Kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 24 dec 2002 21:35

RPGtB schreef:Even een sprookje uit de wereld helpen: net zag ik namelijk ook al ergens de opmerking dat de kerstboom bij het midwinterfeest vandaan zou komen. Veel mensen denken dat de kerstboom uit een oud germaanse viering komt en sommigen zelfs dat het diende voor voorouderverering. Echter is dit volledig incorrect. De kerstboom is pas ontstaan tussen zo'n 1550 en 1600 in Duitsland, in een christelijke kerstviering wel te verstaan. In de literaatuur van voor 1550 zul je dus ook nooit een kerstboom tegen komen.........
In de kerstbomen werden eerst vruchten opgehangen als cadeautjes anex snoepgoed voor de kinderen. Tegenwoordig vervullen kerstballen en pakjes die functie.


RPGtB, kerstbomen zijn pas gekomen rond 1850! In één van de RD's van de afgelopen week stond daar een heel artikel over.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 25 dec 2002 00:44

kerstbomen zijn pas gekomen rond 1850! In één van de RD's van de afgelopen week stond daar een heel artikel over.


Ging het hier nou over het intreden van de kerstboom in NL of het populair worden ervan, of echt om de allereerste verschijning?

P.s.Ik sluit niet uit dat de datum die ik genoemd heb niet correct is, ben nogal slecht in het onthouden van jaartallen, maar 3 eeuw lijkt me toch een beetje veel......
Credo ergo sum


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten