Welke vertaling is getrouw?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 mei 2007 21:51

Optimatus schreef:En ik in de huidige PKN en in de OKKN.

als je de GKN als onderdeel ziet van de PKN ben ik het met je eens...

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 23 mei 2007 22:02

what about the NIV??

Misschien is er al iets over gezegd, maar k ga niet 62 blz. doorlezen...
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 mei 2007 22:02

Ik speel er al jaren met plezier, zowel bij Ds. L. Schermers als bij Ds. P.J. van Midden.

Ja dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 mei 2007 23:00

Riska schreef:als je de GKN als onderdeel ziet van de PKN ben ik het met je eens...
Hoe kun je dat nou niet zo zien? Er is niet zoiets als een GKN meer. Het is allemaal PKN.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2007 06:45

Machiavelli schreef:
Riska schreef:als je de GKN als onderdeel ziet van de PKN ben ik het met je eens...
Hoe kun je dat nou niet zo zien? Er is niet zoiets als een GKN meer. Het is allemaal PKN.

Dat weet ik ook wel. Maar het vóelt nog GKN, snap je???

Swesterchen schreef:what about the NIV??

Wat is de NIV??? Misschien dom, maar ik kan het niet thuisbrengen???

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2007 09:08

Riska schreef:
Swesterchen schreef:what about the NIV??

Wat is de NIV??? Misschien dom, maar ik kan het niet thuisbrengen???

Dat is een engels-talige bijbelvertaling.
Links:
http://www.ibs.org/niv/index.php
http://www.biblegateway.com/versions/index.php?action=getVersionInfo&vid=31
Zie voor nog meer: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=New+International+Version&btnG=Google+zoeken&meta=
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 24 mei 2007 09:35

schwesterchen schreef:what about the NIV??

Misschien is er al iets over gezegd, maar k ga niet 62 blz. doorlezen...

De NIV is een goed leesbare Engelse vertaling. Als je een vergelijking moet maken met Nederlandse vertalingen, dan zou ik zeggen:
- het heeft de betrouwbaarheid van de SV
- het heeft de leesbaarheid van de NBV

Waarbij de leesbaarheid dus niet ten koste van de betrouwbaarheid gaat, integendeel.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
zekharyahu
Sergeant
Sergeant
Berichten: 289
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:38

Berichtdoor zekharyahu » 24 mei 2007 09:49

Ja, de NIV bevalt mij ook erg goed.

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 24 mei 2007 11:06

Optimatus schreef:Maar ik ben niet gereformeerd. Ik ben christen in katholieke zin (lees: algemeen).

Als we allemaal maar hervormd zijn!! Maar dan wel zo:

"maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken" (Rom. 12:2, NBG51).
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2007 11:24

Peter L schreef:
Optimatus schreef:Maar ik ben niet gereformeerd. Ik ben christen in katholieke zin (lees: algemeen).

Als we allemaal maar hervormd zijn!! Maar dan wel zo:

"maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken" (Rom. 12:2, NBG51).


Jaja, "maar wie zich oprecht bekeert, die wordt Christelijk Gereformeerd"! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2007 11:45

Optimatus schreef:Maar ik ben niet gereformeerd. Ik ben christen in katholieke zin (lees: algemeen).

In feite zijn we nu de benamingen aan het benoemen die ons dierbaar zijn en die we innig koesteren.
Met katholiek zijn is niks mis - integendeel, want het maakt deel uit van het belijden van de Oude Kerk, dat net als de gereformeerde confessie gegrond is op Gods Woord - mits het maar aan de bijbelse maatstaf voldoet. Daar moeten we ons bewust van zijn.
Zodra zo'n benaming vooral een onderbuikgevoel wordt waarop we drijven zonder het nog te toetsen aan de kritiek van het Woord van God - en dat gevaar is heel reëel! - dan gaat het mis, dan gaan we dwalen. (Ik spreek uit eigen ervaring!)
Op de Bijbel zijn we dan ook aanspreekbaar als christenen. En die santekraam die nogal wat "katholieken" daarnaast plaatsen kunnen we missen als kiespijn. Overigens was men er in de vroeg-christelijke kerk ook bepaald niet content mee, en heeft niet iedereen die ontwikkeling met instemming meegemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de ikonenstrijd in de Oosters-Orthodoxe Kerken. (Goed, dat is dan eigenlijk net weer een ander naampje: orthodox i.p.v. katholiek, maar dat is bijzaak. Dezelfde zaken hebben ook in de westerse kerk gespeeld.)

Zo'n benaming die je koestert kan ook een voordeel met zich meebrengen: het geeft je een gevoeligheid in je perceptie voor bepaalde onderdelen van de geloofsleer. Daardoor zie je dan bepaalde zaken wel eens scherper dan de medechristen die wat minder oog heeft daarvoor.

Ik geef je de raad mee uit 1 Thessalonicenzen 5:21: Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 24 mei 2007 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2007 11:46

jmpauw schreef:
schwesterchen schreef:what about the NIV??

Misschien is er al iets over gezegd, maar k ga niet 62 blz. doorlezen...

De NIV is een goed leesbare Engelse vertaling. Als je een vergelijking moet maken met Nederlandse vertalingen, dan zou ik zeggen:
- het heeft de betrouwbaarheid van de SV
- het heeft de leesbaarheid van de NBV

Waarbij de leesbaarheid dus niet ten koste van de betrouwbaarheid gaat, integendeel.

Dat klinkt goed!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 24 mei 2007 12:16

jmpauw schreef:De NIV is een goed leesbare Engelse vertaling. Als je een vergelijking moet maken met Nederlandse vertalingen, dan zou ik zeggen:
- het heeft de betrouwbaarheid van de SV
- het heeft de leesbaarheid van de NBV

Waarbij de leesbaarheid dus niet ten koste van de betrouwbaarheid gaat, integendeel.

Ik vind de Amplified Bible (uitg. Zondervan Publishers) ook wel fijn. Dit is een Engelse vertaling, die van de belangrijke Hebreeuwse en Griekse woorden tussen haken de mogelijke betekenissen weergeeft, zonder dat dit overigens ten koste van de leesbaarheid gaat.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mei 2007 13:56

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:Maar ik ben niet gereformeerd. Ik ben christen in katholieke zin (lees: algemeen).

In feite zijn we nu de benamingen aan het benoemen die ons dierbaar zijn en die we innig koesteren.
Met katholiek zijn is niks mis - integendeel, want het maakt deel uit van het belijden van de Oude Kerk, dat net als de gereformeerde confessie gegrond is op Gods Woord - mits het maar aan de bijbelse maatstaf voldoet. Daar moeten we ons bewust van zijn.
Zodra zo'n benaming vooral een onderbuikgevoel wordt waarop we drijven zonder het nog te toetsen aan de kritiek van het Woord van God - en dat gevaar is heel reëel! - dan gaat het mis, dan gaan we dwalen. (Ik spreek uit eigen ervaring!)
Op de Bijbel zijn we dan ook aanspreekbaar als christenen. En die santekraam die nogal wat "katholieken" daarnaast plaatsen kunnen we missen als kiespijn. Overigens was men er in de vroeg-christelijke kerk ook bepaald niet content mee, en heeft niet iedereen die ontwikkeling met instemming meegemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de ikonenstrijd in de Oosters-Orthodoxe Kerken. (Goed, dat is dan eigenlijk net weer een ander naampje: orthodox i.p.v. katholiek, maar dat is bijzaak. Dezelfde zaken hebben ook in de westerse kerk gespeeld.)

Zo'n benaming die je koestert kan ook een voordeel met zich meebrengen: het geeft je een gevoeligheid in je perceptie voor bepaalde onderdelen van de geloofsleer. Daardoor zie je dan bepaalde zaken wel eens scherper dan de medechristen die wat minder oog heeft daarvoor.

Ik geef je de raad mee uit 1 Thessalonicenzen 5:21: Beproeft alle dingen; behoudt het goede.


Interessante bijdrage. Of ik dingen scherper zie dan andere christenen, durf ik niet te zeggen. Ik heb oog voor liturgie, dat kan ik wel zeggen en ik hecht grote waarde aan liturgie - zij het dat de liturgie natuurlijk niet zaligmakend is (maar wel mooi).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2007 14:06

Boekenlezer schreef:
Riska schreef:
Swesterchen schreef:what about the NIV??

Wat is de NIV??? Misschien dom, maar ik kan het niet thuisbrengen???

Dat is een engels-talige bijbelvertaling.
Links:
http://www.ibs.org/niv/index.php
http://www.biblegateway.com/versions/index.php?action=getVersionInfo&vid=31
Zie voor nog meer: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=New+International+Version&btnG=Google+zoeken&meta=

Oke dat is dus een nieuwere generatie Engelse vertalingen dan ik in mijn bezit heb...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten