Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Kerkbezoek

Berichtdoor BJ » 21 mar 2004 18:48

Ik begin me de laatste tijd zorgen te maken over het bezoeken van kerkdiensten. Mensen laten zonder probleem een of meerdere diensten schieten voor andere bezigheden. Ik zeg niet dat iedereen altijd de eredienst moet bezoeken. Maar het gaat mij meer om de manier waarop deze wordt gemist. Er wordt zonder eigenlijk na te denken gekozen voor iets anders. Is dit alleen bij mij zo of wordt dat elders ook ervaren?

Een preek over het bezoeken van de diensten heeft weinig zin, want wie horen dat? juist de mensen die wel komen. Op huisbezoek het tersprake brengen zou kunnen, maar helpt dat? ben bang van niet. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 mar 2004 19:24

Het is idd erg herkenbaar dat hoe langer hoe minder mensen naar de kerk gaan. Jaren geleden, toen onze kerk ongeveer evenveel leden had als nu kwamen dr zeker weten meer mensen naar de kerkdienst. En de meeste mensen die niet (meer) regelmatig komen ken je vaak ook niet. :?
Ik heb helaas ook het idee dat veel mensen vinden dat een ander (ook ouderling enz) niet het recht heeft hen aan te spreken op hun kerkbezoek. Tenminste, dat gevoel heb ik bij mij in de kerk. :( Toch denk ik wel dat dat de beste manier is om dr over te praten.
Waarom het kerkbezoek minder word snap ik eigenlijk ook niet echt. Misschien gemakzucht?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 21 mar 2004 19:40

Inderdaad. Het is toch de eigen keuze van iemand? Wie heeft dan het recht om daarvan iets te gaan zeggen? Het is toch niet verplicht? Ben bang dat het inderdaad een vorm van gemakzucht is. Het wordt steeds vaker de vaste kern die nog komt. Vaak wel de mensen die je vroeger ook altijd al overal zag en de kinderen daarvan. Dus het is ook een gewenningsverschijnsel. Maar dat zou toch ook moeten kunnen worden tegen gegaan?

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 mar 2004 19:51

Een bijbeltekst die soms in dit verband word gebruikt is Hebr 10:25 : Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Maar hoe? Het valt mij wel op dat de mensen die minder komen ook de mensen zijn die verder vrij weinig contact hebben met de andere kerkleden.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 21 mar 2004 19:54

Ja het is een effect wat door gaat. Eerst kom je minder, dan is er minder contact, dan is er weinig trekkracht meer, dus kom je nog minder en uiteindelijk helemaal niet meer. Best wel erg eigenlijk. Maar als het een neergaande spiraal kan zijn, moet dat toch ook om te draaien zijn?

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 mar 2004 21:16

Ja, dat moet idd kunnen. Wat eigenlijk zo zou moeten zijn is dat de mensen die minder komen er weer bijgetrokken moeten worden... Want juist als je ziet dat het met kerkgang bij iemand minder gaat moet je denk ik zelf in actie komen. Denk dat dat wel een taak is die je als christen hebt. K denk dat kerkverlating wel begint met minder naar de kerk gaan.. je binding met de kerk word minder... langzamerhand ga je dan persoonlijk ook wel minder ermee bezig.. en dan.. tja...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 mar 2004 09:19

tja ik merk het ook wel...
bij mijn vriend in de kerk hebben ze inmiddels geen dubbele diensten meer, maar kunnen ze weer gewoon met z'n allen in de kerk.... dat komt ook wel doordat er mensen verhuist zijn, maar dat komt ook doordat er velen niet meer, of niet altijd in de kerk komen

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 mar 2004 11:38

Ja, heel herkenbaar, alhoewel ik zeggen moet dat ik wel elke zondag twee diensten bezoek. Of ik moet ziek zijn ofzo. IK vind het belangrijk om twee maal te gaan. Wat zijn nou twee kerkdiensten in de week, je besteed daar hoogstens 4 uur (en dan hou ik het ruim aan) in de week aan... en dat is weinig, want een week heeft 168 uur...
Maar toch vinden veel mensen het belangrijker om wat anders met hun zondag te doen, we zijn tegenwoordig zo druk dat we op zondag gewoon moeten kiezen waar we nu eens naartoe zullen gaan. Of wie we bij ons op de visite uitnodigen omdat we diegene al zolang niet hebben gezien. Of lekker rusten, want daar is de zondag toch voor? De kerkgang gaat achteruit? Ik ben vanaochtend toch al geweest? of ik slaap uit hoor, kan vanmiddag ook nog wel? Ik denk dat de achteruitgang in het bezoeken van de kerkdienst te maken heeft met verschillende facetten, ten eerste laksheid van onszelf, waarom twee keer, heeft het nut om twee keer hetzelfde te horen op een dag? (ik ben het daar niet eme eens hoor) andere prioriteiten stellen, dat kan van alles zijn, familie, vrienden, genieten van het weer, middagdutje etc...
maar ik denk ook wel de tijd waarin we leven, het wordt ook niet echt als normaal beschouwd als je op zondag twee maal naar de kerk gaat.... tsja, maar of dat redenen zijn om niet te gaan???
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 14:11

Ik zie het probleem niet zo :) Moet je 8 keer in de maand in je eigen kerk zitten en ben je als je 7 of 6 keer in de maand in de kerk zit opeens niet meer samen kerk?

Verder denk ik dat de kerk er ook een beetje schuld aan heeft. In de tijd van de reformatie hadden de christenen weinig kennis omdat de roomse preken altijd in het latijn waren. Vandaar dat die tweede dienst er als leerdienst bijkwam.

Maar honderden jaren later, in een tijd waarin ik een vrijgemaakte kerk, opvoeding, school, vereniging en cathechesatie heb... heb ik daar niet zo'n behoefte aan... heb ik meer behoefte aan andere dingen.. daarom skip ik graag 1 of 2 kerkdiensten voor een jeugdkerk, en heb daar nog nooit spijt van gehad... God leert me daar ook ontzettend veel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 mar 2004 14:55

Die redenen die rosekapje noemt komen mij ook wel bekend voor.
Ondanks mijn leven lang vrijgemaakte kerk, opvoeding, school, enz heb ik nog steeds wel behoeft aan die twee diensten. En niet alleen om het leren daar, kmoet eerlijk zeggen dat ik lang niet altijd de preek echt mee krijg, maar ook om daar te zijn, om contact met andere gemeenteleden, om de rust die ik toch vaak wel krijg als ik er ben.
Ik denk dat het trouwens ook wel verschil maakt of je niet naar je je eigen diensten overslaat voor andere diensten of helemaal niet gaat. Maar of het ene nou erger is dan het andere, ik weet het niet, sommigen vinden het allebei even erg. Ik heb er niet echt veel moeite mee om een keer in een andere kerk te zitten.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 mar 2004 15:11

Nee, ik ook niet, ik zit ook weleens in een andere kerk. Daar is volgens mij niks mis mee, maar ik sla niet graag een dienst over. Ik herken ook wat jij schrijft, van die contacten leggen enzo. Ik vind dat een heel fijn en wezenlijk onderdeel van de dienst.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 22 mar 2004 15:26

Voor mij is het contacten leggen met anderen in de kerk niet echt van belang. Hier is Delft ken ik niet zoveel mensen en heb nog geen energie om dat te verbeteren. Ik ben actief als jeugdleiding in de kerk in Pijnacker maar eerlijk gezegd te lui om daar elke zondagochtend heen te fietsen voor een dienst, dan kan ik net zo goed hier naar de kerk gaan. Ik ga voor de woorden van de dominee, niet voor de andere mensen. Dat komt wel als ik me na m'n studie ergens ga settelen. Natuurlijk vind ik het fijn om even na te praten met bekenden, maar voor mij is dat niet van wezenlijk belang.
Als ik bij mijn ouders ben, vind ik dat belangrijker. Vrienden die daar nog wonen spreek ik dan weer es.

Over het algemeen ga ik één keer per zondag. Soms niet, soms 2 keer (maar dan is de avonddienst een speciale dienst, plusdienst ofzo, met andere muziek en wat laagdrempeliger). Daarnaast heb ik nog 1 keer in de maand gespreksgroep. Eens in de maand geef ik jeugdleiding. Vier keer per jaar bezoek in de jeugdkerk hier. Dus eigenlijk kom ik op veel verschillende plaatsen, maar het gaat mij erom dat ik iets kan leren over GOd, en de kerk speelt daarbij op verschillende manieren een rol.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 17:09

Ja precies.... ik mis wel bepaalde dingen in de kerk, dat is ook een reden waarom ik 1 of 2x per maand naar een jeugdkerk ga... daar worden dingen aangevuld die ik mis, wordt ik op een andere manier aangesproken door God, en daar kan ik me ook beter uiten... ik wil graag laten zien dat ik blij met Hem ben... Ik heb daar nu een goede balans in gevonden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 22 mar 2004 18:46

Ik heb er ook geen problemen mee als je 1 of 2 diensten per maand zou gaan missen omdat je naar een andere kerk gaat, jeugdkerk of gewone kerk. Maar het probleem wat ik zie is dat mensen niet naar de kerk gaan omdat ze gewoon even geen zin hebben, dus lekker thuis blijven. Of er is net even iets leuks op zaterdag waardoor je maar even uit gaat slapen, anders lukt dat de hele week weer niet. Of laten we eens op bezoek gaan bij die of die, ja zondagmiddag dan maar, dan hebben we het meeste tijd (dienst is bij ons 's middags).

De contacten zijn denk ik ook heel belangrijk. Gewoon even praten. Ook zelfs als je weinig mensen kent is dat mogelijk denk ik al kan ik me voorstellen dat het dan lastiger is.

Toevallig gistermiddag hadden wij verkiezing voor een ouderling en een diacen. Heb net eens even berekend wat eigenlijk het opkomst percentage was. Dat was ongeveer 60%. Maar daar bij zit wel 13% schriftelijk ingebrachte stemmen, dus van mensen die niet daadwerkelijk aanwezig waren. Trek je dat er vanaf dan kom je dus op minder dan 50% belijdende leden die aanwezig zijn bij iets belangrijks als een stemming. Toch wel heel erg als ik eerlijk ben.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 mar 2004 19:14

maar er zijn toch ook altijd wel mensen die wel in de kerk zijn maar niet stemmen.???? althans bij ons wel


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten

cron