mensen ten opzichte van elkaar, en dan ineens een beetje intiem gaan doen met een kringgebed.

Dan moet je m.i. je pijlen richten op die 'relatieve onverschilligheid' en niet op het kringgebed. Als ik de beschrijving van de 1e gemeente lees kan ik me bij het begrip 'kringgebed' wel wat voorstellen maar bij 'relatieve onverschilligheid' niets.

Surfer: als je tegen je gevoel ingaat, weet je in ieder geval zeker dat je verkeerd bezig bent. Je raakt dan op den duur het contact met jezelf kwijt....

Poe, da's wel een erg moderne manier van denken. Ik dacht dat het christelijke leven geregeld een strijd was tussen wat jij eigenlijk voelt en wilt en wat God van je vraagt. Of zoals m'n sig het zegt:
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 12:38

Surfer: als je tegen je gevoel ingaat, weet je in ieder geval zeker dat je verkeerd bezig bent. Je raakt dan op den duur het contact met jezelf kwijt....

Poe, da's wel een erg moderne manier van denken. Ik dacht dat het christelijke leven geregeld een strijd was tussen wat jij eigenlijk voelt en wilt en wat God van je vraagt. Of zoals m'n sig het zegt
nee, dat is geen manier van denken. Dat is een gegeven. Vervreemding van jezelf is de oorzaak van psychische problemen. En dat wek je op door je geweten/gevoel te overschreeuwen of te negeren.
Iedere keer dat je zoiets overboord zet, iets waarvan andere mensen vinden dat het 'hoort', en je voelt vanbinnen dat dat in ieder geval voor jou niet geldt, dan merk je de heilzame werking daarvan.
Een voorwaarde is wel dat je eerlijk tegen jezelf bent en jezelf niet voor de gek houdt. Zie daarvoor ook mijn sig. :wink:

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 13:37

Surfer: nee, dat is geen manier van denken. Dat is een gegeven. Een mens voelt diep in zijn hart ook wel wat God van hem vraagt, en hij weet ook dat dat goed is.

Ik ben bang dat ik niet zo'n positief mensbeeld heb. Ik geloof dat ook het geweten behoorlijk aan de gevolgen van de zondeval onderhevig kan zijn. :Lees b.v. ook de eerste hoofdstukken van de Romeinenbrief maar eens.

Als je geweten en de bijbel beiden van God komen moeten deze dus ook op de één of andere manier met elkaar in overeenstemming zijn. Als daartussen een discrepantie lijkt te bestaan moet je op zoek naar de oorzaak. Voorrang geven aan je gevoel lijkt me een onbijbelse zaak.

Surfer: Vervreemding van jezelf is de oorzaak van psychische problemen. En dat wek je op door je geweten/gevoel te overschreeuwen of te negeren.

Het is dan ook wel de bedoeling dat je in actie komt. Ik ben er van overtuigd dat een kringgebed erg goed is. Als dan de atmosfeer waarin dat gebed plaats zou moeten vinden daarvoor niet geschikt is, moet je die atmosfeer veranderen. Niet omdat dat kringgebed een doel in zichzelf is, maar omdat je er in zo'n geval donder op kunt zeggen dat die atmosfeer niet is zoals God die graag ziet.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 13:40

Surfer: Vervreemding van jezelf is de oorzaak van psychische problemen. En dat wek je op door je geweten/gevoel te overschreeuwen of te negeren.
ow, ja, dit was meer een algemene opmerking.

Als je geweten en de bijbel beiden van God komen moeten deze dus ook op de één of andere manier met elkaar in overeenstemming zijn. Als daartussen een discrepantie lijkt te bestaan moet je op zoek naar de oorzaak. Voorrang geven aan je gevoel lijkt me een onbijbelse zaak.
hier zit ook nog de interpretatie tussen. Denk hier ook eens aan: hoe zou de Geest anders kunnen werken dan via het gevoel?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 14:32

Surfer: ow, ja, dit was meer een algemene opmerking.

En die probeerde ik weer richting onderwerp te buigen ;-) Jammer dat je daar niet meer op in gaat...

Surfer: hier zit ook nog de interpretatie tussen.

Juist, reden te meer dus om ook je verstand te gebruiken.

Surfer: Denk hier ook eens aan: hoe zou de Geest anders kunnen werken dan via het gevoel?

Eh, via het verstand?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 15:08

Eh, via het verstand?
geloven is dus een kwestie van je verstand gebruiken.. :?:
Laatst gewijzigd door surfer op 16 dec 2002 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 15:13

Het kinderlijk verstand is al genoeg?
Geloven als een kind staat er in de Bijbel.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 15:18

Het kinderlijk verstand is al genoeg?
Geloven als een kind staat er in de Bijbel.
hoeveel verstand heeft een kind? En hoeveel gevoel?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 15:21

Surfer: geloven is dus een kwestie van je verstand gebruiken.. ?

'Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw ziel, met geheel uw hart, met geheel uw verstand en met al uw krachten'

Geloven sluit je hele mens-zijn in. Als je stelt dat alleen je gevoel van belang is sluit je het grootste deel van je mens-zijn juist uit.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 dec 2002 15:45

'Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw ziel,
'van het hart zijn de uitgangen des levens''

Wat met betrekking tot de mensen die verstandelijk niet zo bij zijn?
Verstandelijk gehandicapten?

Geloven sluit je hele mens-zijn in. Als je stelt dat alleen je gevoel van belang is sluit je het grootste deel van je mens-zijn juist uit.
stel ik dat?

Maar we gaan nu wel erg off-topic.

Terug naar het kringgebed, dus :)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 15:57

Surfer: Wat met betrekking tot de mensen die verstandelijk niet zo bij zijn? Verstandelijk gehandicapten?

Je moet God liefhebben met het verstand dat je gekregen hebt. Lijkt me duidelijk zat. Als jij meer verstand gekregen hebt dien je dat ook te gebruiken.

Surfer: 'van het hart zijn de uitgangen des levens''

En wat betekent dat volgens jou in deze context?

Surfer: Terug naar het kringgebed, dus

Volgens mij ben jij dan aan zet...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten