hocus pocus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 10 dec 2002 13:40

Moppie: Het is een feit dat het occultisme op wat voor manieren dan ook binnenseipeld.

O, is dat zo? Waar kan ik dat soort feiten dan vinden? En waar seipelt dat occultisme dan binnen?

Moppie: Juist omdat het zo vreselijk onschuldig lijkt, doen mensen het af als onzin.

Ik kan ook wel allerlei onzinnige dingen als occult bestempelen. Als mensen het dan afdoen als onzin kan ik zeggen wat jij nu ook zegt: zie je nou wel? Maar daarmee bewijs je toch niets? Als dit een geldig argument zou zijn dan zou je kunnen stellen: des te belachelijker de beschuldiging des te occulter het beschuldigde...

Moppie: Het is juist een van de doelen van het occultisme het christendom aan de kant te zetten en te beinvloeden het met occultisme. EN in veel dingen lukt ze dat ook zo.

Het christendom wordt beïnvloed door het occultisme? Vertel!

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 10 dec 2002 14:57

Code: Selecteer alles

 Het is een feit dat het occultisme op wat voor manieren dan ook binnenseipeld.

O, is dat zo? Waar kan ik dat soort feiten dan vinden? En waar seipelt dat occultisme dan binnen?
 


Ik hoorde eens een ds vertellen over zoiets. Zijn dochter was al heel lang ziek en de dokter wist niet goed wat ze had. Hij vroeg toen of zijn assistente haar mocht behandelen met reiki?? De ds wist niet wat het was en zei ja. Terwijl de assistente bezig was bad hij tot God en vroeg: Heere als het van U is wilt U het dan zegenen en als het van de duivel is wilt U het dan stoppen. Terwijl hij aan het bidden is zegt de assistente: Het lukt niet, er is een hogere macht hier aanwezig.

Iets occults kan dus zo ongemerkt binnenseipelen.

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 10 dec 2002 16:44

Memmem schreef:[Terwijl de assistente bezig was bad hij tot God en vroeg: Heere als het van U is wilt U het dan zegenen en als het van de duivel is wilt U het dan stoppen. Terwijl hij aan het bidden is zegt de assistente: Het lukt niet, er is een hogere macht hier aanwezig.

Iets occults kan dus zo ongemerkt binnenseipelen.


??
een hogere macht dan god ?
die mag je uitleggen...
leaver dea as slaaf

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 17:30

aan de andere kant, ik kan me de duivel niet als weldoener van de mensheid voorstellen.
Zieken genezen? Dat deed Christus, de duivel uit bezetenen jagen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 10 dec 2002 18:59

Koss schreef:
Memmem schreef:[Terwijl de assistente bezig was bad hij tot God en vroeg: Heere als het van U is wilt U het dan zegenen en als het van de duivel is wilt U het dan stoppen. Terwijl hij aan het bidden is zegt de assistente: Het lukt niet, er is een hogere macht hier aanwezig.

Iets occults kan dus zo ongemerkt binnenseipelen.


??
een hogere macht dan god ?
die mag je uitleggen...


De assistente wist niet dat de ds tot God bad, hij zat in een hoekje. Wat zij deed was dus niet van God. Dat bedoelde ik. Sorry voor de verwaring.

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 10 dec 2002 20:02

Kinderen hebben een ander referentiekader dan volwassenen. Maar je kan niet een regel op alle kinderen toepassen. En er zijn echt wel kinderen die heel goed beseffen dat Harry Potter voor vermaak is.

Ik kan niet ontkennen dat de duivel alles probeert aan te grijpen om zijn doel te proberen te bereiken. Maar zomaar even zeggen dat Harry Potter rechtstreeks van de duivel komt en dat christenen die dat niet door hebben blind zijn voor het gevaar, dat komt natuurlijk niet erg overtuigend over als je het verder nog niet goed onderbouwd hebt.

Stel, ik schrijf een verhaaltje over een tovenaar die mensen in ratten kan veranderen en kikkers in honden enzo. En dat verhaal wordt verfilmd. Dan is dat toch grappig? Fantasieen over hocus pocus is vermakelijk, daarom zijn sprookjes als van hans en grietje enzo erg populair. Waarom zou dit meer duivelswerk zijn als een ander verhaal? Omdat er iets gebeurt wat met hogere macht alleen kan dus is het duivels? Hmmm.

En koss beweert niet dat de bijbel occult is maar dat als je op zo'n manier redeneert als Moppie dat je dan met dezelfde redenen de bijbel als occult kan bestempelen.

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 10 dec 2002 23:00

de bijbel is helemaal niet occult
god heeft een gruwelijke hekel aan occult
de bijbel is de waarheid het leven ,het woord
groeten van connie

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 10 dec 2002 23:30

Memmem schreef:De assistente wist niet dat de ds tot God bad, hij zat in een hoekje. Wat zij deed was dus niet van God. Dat bedoelde ik. Sorry voor de verwaring.


maar die assistente was met een reiki behandeling bezig
sins waneer is dat niet van god ?
jezus geneesde op de zelfde manier met handopleging

waar staat in de bijbel dat reiki fout of occult is ?
leaver dea as slaaf

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 10 dec 2002 23:39

rutgernation schreef:En koss beweert niet dat de bijbel occult is maar dat als je op zo'n manier redeneert als Moppie dat je dan met dezelfde redenen de bijbel als occult kan bestempelen.


sterker nog
als je op die manier gaat berideneren kan je niet anders dan de bijbel als occult bestempelen
de bijbel zit vol met verborgen voorspellingen voor de toekomst
over de eindtijd en dergelijke
daarin gaat de bijbel veel verder dan nostodamus,tarot,runen,handlezen of wat dan ook

de bijbel is helemaal niet occult
god heeft een gruwelijke hekel aan occult
de bijbel is de waarheid het leven ,het woord
groeten van connie


ik heb anders nog niemand gezien die de argumenten die ik heb aangedragen waardoor de bijbel onder de devenitie van het woord occult valt zien weerleggen

en connie..
sins waneer spreek jij voor god ?
hoe kom je er bij dat hij een gruwelijke hekel heeft aan "occult"
heeft hij het persoonlijk in je oor verluisterd
of kun je je bewering ook onderbouwen ?
leaver dea as slaaf

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 11 dec 2002 15:07

Koss schreef:
Memmem schreef:De assistente wist niet dat de ds tot God bad, hij zat in een hoekje. Wat zij deed was dus niet van God. Dat bedoelde ik. Sorry voor de verwaring.


maar die assistente was met een reiki behandeling bezig
sins waneer is dat niet van god ?
jezus geneesde op de zelfde manier met handopleging

waar staat in de bijbel dat reiki fout of occult is ?

Weet jij wel zeker dat reiki niet occult is? Onschuldig lijkende geneeswijzen zijn heel vaak occult belast, de denkwijze erachter is vaak occult.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 11 dec 2002 15:22

jezus geneesde op de zelfde manier met handopleging

waar staat in de bijbel dat reiki fout of occult is ?


Het criterium voor iets dat uit God is, is dat het:
a] gebeurt in naam van God
b] dient ter ere van God

En niet alle geneeskundige behandelingen die niet aan deze criteria voldoen wil ik afschrijven als fout. De gehele allopathie is gebasseerd op de natuurwetenschappen bijvoorbeeld. Maar als geesten erbij betrokken zijn en het voldoet niet aan deze criteria dan moet er denk ik toch een lampje gaan branden.
Credo ergo sum

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Harry Potter

Berichtdoor Esther » 11 dec 2002 15:40

Omdat ik twee jaar werkzaam geweest ben in een boekhandel heb ik indertijd de boeken van J.K. Rowling gelezen.

Op zich lijkt er niets mis mee. Het zijn vrij onschuldige boeken, die een spannend verhaal vertellen over een jongetje op een toverschool. Het bevat de elementen van een leuk sprookje.

Echter:
Ik heb het boek gelezen als een volwasse. Als ik zoiets lees weet ik dat het niet meer is dan een verhaaltje. Ik zal me nooit helemaal 'verliezen' in zo'n boek als kinderen dat kunnen. Voor kinderen is de grens tussen een verhaal en de realiteit niet zo duidelijk.

Het is misschien onschuldig voor volwassenen, niet voor een kind.

Ik heb kinderen gezien in de winkel die echt helemaal leefden in de wereld van Harry Potter. Zaken als heksen en tovenarij zijn dingen van alledag. Er zijn onderhand tal van boeken op de markt voor (kleine) kinderen die je vertellen hoe je een echte tovernaar of heks moet worden. Op zich allemaal heel onschuldig; bedoelt voor kinderen en ver verwijders van het 'echt' occulte. Feit is allen dat die onschuld hierin een onschuld is voor volwassenen. Voor een kind is het realiteit.

Met Harry Potter duik je echt niet meteen in de wereld van het occultisme (geloof me, heb erin gezeten). Je begeeft je allen wel op een hellend vlak waar je vanaf moet blijven. Harry Potter is misschien nog onschuldig, maar via hem kom je gaandeweg in aanraking met zaken die totaal niet onschuldig zijn. Het is een soort ketting reactie die je op dez emanier in gang zet. een kettingreactie die je uiteindelijk leid tot dingen waar je niets mee te maken moet willen hebben.

Hoe onschuldig Harry Potter ook mag zijn, je doet er verstandig aan er verre van te blijven. Met Harry Potter begeef je je op een hellend vlak waarop je steeds verder naar beneden glijd.

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 11 dec 2002 17:14

RPGtB schreef:
jezus geneesde op de zelfde manier met handopleging

waar staat in de bijbel dat reiki fout of occult is ?


Het criterium voor iets dat uit God is, is dat het:
a] gebeurt in naam van God
b] dient ter ere van God

En niet alle geneeskundige behandelingen die niet aan deze criteria voldoen wil ik afschrijven als fout. De gehele allopathie is gebasseerd op de natuurwetenschappen bijvoorbeeld. Maar als geesten erbij betrokken zijn en het voldoet niet aan deze criteria dan moet er denk ik toch een lampje gaan branden.


ik heb al redelijk wat ervaring met reiki
Reiki zit niet vast aan een bepaalde religie
reiki is niets meer dan een tegniek om energie uit het grote all,universum,allah,moeder aarde of God (waar je ook maar in gelooft) door te geven aan een ander waar hei/zij het nodig heeft
het is ook geen geneeskunde of medies vak
het is een alternatiefe geneeswijze
het is ter ondersteuning en er word altijd bij kwaalen aangeraden ook naar de gewone huisarts te gaan en diens raat op te volgen

er komen helemaal geen dingen bij zien als geesten en dergelijke

mijn leraar is een gelovige christen
hij geeft dus de energie door uit naam van god

in Reiki is geen occultisme of kwaade krachten en dergelijke te bespeuren
ik zie niet in hoe hier satan "binnenseipelt"
leaver dea as slaaf


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten