over kerkmuren heen kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

over kerkmuren heen kijken

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2002 19:51

Ik ben nieuwsgierig naar jullie kerkervaringen. Ga je al je hele leven naar dezelfde kerk? Of ben je overgestapt en waarom? Is er maar 1 ware kerk voor jou of zijn er verschillende kerken die jouw aandacht trekken?

Ik ga nu nog met mijn ouders en zusje naar een Samen-op-Wegkerk, maar voel me absoluut niet aan 1 kerk gebonden. Er trekken me dingen aan in de vrijgemaakte kerk, maar er zijn ook elementen uit de katholieke kerk die ik in mijn ideale kerk zou stoppen. In mijn huidige kerk voel ik me wel thuis, al vind ik dat de preken soms wel wat dieper en radicaler mogen. Maar als ik een vrijgemaakte preek hoor, vind ik dat soms weer te zwart-wit.

Mijn pa was oorspronkelijk katholiek en mijn moeder zwaar protestants, samen zijn ze naar de Nederlands gereformeerde kerk gegaan. Toen we naar Amersfoort verhuisden, vonden ze die kerk hier te zwaar en daarom zijn we overgestapt naar Samen op Weg.

Ik weet nog niet waar ik later terecht kom, ik denk ergens tussenin. Misschien dat ik lid word van een wat 'zwaardere' kerk en dan af en toe voor een experimentelere dienst naar een 'lichtere' kerk ga, maar dat weet ik nog niet. Ligt er natuurlijk ook aan of ik ga trouwen enzo.

Ik ben in heel veel verschillende kerken geweest, (met vrienden mee enzo), ik heb bij de gereformeerde bond, vergadering der gelovigen, katholieken, Nederlands gereformeerden, vrijgemaakten, oecumenischen diensten meegemaakt. Overal kun je wel commentaar op leveren, maar ik heb vooral geleerd dat de kern hetzelfde is en dat je je eerst in iets moet verdiepen voor je zegt wat je ervan vindt. Over katholieken had ik bijvoorbeeld best wel wat vooroordelen, totdat ik met een heleboel katholieken op vakantie ging! Ik ben het niet in alle details met ze eens, maar ik moet wel even kwijt dat ze echt christenen zijn (tenminste, degenen die actief zijn he, maar dat geldt in alle kerken).

Wat zijn jullie ervaringen met verschillende kerken? Kijken jullie veel over kerkmuren heen?

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 18 nov 2002 22:01

Ik ga mijn hele leven al naar de Christelijke Gereformeerde Kerk. Mijn ouders zijn toen ze net getrouwd waren eerst een paar keer naar deze kerk in Alphen a/d Rijn geweest. Dat was echter niet wat ze zochten. Dus zijn ze overgegaan naar dezelfde kerk maar dan in Leiden. En later nog een tijdje ook naar de CGK in Boskoop.

Maar goed daarna verhuisden we al snel naar Delfzijl. En daar ben ik dus al 23 jaar lid. En bevalt me nog steeds uitstekend.

Ik ben wel eens bij andere diensten geweest. Een paar keer een doopdienst in de hervormde kerk meegemaakt. Dat vond ik helemaal niets, een preek die je net zo goed een vehaaltje voorlezen kon noemen. De hele Bijbel niet meer terug gehoort. Ook een paar keer naar de vergadering der gelovigen geweest. Daar mis ik toch echt de structuur zoals die in "normale" kerken toch wel aanwezig is. Ook de manier van preken sprak me niet aan. En ook het feit dat iedereen die wat wilde zeggen in het gebed dat zomaar kon doen, dat is ook niet echt voor mij.

Ik kan me echter wel vinden in de Gereformeerde kerk vrijgemaakt. Iets zwaarder dan de CGK maar hier is het bijna gelijk.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 18 nov 2002 22:59

Ik ben zelf opgegroeid vij OUd ger gem. Op een gegeven moment zelf over gestapt naar de GER gem. Vandaar naar de Herv. (Bond)

Daar voel ik me het beste thuis. Heb absoluut geen kerkmuren. Als ik bij mijn ouders ben kerk ik bij oud ger gem oook al ben ik het er niet mee eens.

Kerk ook wel eens bij de evangelisatie en heel af en toe chr ger.

Kan mensen die kerkistisch zijn zelfs haten

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 nov 2002 14:57

Ik ben al vanaf mijn geboorte GerGem in Bodegraven.
Zo nu en dan kom ik eens in een Hervormde Kerk, meestal in een bondsgemeente.
In GerGem Bodegraven heb ik het over het algemeen wel naar mijn zin, maar ik denk dat ik in een andere plaats niet klakkeloos GerGem zou worden. In de meeste plaatsen overigens wel trouwens, maar ik weet ook gemeentes waar ik dus liever geen lid zou zijn.
kBen ook wel eens naar de Christelijke Gereformeerde kerk in Eindhoven geweest, maar verder heb ik niet veel uitstapjes gemaakt.

Naar mijn bescheiden mening wordt de Kerk in de kerken gevonden, en wel in die kerken waar Gods Woord aanwezig is. Dus van Katholiek, tot GerGem in Ned tot Evangelisch.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 19 nov 2002 15:13

Ik zie het net als TK wat betreft de KERK.
die kijkt over ALLE kerkmuren heen.

Ik ben zelf lid van de Ger. Gemeente. Ik voel me hier op mijn plaats. Vanzelf zijn er dingen die ik minder fijn vind, maar die zal ik overal tegenkomen.

Ik kom ook wel eens in de hervormde kerk, en de chr. gereformeerde kerk (rechterflank) Ook daar kan ik me gerust thuis voelen.

Toen ds. Verwey bij ons afscheid nam waren zijn woorden: "dat de kerkmuren hier eens mogen vallen"
Daar kan ik het zeker mee eens zijn.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 19 nov 2002 16:40

Ik denk dat ik nog een beetje zoekende ben, wat kerk betreft.

Ik ben gedoopt in de Ned. Hervormde Kerk, in Leiden. Daar ben ik 15 jaar lang heen geweest. Steeds deugde er steeds minder, mijn ouders konden hun plaats er niet meer vinden. Mijn zusje en ik gingen met hun mee, en we belandden in Katwijk. Daar heb ik een fijne dominee leren kennen, en toen ik 17 was, heb ik belijdenis gedaan. Als die dominee preekt, ga ik er zeker heen. Verder ga ik wel eens naar de Christelijk Gereformeerde kerk, voel ik me ook heel erg thuis. Eigenlijk zie ik het als de oude kerk in Leiden waar ik eerst heen ging.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 nov 2002 16:16

TheKeimpe schreef:In GerGem Bodegraven heb ik het over het algemeen wel naar mijn zin, maar ik denk dat ik in een andere plaats niet klakkeloos GerGem zou worden.


Ik denk dat ik kerk in een GerGem waar jij niet klakkeloos lid zou worden (Veluwe; als ze m,n plaatje links zien en/of m,n quote kom ik onder censuur te staan). Daarom ga ik vaak 1x per zondag naar de Hervormde Kerk (Gereformeerde Bond).
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 20 nov 2002 16:20

Misschien zou je al wel onder censuur staan als ze weten dat je hier komt Calvin :?:

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 nov 2002 16:47

Zo wat zijn hier veel gergemmers.... nou hier nog een!!! Ik ben in de gergem opgegroeid, maar ik ga tegenwoordig liever naar de Nederlands Hervormde kerk. Daar voel ik me beter thuis. Verder ben ik al vaak wezen shoppen, maar ik wil nog veeeeel meer kerken meemaken!!! Ik vind het goed voor m'n ontwikkeling, en m'n geloof, om te weten wat er is, en wat ik geloof!!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 20 nov 2002 18:34

Voor het broodnodige evenwicht ;-)

Ondergetekende is geboren en getogen in de hervormde kerk (Gereformeerde Bond/Gekr. Riet), maar voelt zich ook prima thuis in andere kerken. Al vroeg werd ons duidelijk gemaakt dat de waarheid niet gevonden wordt in één kerk. Vandaar dat mijn ouders doordeweeks, en soms zelfs 's zondags, naar de ger. gem. gaan.

Toen we nog in Apeldoorn woonden, gingen we daar regelmatig zondags naar de ger. gem. Ook diensten in andere kerken, van oud ger. gem. en ger. gem. in Ned. tot evangelisch, heb ik bijgewoond. Oud ger. gem. is me prima bevallen. Bij de ger. gem. in Ned. had ik (net als bij de Pinkstergemeente!!!) wat moeite met de eenzijdigheid van de prediking.

Maar het is duidelijk dat de Heere werkt in tal van kerken en gemeenten. Naambordjes zeggen me daarom ook helemaal niets.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 20 nov 2002 22:18

Eindelijk een overeenkomst tussen Omega en ondergetekende ;-)
Ook ik ben nl. geboren en getogen in de NH kerk. Gereformeerde bond, dat wel, geen gekr. riet al komen m'n ouders daar wel weer vandaan.

Tegenwoordig lid van een Chr. Ger. gemeente maar ik maak (en maakte) geregeld uitstapjes. Tegenwoordig vnl. naar een baptistengemeente. Ik heb echter al in heel wat kerkverbanden een dienst meegemaakt. Alleen een ger. gem. dienst (in wat voor smaak dan ook) heb ik nog nooit meegemaakt.... lig ik er nou uit? ;-)

Kerkverbanden zeggen me niet veel, wat dat betreft ben ik echt een kind van mijn tijd. Het valt me trouwens op dat veel mensen die ooit geswitcht zijn kerkverbanden relativeren.

Bijkomend vraagje aan diegenen die zijn overgestapt uit een ger. gem naar een 'lichtere' kerk (b.v. NH): ik merk in mijn omgeving dat mensen, die eenmaal de kerk waarin ze opgegroeid zijn verlaten hebben, makkelijk 'doorschuiven'. Veel mensen komen bij ons over vanuit de ger. gem. en voegen zodoende 'rechts' in in onze gemeente. Om vervolgens (uiterst) links uit te komen. Hoe ervaren jullie dat?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 nov 2002 23:02

Vroeger was ik Katholiek. Vanaf mijn twintigste ging ik niet meer naar de kerk. Vanaf mijn 28ste ging ik terug op zoek en heb uiteindelijk belijdenis gedaan in de Verenigde Protestantse Kerk van België. Ik kerk in mijn gemeente te Hasselt maar ook in de SOW-gemeente te Maastricht. Bijzondere interesse gaat uit naar de Anglicaanse kerk. Ik voel me met heel veel kerken verbonden maar verkies een Arminiaanse predeking en verwerp de Dortse leerregels.
Afbeelding

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 nov 2002 15:30

ik voel me erg thuis bijn onze hervormde kerk. HEt is wel afhankelijk sosm van de dominee, wat erg jammer is

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 21 nov 2002 15:57

ik ben van huis uit lid van de ger.gem, en nog steeds trouwens. ik voel me er ook best thuis, heb niet de neiging om zeer binnenkort te gaan wijzigen. ik kom ook regelmatig in een hervormde kerk, ook af en toe in een chrigo.

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 21 nov 2002 16:00

Zelf ben ik dooplid van de ger. gem en zit ook op de belijdeniscat. Ik sluit me heel bewust aan bij deze gemeente en voel me er ook zeker thuis, mede doordat ik al mijn hele leven in dezelfde kerk zit.

Ik heb een half jaar in een free baptist church gekerkt in Wales, dat is een aparte ervaring, maar ik voelde me er niet echt thuis. De mensen waren echt heel vriendlijk, maar er was teveel verschil tussen wat ikzelf geloof en wat zij geloven.
Verder kijk ik doordeweeks weleens in een andere kerk. Dat ik me bewust aansluit bij de ger. gem. wil niet zeggen dat ik me in een andere kerk niet thuis voel, maar mijn keus voor een bepaalde kerk is puur om de overeenkomst wat jezelf gelooft en wat er in de kerk geleerd wordt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten