Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 09:37

sanderious schreef:
johannes1 schreef:je geeft zelf al aan dat de pkn een nieuwe koers is gaan varen. en niet de hervormde kerk.


Ik stop maar met de discussie. Denk maar wat je wilt denken en veel succes ermee Johannes!

ps. als jij de PKN in verband met een beeld van satan brengt zegt dat alles. Ik kan ook niet Hitler of Dutroux in verband brengen met een persoon zonder er iets mee te impliceren.


Nadat ik de hele discussie gelezen heb tussen sanderious en johannes1 moet ik wel lachen. S. heeft hele slechte argumenten. Hij heeft ergens op het forum wat gelezen en gooit het in de strijd. Zijn weerlegging is dan ook bar slecht. en als hij klem zit zegt hij dat hij maar stopt met de discussie, omdat de ander anders denkt dan hij wil.
Nee, geef me dan maar Optimatus of Klaas. Die zijn onderlegd en discussieren op niveau.
Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 10:02

japijo schreef:Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.


Ik heb ook meegelezen, 'k vond het meer paarlen voor de zwijnen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 10:05

Maja de Bij schreef:
japijo schreef:Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.


Ik heb ook meegelezen, 'k vond het meer paarlen voor de zwijnen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Met je eens :wink:

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 10:16

japijo schreef:
Maja de Bij schreef:
japijo schreef:Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.


Ik heb ook meegelezen, 'k vond het meer paarlen voor de zwijnen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Met je eens :wink:


Deze lijst ik in :mrgreen:

sanderious
Mineur
Mineur
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 mar 2004 12:46
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 11:33

japijo schreef:Nadat ik de hele discussie gelezen heb tussen sanderious en johannes1 moet ik wel lachen. S. heeft hele slechte argumenten. Hij heeft ergens op het forum wat gelezen en gooit het in de strijd. Zijn weerlegging is dan ook bar slecht. en als hij klem zit zegt hij dat hij maar stopt met de discussie, omdat de ander anders denkt dan hij wil.
Nee, geef me dan maar Optimatus of Klaas. Die zijn onderlegd en discussieren op niveau.
Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.


Fijn dat ik je kon amuseren.

Wat betreft de inhoudelijke kant: Dat je het niet wilt accepteren is iets anders dan dat er onzin wordt verkondigd. Dat jij de weerlegging barslecht vind laat alleen maar je eigen kleur zien. Je kan immers met geen enkel argument overtuigd worden van je eigen gelijk in deze zaak. Ik stop niet vanwege slechte argumentatie, maar vanwege het voorkomen van ergernis.

Johannes komt overigens met argumenten die gevoelsmatig zijn, tja ik kan zijn gevoelsargumenten niet veranderen.

Overigens mooie PKN kerk in je avatar.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 11:39

johannes1 schreef:het feit is dat de bezwaarden niet uit de hervormde kerk treedt.


treden...

(maar dat terzijde)

Beste Johannes,

de Nederlandse Hervormde Kerk bestaat niet meer. Dus er valt niks uit te treden. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar feit is dat de NHK juridisch niet meer bestaat.

Er is nu een Hersteld- Nederlandse Hervormde Kerk die, net als de Dolerenden en de Afgescheidenen, zelf een kerkgenootschap vormt. Dat is het goed recht van de leden van de HNHK, maar vorderingen op goederen en diensten van de PKN, waarin de NHK is opgegaan, zijn juridisch niet rechtsgeldig.

Nogmaals, ik vind dat de PKN niet flauw moet doen en waar mogelijk gebouwen tegen een redelijk prijs verhuren aan Herstelden, maar de discussie over wie welk goed krijgt, is een achterhoedegevecht dat door de PKN allang in haar voordeel beslecht is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 12:59

sanderious schreef:
japijo schreef:Nadat ik de hele discussie gelezen heb tussen sanderious en johannes1 moet ik wel lachen. S. heeft hele slechte argumenten. Hij heeft ergens op het forum wat gelezen en gooit het in de strijd. Zijn weerlegging is dan ook bar slecht. en als hij klem zit zegt hij dat hij maar stopt met de discussie, omdat de ander anders denkt dan hij wil.
Nee, geef me dan maar Optimatus of Klaas. Die zijn onderlegd en discussieren op niveau.
Sanderious, verdiep je in de zaak en kom dan terug met goede argumenten, want dit was hopeloos.


Fijn dat ik je kon amuseren.

Wat betreft de inhoudelijke kant: Dat je het niet wilt accepteren is iets anders dan dat er onzin wordt verkondigd. Dat jij de weerlegging barslecht vind laat alleen maar je eigen kleur zien. Je kan immers met geen enkel argument overtuigd worden van je eigen gelijk in deze zaak. Ik stop niet vanwege slechte argumentatie, maar vanwege het voorkomen van ergernis.

Johannes komt overigens met argumenten die gevoelsmatig zijn, tja ik kan zijn gevoelsargumenten niet veranderen.

Overigens mooie PKN kerk in je avatar.


Nee, als je de discussie overleest kun je zien hoe slecht jij beargumenteert. Je wordt door Johannes aan de kant gepraat en dan verdwij je omdat je geen argumenten meer hebt, niet om ergenissen te voorkomen. Dat geloof ik niet en is tevens een slechte smoes.
Die argumenten zijn niet gevoelsmatig!

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 13:02

Nogmaals, ik vind dat de PKN niet flauw moet doen en waar mogelijk gebouwen tegen een redelijk prijs verhuren aan Herstelden, maar de discussie over wie welk goed krijgt, is een achterhoedegevecht dat door de PKN allang in haar voordeel beslecht is.


Idd. Één ding is zeker. De PKN heeft op een listige manier de eigendommen ontvreemd. Ik hoop dat we er op een redelijke manier uitkomen, door het huren van kerkgebouwen of evt. het bouwen van nieuwe kerkgebouwen. En ik hoop ook dat gemeenten die een eenheid zijn hun kerkgebouw gewoon mogen blijven behouden.

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 28 jun 2004 14:31

Optimatus schreef:
johannes1 schreef:het feit is dat de bezwaarden niet uit de hervormde kerk treedt.


treden...

(maar dat terzijde)

Beste Johannes,

de Nederlandse Hervormde Kerk bestaat niet meer. Dus er valt niks uit te treden. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar feit is dat de NHK juridisch niet meer bestaat.

Er is nu een Hersteld- Nederlandse Hervormde Kerk die, net als de Dolerenden en de Afgescheidenen, zelf een kerkgenootschap vormt. Dat is het goed recht van de leden van de HNHK, maar vorderingen op goederen en diensten van de PKN, waarin de NHK is opgegaan, zijn juridisch niet rechtsgeldig.

Nogmaals, ik vind dat de PKN niet flauw moet doen en waar mogelijk gebouwen tegen een redelijk prijs verhuren aan Herstelden, maar de discussie over wie welk goed krijgt, is een achterhoedegevecht dat door de PKN allang in haar voordeel beslecht is.


Op het moment dat een strijd beslist is, en de verliezer vecht door, is het idd een achterhoedegevecht. Wat overigens niet wil zeggen dat de overwinning rechtvaardig is. Dat zou het recht van de sterkste zijn.

Het valt me op, dat deze hele topic een voortdurend langs elkaar heen praten is van diegenen, die zich op de juridische kant beroepen (en ja, dan klopt het formeel wel, wat de PKN doet) en zij, die zich beroepen op een bij een op het eigen geweten en bij de ander meer op de bijbel gefundeerd rechtvaardigheidsprincipe beroepen. Iedereen heeft dan vanuit z'n eigen paradigma gelijk.

Als beide partijen alleen oog blijven hebben voor hun eigen uitgangspunten zitten we straks aan pagina 100 van dit topic en blijft iedereen in herhaling vallen.

Daarom stel ik voor: laten we ons eens houden aan hét motto van de Reformatie: Sola Scriptura.

Mijn stelling is, dat je op basis van de schrift tot de volgende conclusies kunt komen:

- De bijbel kent geen synode, noch een formele kerkorde, behalve datgene wat de bijbel zelf over de kerk zegt.
-In de bijbel zijn gemeenten zelfstandig en is er niemand (behalve God zelf natuurlijk) boven de gemeenten gesteld.
-De bijbel leert ons geen recht te zoeken bij ongelovigen (1 Cor. 6). Daaruit blijkt m.i. dat het juridische systeem altijd ondergeschikt moet zijn aan Gods Woord.
- Ze moeten er dus in liefde uit zien te komen; en anders is het beter om onrecht te verdragen, dan om je recht bij de rechter te halen.

De HNHK wordt dus keihard geconfronteerd met het onbijbelse gezag dat de synode heeft. Toch hebben ze dezelfde kerkorde gehandhaafd. Ze hebben dus niet van hun fouten geleerd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 15:29

Ik ben het met jullie beiden redelijk eens. In liefde moet de zaak in den minne geschikt worden.

Hetgeen echter niet weg neem dat zowel de PKN als de HNHK een synodale structuur kennen die ook in de NHK actueel was. Vanuit die structuur gezien is de houding van de PKN (hoewel licht hautain) wel te rechtvaardigen.

Als de toenmalige Hervormde Gemeente Berkenwoude zich zou hebben afgescheiden van de Ned. Herv. Kerk, kon die HG-Berkenwoude direct op zoek naar een nieuw onderkomen, want het kerkgebouw zou hoe dan ook in het bezit blijven van de Ned. Herv. Kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 15:42

De bijbel kent geen synode
.

Wel degelijk, dunkt me, zie Handelingen 15.
Er is niets op tegen om de synode als vergelijkbaar te zien met deze vergadering in Jeruzalem. Hier heeft een vergadering in Jeruzalem gezag over de gemeente in Antiochie.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 28 jun 2004 17:23

Er is alles op tegen om het Apostel convent een synode te noemen. Ik ben het met PeterL eens, plaatselijke gemeenten, de Bijbel als fundament, dan is daar ook de Geest en die leidt in alle waarheid.
Belijdenissen, catechismussen, kerkordes hebben niet kunnen voorkomen dat er 15 soorten gereformeerd zijn. Als de Schrift zegt dat de Geest in alle waarheid leidt, weten wij het blijkbaar beter. Maar laten wij het hier maar mee wagen, de andere route is de route van de rede, verstand en die loopt dood.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 17:33

waarnemer schreef:Belijdenissen, catechismussen, kerkordes hebben niet kunnen voorkomen dat er 15 soorten gereformeerd zijn.


Daar kan ik als PKN-er toch niet mee zitten ?
Er zal wel een geloei op gaan op het refoweb, maar ik ben er van overtuigd dat God mijn Vader is en de PKN mijn moeder. En al is moeder ziek, ik ben en blijf trots op haar. Er is geen zaligheid buiten de kerk.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 28 jun 2004 18:25

Oei Beste Maja,
Je bent rooms, waar staat in de bijbel dat de kerk onze moeder is en geen zaligheid buiten de kerk?
In onze gemeente is eind april ook een brief de deur uitgegaan van de kerkenraad waar dat in stond.
Dit is mensen onder druk zetten, dat kan absoluut niet, mag je nooit meer zeggen, ik denk dat deze uitspraak van Augustinus afkomstig is.

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 28 jun 2004 20:36

Maja de Bij schreef:
De bijbel kent geen synode
.

Wel degelijk, dunkt me, zie Handelingen 15.
Er is niets op tegen om de synode als vergelijkbaar te zien met deze vergadering in Jeruzalem. Hier heeft een vergadering in Jeruzalem gezag over de gemeente in Antiochie.


Het gaat hier om een eenmalige vergadering van apostelen. Er is geen enkele aanwijzing dat er meer van dit soort vergaderingen geweest zijn. Er is dus geen sprake van een synode in de zin zoals de reformatorische kerken die kennen. Het is geen bestuurlijk orgaan, waar de gemeente ondergeschikt aan zijn.

De R.K. kerk noemt deze vergadering het eerste concilie en dat lijkt me dichter bij de waarheid, dan dat het een bestuurlijke synode zou zijn. Een concilie is immers een incidentele vergadering van kerkleiders.

waarnemer schreef:Oei Beste Maja,
Je bent rooms, waar staat in de bijbel dat de kerk onze moeder is en geen zaligheid buiten de kerk?
In onze gemeente is eind april ook een brief de deur uitgegaan van de kerkenraad waar dat in stond.
Dit is mensen onder druk zetten, dat kan absoluut niet, mag je nooit meer zeggen, ik denk dat deze uitspraak van Augustinus afkomstig is.


Idd waarnemer, dat is R. K. gedachtengoed. Dit waren juist een van de punten die de Reformatoren naar voren brachten: de kerk is geen moeder en ook niet zaligmakend. De R. K. had zichzelf het monopolie op het heil toegedicht, door de biecht af te nemen en al dan niet absolutie (vergeving) te verlenen, eventueel met penitentie (straf, zoals het 3x "Onze Vader" bidden). Daardoor bond men de mensen aan het Instituut, in plaats, van dat ze de mensen vrijzetten om naar Christus te gaan.
The Lord is the Potter, not Harry!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten