Voorbereiding op het Heilig Avondmaal...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 dec 2002 16:15

uitzonderingen bevestigen de regel. bij ons gaat maar een man of 6 a 7 aan. maar ligt denk aan de grote van de kerk. dus misschien dat in het noorden des lands meer mensen aangaan dan hier. daar blijf ik buiten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 04 dec 2002 16:19

RieBo schreef:Over je tweede alinea ben ik wat verbeisterd. Hoe kun je nu in het reine met God leven (dat zal toch moeten als je aanwilt gaan) en ruzies hebben met mensen? Je ben te hoogmoedig om zonden (ruzies) bij te leggen, maar ben wel nederig genoeg om aan te gaan? je voelt wel aan dat dat niet met elkaar rijmt, vandaar ook dat je ruzies hoort bij te leggen. Niet alleen als het HA nadert, maar altijd. En als je dat niet kunt, dan kan je niet aangaan.


je zegt nu hetzelfde als eelco, hoezo ben je dan verbijsterd?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 04 dec 2002 17:21

Acire,

Keimpe, ik druk me een beetje ongelukkig uit. Mijn punt is: de discipelen waren niet wedergeboren conform de eisen die in de kerk doorgaans gesteld worden aan avondmaalgangers. Er valt er zelfs nog 1 af (tenminste..), nl judas. Toch wordt hij door Christus niet geweerd..

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2002 21:29

Ik verbaas me ook meer en meer over deze vorm van 'voorbereiding op' en 'viering van' het avondmaal.

In de gereformeerde traditie worden de sacramenten ook wel 'zichtbare prediking' genoemd. Als dit werkelijk zo is, waarom gelden er dan andere eisen voor het deelnemen aan de 'gewone' eredienst en het deelnemen aan het Heilig Avondmaal? Is er iets in de bijbel dat daartoe aanleiding geeft?

In Mattheus 26:29 zegt Jezus dat Hij niet meer van de drinkbeker zal drinken totdat ze dat deze samen in het Koninkrijk van zijn Vader nieuw zullen drinken. Denk je nu echt dat Jezus zijn wederkomst ook een weekje van tevoren zal aankondigen zodat we ons kunnen voorbereiden op het Avondmaal dat we dan met Hem zullen vieren?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 dec 2002 21:31

johannes1 schreef:
JK.. je geeft aan dat je geen belijdenis mag doen omdat je nog niet gedoopt bent.. als je belijdenis wilt doen mag dat wel, en word je voor de belijdenisdienst gedoopt


een aanpassing hierop. eerst doe je belijdenis en daarna wordt je gedoopt. want zo is het bij mij ook gegaan.


jij hebt ook volwassendoop gekregen dus?
gewoon belijdeniscat. gevolgd, en aan het eind wordt je gedoopt en doe je gelijk belijdenis?
maar ik ben er nog niet aan toe eigenlijk...
Volwassendoop is toch als je zeker weet dat je bekeerd bent?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 dec 2002 21:40

Volwassendoop is toch als je zeker weet dat je bekeerd bent


nee hoor. maar je zegt dat je er nog niet aan toe bent. voor je gevoel of voor je leeftijd?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 dec 2002 21:42

voor mn gevoel iig, ben bijna 19
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 05 dec 2002 11:26

bij ons in de gemeente (geref. gemeente) gaan er veel mensen aan, tenminste dat lijkt zo, maar als je een kerk hebt van bijna 2000 mensen en er gaan er ongeveer 150 aan. Ook gaan er best veel jongeren aan, dat vind ik iets heel moois.
Wat ik wel heel moeilijk vind is dat een predikant wel eens zegt dat de lijn recht door de tafel loopt.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 dec 2002 15:06

johannes1 schreef:
Volwassendoop is toch als je zeker weet dat je bekeerd bent


nee hoor. maar je zegt dat je er nog niet aan toe bent. voor je gevoel of voor je leeftijd?


Misschien bij jouw gemeente niet Johannes.
Andere gemeenten stellen die voorwaarde wel.
Lees ook het volwassendoopsformulier eens. Dat stelt ook bepaalde zaken aan de orde. Dus de gedachte van Jialikelly is niet zo vreemd...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 16:21

surfer schreef:
Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend.

Keimpe schreef:
Ik denk dat je veels te ver gaat. Omdat de Heilige Geest niet uitgestort is zijn de discipelen niet wederomgeboren? Kan je dit bewijzen? Geen van de mensen uit het oude testament is dus wederomgeboren?
Dat spoort niet met de tekst uit Johannes 3:5?
ik kom hier nog even op terug, omdat ik wist dat ik die gedachte deels op een tekst gebaseerd had. En dat heb ik even opgezocht :)

Lukas 22:
31 En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd39) om te ziften als de tarwe;40)
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude;41) en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.
33 En hij zeide tot Hem: Heere, ik ben bereid, met U ook in de gevangenis en in den dood te gaan.
34 Maar Hij zeide: Ik zeg u, Petrus, de haan zal heden niet kraaien,42) eer gij driemaal zult verloochend hebben, dat gij Mij kent.

Let er ook op, dat vlak voor dit gesprek, aan de avondmaalstafel, er een strijd onder de discipelen was, wie er de meeste was.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 dec 2002 17:10

De zin ervoor geeft toch al antwoord?

"Dat uw geloof niet ophoude..."

Iets kan niet ophouden als het alreeds aanwezig is...
Even een snelle reactie, ik moet nog inhoudelijk kijken naar de tekst en het verband, en de kanttekeningen.
Maar dit kwam even in me op.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 17:42

MIjn punt is voornamelijk:

Hoe momenteel tegen het avondmaal wordt aangekeken in de reformatorische kerken is ver verwijderd van de oorspronkelijke bedoeling.

Het is niet zo moeilijk om in te zien dat de discipelen vrijwel ontwetend waren van wat hun allemaal overkwam.
Ik noemde al de ruzie aan de avondsmaalstafel wie de meeste was, je kunt daarbij noemen het in slaap vallen in de hof van Getsemane, het vluchten van de discipelen bij de gevangenneming, hun houding bij de opstanding., en ook hun vraag vlak voor de hemelvaart.
Ze zijn pas gaan begrijpen waar het allemaal over ging toen de Geest uitgestort was. Ze hielden wel van Christus, maar ik denk voornamelijk als mens en niet als God's Zoon.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 06 dec 2002 18:41

"Dat uw geloof niet ophoude..."

Iets kan niet ophouden als het alreeds aanwezig is...
blijkbaar wel, gezien de tekst :wink: Maar begrijp je wat ik bedoel??

Gebruikersavatar
poemojn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 okt 2002 13:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 06 dec 2002 22:07

Sterretje schreef:Wat ik wel heel moeilijk vind is dat een predikant wel eens zegt dat de lijn recht door de tafel loopt.


Welke lijn?
Poemojn for President!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 dec 2002 13:03

De discussie drijft iets af van het bedoelde onderwerp. Niet dat dat erg is, er worden zinvolle dingen gezegd.

Toch wil ik weer even terug naar het beginonderwerp.
VOorbereiding op...
Wat me opvalt is dat er maar weinig mensen het nuttig vinden om zich voor te bereiden, en velen zijn er die er geen waarde in zien.
Het verschil zal te maken hebben met de visie op het Heilig Avondmaal.

Daarom wilde ik toch ook nog even een ander geluid laten horen.

Ik vind de voorbereiding op het Heilig Avondmaal wel nodig.
Het Avondmaalsformulier is er duidelijk in:
Om tot onze troost het Avondmaal te mogen houden is het van node 1) onszelf te beproeven en 2) dat we het tot dat einde richten waartoe de Heere het heeft verordineerd en ingesteld, namelijk tot Zijn gedachtenis.

Wanneer de Heere Jezus je dierbaar is geworden in je leven en je Hem hebt mogen leren kennen zul je de waarde en de troost van het Heilig Avondmaal inzien. het is een liefdemaaltijd waar jij heel klein bent en Hij heel groot wordt. Verder is het zo dat onze God nog meer dan anders heel dicht naar de mens afdaalt in die maaltijd. Hij is dan immers heel dichtbij. EN geeft soms op bijzondere wijze zegeningen weg en geeft inzichten in zaken die de mens nog nooit tevoren gezien had.
Is het dan geen noodzaak dat we met veel eerbied tot die maaltijd toetreden? En van te voren dat bruiloftskleed aantrekken, om niet zonder dat kleed aan de maaltijd te komen?
Iedereen die zijn eigen (arglistieg) hart kent weet hoe bedrieglijk het is en hoe vaak het van God en Zijn woord afwijkt. Hoe de satan trekken kan.
Is het dan niet nuttig juist in die week van voorbereiding te bedenken wie we waren, wie we door genade mochten worden, en hoe we Hem vanaf heden daarvoor dankbaar kunnen zijn?
Kan het dan gebeuren dat je zonder voorbereiding en overdenking daarvan, gerukt uit de beslommeringen van de doordeweekse week dan ook nog even aan het Avondmaal komt? Mijns inziens is het daarvoor te heilig, en Gode niet aangenaam, dat Zijn kinderen zo weinig belang hechten aan Zijn werkingen.
Is het niet goed om te overdenken wie we waren, wat onze zonden waren (zodat we weer klein worden) en dat we onze redding overdenken (waardoor we weer met liefde bezien welk een groot wonder van genade hij verheerlijkte in ons leven)? Wordt Hij dan niet des te groter als we dat overdenken, Ik voor U, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven? Is juist niet die gestalte datgeen wat de Heere van ons wil? Wij klein en hij groot?
Is het dan niet goed een verlangen naar Hem op te wekken, (meer dan anders), om Hem te mogen ontmoeten aan de tafel omdat Hij op bijzondere wijze afdaalt in de maaltijd?
Is het niet goed om in die week ons extra bezig te houden met Zijn Woord en getuigenis, te meer ook omdat het te verwachten is dat satan juist ook in de tijd voor het Heilig Avondmaal meer pogingen zal doen om ons af te leiden en ons te behoeden om ons met God bezig te houden, temeer opdat wij niet met zegen het Heilig Avondmaal zullen nuttigen?

Ik zal het proberen kort te houden. Ik kan nog veel meer er over zeggen.
Maar zijn er dan maar zo weinig die meerwaarde zien in het zichzelf voorbereiden op die maaltijd waarin je Hem hoopt te ontmoeten en Zijn zegeningen te ontvangen?

Let wel..een gezegende avondmaalsgang zit m niet in de lengte, duur of diepte van je voorbereiding. Ook zonder voorbereiding kan de Heere Zijn zegen wel geven.
Maar ik kreeg het gevoel alsof het Heilig Avondmaal voor sommigen alleen maar een gebeurtenis is op een zondag, waarbij je weer even denkt aan het lijden en sterven van Jezus. En dan samen met andere gelovigen zit en zingt, en daarna weer doorgaat met de rest van het leven.
Volgens mij is het meer, heiliger dan dat, en is er meer te verkrijgen..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten

cron