over kerkmuren heen kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Tears
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 nov 2002 23:47

Berichtdoor Tears » 21 nov 2002 16:30

origineel HV, nu oud gg (ouders) ga naar HV(bond) of ChrGG(rechts) Oud GG is redelijk oke, maar beetje heel erg gericht op de zondige kant (dark side) van de mens, Verder geen dominee, dus preeklezen, oude ouderlingen,--> lezen praktisch alleen oudvaders, beetje jammer, daarom shoppen, is niet echt goed om dat je hele leven te blijven doen denk ik, ben op zoek naar vastigheid, maar wat is waarheid he...
Declare this an Emergency...

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 21 nov 2002 17:29

Eindelijk een overeenkomst tussen Omega en ondergetekende


Ongetwijfeld zullen er nog wel meer zijn ;-)

Ik heb echter al in heel wat kerkverbanden een dienst meegemaakt. Alleen een ger. gem. dienst (in wat voor smaak dan ook) heb ik nog nooit meegemaakt.... lig ik er nou uit?


Gewoon een keer proberen. Ik heb zelf bijzonder goede herinneringen aan ds. Huisman (leeft hij nog?) die eens met een vrij evangelische preek de ger. gem. van Apeldoorn op stelten zette. Aan het eind van de dienst was de ene helft van de aanwezigen tot tranen geroerd en de andere helft stond in de hal voor de consistorie om hem de les te lezen. Zijn openingszin was: "Jezus komt hier vanavond voorbij". Het was een preek over Zacheüs die diepe indruk op mij heeft gemaakt.

Bijkomend vraagje aan diegenen die zijn overgestapt uit een ger. gem naar een 'lichtere' kerk (b.v. NH): ik merk in mijn omgeving dat mensen, die eenmaal de kerk waarin ze opgegroeid zijn verlaten hebben, makkelijk 'doorschuiven'. Veel mensen komen bij ons over vanuit de ger. gem. en voegen zodoende 'rechts' in in onze gemeente. Om vervolgens (uiterst) links uit te komen. Hoe ervaren jullie dat?


Uitzonderingen daargelaten, komt dat inderdaad regelmatig voor. Toen de ger. gem. in Apeldoorn vacant was, gingen diverse leden over naar de buitengewone wijkgemeente (Ger. Bond). Het gebeurde inderdaad enkele malen dat ze er rechts in kwamen en er links uitgingen.

Het ligt ook aan de gemeente waar ze uit komen. De ger. gem. in Apeldoorn ligt wat links van het midden en als je het daar niet meer kunt vinden, dan kun je beter ook niet naar de Ger. Bond gaan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 24 nov 2002 22:48

Aan de ene kant voel ik mij een beetje een vreemde een in de bijt, aan de andere kant ook helemaal niet, maar dat straks.

ik ben gedoopt en opgegroeid in de gereformeerde kerk en ging tot mijn twaalfde daar naartoe. Via de lutherse kerk ben ik in de Vergadering der gelovigen terecht gekomen en voelde mij daar echt thuis en heb de volwassenendoop ondergaan.

Later leerde ik mijn vrouw kennen, die naar de kerk van de nazarener ging. Na ons trouwen besloten naar een christen geloofsgemeenschap te gaan.

Het eerste deel van mijn openingszin is nu wel duidelijk denk ik.
Ik heb bijvoorbeeld geen flauw benul van 'links' of 'rechts'
Het tweede deel is eigelijk ook niet moeilijk te begrijpen, omdat ik ervan overtuigd ben dat de Gemeente van Christus bestaat uit christenen, maar waar ze naartoe gaan speelt daarbij geen rol. Het gaat er dus niet om waar je naar toe gaat, maar om de vraag: "Heb je een persoonlijke relatie met God"?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 24 nov 2002 23:25

Het ligt ook aan de gemeente waar ze uit komen. De ger. gem. in Apeldoorn ligt wat links van het midden en als je het daar niet meer kunt vinden, dan kun je beter ook niet naar de Ger. Bond gaan.


Ik kom van de gerGem. Welliswaar niet Adoorn maar Rijssen (zuid-schreuder) en kerk nu bij ger bond. buitengewone wijkgemeente Ebenhaezerkerk Apeldoorn.

Ik moet zeggen dat dat me erg goed bevalt. Heb nooit spijt gehad van die keuze.

Tis idd wel waar wat Klaas stelt. Als je eenmaal aan het schuiven ga, schuif je snel en makkelijk door.

Ik kom van oorsprong uit oud gergem in ned. En zit nu binnen anderhalf jaar tijd bij de Ger. Bond

Gebruikersavatar
Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 nov 2002 11:43
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 25 nov 2002 08:03

Omega schreef:Ik heb zelf bijzonder goede herinneringen aan ds. Huisman (leeft hij nog?)


Ja, hij is emeritus-predikant en woont in Zuid-afrika
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten