reformatorische baptisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 01:10

Boekenlezer schreef:
@mic schreef:Het gaat er niet om of je er moeite mee hebt of niet het mag. Maar ik vind het onzin om niet voor zaken uit te komen of er niet verder over na te denken om de eenheid te houden. Dan heb je het éénheid van een dictatuur. Iedereen is het ermee eens, maar dat is nogal logisch als anders je hoofd erafgehakt wordt. (bij wijze van spreke natuurlijk :wink:)

Verdeeldheid is iets wat niet gemakkelijk is, en is eigenlijk niet te hanteren. Dat leert de kerkgeschiedenis maar al te duidelijk. Tsja, wat is dan de beste manier om daarmee om te gaan?
Jij stipt de volgende zaken aan: het heeft geen zin om net te doen alsof je in alles gelijk denkt terwijl dat onderhuids niet zo is. Dat is geforceerde eenheid.
Daar heb je ook gelijk in.
Ik wil er nog wat andere aspecten bij betrekken: er kan maar één waarheid zijn. Als iets waar is, is iets niet tegelijkertijd niet waar. Of zoals Aristoteles dat zei: als p waar is, kan p niet tegelijkertijd niet waar zijn. Kijk, je kan wel gaan lopen schermen met allerlei meningen, maar wat heeft het voor zin als er maar één waarheid bestaat? Wat is een menselijke mening dan nog? Wat heeft het voor zin om te gaan roepen "p is niet waar" :o, als p ondertussen mooi wel waar is? :lol: Dat is zinloos, en ook zeer onpraktisch.
wel leuk dat je met een heidense filosoof een christelijke visie gaat verdedigen. maargoed, jezegt er is maar één waarheid. daar heb je gelijk in. Maar wij kunnen die waarheid niet altijd weten, en op plaatsen waar we die niet weten moeten we handelen uit geloof. We weten niet of we offervlees mogen eten. Als jij gelooft dat het niet mag moet je het niet doen, als je gelooft dat het wel mag mag je het doen. We weten niet of we kinderen moeten dopen of volwassenen. Als jij je zoontje wilt laten dopen, moet je dat doen, maar wel uit geloof. Als ik m'n zoontje niet wil laten dopen om hem later zelf die keuze te gunnen moet ik hem niet laten dopen als kind. Als ik later overtuigd wordt dat kinderdoop wel 'beter' is, dan moet ik m'n 2e kind wel dopen. Dus het ligt wat gecompliceerder als: er is maar 1 waarheid, dus 1 van ons tweeen is fout.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2004 12:09

/offtopic
Wow Boekenlezer, je praat net als een ouderwetse dominee...
/ontopic

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2004 12:31

@mic schreef:
Boekenlezer schreef:
@mic schreef:Het gaat er niet om of je er moeite mee hebt of niet het mag. Maar ik vind het onzin om niet voor zaken uit te komen of er niet verder over na te denken om de eenheid te houden. Dan heb je het éénheid van een dictatuur. Iedereen is het ermee eens, maar dat is nogal logisch als anders je hoofd erafgehakt wordt. (bij wijze van spreke natuurlijk :wink:)

Verdeeldheid is iets wat niet gemakkelijk is, en is eigenlijk niet te hanteren. Dat leert de kerkgeschiedenis maar al te duidelijk. Tsja, wat is dan de beste manier om daarmee om te gaan?
Jij stipt de volgende zaken aan: het heeft geen zin om net te doen alsof je in alles gelijk denkt terwijl dat onderhuids niet zo is. Dat is geforceerde eenheid.
Daar heb je ook gelijk in.
Ik wil er nog wat andere aspecten bij betrekken: er kan maar één waarheid zijn. Als iets waar is, is iets niet tegelijkertijd niet waar. Of zoals Aristoteles dat zei: als p waar is, kan p niet tegelijkertijd niet waar zijn. Kijk, je kan wel gaan lopen schermen met allerlei meningen, maar wat heeft het voor zin als er maar één waarheid bestaat? Wat is een menselijke mening dan nog? Wat heeft het voor zin om te gaan roepen "p is niet waar" :o, als p ondertussen mooi wel waar is? :lol: Dat is zinloos, en ook zeer onpraktisch.
wel leuk dat je met een heidense filosoof een christelijke visie gaat verdedigen. maargoed, jezegt er is maar één waarheid. daar heb je gelijk in. Maar wij kunnen die waarheid niet altijd weten, en op plaatsen waar we die niet weten moeten we handelen uit geloof. We weten niet of we offervlees mogen eten. Als jij gelooft dat het niet mag moet je het niet doen, als je gelooft dat het wel mag mag je het doen. We weten niet of we kinderen moeten dopen of volwassenen. Als jij je zoontje wilt laten dopen, moet je dat doen, maar wel uit geloof. Als ik m'n zoontje niet wil laten dopen om hem later zelf die keuze te gunnen moet ik hem niet laten dopen als kind. Als ik later overtuigd wordt dat kinderdoop wel 'beter' is, dan moet ik m'n 2e kind wel dopen. Dus het ligt wat gecompliceerder als: er is maar 1 waarheid, dus 1 van ons tweeen is fout.

Het gaat mij niet om die heidense filosoof, maar om dat principe, dat wanneer iets waar is, dat het niet tegelijkertijd niet waar is. Dat is voor iedereen duidelijk, heiden of niet. Ook heidenen kunnen zeer bruikbare ontdekkingen doen waar niets mis mee is. Of zweer jij ook de wiskunde en de natuurkunde af, en weiger je die lessen op school te volgen?

Volgens mij klopt jouw uitleg van Romeinen 14 niet. Paulus verkondigt hier geen post-modernisme en/of pragmatisme. Hij zegt, Rom. 14:14: "Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein." Hij zegt dus niet: "We weten niet of we offervlees mogen eten", zoals jij doet. Het enige wat Paulus hier doet is verdraagzaamheid betrachten aan degenen voor wie dat wel een erg grote omschakeling is, om ineens alles te mogen eten. Maar de waarheid op zich hieromtrent is dus wel degelijk bekend. Paulus zegt het zelf!

Vervolgens projecteer jij dat - door mij bestreden - fundament van je mening zo op de doop. Stel dat dat fundament van jouw mening al klopte, dan valt dus eerst nog te bezien of dat wel zo kan.
In de praktijk blijkt ook vaak dat het verschil over de doopsleer in feite geen verschil over de doop is, maar dat er sprake is van een totaal verschil in visie op het verbond. Daar gaat het in die verschillen dus om: hoe zie je het verbond van God? Ds. M.J. Kater heeft dat eens heel duidelijk uitgelegd in een preek over de doop, die ik gehoord heb.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 mar 2004 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2004 12:43

Lalage schreef:/offtopic
Wow Boekenlezer, je praat net als een ouderwetse dominee...
/ontopic

O ja? Ben ik me niet van bewust. Naar mijn idee praat ik gewoon nederlands. :roll:
Alleen zijn de zinnen soms misschien wat ingewikkelder. Maar dat doe ik ook zonder opzet, omdat dat nu eenmaal zo spontaan uit mijn hersens komt rollen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 12:53

Boekenlezer schreef:Het gaat mij niet om die heidense filosoof, maar om dat principe, dat wanneer iets waar is, dat het niet tegelijkertijd niet waar is. Dat is voor iedereen duidelijk, heiden of niet. Ook heidenen kunnen zeer bruikbare ontdekkingen doen waar niets mis mee is. Of zweer jij ook de wiskunde en de natuurkunde af, en weiger je die lessen op school te volgen?
Dat was maar gewoon een offtopic opmerking hoor, geen commentaar :wink:
Volgens mij klopt jouw uitleg van Romeinen 14 niet. Paulus verkondigt hier geen post-modernisme en/of pragmatisme. Hij zegt, Rom. 14:14: "Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein." Hij zegt dus niet: "We weten niet of we offervlees mogen eten", zoals jij doet. Het enige wat Paulus hier doet is verdraagzaamheid betrachten aan degenen voor wie dat wel een erg grote omschakeling is, om ineens alles te mogen eten. Maar de waarheid op zich hieromtrent is dus wel degelijk bekend. Paulus zegt het zelf!
Ik verkondig ook geen postmodernisme, want die zegt dat alle waarheden waar zijn om te zeggen, ik zeg ook dat er maar één is, alleen dat we die niet altijd kunnen weten. Waarom roept Paulus hier op om verdraagzaam te zijn? Omdat er 2 partijen zijn die volledig overtuigd zijn van hun mening. Dat geeft aan dat zij het niet zeker weten (wel voor zichzelf, maar kennelijk niet een zo duidelijk waarheid hebben dat ze de knoop door kunnen hakken), als er maar één waarheid zou zijn, en iedereen kent die, zou je geen 2 meningen overhouden.
Vervolgens projecteer jij dat - door mij bestreden - fundament van je mening zo op de doop. Stel dat dat fundament van jouw mening al klopte, dan valt dus eerst nog te bezien of dat wel zo kan.
In de praktijk blijkt ook vaak dat het verschil over de doopsleer in feite geen verschil over de doop is, maar dat er sprake is van een totaal verschil in visie op het verbond. Daar gaat het in die verschillen dus om: hoe zie je het verbond van God? Ds. M.J. Kater heeft dat eens heel duidelijk uitgelegd in een preek over de doop, die ik gehoord heb.
Jij weet zeker dat kinderdoop de goede is, in mijn ogen zijn ze allebei goed (ze sluiten elkaar niet uit in mijn ogen) maar als ik moet kiezen zou het volwassendoop zijn. Er is hierover maar één waarheid, of kinderdoop is goed, of volwassen doop is goed, af allebei wel , of allebei niet. Maar wij kunnen niet met zekerheid zeggen welke van deze 4 het is, misschien wel voor ons persoonlijk, maar een universele waarheid ervoor opstellen (die onweerlegbaar is) kunnen we niet. Dat was mijn punt.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2004 13:29

@mic schreef:
Boekenlezer schreef:Het gaat mij niet om die heidense filosoof, maar om dat principe, dat wanneer iets waar is, dat het niet tegelijkertijd niet waar is. Dat is voor iedereen duidelijk, heiden of niet. Ook heidenen kunnen zeer bruikbare ontdekkingen doen waar niets mis mee is. Of zweer jij ook de wiskunde en de natuurkunde af, en weiger je die lessen op school te volgen?
Dat was maar gewoon een offtopic opmerking hoor, geen commentaar :wink:
Volgens mij klopt jouw uitleg van Romeinen 14 niet. Paulus verkondigt hier geen post-modernisme en/of pragmatisme. Hij zegt, Rom. 14:14: "Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein." Hij zegt dus niet: "We weten niet of we offervlees mogen eten", zoals jij doet. Het enige wat Paulus hier doet is verdraagzaamheid betrachten aan degenen voor wie dat wel een erg grote omschakeling is, om ineens alles te mogen eten. Maar de waarheid op zich hieromtrent is dus wel degelijk bekend. Paulus zegt het zelf!
Ik verkondig ook geen postmodernisme, want die zegt dat alle waarheden waar zijn om te zeggen, ik zeg ook dat er maar één is, alleen dat we die niet altijd kunnen weten. Waarom roept Paulus hier op om verdraagzaam te zijn? Omdat er 2 partijen zijn die volledig overtuigd zijn van hun mening. Dat geeft aan dat zij het niet zeker weten (wel voor zichzelf, maar kennelijk niet een zo duidelijk waarheid hebben dat ze de knoop door kunnen hakken), als er maar één waarheid zou zijn, en iedereen kent die, zou je geen 2 meningen overhouden.
Vervolgens projecteer jij dat - door mij bestreden - fundament van je mening zo op de doop. Stel dat dat fundament van jouw mening al klopte, dan valt dus eerst nog te bezien of dat wel zo kan.
In de praktijk blijkt ook vaak dat het verschil over de doopsleer in feite geen verschil over de doop is, maar dat er sprake is van een totaal verschil in visie op het verbond. Daar gaat het in die verschillen dus om: hoe zie je het verbond van God? Ds. M.J. Kater heeft dat eens heel duidelijk uitgelegd in een preek over de doop, die ik gehoord heb.
Jij weet zeker dat kinderdoop de goede is, in mijn ogen zijn ze allebei goed (ze sluiten elkaar niet uit in mijn ogen) maar als ik moet kiezen zou het volwassendoop zijn. Er is hierover maar één waarheid, of kinderdoop is goed, of volwassen doop is goed, af allebei wel , of allebei niet. Maar wij kunnen niet met zekerheid zeggen welke van deze 4 het is, misschien wel voor ons persoonlijk, maar een universele waarheid ervoor opstellen (die onweerlegbaar is) kunnen we niet. Dat was mijn punt.

Tja, zo ken ik er nog wel meer. De Farizeeën wisten ook heel zeker dat Jezus niet de Christus was. Kunnen wij daarom ook niet met zekerheid zeggen dat Hij dat wel is?

En wat Romeinen 14 betreft: zij wisten het misschien niet zo zeker, maar Paulus wel. Hij zegt dan ook waar het op staat. Omdat het echter niet gaat over vreselijk belangrijke zaken, is Paulus hier tolerant. Maar misschien ligt dat met de doop (het verbond) wel anders. (Eigenlijk: zie mijn vorige reactie.)

Voor de rest lijkt het mij niet zo zinvol om hier nog verder op door te discussiëren, want dan wordt het al gauw zo'n krampachtige loopgravenstrijd waarin ieder zich ingraaft en de ander te slim af probeert te zijn. Daar zie ik het nut niet zo van in. We hebben gewoon duidelijk aan elkaar verteld hoe we het zien, en dat lijkt mij voldoende zo. :D
Alleen kan ik me voorstellen dat je op mijn eerste alinea nog wat zou willen zeggen. Dat kan dan uiteraard. :wink:

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 14:11

Tja, zo ken ik er nog wel meer. De Farizeeën wisten ook heel zeker dat Jezus niet de Christus was. Kunnen wij daarom ook niet met zekerheid zeggen dat Hij dat wel is?
JIj weet het voor jezelf, en ik weet het ook zeker. Maar we kunnen niet bewijzen dat het waar is. That's my point. Maar voor de rest raakt het een beetje offtopic ja :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2004 16:43

@mic schreef:
Tja, zo ken ik er nog wel meer. De Farizeeën wisten ook heel zeker dat Jezus niet de Christus was. Kunnen wij daarom ook niet met zekerheid zeggen dat Hij dat wel is?
JIj weet het voor jezelf, en ik weet het ook zeker. Maar we kunnen niet bewijzen dat het waar is. That's my point.

Toch werd er niet gezegd: "Wij geloven dat Jezus de Christus is, zij niet. Tja, wij weten het zeker voor onszelf (subjectief dus), maar (objectief) bewijzen kunnen we het niet." Nee, zo ging dat niet. Er staat dat er vanuit de Schriften - het Oude Testament! - werd bewezen dat Hij het wèl is. Zo pakten ze dat aan. En of dat dan altijd overkomt bij die ander...??
Nu, dan zou ik niet te snel roepen dat dat met de doop (het verbond) niet kan. Ik heb me daar nog nooit zo in bekwaamd, maar ik kan me voorstellen dat dat best heel goed mogelijk is. Dat we als onwetende leken niet altijd precies weten hoe dat moet, dat doet daar niks aan af. Net zoals een schilderij van Rembrandt nu eenmaal van hoger niveau is dan het werk van een of andere willekeurige hobbyklungelaar, zo kan het inzicht van de één ook meer zijn dan dat van de ander. Daarom zeg ik niet zo snel dat wanneer er verschil van mening is, dat de waarheid dan wel onduidelijk zou moeten zijn. En om die zelfde reden zou ik het ook wijsheid van mensen vinden, als ze na een ontdekking in het buitenland te hebben gedaan en er van onder de indruk zijn, niet gelijk lopen te roepen: "Zo moet het hier ook, en nu moeten we dat hierheen importeren!!" (Henk de Ruiter met z'n refo-baptisme.) Nee, denk eerst maar eens duizend keer na, laat het rustig gedurende jaren bezinken. Bekijk het eerst maar eens van links, rechts, boven, onder, voor en achter op alle kritische punten. Want anders ben je alleen maar een bron van verdeeldheid.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2004 17:36

Boekenlezer schreef:
Lalage schreef:/offtopic
Wow Boekenlezer, je praat net als een ouderwetse dominee...
/ontopic

O ja? Ben ik me niet van bewust. Naar mijn idee praat ik gewoon nederlands. :roll:
Alleen zijn de zinnen soms misschien wat ingewikkelder. Maar dat doe ik ook zonder opzet, omdat dat nu eenmaal zo spontaan uit mijn hersens komt rollen. :mrgreen:

Ik vind het wel grappig, het verraadt je achtergrond ;)

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 20:39

Ik denk niet dat kinderdoop vs. volwassendoop een kwestie is van kennis van zaken hebben of niet. Er wordt al honderden jaren over gediscusseerd, er zijn mensen voor op de brandstapel gezet, oudvaders als Bunyan en Spurgeon waren volwassendopers. Dus ik denk niet dat dat hier opgaat. Maar er zijn inderdaad wel eens gevallen dat ik denk dat mensen een bepaald mening hebben omdat ze er geen kaas van gegeten hebben en maar gewoon iemand nablaten. Maar dan loop je iig geen risico dat je opgeblazen van je kennis wordt :mrgreen:

maar goed dit is dus ook allemaal redelijk offtopic geblaat :|
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 13:55

Helemaal mee eens.... zoals de redenering: Doop is teken van verbond, dus als je niet aan kinderen doet vallen je kinderen niet onder het verbond. Slaat helemaal nergens op, aangezien de volwassendoop niet met de kinderdoop vergelijkbaar is maar met de belijdenis. Als je dat beseft is het misschien wat begrijpelijker. Je wordt toch niet pas gered als je belijdenis hebt gedaan :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 14:02

(En nu ga ik inderdaad iets zeggen wat heel erg "off-topic" is...)
@mic schreef:... :mrgreen:

maar goed dit is dus ook allemaal redelijk offtopic geblaat :|

Och, dat we "off-topic" bezig zouden zijn was voor mij niet zo zeer aan de orde. Praten over de doop past nog wel binnen dit onderwerp, lijkt mij.
Wat ik meer bedoelde was: ik zie niet zo veel in eindeloze discussies, waarin we elkaar proberen te overtuigen van ons gelijk. Dat krijgt zo gauw iets krampachtigs.
Ik herinner mij namelijk voor mijzelf menige discussie, waar ik ontzettend veel tijd en energie in gestoken heb, en waarvan ik achteraf dan dacht: 'Wat had het ook eigenlijk voor zin? Ik had beter die tijd en energie kunnen besteden aan het lezen van een goed boek of zo.'
Vandaar dat ik geen energie ging steken in het herhalen en tot op de komma uitleggen van mijn standpunten, om zo de ander te overtuigen (wat nooit lukt). Want dat kost ècht veel energie en tijd! Dan trek ik liever een grens voor mijzelf. Het lijkt mij dan zinvoller dat je mijn vorige bijdragen nog eens goed overleest.
Dus @mic, ik wil er op zich best over van gedachten wisselen, zolang het maar niet op een krampachtige manier gaat. :wink:
(Dit is ook geen vermaning naar jou toe, want je hebt niks verkeerd gedaan. Het is alleen maar een uitleg bij hoe ik discussieer. :wink: )

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 14:51

haha ja ik kan af en toe de verleiding niet weerstaan om mee te gaan discusseren als ik weet dat het eigenlijk geen zin heeft. Maar goed ik hoop iig dat mensen op z'n minst gaan denken. je weet maar nooit :wink:

maar mijn mening, kinderdoop is niet verkeerd, volwassen doop ook niet en overdoop (in de betekenis van kinderdoop -> volwassendoop) ook niet.

de kinderdoop kennen evangelischen ook, alleen is het dan droog. Het is me ook nog steeds niet duidelijk waarom dat water erbij gekomen is. (en bovendien ook nog maar een paar druppeltjes).

Als kinderdoop droog gebleven was was de discussie over anabaptisten nooit ontstaan :|
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 17:11

Hehe... ik ben het daarmee eens... mensen verwachten van me dat ik voor het een of het ander ben... ik ben voor beiden. Kinderdoop, volwassendoop.... het gaat om Christus en Hij staat in beide dopen centraal :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 19:13

@mic schreef:haha ja ik kan af en toe de verleiding niet weerstaan om mee te gaan discusseren als ik weet dat het eigenlijk geen zin heeft. Maar goed ik hoop iig dat mensen op z'n minst gaan denken. je weet maar nooit :wink:

maar mijn mening, kinderdoop is niet verkeerd, volwassen doop ook niet en overdoop (in de betekenis van kinderdoop -> volwassendoop) ook niet.

de kinderdoop kennen evangelischen ook, alleen is het dan droog. Het is me ook nog steeds niet duidelijk waarom dat water erbij gekomen is. (en bovendien ook nog maar een paar druppeltjes).

Als kinderdoop droog gebleven was was de discussie over anabaptisten nooit ontstaan :|

In gereformeerde kring is men tegen overdopen. Maar dat is een onderwerp wat ik nooit echt diepgaand bestudeerd heb. Misschien op grond van Efeziërs 4:5: "Een Heere, een geloof, een doop,"?

Is de kinderdoop ooit droog geweest? Daar geloof ik niks van.
Oorspronkelijk is de doop altijd met water geweest, en wel met onderdompeling. Later werd voorgeschreven dat besprenkeling ook goed was, in gebieden met waterschaarste.
Een droge doop, dat komt op mij niet over als een echte doop. Ik ben benieuwd waarom die evangelischen dat dan op die manier doen...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 107 gasten

cron